overgang galop-stap

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Melanie15

overgang galop-stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 16:02

Mijn pony gaat nogal moeilijk vanuit galop naar stap, ik weet dat het nog even duurt voordat ik naar t Z mag, maar dit ben ik wel aan het trainen. Hoe hebben jullie dit getraind?
p.s. op een volte gaat ze wel vanuit galop naar stap, maar zodra het stukje ook maar een beetje recht is, zitten er drafpassen tussen

M3isSi3j

Re: overgang galop-stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:44

een teken dat ze nog niet voldoende verzameld is, iets wat in de volte wel is.

Probeer je volte steeds een stukje groter te rijden en je paardje rechter te maken. Voor somige paarden is het vanuit contra naar stap makkelijker, de moeite om misschien te proberen.

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:45

oei, er zijn vel manieren om dit te oefenen. En ik wil ook zeggen; vraag vooral je instructie!! Knipoog

Je kunt op de volte de achterhand naar binnen vragen in galop, je paard moet dan verzamelen. Als het goed is voel je dat hij zich sluit, als dat makkelijk gaat begin je een keer door te verzamelen. Hij moet zo ongeveer op de plek blijven galopperen. (het idee dan) Na vier passen weer naar voren en zo een paar keer door. Na een tijdje kun je bij het doorverzamelen tellen een, twee, drie en stap! Een paar passen stappen en weer aanspringen. Opletten dat hij niet uit elkaar valt met het stappen, doet hij z'n hoofd omlaag of valt hij op de voorhand... meteen wegrijden in de galop!

Verder kun je vanuit de contragalop naar de stap gaan. Bij contra verzamel je al goed en dan op het rechte stuk weer tellen 1,2,3 en stap! Doet hij dit makkelijk, dan kun je uit de gewone galop oefenen: koppie even naar buiten stellen; goed recht maken, doorverzamelen en tellen 1,2 enzenz..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:28

Probeer hem voor de overgang wat meer op de achterhand te zetten en nog wat meer te verzamelen. Ophouding, zwaar zitten en ho. Gebruik in het begin bij de training ook je stem erbij.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:32

Heeft idd met verzameling en de achterhand te maken,
ik sluit me aan bij bovenstaande!

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:59

Idd, ook ik sluit me aan bij het vorige.

Maar er bestaan meerdere manieren om een paard dit aan te leren. Het hangt er vaak ook vanaf hoe snel je paard iets leert. Ik heb het hem geleerd door elke keer af te wenden, op de middellijn de overgang maken ongeveer, en dit elke keer een aantal keren herhalen. Die van mij leert zo snel dat hij na vijf keren al halt houdt (ook niet altijd positief).
Als een paard in dezelfde situatie komt waarin hij net daarvoor iets heeft moeten doen, herkent hij dat en zal sneller op je hulpen reageren. Dit is natuurlijk enkel een manier om hem je hulpen aan te leren. Hierna moet hij het op commando doen.
Als je moeite hebt met het midden van de bak, probeer hem dan (desnoods in contragalop) op de rechte lijn een klein beetje naar buiten te stellen en goed te begrenzen met je binnenteugel, dus het omgekeerde van het normale. Dan heb je ook meer controle over hem.

Let wel goed op je paard en hij hij reageert, die van mij heb ik voor de grap eens een paar keer van galop naar halt laten gaan door een volte heel erg te verkleinen met mijn buitenbeen, en elke keer als ik nu aan mijn wendingen om de achterhand in galop werk wil hij halt gaan houden. Superslim, maar niet altijd gemakkelijk op te lossen. Altijd nadenken voor je iets aanleert dus.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 07:44

Onderschat te helpende had van je stemhulpen niet.
Ik heb eerst een tijdje heelveel met halthouden tussendoor geoefend en dat telkens "HOoo" gezegd. Als ik nu dus zwaarder ga zitten en HO zeg dan komt mijn paard heel erg terug, als ik dan mijn hand wat sluit staat ze gelijk op de rem naar het draf, stap of halt. De mate waarin ik aan blijf vullen met mijn been bepaalt welke overgang we rijden.
Uiteindelijk moet je paard op je zit gaan terugkomen maar je stam kan je in het begin goed helpen.

Veel oefenen en je stem wil hierbij nog wel eens een handige hulp zijn.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 09:10

Ja ik ben het met Riant eens....
Stemhulp is de nummer één hulp om je paard aan te tonen wat je bedoeld. Daar is het mee begonnen in de africhting en alhoewel deze steeds verder vervagen, kun je best nog eens terug grijpen naar die hulp.

Let wel, dat je paard heel goed aan de hulpen moet staan voor dit soort kunstjes. Hij moet er ook echt aan toe zijn.
Vaak is het namelijk ook dat het gewoon te veel is. Bij een overgang terug of terug nemen in tempo worden de spieren in de broek, op zijn kont, korter. Training zorgt ervoor dat spieren beetje bij beetje de gevraagde oefening steeds meer aan kunnen, maar onderschat het niet. Je maakt sneller iets kapot dan goed... Knipoog !

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 09:15

Ik ga mee met Riant. Mijn paard kan ik op stemrijden. Dat is dus Ho-stap-draf-galop-voetje bij en terug. Beetje de basis. Als ik Ho zeg tijdens het aanrijden van een hindernis staat die stil. Zit erin. Maar een overgang kun je niet rijden zonder verzameling. Zelfs galop-draf kun je dan niet voldoende volbrengen omdat dan je paard uit elkaar valt.

Die paar drafpassen tussendoor is in het begin helemaal niet erg. Leer hem maar gewoon eens terugkomen op je stem en zit. Als je paard het kunstje gaat begrijpen dan gaat dit vanzelf makkelijker. Maar doe het met beleid, als je dit teveel gaat oefenen kan hij elke overgang terugvallen omdat hij denkt dat die in stap moet. Duidelijk en consequent zijn en vooral verzameld terug en voorwaarts door...dat er geen stiltemoment is...!

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 20:34

Oke bedankt allemaal, ik denk dat ik hier zeker wat aan heb! Ik heb vandaag met de contragalop gedaan, maar dat wilde niet zo lukken, maar ze liep zoiezo te kwallen vandaag(we hebben allemaal onze mindere dagjes)

kewlepaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:10

Leren Leren Leren

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 10:55

kewlepaardje zei:
Citaat:
Leren Leren Leren

Ja dat is een goed advies, daar zal ze vast veel aan hebben. Slapen
Als je niks te voegen hebt, plaats dan ook geen reactie, hier heeft niemand iets aan.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:41

M3isSi3j schreef:
een teken dat ze nog niet voldoende verzameld is, iets wat in de volte wel is.

Probeer je volte steeds een stukje groter te rijden en je paardje rechter te maken.

Kaja schreef:
Ja ik ben het met Riant eens....
Stemhulp is de nummer één hulp om je paard aan te tonen wat je bedoeld. Daar is het mee begonnen in de africhting en alhoewel deze steeds verder vervagen, kun je best nog eens terug grijpen naar die hulp.

Let wel, dat je paard heel goed aan de hulpen moet staan voor dit soort kunstjes. Hij moet er ook echt aan toe zijn.
Vaak is het namelijk ook dat het gewoon te veel is. Bij een overgang terug of terug nemen in tempo worden de spieren in de broek, op zijn kont, korter. Training zorgt ervoor dat spieren beetje bij beetje de gevraagde oefening steeds meer aan kunnen, maar onderschat het niet. Je maakt sneller iets kapot dan goed... !

Ik ga hier in volledig mee. Vraag niet teveel maar bouw het rustig op. Veel voltes oefenen en toch elke keer stukje rechtuit gaan. Voel je dat je je verzameling verliest, dan moet je GEEN overgang maken, want paard moet juist leren om op jouw hulp terug te komen. Dat is namelijk ook een kunst van de ruiter, dat deze af moet wachten op wat paard aangeeft en aanvoeld.
Stemhulpen werkt inderdaad geniaal, daar werk je al mee met beginnen van de africhting van paard. Werk hierop door. Maar heb geduld en blijf er niet op doortrainen, wissel hel veel af, anders krijg je stress paarden. Hou het leuk voor zowel jezelf als ruiter maar ook voor je paard.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 15:07

Dank jullie wel allemaal, ik heb gisteren mn stem heel veel gebruikt en dat werkt idd super, ze gaat dan zowel terug naar stap als terug naar het halthouden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:10

Ik rijd zo'n paard op de lange zijde regelmatig ver terug zonder een daadwerkelijke overgang te maken. Het punt is namelijk dat hij achter snel en kort door moet blijven springen. Zodra je voelt dat dat een probleem word rijd je weer iets op naar voor.

Door dat schakelen krijg je meer controle over het achterbeen. Je kunt dit ook goed als "wachtoefening" gebruiken, soms laat je de overgang wel doorkomen, soms niet.

Een beetje plastisch omschreven: je moet voor ogen houden dat de rem vanuit het achterbeen moet komen, niet vanuit de nek.

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:15

Je kan het lang en kort maken, maar wat je moet doen, is oefenen op de rechte lijn.
Je hebt het op de volte toch ook voor elkaar gekregen, dan zal dit ook wel lukken. Knipoog Knipoog Knipoog Cool