Bokken met aan springen.. ( weet ff niet wat ik moet doen)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nomy_Baby

Bokken met aan springen.. ( weet ff niet wat ik moet doen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 13:12

Hallo,
Ik rij nu al een tijdje op een Zeoliet x Periclessxx ruin van 10jr, Melanthios.
Hij is voor mij door 3 verschillende meisjes gereden. De eerste heeft hem in gereden, zij was altijd heel lief voor hem, misschien te lief... Hij is door haar erg verwend, hij kreeg zijn zin bij bijna alles zeg maar. Het 2e meisje was ook een beetje zo maar wel iets concequenter, het ging met hun best goed met rijden en de om gang, ze kreeg geen tijd meer en toen kwam het 3e meisje. Een manege ruiter, ze kan redelijk goed rijden alleen was ze bang voor hem dus had ze hem veel op de rem getrokken waar door hij heel langzaam werd.

Toen ik op hem begon te rijden werd me al verteld dat hij bokte, ik wou de uitdaging wel aan gaan en het proberen. De eerste paar keren dat ik op hem reed was hij erg langzaam en reageerde hij niet op mijn hulpen en in 2 hoeken in de bak was hij aldoor erg gespannen.
Dat slome heb ik eruit gereden door heel veel overgangen te rijden en goede reactie op mijn hulpen "eisen". In het begin reed ik met een zweepje maar ik merkte dat hij daar gespannen van werd. De andere meisjes reden met sporen op hem dus toen heb ik dat geprobeerd en dat werkte heel goed.

Om een lang verhaal kort te maken. Met het aanspringen in galop bokt hij. Maar hij geeft geen bokje die je zo uit zit... nee hij maakt een handstand. Ik kan meestal wel blijven zitten maar het is echt stierlijk irritant en in een proefje krijg je er niet merr punten voor ofzo Tong uitsteken Hij is een redelijk gestressed paard erg kijkerig, en hij vind het heel moeilijk om 1 tempo aan te houden (heeft hij aldoor gehad), ik rij nu niet meer met sporen maar met een kort zweepje (dat vind hij niet eng) en ik geef hem een tikje als hij bokt dan bokt hij weer geef ik hem weer een tikje etc etc. tot hij opgeeft of ik er af lig. En zo wil ik het NIET!! Ach gut Ik weet niet meer wat ik moet doen... Hij kan de ene dag de sterren van de hemel lopen en de volgende dag zijn we weer terug bij af Verdrietig

Wie heeft er nog een tip voor mij?? Wat zou ik kunnen doen alles is welkom.

Alvast bedankt!!
-XxX- Naomi!~!

newie

Re: Bokken met aan springen.. ( weet ff niet wat ik moet doe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 13:23

je zegt dat hij in de hoek erg gespannen is.
gallopeer je ook aan in de hoek

misschien kun je hem op de volte in het midden zetten en daarvanuit weggalloperen.
wat je doet is goed, elke bok straffen met een tik.

ik zou wel voor de zekerheid even na gaan of hij niet ergens last van heeft.

verder weet ik het ook niet.

misschien dat een andere bokker wat weet

Nomy_Baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 14:22

In de hoeken is hij idd gespannen, ik heb het op de volte al geprobeerd dan doet hij het ook. Als hij eenmaal galopeerd bokt hij niet meer. Maar hij gaat dan in het begin keihard. Ik laat hem dan eerst even hard gaan want hij heeft denk ik moeite met de balans. Wat kan ik daaraan doen om zn balans beter te krijgen???

Alvast bedankt!
-XxX- Naomi!~!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:28

als je aanspringt kun je iets in de verlichte zit gaan zitten zodat hij de ruimte heeft om sprong te maken,op het moment dat hij wil gaan bokken,geef je hem been of een tik met de zweep zodat hij voorwaarts gaat.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:35

Ik heb precies hetzelfde probleem!
Bij mij werkt het het beste om eerst ontspannen te draven, gewoon veel rust erin houden. Dan geef ik een halve ophouding zodat ze weet dat ze iets moet gaan doen en daarna spring ik aan. Soms nog weleens een bokje, maar al minder!
Ook veel aanspringen, geeft hij een bokje? Terug in draf en weer proberen.
Geeft hij geen bokje, dan gewoon doorgaloperen en belonen.
Na een tijdje heeft hij wel in de gaten en lukt het wel!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:42

ik zou niet terug in draf gaan{hangt er een beetje vanaf hoe pittig het paard is} maar meestal vinden ze dat dan een fijne manier om eronder uit te komen.

Nomy_Baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 14:42

dank je wel!!!
Dat ga ik zoiezo proberen!! Haha!
Alleen hij word wel heel gespannen van het aangaloperen, als ik aanspring en hem meteen terug neem duurt het even voordat ik hem weer ontspannen genoeg heb om aan te springen....

-XxX- Naomi!~!

Nomy_Baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 14:46

Elisa2 schreef:
ik zou niet terug in draf gaan{hangt er een beetje vanaf hoe pittig het paard is} maar meestal vinden ze dat dan een fijne manier om eronder uit te komen.

ja dat dacht ik ook dat hij dat alleen maar makkelijk vind! Om hem daarna in galop te houden is ook moeilijker omdat hij denkt dat hij alleen moet aanspringen en dan weer terug. hmmm moeilijk! Ik probeer het nog wel even, misschien reageerd hij wel heel goed!

Nog balans tips??

-XxX- Naomi!~!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:28

Hmm, beetje lastig zo vanachter de compu.
Wat zegt je instructie er van? Die ziet het hele plaatje zeg maar
Verder, heel goed voorwaarts houden in de overgang, zodat ie niet de mogelijkheid heb om te bokken.
En ALS je heel zeker weet dat het niets medisch is, streng zijn! En hem zeker niet teruglaten bokken op jou zweepje! Voorwaarts!! Dan maar in de verkeerde/overkruisde galop of wat dan ook, maakt allemaal niets uit! Hij moet weten dat ie voorwaarts moet op jouw hulp en niet daarop moet bokken!
Let er op dat je niet iedere x op de zelfde plek in de rijbaan aanspringt.,En al helemaal niet in die hoek waar ie al spanning heeft.

Doet ie t op beide handen?
Hoe is je voorbereiding naar die overgang? Verras hem anders eens een keertje, of juist nog veel beter voorbereiden.

Nomy_Baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 17:00

Het is zoiezo zeker dat het niet medisch is... dat was het eerste wat we hebben bekeken.
Het is ook moeilijk om vanachter de computer tips te geven. Voor de galop rij ik hem helemaal ontspannen en dan bereid ik hem voor en spring ik aan. Mijn insrtucteur zegt dat ik hem hoger moet rijden zodat hij niet zo hard kan bokken. Alleen gaat hij dan op mn teugels hangen, ook rij ik hem echt op mn been. Ik heb wel een zachte hand.
Bedankt voor de tips Haha!... als iemand nog iets weet of een goeie instructeur in de buurt van Groningen... graag!!
Eigenlijk zou het handig zijn als er iemand een maand bv elke keer mee gaat, zodat de dingen die ik fout doe meteen kunnen worden gecorrigeerd. En op het moment zelf oplossen.

-XxX- Naomi!~!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 19:33

Ik heb het ook. Niet altijd maar als ie de kolder in z'n kop heb dan kan hij er wat van hoor. Ik doe altijd aanspringen en als ie bokt meteen terug nemen. Rondje draven en weer opnieuw. Net zolang tot het goed gaat.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:22

ik heb ook prblemen met aanspringen, mijn springt niet aan, we kunnen het niet meer. lang verhaal, komt nog wel een keer Clown
ik denk dat dit iets is waar je gewoon doorheen moet prikken.
ik sluit me aan bij elisa 2. niet terug naar de draf, wel doorzitten en belonen als hij het goed doet, en een lel geven als hij stil gaat staan om te bokken. als hij bokt staatie stil, dus laat hem lekker voorwaarts lopen en houd hem actief. je moet hier gewoon doorheen.. het is moeilijk, ik heb er ook last van.. maar na een tijdje geeft hij het spel wel op Lachen
en balans tips.. ja.. jij moet je eigenevenwicht vinden he Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:24

mischien snapt hij het niet zo goed,of ben je een keer iets te hard in het zadel terecht gekomen met aanspingen waardoor hij een klap in z'n rug kreeg en daarom nu gespannen is..je weet het niet maar daarom kun je beter een beetje staan zodat ie mooi sprong kan maken..en over de balans hoe oud is ie? Laat hem lekker op eigen benen lopen rijdt een meter van de hoefslag{ binnenhoefslag} zodat hij niet kan plakken tegen de wand.Niet op je handen laten leunen dan laat je gewoon los.Maar idd zoek wel een goede instructrice voor begeleiding is wel belangrijk,helaas weet ik geen goede in Groningen.

Nomy_Baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 07:56

Heel erg bedankt allemaal.
Ik begin nu eerst met wat longeren zodat hij dan ook op zn eigenbenen gaat lopen.
Niet op de hoefslag rijden is idd een goed idee. Ik ga het gewoon nog even verder proberen en snel opzoek naar een instructeur die me goed kan begeleiden....

-XxX- Naomi!~!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 12:13

Sucses!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 13:38

Hey,

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe oud is ie en is ie verder wel goed aan je been?
Met mijn pony hebben we een poosje een soortgelijk probleem gehad. Hij werdt toen gereden door een ander meisje, en zijzelf was scheef/reedt m scheef, plus haar beenhulp voor de galop was juist te streng/hard en voor de overgang reedt ze m teveel terug in de draf. Bij haar begon ie dus ook iedere keer te bokken met aangaloperen. Op een gegeven moment kon hij zowel links als rechts niet eens meer normaal aanspringen zonder te bokken plus dat ie vaak niet meer in de goede galop aansprong.
Nu rijdt ik m weer een poosje zelf (ze is er mee gestopt) en t bokken is over... gewoon goed voorwaarts in de draf houden, doorzitten, binnen been op de singel, buitenbeen achter de singel en met de beweging als t ware je binnenheup mee naar voren gooien terwijl je je benen aandrukt en weg is ie, en geen bok meer gegeven.. ja als ie niet voldoende sprong heeft naar mijn idee en ik m zachtjes bijtik achter mijn kuit met t zweepje.. daar ie die van mij bovendien echt heel fel op.. hoef m maar net aan te raken en hij gaat wel.. slaan is er niet bij...
Dus ga voor jezelf na wat hij precies doet op welk moment en hoe hij reageert op jou... is ie zelf wel recht?

En Balans.. ja.. veel overgangen rijden... en tempowisselingen binnen een gang... vanuit draf overgang naar halthouden. dan enkele passen achterwaards. weer halthouden en dan actief voorwaarts draven. Daarbij constant blijven controleren dat ie recht is, dan ie niet scheef, of "in een bochtje" gaat lopen.. rechtrichten is heel belangrijk...

en continue blijven eisen dat ie DIRECT reageert op t moment dat jij je kuit (zachtjes) aanlegt.... wees consequent.... nu ik dat met die van mij zo weer een paar dagen gedaan heb vertrekt ie als een trein.. soms stijgt ie bijna op.... moet je weer uitkijken dat je niet achter de beweging blijft Tong uitsteken

Nou hoop dat je er wat aan hebt.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:44

Als hij niet bokt met aangaloperen aan de longe, ligt 't probleem bij jou. Natuurlijk blijft 't gissen achter 'n pc, maar 't eerste dat bij mij opkwam, was een te sterke hulp. Als je een paard dat goed aan je been is, een te sterke hulp geeft, zal hij opstandig worden.

Aan een gebrek aan evenwicht is weinig te doen, behalve oefenen. Geef 't paard de tijd en de vrijheid zich te ontspannen in die galop. Ontspanning = evenwicht .

Nomy_Baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 16:05

Met longeren bokt hij ook, wel iets minder dan met rijden...
Ik geef juist heel licht de hulpen laat hem lekker vwnw lopen en spring dan aan... Ik geeft wel toe dat ik in het begin wel wat hard was met mn galop hulpen omdat hij eerst niet reageerde, nu heb ik dat dus aangepast hij doet het nog steeds.
Hij heeft wel heel erg de neiging om scheef te gaan lopen, dat was me al opgevallen, hij doet dit alleen in de draf...

Melanthios is 10jaar, en is nooit écht doorgereden zeg maar....
Hij was niet goed aan mn been maar nu begint dat beter te worden... Bij hem is het rare dat de ene keer ik haast niets hoef te doen om hem voorwaarts te krijgen maar soms heeft hij een enorm slome dag en dan moet ik wel wat feller zijn met mn hulpen, alleen doe ik dat dan niet met het aanspringen omdat hij daar erg op reageerd. Ik ben nu druk opzoek naar intensieve begeleiding zodat dit goed opgelost kan worden, en de fouten die ik maar direct kunnen worden gecorrigeerd.

Bedankt allemaal!~!
Ik geef iig niet op en ga ook nóg meer op mezelf letten (hij bokt trouwens bij iedereen, ik ben eigenlijkde enige die op hem kan/durft te rijden)
-XxX- Naomi!~!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:53

Mijn 3 jarige had eht in het begin heel erg..
aangalloperen zonder een bok kon niet meer..

ik moest hem heel hard laten draven en van daaruit overgang laten maken naar de gallop..

Hij wilde ook vanzelf weer terug de draf in,,als ie dat deed aansporen,
kreeg ik geen reactie zweep erbij..

Nu is het al veel minder,
maar af en toe heeft ie het nog steeds..

tijdens longeren heeft een paard geen ruiter op zijn rug en kan zelf overgang naar gallop maken wanneer het hem uitkomt !

oefgen gewoon goed,
probeer hem zo goed voorwaarts mogelijk te laten draven...
succes!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:48

Nomy_Baby schreef:
Met longeren bokt hij ook, wel iets minder dan met rijden...

En je weet toch zeker dat het niet iets medisch is? Want het ligt of aan hem, of aan jou, en aan de longe heb jij er niets mee te maken. Natuurlijk kun je 't tijdens 't rijden erger maken, maar als hij aan de longe ook al bokt...

Het kan natuurlijk ook zijn dat hij echt zoveel moeite heeft met galopperen, dat hij probeert eronderuit te komen door te bokken. In dat geval zou ik proberen 'm zo lang mogelijk door te laten galoperen, 't liefst rechtuit (dus kan/durf je buiten te rijden met 'm?), zodat hij het "makkelijk" kan oefenen.

Maar buitenrijden is nogal 'n risico... Als ie gaat bokken en je valt... Nagelbijten / Gniffelen

Als ie uitgebokt is, galoppeert ie dan wel, of valt ie dan weer terug naar de draf? Als ie terugvalt naar de draf, heeft zijn trucje gewerkt, en zal hij 'm dus nog 'n keer proberen.

Nog misschien een mogelijkheid, aangalopperen vanuit stap? Het lijkt me niet echt logisch, aangezien de stap langzamer is dan de draf, en hij dus meer mogelijkheid zal hebben te gaan bokken. Maar paarden zijn niet altijd logisch...

Nomy_Baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 10:32

Hij heeft echt nergens last van, hij doet het waarschijnlijk om onder het werk uit te komen, als hij geen zin heeft bokt hij. Bij de andere ruiters hoefte hij dan niet te galopperen, bij mij wel en dat pikt hij niet altijd...
Ik ga het even proberen om vanuit een wat snellere draf aan te springen. Hij heeft het galopperen nooit echt geleerd omdat hij altijd bokt en dan werd en simpelweg niet gegalopeerd...
Ik zal jullie op de hoogte houden...
Heel erg bedankt voor alle tips...
Nog even over het buitenrijden, ik durf wel met hem naar buiten ik denk ook dat dat voor hem een goede oefening is. Hij is alleen niet verkeersmak Bloos
Maar als het beter weer is ga ik zoiezo lekker met hem naar buiten en opzoek naar iets dat hij leuk vind.....

-XxX- Naomi!~!

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 10:53

mijn paard deed dat eerst ook met aanspringen.
dat is gewoon een reactie tegen je hulp !! hij wil niet vooruit hij wil niet werken of hard gaan.
dat is wat er bij mij aan de hand was. ik heb zelfs een tijd gehad dat als ik erop ging zitten er niks an de hand was maar zodra ik een keer met mijn kuit deed drijven kreeg ik een bok maar vooruit ging hij niet.

mijn paard is ook verwend en dat wil ik er ook uitkrijgen.
ik tik hem een keer aan met mijn zweep op zijn kont als hij het doet. bokt hij terug niks doen. gewoon doen alsof je het niet gevoeld hebt.

elke keer als hij aanspringt en bokt geef je hem een tik verder niks doen.
bij mij hielp het echt heel erg goed

succes ermee

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 11:43

Die van mij had het ook heel erg toen hij jong was.
Na wat uitproberen kwam ik er achter dat hij mijn hulpen te sterk vond.
Ik ben hem toen alleen op de stem in galop gaan zetten, en na een tijdje werd het steeds minder.
Nu geef ik stemhulp en leg mijn buitenbeen heel zachtjes aan, en dat gaat prima.

Moeilijk hoor, als je paard er inmiddels een gewoonte van heeft gemaakt. Misschien helpt de benadering van de tegenovergestelde psychologie; als hij bokt om onder het werk uit te komen kan je hem dus enorm belonen door te stoppen als het goed gaat.
Dus heeft hij een goede dag en springt hij in 1 keer aan zonder te bokken, meteen belonen, halthouden, afzadelen en iets laten doen wat hij fijn vindt. Bokt hij, dan heeft hij pech en moet nog even door.
Maar doet hij het goed, dan mag hij onder het werk uit.
Als hij dat oppakt kan je steeds iets langer wachten met stoppen.
Is niet gezegd dat het werkt, maar paarden zijn soms rare wezens en wie weet kan je zo de cirkel doorbreken. Haha!

Heel veel succes met het zoeken naar de oplossing!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 15:57

Hoe weet je zo zeker dat hij nergens last van heeft is er een fysio bij hem geweest?

Als ze niet los willen laten in de rug heb je ook vaak dat ze bokken bij het aangalopperen.Als er echt niets mis is is het een lastig probleem want hij doet dit waarschijnlijk al een hele tijd je moet dus een cirkeltje doorbreken.Je weet nu van te voren al oh hij gaat zo bokken dus er veranderd waarschijnlijk al wat aan jouw houding.Je moet hem heel goed voorbereiden op de galop en dan aanspringen en als hij gaat bokken voorwaarts houden en dan ook echt voorwaarts en dan een paar rondjes volhouden zodat hij even lekker los kan komen en hem daarna terug nemen en een paar keer achter elkaar aan laten springen en heel goed belonen als het nu wel goed gaat.Ik zou er wel hulp bij zoeken want het is erg moeilijk om dit cirkeltje te doorbreken maar als het niet iets lichamelijks is dan is het een gewoonte van hem geworden en je moet hem leren dat het ook anders kan.

Nomy_Baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 18:50

Ja ik weet hééél zeker dat hij nergens last van heeft, dat kwam ook het 1e bij me op fysio is geweest va ook... Fysio zei dat het er uit te rijden is en het ook met zn dominatie te maken heeft...
Mn stem gebruiken met het aanspringen is een goed idee en dat ga ik ook zeker proberen...
Ik verander niets aan mn houding met aanspringen, daar let ik erg op. Maar vaak met doorzitten "weet"hij al dat hij moet aanspringen en dan bokt hij ook al wel eens. Ik denk gewoon dat hij wel veel afwisseling nodig heeft....
Nog even over het voorwaarts houden, hij was echt sloom maar dat is hij nu niet meer. Af en toe heeft hij een slome bui, maar het is vaker zo dat hij te hard gaat de laatste tijd. Ook als hij bokt stop hij niet en bokt dan maar maakt er een soort rodeo show van en blijft wel door galopperen. Als ik eenmaal in galop zit is het niet zo'n probleem dan galopeerd hij wel, word nagevelijk en galopeerd ook rustig dan. De eerste paar passen zijn meestal wat sneller.

Ik moet ook echt goede hulp er bij hebben, vind die alleen maar eens Tong uitsteken Dat is waar ik nu hard mee bezig ben, en longeer hem voorloopig even totdat de bak bij ons weer gangbaar is... Met longeren doet ie nu steeds beter zn best....
Als iemand nog een instructrice/teur weet in de buurt van Zuidwolde (Groningen) dan hoor ik het graag...

-XxX- Naomi!~!