Ik rijd in de proef hetzelfde als tijden s het inrijden en net zoals thuis (heb op video vergeleken enzo...
wat kan ik er aan doen...??
een x hard aansporen in de proef helpt ook niet
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
YvonneS schreef:Zeer herkenbaar! Ik zit met hetzelfde. Heb een aantal wedstrijden achter de rug waar die vreselijk aan het loeren en gespannen was, maar wel lekker doorliep. De laatste 2 was ie echter goed bij de les, maar niet vooruit te branden. Ik moet dus een tussenweg vinden tussen de spanning en de ontspanning, maar dat is echt moeilijk. Ik ben dan nu ook benieuwd naar tips....
). Op aanraden van mijn instructrice heb ik toen behoorlijk scherpe sporen genomen (3,5 cm met wiel) en zo kon ik haar even duidelijk laten weten dat ik toch heus nog wel wat te vertellen had. Werkte als een speer, ben daarna weer terug gegaan op 2,5 cm en daar heb ik tot halverwege de Z1 prima mee kunnen rijden. sorro1 schreef:Je bent zelf niet gespannender als normaal? Daar kan je paard ook nog op reageren he.
? patos schreef:Ik heb het halverwege de M1 gehad dat Patos dacht lekker rustig aan te doen omdat ik toch geen zweep had en mijn sporen waren nou ook niet echt angstaanjagend (1cm knopspoor). Op aanraden van mijn instructrice heb ik toen behoorlijk scherpe sporen genomen (3,5 cm met wiel) en zo kon ik haar even duidelijk laten weten dat ik toch heus nog wel wat te vertellen had. Werkte als een speer, ben daarna weer terug gegaan op 2,5 cm en daar heb ik tot halverwege de Z1 prima mee kunnen rijden.
) Citaat:Ja dat is ook een oplossing!!
Maar ik heb zoiets van misschien is er nog een andere oplossing...en als er geen andere oplossing is...dan haal k ook maar grotere sporen uit de kast...ik mag toch niet met wieltjes rijden (rij nog bij de pony's)
sorro1 schreef:En je paard? Loopt hij al lang wedstrijden, ben je nog maar net begonnen met hem? Is dit gedrag van de laatste tijd. Doet hij het in meerder situaties (ik lijkt wel zo'n psycholoog)
patos schreef:Citaat:Ja dat is ook een oplossing!!
Maar ik heb zoiets van misschien is er nog een andere oplossing...en als er geen andere oplossing is...dan haal k ook maar grotere sporen uit de kast...ik mag toch niet met wieltjes rijden (rij nog bij de pony's)
Het is puur om even te laten weten dat ze niet kunnen gaan lopen flierefluiten onder de proef. Ik moet wel even benadrukken dat het niet bij elk paard dé oplossing is. Dat kan je het best met je instructie overleggen.
) en dan weer terug om te kijken of je hem weer goed bij elkaar krijgt. Tijdens de proef mag je hem ook wel eens wakker schudden, hoor. Moreno schreef:Ik oefen iedere week een proef en dan loopt ie wel gewoon door..
met inrijden maak ik um ook wat sneller aan mijn been maar in de preof is daar niks meer van te merken....dat wakker schudden lukte gister in de proef geneens...anders wel een btje...maar niet echt geweldig...
ik rijd meestal ong. 20 minuutjes los
ik weet echt niet meer wat ik er aan moet doen...
) en dat wordt hij steeds actiever en beter door mijn been.
. waarom thuis iets niet accepteren en in de proef wel. heyitsme schreef:[b]wel grappig, die van mij loopt in het begin alleen maar te showen, dat je moeite doet om hem uit te zitten... misschien kunnen we wat van die pit aan die van jouw geven ??![]()
![]()
als dat nou zou kunnen!!
klomp schreef:ik heb geen idee of dat spoortje nou wel de oplossing is. naar mijn idee is een spoor enkel om je hulpen te verfijnen en niet bedoeld als gaspedaal. ik denk dat je hem nog scherper moet gaan maken aan je been en iets langer losrijden zodat alle aandacht voor jou is. en anders maar een keer tijdens de proef wakker maken...dan maar 1 keer geen winstpunt. het jammere met zo'n proefje is is dat practisch niemand zijn paard echt durft aan te pakken omdat dan je proefje gelijk verpest is. maar imo kun je beter 1 keer wel je paard aanpakken tijdens een proef en dat je er vervolgens geen last meer van hebt. thuis pak je je paard toch ook aan als hij loopt te slenteren?? hij heeft gewoon een wake-up call nodig. waarom thuis iets niet accepteren en in de proef wel.
patos schreef:klomp schreef:ik heb geen idee of dat spoortje nou wel de oplossing is. naar mijn idee is een spoor enkel om je hulpen te verfijnen en niet bedoeld als gaspedaal. ik denk dat je hem nog scherper moet gaan maken aan je been en iets langer losrijden zodat alle aandacht voor jou is.
en anders maar een keer tijdens de proef wakker maken...dan maar 1 keer geen winstpunt. het jammere met zo'n proefje is is dat practisch niemand zijn paard echt durft aan te pakken omdat dan je proefje gelijk verpest is. maar imo kun je beter 1 keer wel je paard aanpakken tijdens een proef en dat je er vervolgens geen last meer van hebt. thuis pak je je paard toch ook aan als hij loopt te slenteren?? hij heeft gewoon een wake-up call nodig. waarom thuis iets niet accepteren en in de proef wel.
En daar kun je nu juist zo goed een scherper spoortje voor gebruiken, het moet dan wel een tijdelijke oplossing zijn.
...ik persoonlijk tik dan liever een keer met mijn zweep. als je steeds namelijk een scherp spoortje nodig hebt om hem op gang te houden is hij niet aan je been... Citaat:uiteraard maar dan wel eenmalig anders is het spoortje wel als gaspedaal...ik persoonlijk tik dan liever een keer met mijn zweep
patos schreef:Citaat:uiteraard maar dan wel eenmalig anders is het spoortje wel als gaspedaal...ik persoonlijk tik dan liever een keer met mijn zweep
Helaas kan dat niet in een M-proef