Graag jullie advies over een verpest paard!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem27

Graag jullie advies over een verpest paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 14:03

Ik denk dat dit een heel lang verhaal wordt, omdat ik het zo goed mogelijk probeer uit te leggen.
Het gaat namelijk om een 13-jarige kwpn'r ruin met de naam Kandahar. Iets meer dan een jaar geleden hebben de mensen waar ik sinds anderhalf jaar rijd, dit paard gekregen. Ze hebben hem gekregen van een vrouw uit het westen, die eigenlijk niet de accomodatie had voor dit paard. Ze had namelijk wel veel stallen, met alleen maar een drafbaan en geen weide. Dit paard was al opgegeven en als wij hem niet wilde hebben, dan was het waarschijnlijk niet goed afgelopen voor hem. Let wel! deze vrouw heeft hem ook gekocht en is niet haar levenlang de eigenaresse geweest van dit paard. Oke, hier een klein beetje over de achtergrond van het paard, ik zal nu wat meer vertellen over het probleem zelf.

Hij is waarschijnlijk eerder heel snel naar de Z-dressuur toegereden onder dwang. Hij heeft nooit echt weides gekend en stond alleen maar op stal of hij moest trainen. Op een gegeven moment moet er iets gebeurd zijn in een bak, waardoor hij vanaf dat moment alles vertikte. Hij wilde in de bak alleen maar stil staan en kwam geen centimeter meer vooruit. Hij zwiepte dan met z'n staart en was echt boos. Nu heeft hij bij ons op stal ruim een jaar kunnen genieten van z'n vrijheid wat hij altijd al heeft moeten missen. Ik ben sinds een paar weken weer met hem begonnen te rijden. Ik rijd veel met hem in de bossen, waar hij ook vaak veel plezier in heeft, mits je met iemand anders rijd anders gaat hij ook staken en komt hij de lucht in als 't even moet....Ook wandel ik veel met hem voor de afwisseling ook wel alleen en dit gaat prima. Het is wel een ongeloofelijk lief paard in de omgang hij zal je nooit slaan of keihard bijten.

Wel probeert hij zowel tijdens het rijden als tijdens het wandelen of het borstelen, met z'n tanden iets vast te pakken, ik heb het idee alsof hem dat macht geeft, omdat hij altijd al onderdanig heeft moeten zijn aan de mens. Ik rijd momenteel met hem ook in de weide (want de bak is in de maak) en dat gaat met heel veel geduld redelijk. Hij stapt, draaft en gallopeert ook zo nu en dan. Maar wel heel erg vaak dat hij gaat staken en gewoon niet verder wil. Met veel geduld en heel af en toe een x boos zijn, gaat het. Ik beloon hem ook zo vaak als ik kan, zo vaak als hij maar iets goed doet, beloon ik hem meteen! Ik wil heel graag met hem weer bereiken dat het weer een vrolijk, voorwaarts en enthousiast paard wordt, dat weer plezier krijgt tijdens het werken en dat niet altijd maar tegenstrijdig is. Ik zal het heel leuk vinden als ons dit lukt en dat we misschien ooit nog samen wat wedstrijden kunnen rijden. Ik neem vanaf vrijdag les met hem en dan ga ik eens kijken of mijn instructrice nog veel voor ons kan betekenen. Nu wilde ik jullie advies hierover vragen, misschien hebben jullie iets dergelijks meegemaakt of kennen jullie dit paard? Ik ben erg benieuwd!!!!

En nogmaals sorry voor het lange verhaal!!

Leelo

Re: Graag jullie advies over een verpest paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:12

Ik heb zelf geen ervaring met paarden met dit soort 'trauma's', maar ik wilde wel even zeggen dat ik vind dat het klinkt alsof je heeeel goed met hem bezig bent. Het is ongetwijfeld een kwestie van een lange adem hebben, maar het gaat je vast lukken!! Ach gut Dus gewoon nog even doorzetten!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:32

Dit is echt een paard met trauma die je consequent aan moet pakken maar niet moet pushen. Dat heeft tijd nodig. Marijke de Jong werkt ook met dit soort paarden www.paardenbegrijpen.nl maar ook Tatjana van Buren (lees verhaal van Gracy en Megantjuh maar eens -> viewtopic.php?f=10&t=383684&e=0)
Vraag hen anders eens en lees hen verhaal eens.

Succes en sterkte ermee.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:37

Ik zou hem eerst eens fysiek helemaal laten nakijken. Een goed doorgereden paard staakt niet voor niets. Als hij daadwerkelijk door dwang naar het Z2 gereden is, dan heeft ie een goed hoge pijngrens, anders lukt dat echt niet.

Het zou best weleens kunnen zijn dat hij fysiek gewoon 'kapot' gereden is en dat maakt van elk paard een staker. Het zijn waarschijnlijk bepaalde bewegingen die hem gewoon pijn in zijn lijf bezorgen. Pas als hij fysiek ok bevonden is zou ik zijn training weer oppakken (met geduld en vertrouwen).

An_J

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 16:52

Ik zou inderdaad eens contact opnemen met een expert... Balingehof (www.balingehof.nl) is bij jullie in de buurt, misschien is dat wat? John en Monya zijn leuke mensen en realistisch in hun advies. Je kunt altijd een keer bellen, Monya heeft geloof ik een vast gratis spreekuur, staat wel op de site.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:28

je bent goed bezig met hem! leuk dat je zoveel tijd met hem doorbrengt en dat hij lekker op het land mag. Is hij bij de koop nagekeken door een dierenarts?

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 17:28

Heel erg bedankt tot nu toe voor alle reacties, ik doe ook heel erg mijn best om zoveel mogelijk geduld te houden met hem, en veel met hem bezig te zijn, zodat het vertrouwen steeds meer zal versterken! En wat betreft het fysieke gedeelte van het paard, hij is pas nog helemaal nagekeken door een dierenarts en hij is daardoor goedgekeurd, dat kan ook niet anders want tijdens het rijden in het bos samen met een ander paard gaat het gewoon ook goed en dan heeft ie altijd veel lol! Dus maar meer reacties zijn absoluut welkom, en ik doe mijn best om door te zetten!

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:47

als hij buitenrijden wel leuk vind, waarom doe je dat de komende tijd niet alleen? gewoon lekker sjokken. en dan kijken of er in de buurt een rustig veldje ofzo (of een heel breed zandpad) waar je dan naar toe rijd, daar rijd je een paar dressuur oefeningen. en dan verleng je dit "dresuren" steeds wat uit, steeds wat langer en moeilijker. en dan ook heeeeel erg goed belonen! komt vast wel goed hoor! veel geduld en "trucjes" om hem een beetje voor de gek te houden, en dingen te combineren en kleine stapjes te maken!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:51

ik wou ff zeggen dat je vooral zo met hem moet doorgaan!!! Haha!
als hij buiten rijden heel leuk vind moet je anders een proberen dresuur machtig buiten te gaan rijden.. of gewoon alles heel rustig aan doen...vooral niet overhaasten

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 21:04

Bedankt voor jullie reacties allemaal!! Ik doe erg mijn best om 't paard weer tot een leuk en vrolijk werkzaam paard te krijgen!! Ach gut

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:09

Zo te lezen doe je het heel goed............ bewaar je geduld en blijf eerlijk............ luister naar wat het paard je verteld en reageer daarop zoals dan nodig is. Soms streng en soms geruststellend, als je luisterd naar je paard dan leer je dat onderscheid maken.

Rust, regelmaat, rangorde............ dat zijn de enige sleutelwoorden die je moet onthouden en dan gaat het goedkomen.

Laat je niet verleiden tot het naar voooohoooren slaan, door een lesgeef mens...... dat werkt niet.

Veel succes

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 21:25

Inderdaad...dat houd ik ook constant in mijn achterhoofd het woord "geduld". Gelukkig heb ik ook een instructrice dat zelf zeer paardvriendelijk is aangelegd...en dan nog ik denk eerst na voordat ik iets uitvoer...het is niet dat ik zomaar iets uitvoer als zij het zegt!! Bloos Leuke reacties allemaal!! Knipoog

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 07:37

Hier plaats ik nog even een foto van 't paard samen met mij, terwijl hij op commando een voetje geeft Bloos

Afbeelding

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 08:38

wat een lief koppie heeft hij zeg...ik denk dat je idd met veel rust en regelmaat ver kan komen... zo te horen ben je goed bezig!!

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 12:11

Dank jewel!!! Bloos

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:45

met veel gedult en absoluut niet veel vragen, eerst moet ie weer plezier in zn werk krijgen, dus wat je al doet hem zo veel mogelijk belonen, kort rijden, en alleen basiswerk voorlopig. en heel langzaam opbouwen.
ik zou idd hulp vragen van iemand die veel ervaring met dit soort paarden heeft, en mss kun je ook s wat gaan freestylen met hem om vertrouwen te krijgen?
succes ermee

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:44

Hij vindt buitenrijden leuk, dus mijn advies: lekker buitenrijden Lachen .

Kijk ook even op http://www.spierproblemen.nl , misschien kan je daar nog wat tips en weetjes vandaan plukken.

veter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:16

ik heb dat ook gehad met mijn pony.. die van mij ging dan ineens stil staan en achteruit lopen zo´n half uur hield ze het makkelijk vol..
met heeeeel veel geduld en met heel concequent zijn heb ik er nu een super paardje aan, ik hoop dat dit jou ook gaat lukken..
begin gewoon met telkens een beetje basis en ga dit heel rustig op een speelse manier uitbreiden, zodat hij en jij er plezier in krijgen!!
veel succes en wedden dat jullie een leuke toekomst tegemoet gaan!!

ook in de bak Tong uitsteken

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 17:52

Nou, mensen, ik ben echt helemaal gelukkig! Knipoog Het gaat zo goed, met hem ik heb vrijdag voor het eerst les met hem genomen en hij heeft werkelijk waar geen 1x gestaakt. Ik moet constant alle teugel vrij geven en hem alleen maar voorwaarts proberen te rijden, met heel veel enthousiasme en veel belonen! Ach gut En ik heb vandaag weer gereden en het ging echt geweldig hij springt zo ineens van de stap in de galop aan, zo lekker actief is hij. Echt een geweldig paard! Ik plaats hieronder nog even een mooie foto van vandaag! Pling

Kandahar met zijn geweldig mooie lange hals! (vandaag)
Afbeelding

En hier nog even een foto van toddy (vandaag) lief he! Bloos
Afbeelding

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 09:57

ik ook heb een paard gehad met dit verleden.
in zeer korte tijd naar de z gereden,en daarna leek ze gebroken.
ook ik ben met haar toen ik haar kocht bij de basis begonnen.
kreeg veel adviesen zoals gooi er toch een slof op.
ik ben heel eigenwijs begonnen met wandelen en dat zo uitgebouwd.
het werd een superpaard.
ik ree er zelfs enige tijd later zonder zadel mee buiten en ze zou door het vuur voor me gaan.
daar wil ik je voor waarschuwen.
dit paard was voordat ik haar kocht [wist ik niet] met accepunctuur behandeld. de zenuwen in de rug waren als het ware lam gelegd.
hierdoor kon je in het begin niets merken.
later herstellen de zenuwen zich weer maar ondertussen had ik zon band met het paard opgebouwd dat ze leterlijk voor me door het vuur ging.
dit paard haar rug was compleet naar de kl*te gereden.
vandaar achteraf het gedrag.
ik wens je heel veel plezier met je paard maar hou dit in je achterhoofd.
er is ALTIJD een goede reden waarom ze dit doen.
mocht je nog dingen willen weten pm je maar