'inrijden'

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipitje

'inrijden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 15:25

Ik rijd nu een paard van 4 jaar. Wat voor volgorde houden jullie aan met het 'inrijden'. Hij is al wel zadelmak. Stap en draf gaat goed, galop redelijk (mja tis een Fries) en je kan er ook wel redelijk mee sturen. Maar wat voor volgorde hebben jullie aangehouden met waar jullie aan gingen werken? Eerst buiging enzo of wat?

carlijn83

Re: 'inrijden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:31

Tja, ik zou toch wel willen dat ze eerst de basisgangen beheersen, en dat je controle hebt over het tempo en reactie op je voorwaartse hulp. overgangetjes enzo.
Dan het 'sturen' uitbouwen, voltes, gebroken lijntje enzo

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 15:33

carlijn83 schreef:
Tja, ik zou toch wel willen dat ze eerst de basisgangen beheersen, en dat je controle hebt over het tempo en reactie op je voorwaartse hulp. overgangetjes enzo.
Dan het 'sturen' uitbouwen, voltes, gebroken lijntje enzo

Dus vooral veel overgangen rijden?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:34

Allereerst, dat het een fries is wilt niet zeggen dat hij niet kan galopperen Knipoog

Je paard moet leren om op zijn eigen benen te lopen en dus zijn balans te zoeken. Ook is de voorwaartse drang onmisbaar. Je paard moet ten alle tijden voorwaarts gaan en reageren op jou been. Probeer verder om je paard recht te richten en nageeflijk te maken, zodat hij jou hand gaat volgen. Goed uitgevoerde oefeningen zijn minder belangrijk. Het gaat erom dat je je paard lenig en soepel maakt en in balans loopt met een ontspannen hoofd/hals houding.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 15:37

Hij kan ook wel galloperen hoor. Hij doet alleen een beetje moeilijk met aanspringen soms. Maarja. Wordt aan gewerkt.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 16:17

Voor je met stelling en buiging aan de haal gaat zou ik eerst concentreren op het recht richten en recht lopen. Dit wordt zo vaak overgelagen, je ziet ze genoeg die in het M en het Z niet fatsoenlijk een rechte lijn recht kunnen rijden. Daarnaast vind ik een fijne aanleuning erg belangrijk dat het paard de hand gaat zoeken van achter uit en mooi constant op aanleuning blijft lopen.

Galop komt vaker wat later voor dat dat goed is. Eerst recht en concentreren op voorwaarts rijden (schakelen overgangen) en alert aan de hulpen zijn en dan komt stelling en buiging ook wel. Dat wordt een onderdeel van je voltes en wendingen etc.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 16:20

Hij komt soms al wel een beetje aan de teugel uit zichzelf. 't is alleen zo.. 't is mn verzorgpaard. De eigenaar rijdt er in het weekend op. Het is echt een heel goede vent maar hij zit niet echt stevig en heel goed rijden kan hij ook niet. Dus als dat paard gaat zitten kloten in de galop valt ie er af. Dus nou moet ik dat maar oplossen zegmaar.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 18:27

Ik zorg er zelf altijd voor dat hij op hele kleine been en zithulpen attend is. Dat vind ik heel belangrijk. Ik neem er zelf ook graag de tijd voor. Ik heb Bassie vorig jaar ingereden en hij kan 'nu pas' in stap en draf aan de teugel lopen. Maar ik ben hier tevevreden mee, hij reageerd nl. ook super op mijn hulpen en dat is denk ik de basis!

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 18:35

Ik heb een halve fries en de galop is gewoon niet lekker. Friezen hebben vaak een hele vlakke galop of ze gooien hoog op.
Die van jou denk ik het laatste. Dit kun je niet oplossen. Hij moet uitbalanseren, rechtgericht worden, attent voor je been worden. Als hij wat meer spieren heeft, zul je zien dat je galop ook beter word.

Succes Lianne

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 20:31

sorro1 schreef:
Ik heb een halve fries en de galop is gewoon niet lekker. Friezen hebben vaak een hele vlakke galop of ze gooien hoog op.
Die van jou denk ik het laatste. Dit kun je niet oplossen. Hij moet uitbalanseren, rechtgericht worden, attent voor je been worden. Als hij wat meer spieren heeft, zul je zien dat je galop ook beter word.

Succes Lianne

Dat is nog niet eens het probleem.. In het bos galoppeert ie perfect.. wel best hobbelig maar ik kan m best goed uitzitten (al zeg ik t zelf). En in de bak voor op de volte ook maar zo gauw als ie achter in de hoek komt begint ie moeilijk te doen, te bokken en om te draaien etc. Ben nu aan t proberen dat hij perfect aangaloppeerd en dat ik er perfect mee kan sturen in galop en steeds de volte wat uitbreiden tot hij ook achter door de hoek gaat.

kimberlyew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:32

Eerst de vooruit, stuur en rem. Daarna kun je beginnen met wat laten afbuigen en stelling vragen. Eerst in stap en draf. Meestal is de galop wat moeilijker.

ilonajoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:02

Manon88 schreef:
Ik rijd nu een paard van 4 jaar. Wat voor volgorde houden jullie aan met het 'inrijden'. Hij is al wel zadelmak. Stap en draf gaat goed, galop redelijk (mja tis een Fries) en je kan er ook wel redelijk mee sturen. Maar wat voor volgorde hebben jullie aangehouden met waar jullie aan gingen werken? Eerst buiging enzo of wat?

Hoi,

Ik heb ook een fries ingereden en het is inderdaad ietsje anders als bij een gewoon paard. Je moet er op letten dat vooral een fries niet de kans krijgt om die onderhals erop te zetten.
Zorg ervoor dat hij met zijn neus richting de grond wil.
Verder kun je beginnen met stappen en draven oefenen en wat beginnen met voltes en dat verder uitbreiden met andere oefeningen.
Het paard laat het wel merken wanneer het de oefening niet aan kan.

Houd er rekening mee dat friezen laatbloeiers zijn en sommige hebben wat moeite met bepaalde oefeningen.

Voor de galop zou ik een goede instructeur vragen om te helpen.

Succes ermee.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 20:03

Dankje wel.. dat is echt een fijn antwoord Lachen

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 09:09

En hoe zorg ik ervoor dat hij met z'n neus richting de grond wil?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:11

Vragen ! Hij zal het niet metteen snappen maar het komt wel.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 08:18

Jahh en hoe vraag ik dat? Want ben er nu al een hele tijd mee bezig maar volgens mij valt het kwartje niet echt bij m..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 08:54

je geeft been en vangt dat op van voor door iets te sluiten, daarin moet het paard nageven, als het nageeft geef jij ook na door je handen te ontspannen en iets mee naar voor te gaan...dit is tevens een beloning voor het paard. met andere woorden; de energie die je erin stopt vanachter dmv been, laat je er van voren weer uitvloeien.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 09:00

VValar schreef:
Allereerst, dat het een fries is wilt niet zeggen dat hij niet kan galopperen

Je paard moet leren om op zijn eigen benen te lopen en dus zijn balans te zoeken. Ook is de voorwaartse drang onmisbaar. Je paard moet ten alle tijden voorwaarts gaan en reageren op jou been. Probeer verder om je paard recht te richten en nageeflijk te maken, zodat hij jou hand gaat volgen. Goed uitgevoerde oefeningen zijn minder belangrijk. Het gaat erom dat je je paard lenig en soepel maakt en in balans loopt met een ontspannen hoofd/hals houding.

Maar ze zijn er wel minder in

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 09:03

@ Klomp: Mja hij reageert daar helemaal niet op. Loopt alleen met zn neus in de lucht gestoken door de bak heen..

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 09:41

Iemand nog tips?

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:03

Als je lichtjes vraagt en doet niets, zou ik proberen met grote voltes hem iets attenter te maken voor de teugel, en door overgangen waarbij hij zijn achterhand moet gebruiken. Zeker niet gaan zagen in de mond, dan wordt het moeilijker en moeilijker. Misschien kan je hem eens longeren met bijzet ofzo?

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:57

Manon88 schreef:
Hij kan ook wel galloperen hoor. Hij doet alleen een beetje moeilijk met aanspringen soms. Maarja. Wordt aan gewerkt.

Je moet ook niet verwachten dat dat binnen een week over is. paard is nog niet volledig basis klaar

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 12:10

Ik kan niet longeren
Wacht laat ik het zo zeggen.. dat heb ik nog nooit gedaan..

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:32

dat is toch wel alles wat je moet kunnen om een paard zadelmak te maken. dat is een gedeelte van de opleiding die je paard nodig heeft. je kan het nu zo stellen, je laat een jong paard afstuderen terwijl hij het begin nog niet eens kent.

het zelfde als een kind die in groep 1 zit die ineen keer examen van groep acht moet maken.

zolang je het paard niet longeerd, blijf je vast lopen, ik raad je aan volledig opnieuw te gaanbeginnen nu het nog kan en onder toezicht van een professional. of iemand die daar wel goede ervaring mee heeft.

het klinkt mischienhard, maa zo help je je paard alleenmaar naar de klote, krijg je een paard met rugproblemen bijvoorbeeld, of een paard die vertikt om na te geven en zijn rug weg gaat drukken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:26

Ben het ermee eens: longewerk is echt wel belangrijk! Ik zou niet kiezen voor een bijzet maar voor een gogue bij een jong paard.

Qua rijden ben ik zelf voor het actief maken op het been zodat hij bij de lichtste hulp reageert en het op twee kanten soepel maken door wendingen en slangenvoltes.

Het echte rechtrichten doen we daarna pas, als het schoudervoor leert, omdat je eerder nog weinig controle hebt over de schouders.