Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
klomp schreef:kun je niet eerst beginnen met longeren? zo kan hij onbelast weer een beetje op gang komen?
(na paar weekjes) yarrah schreef:Buitenrijden...heel lekker veel buitenrijden. Dat is de enigste manier om de conditie weer op peil te krijgen. Gewoon eerst een kwartiertje stappen en dan lekker draven en VWNW vragen. Na een week of 4/5 heb je een paard die ontspannen in zijn lijf is en klaar voor het manegewerk.
succes!
yarrah schreef:Buitenrijden...heel lekker veel buitenrijden. Dat is de enigste manier om de conditie weer op peil te krijgen. Gewoon eerst een kwartiertje stappen en dan lekker draven en VWNW vragen. Na een week of 4/5 heb je een paard die ontspannen in zijn lijf is en klaar voor het manegewerk.
succes!
joyce B schreef:veel stappen (in lage halshouding) is goed voor spieren en conditie leer ik van mijn instructrice. Gewoon lekker losstappen, wat inbuigen eide kanten op, dat het paard ontspannen over de rug loopt, korte overgangen rijden en langzaam aan steeds wat vaker en langere stukjes draf/galop meepakken.
Als afwisseling longeren of een keer balkjes stappen/draven als je niet naar buiten durft...
.Ik ken hem nog niet dus wacht daar even mee, en dan ga ik zeker naar buiten, want dat doe ik ook het liefste.
.
) veel naar het bos... en doen dan vaak werkschema's wat je met de week opbouwt.. patries_kjp schreef:ik zou hem eerst een weekje lekker beetje longeren enzo... en heel veel naar buiten gaan!! neem dan iemand mee... kijk je kan het wel van anderen horen hoe hij is... maar die beleven het misscien anders.. kijk hoe hij reageerd... stap eerst alleen beetje om te kijken hoe hij op jou reageerd..
wij gaan met paarden die een slechte conditie hebben (komt weinig voor) veel naar het bos... en doen dan vaak werkschema's wat je met de week opbouwt..
.
tamaraatjuh schreef:Ik heb Amo ook weer op conditie gereden nadat hij een jaar op de wei had gestaan. Eerst 1 of twee keer per week een half uurtje stappen en beetje draven. Steeds verder uitbreiden en langer draven. Vaker per week gaan rijden. Ik heb pas na 1.5 maand gegalopeerd, omdat ik toen pas vond dat Amo er aan toe was.
Ga op je gevoel af, maar overhaast niets, je hebt alle tijd. Leer het paard vertrouwen en bouw rustig op
. Ik heb ook nog een ander verzorgpaard (mijn echte schatje Again) waar ik ook nog mee kan rijden. Vooral je laatste twee zinnen vind ik heel goed bij me passen, want zo denk ik er ook over
kvraag me af hoe lang die dan rustig blijft