Paard wil niet alleen van huis weg

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jasja

Paard wil niet alleen van huis weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 21:36

wie kan ons helpen
Ik heb sinds 3 maanden een super lief paard, dwz hij rijdt lekker is lief in de omgang, alleen heeft hij 1 probleem HIJ WIL NIET ALLEEN VAN ''HUIS''WEG!!! als ik samen ga rijden is er niets aan de hand, als er iemand naast loopt of fietst is er niets aan de hand.maar alleen.....
Hij keert dan om en gaat keihard in galop naar huis over de weg [ waar bussen en auto's rijden]Ik heb al aardig wat jaartjes rij ervaring[13 jaar]maar dit paard is echt heel sterk en ik ben hem dus niet de baas, ik ben steeds met hem aan het wandelen en weet dat het weggetje [ een heel klein stukje] dus niet nieuw voor hem is of eng, hij probeert mij gewoon uit en hij wint, wat moet ik doen opgeven is voor mij geen optie, want ik weet als ik hem erdoor heen heb dan is het weer een prima paard WIE O WIE HEEFT BRUIKBARE TIPS
Laatst bijgewerkt door Apple op 20-03-05 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker gemaakt

natas101

Re: probleem HELP ONS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:01

dat zelfde probleem heb ik nou presies ook mijn pony is dan ook erg sterk in de mond en rend zo weer trug naar zij plekje als ik voortaan buiten rij gaat er iemand mee want zolang je paard sterker is dan jou win je het nooit

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:04

zorg er eerst voor dat hij jouw goed leert kennen daar is 3 maanden te kort voor.
wat mij heeft geholpen is de natural horsemanship, verdiep je daar eens in zodat het paard het fijn gaat vinden om samen met jouw op stap te gaan.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:26

je kan ook afentoe een klein stukje op pad gaan, en dan bedoel ik ook een klein stukje, en dan weer naar huis, al is het maar een paar meter, als hij zich dan gewoon gedraagt omkeren, is hij rustig? oke klaar!
elke keer gewoon een stukje verder, en goed belonen.
maar let wel op, dat jij de baas blijft, jij bepaald wat er gebeurt, mocht hij gaan staken zelfs op een klein stukje, dan blijf je daar gewoon net zo lang staan, todat hij wil lopen en dan wel in de richting die jij wil!
veel succes er mee, en laat even weten hoe het gaat Knipoog

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:32

Ik zou het ook met natural horsemanship doen.. maar voor het geval je dat niet wil (of niet interesseert), er anders een kinketting bijaan, dat hij je niet omtrekt en alleen terug rent.. je hoeft hem dan niet alleen op de kinketting vast te houden maar het gewone halstertauw onderaan en de kinketting er los aan de zijkant door.. als hij dan wil trekken heeft hij een probleem en kan hij zich niet lostrekken..
heeel veel succes
en inderdaad, laat je even horen hoe het gaat??

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 23:44

Je gaat met nog een mederuiter op paard weg en op een plaats waar het kan, dus vrij van verkeer is, neem je afstand van elkaar en die vergroot je, jij voorop. Mocht je paard omdraaien belandt je weer bij elkaar Pling .

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 00:11

ja dat kan ook, wees gewoon creatief. wie niet sterk is moet slim zijn, zeggen ze niet voor niets Knipoog

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 10:51

Citaat:
Je gaat met nog een mederuiter op paard weg en op een plaats waar het kan, dus vrij van verkeer is, neem je afstand van elkaar en die vergroot je, jij voorop. Mocht je paard omdraaien belandt je weer bij elkaar

Dit vind ik een hele goede oplossing. Het probleem is meestal dat het paard niet voorop durft. Als er iemand voor loopt die hij vertrouwd of een ander paard is er meestal niks aan de hand.

Zoals gezegt de afstand steeds meer gaan vergroten en het paard steeds meer zelfstandiger maken. Je rijd dus gewoon met iemand mee en ga dan is voor en achter rijden. Neem een omweggetje enz enz. Op een moment voel je dat het paard het alleen aandruft en kun je is langzaam gaan beginnen met alleen rijden.

NH is natuurlijk altijd goed.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 12:33

Het is wel moeilijk dat je op een drukke weg moet...
Ik had dit ook, ook een super lief paard maar als je alleen wegging ging ie elke keer stilstaan , omdraaien en wegrennen. Of hij ging stil staan en met alles wat je doet reageert met een enorme bok.
Ik heb het opgelost door in een rustig bos hem gewoon die kant op te sturen die ik wil, en dan toen was het vaak een kwartier 'gevecht' voor 1 pasje. Elke keer ging het een beetje beter, dus dan deed ie na zo'n gevecht 2 pasjes, en de volgende dag 3... En zown gevecht is niet een fysiek gevecht maar een geestelijk gevecht.. Dus ik bleef gewoon rustig de hulpen geven waar ik heen wou, en reageerde hij door een stap te doen, ontspande ik helemaal. Wou hij omdraaien vroeg ik zijn hoofd tegen mijn knie, waardoor hij 360 graden draaide en dus weer in de goede richting stond:P Maar nu begeleid in strandritten met hem en is hij er helemaal vanaf.... Ik rij nu ook vaak alleen, en nu gaat het goed. Maar het heeft wel een jaar geduurt, voordat ik hem er echt 100% on kon vertrouwen dat hij het niet meer deed.
Hij heeft het trouwens nog 1 x gedaan, toen sliep ik half, was erg moe en lette niet goed op, en ik sloeg de verkeerde afslag in. En ineens stond die stil. Dus ik had echt zoiets van oliebol je begint toch niet weer he... en toen zag ik dat ik verdwaald was :S ik heb hem lang teugel gegeven en hij nam via allemaal bosweggetjes die ik niet kende de weg naar huis....

Apple

Re: Paard wil niet alleen van huis weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 12:46

Je hebt je paard nog heel kort. Dit is meestal geen uitproberen of rottigheid maar gebrek aan vertrouwen en onzekerheid.

Als jouw paard meer vertrouwen in je krijgt en de omgeving beter leert kennen zal het vanzelf beter gaan.

De tip om met een ander paard op pad te gaan en de afstand te vergroten is een goede tip. Verder, probeer er voor te zorgen dat je meestal voorop rijdt als je samen met anderen bent, zo krijgt hij ook meer zelfvertrouwen.