pffff. de middendraf

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oscarlover

pffff. de middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 18:21

Ik rijd nu op een new-forest e-pony (wel een beetje groot voor een new-forest) van 4 jaar, en heb al een paar wedstrijdjes gereden, met suces.
Maar hij kan al die tijd de middendraf maar niet, Verdrietig ik baal er wel een beetje van. Vooral omdat ik voor hem een pony had die het als de beste kon.

Mijn pony is niet heel erg actief, vooral met dit soort dingen niet, of hij gaat heel hard lopen (met kleine pasjes) Hij reageert wel als ik na de stap, draf of galop wil. Maar als hij middendraf, of uitgestrekte draf moet doen gaat dit gewoon niet.

Hebben jullie tips. om hem de middendraf te leren?

Alvast bedankt voor de tips.....

Danielle01

Re: pffff. de middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:47

EEY!
Ik zou zeggen, zorg eerst dat je alle gangen helemaal onder controle hebt...

Ga gewoon lekker draven op een normaal tempo en zorg dat deze actief van achter is en goed gericht op jouw been. En vooral dat dit basistempo constant is!!
Op het moment dat deze goed aan je been is en drang naar voren heeft, dan kan je pas gaan denken aan middendraf.

Als je de hele tijd moet drijven om hem actief te houden, dan is een middendraf eruit gooien inderdaad niet echt makkelijk. Want dan krijg je vaak dat je been geeft en dat deze dan 4 passen harder gaat en dan weer langzamer en dan blijf je bezig.

Dus heb je een goed en constant basistempo en hoef je niet bij elke stap te drijven, dan geef je iets meer been en geef je iets mee met je handen. Als jouw pony goed aan het been is dan gaat hij waarschijnlijk harder lopen! Om hem dan nog iets ruimer te laten lopen dan houdt je hem iets tegen van voren en drijf je hem iets meer op van achter!

Veel succes ermee

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:48

Op de volte kleine stukjes doen, zo wat ook de achterhand sterker.

natas101

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:55

hou je teugel er goed aan en blijf drijven met je been... Knipoog

nog veel sucses verder Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 19:29

natas101 schreef:
hou je teugel er goed aan en blijf drijven met je been... Knipoog

nog veel sucses verder Haha!

en vergeet dan niet je hand weer te openen. Knipoog
vanuit een arbeidsdraf ga je naar een meer verzamelde maar actieve draf dan sluit je je hand en geeft dan been daarna open je iets en vertrek je. maak maar een paar passen...anders valt hij uit elkaar.
dit breid je uit naar meer passen middendraf. niet in een uurtje natuurlijk dit heeft tijd nodig.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:21

ik heb het mijn friesje geleerd door deze oefening:

Stel.. je zit op de rechterhand.. dan ging ik iets voorbij E schouder binnenwaards doen zodat ze helemaal verzamelde en dan een stukje voor de F stak ik schuin over naar de A zodra ze recht was gaf ik de hulp voor het verruimen.. Doordat ze verzameld is kan ze niet gaan rennen en doordat het maar een heel klein stukje is heeft ze geen tijd om op der voorhand te vallen.. ook loopt ze vanzelf met der neus tegen de A waardoor ik niet aan mn teugels hoef te hangen om der terug te krijgen.

Een voorwaarde voor deze oefening is wel dat ze super aan je hulpen is, zowel been en zit (eventueel stem)..

Als het dat kleine stukje goed gaat maak je die diagonaal steeds iets lander door eerder in te zetten in schouder binnewaards en vroeger af te wenden naar de A of vreder door te rijden en dan van hand te verandere!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 22:44

Je moet voor de middendraf het paard/pony natuurlijk goed opvangen. Je sluit als het ware de deur voor en drijft het paard dus tegen de bijna gesloten hand aan, nu bouw je dus druk op vervolgens als je voelt dat het paard weg wil open je je hand heel ietsje zodat hij zijn passen verruimd dan open je iets verder.
Als jouw pony wegrent of sneller gaat is dat alleen door jouw eigen fout. Je meot hem dus neit weg laten lopen, dus zoveel middendraf als die aankan en niet meer.
In de B zijn het maar een paar passen die gevraagd wordt dat zijn er echt niet veel.

En een luie pony bestaat niet, wel een die niet aan je been is dat is iets anders, Is die echt lui ga dan eens denken aan een ander voerpatroon.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 09:56

veel schakelen met je gangen. Attend voor je been maken. Je paard moet op de kleinste hulpjes reageren

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 16:27

Tjah. dat met die schouderbinnenwaarts heeft bij mijn andere pony goed geholpen. Maar deze kan dat dus nog niet.

En een luie pony bestaat wel Bloos Ik heb er zelf 1 Verdrietig
Maar ik ga wel eens wat proberen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 17:04

Kafue schreef:

En een luie pony bestaat niet, wel een die niet aan je been is dat is iets anders, Is die echt lui ga dan eens denken aan een ander voerpatroon.

En denk er goed aan dat je veel afwisselende dingen met je pony doet.Dit kan een rede zijn dat je pony niet graag loopt.Maar lui zijn pony' niet.

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 18:34

Tjah, ik weet niet of hij echt lui is, of gewoon sloom. Maar het komt allebei op het zelfde neer.
Maar wanneer er hindernissen staan, dan wil hij wel lopen. Dus wat het is weet ik niet.

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:01

Mijn pony is ook wat ik noem lui. Knipoog . Hij weet precies wanneer hij onder het werk uit kan komen en zal niet meer doen dan moet.. En eigenlijk heeft hij veel karakter, want als hij er geen zin in heeft laat hij dat merken, achter dat zo schijnbaar 'slome' beestje zit een hoop koppigheid.. Ik denk dat er dus wel luie paarden bestaan, gewoon van die paarden waar heel veel aan gewerkt moet worden om hem aan de gang te zetten en te houden (tenminste dat heb ik)

En bij mij zit ik dus ook met die middendraf, maar dat komt met name dus ook omdat hij zijn achterhand niet gebruikt, ik moet hem er zodanig aan rijden dat hij dat wel doet, en ik heb pas een tijdje uitgevonden hoe je dat bij hem doet ( na enkele jaren dus gewoon verkeerd te hebben gereden) en hij is er dus niet echt aan toe met dat middendraf..

Misshcien dta je zo'n paard bedoelt Knipoog

EllenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:30

Ik leer mijn paarden meestal middendraf tijdens buitenritten. Ik laat ze steeds ietsjes harder draven en op een gegeven moment kun je ze zo uitschuiven. De meeste paarden hebben moeite om op gang te komen en tijdens een buitenrit heb je alle ruimte. Als je dit een aantal keren doet zul je merken dat ze het leuk gaan vinden. Daarna ga ik pas echt serieus bezig met de middendraf in de bak. Ze herkennen het en vinden het dan leuk dat ze mogen strekken.
Het duurt misschien even, maar zo blijven de paarden het wel leuk vinden.
Ik bedoel trouwens niet dat ik mijn paard zomaar onder mij uit laat schieten buiten en dat versta onder middendraf. Wanneer ik dit train rij ik mijn paard ook gewoon rond tijdens een buitenritje.

Liberna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:40

Er is 1 nadeel aan New forest pony's,
Sommige kunnen nou eenmaal niet hun passen verruimen
ik heb zelf ook een NF Maar het is een kruising Kwpn,
En daar heeft ze de goede kant van.
Ik heb een aantal new foresten in mijn les en ze
kunnen niet allemaal uitgebreid uitstrekken,
Ik heb dit gehoord van mijn instructrice maar er zijn
ook uitzonderingen bij zoals een pony Wings genaamd
bij ons op de manege is ook een NF maar die heeft verschrikkelijke
ruime gangen,en andere kunnen het weer helemaal niet.
Ik zou zeggen heel veel proberen , en toch proberen de beentjes
een beetje uit te laten schuiven.
Sommige paarden kunnen het gewoon niet.

Gr Stacey

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 19:08

_Romana_ schreef:
Mijn pony is ook wat ik noem lui. Knipoog . Hij weet precies wanneer hij onder het werk uit kan komen en zal niet meer doen dan moet.. En eigenlijk heeft hij veel karakter, want als hij er geen zin in heeft laat hij dat merken, achter dat zo schijnbaar 'slome' beestje zit een hoop koppigheid.. Ik denk dat er dus wel luie paarden bestaan, gewoon van die paarden waar heel veel aan gewerkt moet worden om hem aan de gang te zetten en te houden (tenminste dat heb ik)

En bij mij zit ik dus ook met die middendraf, maar dat komt met name dus ook omdat hij zijn achterhand niet gebruikt, ik moet hem er zodanig aan rijden dat hij dat wel doet, en ik heb pas een tijdje uitgevonden hoe je dat bij hem doet ( na enkele jaren dus gewoon verkeerd te hebben gereden) en hij is er dus niet echt aan toe met dat middendraf..

Misshcien dta je zo'n paard bedoelt Knipoog

Ik denk dat die van mij ook zo 1 is, maar als ik hem longeer dan kan hij wel lopen, ik longeer hem nu af en toe met dubbele longe. Dan loopt ie wel vanuit de achterhand.
Maar de middendraf blijft een probleem.

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 19:10

EllenP schreef:
Ik leer mijn paarden meestal middendraf tijdens buitenritten. Ik laat ze steeds ietsjes harder draven en op een gegeven moment kun je ze zo uitschuiven. De meeste paarden hebben moeite om op gang te komen en tijdens een buitenrit heb je alle ruimte. Als je dit een aantal keren doet zul je merken dat ze het leuk gaan vinden. Daarna ga ik pas echt serieus bezig met de middendraf in de bak. Ze herkennen het en vinden het dan leuk dat ze mogen strekken.
Het duurt misschien even, maar zo blijven de paarden het wel leuk vinden.
Ik bedoel trouwens niet dat ik mijn paard zomaar onder mij uit laat schieten buiten en dat versta onder middendraf. Wanneer ik dit train rij ik mijn paard ook gewoon rond tijdens een buitenritje.

Mijn pony vind buitenritten wel leuk, maar op zijn eigen tempo, ik kan dan hellemaal niet in de middendraf komen, dus dat gaat ook niet in Verdrietig

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:25

Haha mijne is ook een new forest.. Wel een echt super super springer.. Maar ook daar geldt weer: Hij zorgt dta hij niks raakt maar hoger zal hij ook niet gaan, en ach als hij wat raakt, daar maalt hij niet om( andere paarden zullen er misschien hoog over gaan zodat ze niks raken, maar hij verspilt liever geen energie) Haha! ..

Zeker over lage sprongetjes doet hij helemaal niet zijn best.. Ik heb nog niet echt hoog met hem gesprongen maar hoe hoger hoe beter hij zijn best doet, alhoewel af en toe is dat ook niet het geval.. maarja hij komt er prima overheen hoe ik er ook op af kom, hoe ik er ook op zit, hij weigert nooit.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:45

Oscarlover schreef:
Tjah, ik weet niet of hij echt lui is, of gewoon sloom. Maar het komt allebei op het zelfde neer.
Maar wanneer er hindernissen staan, dan wil hij wel lopen. Dus wat het is weet ik niet.

Waarschijnlijk vind hij er dus niets aan wat hij nu moet doen en sukkelt maar wat door de bak heen.Probeer het leuker te maken.Wissel veel af doe eens een wedstrijdje met hem tegen iemand anders en pep hem lekker op.En kijk eens naar zijn voer krijgt hij genoeg energie voor het gene hij moet doen?

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 13:51

_Romana_ schreef:
Haha mijne is ook een new forest.. Wel een echt super super springer.. Maar ook daar geldt weer: Hij zorgt dta hij niks raakt maar hoger zal hij ook niet gaan, en ach als hij wat raakt, daar maalt hij niet om( andere paarden zullen er misschien hoog over gaan zodat ze niks raken, maar hij verspilt liever geen energie) Haha! ..

Zeker over lage sprongetjes doet hij helemaal niet zijn best.. Ik heb nog niet echt hoog met hem gesprongen maar hoe hoger hoe beter hij zijn best doet, alhoewel af en toe is dat ook niet het geval.. maarja hij komt er prima overheen hoe ik er ook op af kom, hoe ik er ook op zit, hij weigert nooit.

Haha, die van mij weigert ook nooit, maar met springen is hij heel anders.... Hij word een stuk actiever Bloos en gaat er hoog overheen. Maar jah drassuur, en dan de middendraf is een groter probleem Knipoog