Zelf naar huis lopen,niet de bedoeling!!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PussInBoots

Zelf naar huis lopen,niet de bedoeling!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 19:36

Mijn paard loopt in de bak en op de manege het vuur uit zn sloffen (positief) Geen enkel probleem en erg werkwillend. Hij kan natuurlijk ook geen kant op en luistert goed. Maarrrrr......dan gaan we naar buiten, oortjes recht erop flink doorstappen en.....na ongeveer 300 meter wil meneer zich omdraaien en naar huis lopen. Meestal lukt hem dit niet maar hij gaat erg heftig in verzet, hij begint te stijgeren (deed hij nooit) En doet zijn hoofd tussen zn voorbenen en dan dus bokken. Ik ben er zo al een keer naast gaan liggen Bloos . Ik begin dit toch behoorlijk eng gedrag te vinden, en dat voor een paard die in de endurance wordt uitgebracht. Als ik een wedstrijd in Onstwedde rijdt (thuiswedstrijd) is het ook altijd rodeo hetzelfde gedrag,hij wil niet van het veld af, zogauw het verder weg is is er niets aan de hand, ook niet als hij bij de andere paarden weg moet lopen. Dus ik heb meteen een paar dingen buitengesloten: Het tuig past prima, want in de bak en op verder-weg-wedstrijden loopt hij prima. Hij vind het niet erg om bij andere paarden weg te lopen wan t dat doet hij op de verder-weg-wedstrijden ook. Ik weet het niet meer, maar ik wordt bijna bang voor mn eigen paard. HELP.

PussInBoots

Re: Zelf naar huis lopen,niet de bedoeling!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 19:44

Hm, errug veel reacties zie ik.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:43

Geen makkelijk probleem. Denk dat je paardje ontzettend aan z'n stal hangt. Aangezien hij het niet bij andere paaren doet en ook verder weg van huis niet.
Je zou honderd meter weg kunnnen gaan van stal en dan als jij terug wilt terug en zo alsmaar stukje verder.
Je kan trailer pakken je uit laten zetten en dan terug naar huis. Zodat hij weet dat je altijd toch weer terug naar huis gaat en de omgeving leert kennen.
Je zou ook ernaast een stuk kunnen gaan dan erop en dan gewoon verder rijden. Misschien als hij een stuk van stal is dat het dan over is.
Ga ook eens stukjes met hem wandelen.

Zoals het nu gaat wordt het alsmaar gevaarlijker dus een andere aanpak helpt misschien.

groetjes

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 22:14

En wat doet hij als je samen met een ander paardje naar buiten gaat? Paarden zijn immers kudde dieren, misschien voorlopig buitenrijden met zijn tweeen... en dan langzaamaan uitbreiden naar alleen rijden.

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 00:10

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:08

Het paadr voelt zich duidelijk veiliger op bekent terein. Moet hij te ver weg dan raakt hij in een soort paniek omdat het zich niet meer veilig voelt.

Dit is op te lossen door zelf leiding te geven en veiligheid te geven. Tja en dan kom ik weer bij NH uit. Doe je hier niks aan dan kan dit echt gevaarlijk worden. Zo te horen geeft dit paard het niet op.

Ik raad aan om eerst aan de hand te gaan oefenen en dan eerst gewoon in de bak enz op controle enz.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 09:46

Hm, met andere paarden idd geen probleem, en aan de hond is hij net een hondje, dus álleen als ik eróp zit. Ik ben gisteren errug kwaad geworden, en heb even (tegen mijn principes) erg hardhandig de zweep gehanteerd. Meneer schrok hier behoorlijk van en liep de hele weg braaf waar ik hem wou. Nu wil ik hier geen gewoonte van maken maar het lijkt mij nu dus meer een rangorde probleem. We gaan kijken wat hij vandaag doet.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:51

Citaat:
Ik ben gisteren errug kwaad geworden, en heb even (tegen mijn principes) erg hardhandig de zweep gehanteerd. Meneer schrok hier behoorlijk van en liep de hele weg braaf waar ik hem wou. Nu wil ik hier geen gewoonte van maken maar het lijkt mij nu dus meer een rangorde probleem. We gaan kijken wat hij vandaag doet

Nee, daar zou ik zeker geen gewoonte van maken. Een tik op zijn tijd is niet verkeerd als je daarbij geen woede voelt. Het moet een beheerste tik zijn anders word het paard bang en weet daarbij dat je het niet aan kan. Woede is altijd een teken van het niet anders meer weten op te lossen en de situatie niet aankunnen.

Is het een rangorde probleem dan is dat met grondwerk goed te trainen. Noem maar het leiden, wijken voor jouw enz. Op mijn site vind je verschillende oefeningen. Gaat dat goed dan kun je dit weer toepassen op het rijden enz enz.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 16:04

Tja maar grondwerk gaat geweldig,als hij naastmij loopt of andere oefeningen moet doen gaat hij alseen trein,maar als ik EROP zit komen de problemen,en ik ben me ervan bewust er geen gewoonte van te moeten maken de zweep te hanteren,en ook dat dit in principe pure onmacht is. Maar het kanaal in of er naast is ook geen erg goede optie.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 16:47

Nee, dat is zeker niet z'n goede opsie.

Wat bedoel je met oefeningen op de grond? Wat voor een oefeningen doe je al?

_Linnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:56

Nou, volgens mij kan t niet zoveel kwaad om m op deze manier es duidelijk te maken hoe t werkt. Vooral als ie zo in protest komt dat ie gaat steigeren en bokken. Dan wordt t voor jou ook gevaarlijkl
Als ie eenmaal door heeft hoe t verhaal in elkaar steekt en gewoon doorloopt gewoon goed belonen, dan mag je m ook best straffen als ie vervelend is.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 08:39

Geen moeilijke oefeningen hoor, gewoon wat extra dingetjes als hij weer es druk is om zn aandacht op mij te vestigen. Aan de dubbelonge bv en dan overgaan aan de lange lijn, of wat simpele vd oefeningetjes (begin spaanse pas bv). Maar dus echt om zn aandacht van al die vogeltjes in de lucht te halen. Hij is dan binnen 5 minuten er helemaal bij én met plezier!!!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:19

Oké en wat zijn de regels tijdens die oefeningen. Dit zijn zeker geen NH oefeningen, maar dat maakt i fijte niet zo heel veel uit als de regels die je hanteerd het zelfde zijn.