zal ik het ooit goed krijgen? (verkeerde gallop)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

findi

zal ik het ooit goed krijgen? (verkeerde gallop)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 11:12

Ik heb sinds woensdag mijn paard een jaar. Ze was nog groen toen ik ze kocht. Een beetje problemen gehad om op te leren (ze was te bang) maar daar zijn we doorgeraakt.

Maar nu wil ze onder de man nog altijd niet in de linkergallop. Je mag ieder truckje proberen maar ze doet dan een mage inspanning om toch mis aan te springen.

We zijn eigenlijk al ver geraakt, maar toch ...
We hebben ze het eerst aan de longe geleerd om links juist aan te springen. Dus eers met bijzets en die ingesteld zodat ze mooi plooide langs de ene zijde. En na veel oefenen springt ze juist aan.
Dan zonder bijzets veel oefenen en ze springt juist aan.
Erop zonder bijzets en ze springt juist aan.

Aan de longe vraag ik nu wel onmiddelijke reactie: als ik opgelet gallop zeg. Moet zij opgelet al in gallop zitten.
Dus nu springt ze juist aan aan de longe.

Rij ik vrij rond en dan springt ze nog altijd mis aan.

Nu zit ik met de vraag:
- moet ik nu rijden met zweep(rij ik mee maar gebruik ik nooit omdat ze daar zeer bang van is) en haar verassen met het feit dat ze moet gallopen.
- is het doordat ze aan de longe hangt dat ze in de juiste gallop aanspringt. (beseft ze het niet genoeg dat ik in de linkergallop wil)
- of er is geen hoop meer, dit krijg je nooit goed. Het is haar slechte kant dus zal je ze er nooit in krijgen.

enkele feiten:
Ik probeer ze zoveel mogelijk te buigen langs het binnenbeen. Ze verandert uit haar eigen bij iedere oneffenheid snel van gallop. Ik heb in de winter niet veel (bijna niet) kunnen rijden omdat ze thuis staat.

wie heeft mij een beejte hoop?

Achterom

Re: zal ik het ooit goed krijgen? (verkeerde gallop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 11:58

Natuurlijk is er hoop, maar het zal altijd lastig blijven voor je paard, zeker als je er al zo lang mee bezig bent.

Heb je eigenlijk les? Wat zegt je lesgever ervan?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 13:20

Ik zou het dan aan de longe proberen net zo lanf tot de galop goed bevestigd is en je alleen met been zit en teugelhulpen je paard netjes in galop krijgt.
Hierna kun je meer los gaan rijden en dan steeds trainen op de galop.

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 13:24

Hoi

Wat iritant dat het niet wil lukken.

Als mijn pony verkeerd aanspringt ( een tijdje achter elkaar) Zegt mijn instructrise dat ik hem moet laten aanspringen met de verkeerde buiging. Dus linksom(rechterbuiging), Ik had er zelf nog nooit van gehoord, maar het werkt bij mij wel...

Dus ik weet niet of je er wat aan hebt. (Je moet wel gewoon binnenbeen op de singel buiten been achter de singel houden)

findi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 14:01

Ik heb instructie en ze zegt ook eerst via de longe juist laten aanspringen. Onder de man heb ik ook al een stuk of 10 trukjes geprobeert.
- op het verkeerde been rijden in draf en dan aanspringen
- verkeerde buiging
- in gallop laten vallen en het foute aanspringbeen blokeren (door teugel aan die zijde kort te houden en zo ook te rijden)
- in de hoek duwen
- Clown eerst over een hindernisje van 30 cm hoog springen en teugel open
- overdreven binnenbeen
- overdreven buitenbeen
- combinaties van dit alles
- juist voor het einde nog juist draaien en zo scherp dat ze niet anders kan dan met het juiste been aansprignen maar neen ...

Ik moet er wel bij zeggen dat ik in de winter bijna niet kunnen rijden heb, dus ook niet kunnen oefenen en dat ik graag zou oefenen met aan de longe ik erop en overdreven hulpen geven en veel belonen. Maar de enige die (kan) longeren in de nabije omgeving is mijn vader, hij heeft het al 1 x gedaan met mij erop en daar zal het ook bij blijven. Dus ik heb niet echt veel steun of mensen waar ik regelmatig beroep kan op doen.

les krijg ik in de zomer omdat ik in de winter toch niet kan rijden

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 14:06

Buitenstelling vragen kan inderdaad ook helpen, omdat je dan de binnenschouder vrij maakt om naar voren te gaan.
Aangezien ze aan de longe wél goed aanspringt, zou ik daar blijven oefenen tot je je stemhulp niet meer moet gebruiken. En dan kan je gewoon los proberen. Springt ze verkeerd aan, terug naar draf, en weer terug naar galop. Gewoon rustig blijven, niet kwaad worden en blijven volhouden. Als ze in de juiste galop is moet je ook geen 5 toeren gaan galopperen ofzo, aangezien het haar zwakke kant is.
Probeer gewoon een grote volte of een stuk van de hoefslag te galopperen en neem haar terug voordat zij zelf wisselt of terug in draf gaat. Probeer dan die stukken uit te bouwen.

Anita87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:35

zoals je zelf al zei..

korte zijde afwenden.. zo lang mogelijk rechtdoor, onder het omstellen aangallopperen..

ze moet gelijk op je hulp reageren.. wacht ze even, dan heeft ze dus tijd om de andere galop te pakken.. ze moet GELIJK wegspringen..

ik heb vaak een ponytje gereden die ook erg moeite had met de ene hand.. het was iid ook over een sprongetje.. wat ik hierboven schreef.. slangevoltes rijden.. met sterke stelling.. als je dan omstelt haar laten aangalloperen.. gebroken lijnen rijden..

waarschijnlijk allemaal al geprobeerd.. succes ermee!

findi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 18:56

Ik denk dat ik vooral weer ga beginnen met buigen en en direct laten reageren(tik geven en hopen dat ze ermij niet van bokt) en hopen dat het beetje bij beetje goed komt.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 19:10

Als ze bokt op de zweep kan je dat proberen af te leren door elke keer als zij bokt na een tik, terug te tikken, tot ze ermee stopt. Dan moet je natuurlijk wel stevig in het zadel zitten.

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 13:48

hoi hoi,

Mijn paardje had (en heeft nog steeds een beetje) moeite met in de goede galop aan te springen. Bij haar is het alleen de rechter galop. Haha! Ze wil wel gelijk aanspringen maar ze nam iedere keer de linker galop. Ik las dat je eerst wil werken aan het sneller reageren. Als dat goed gaat en ze springt nog steeds verkeerd aan. Dan zou je het volgende kunnen proberen: Vanuit een rustig draf op de volte gaan, vervolgens laat je haar wijken voor je binnen been. Als ze rustig blijft en goed reageerd probeer je met de standaard hulpen rustig aan te springen.
Bij mij hielp het ik hoop dat je er wat aan hebt. groetjes en suc6

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:44

zet je je linkerhand vast ofzo?
als je dat doet belemmer je de beweging van het paard..zo kan hij niet in de linkse galop aanspringen.
gr esther

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 17:04

Ik heb 'n fjordje gereden van ongeveer 16 jaar, die nog nooit onder 't zadel rechtsom had gegaloppeerd. Ik weet niet meer of 't de eerste of de tweede keer was dat ik 'r reed, maar ze kon 't wel, maar werd nooit genoeg "gedwongen" door haar eigenaresse.

Mijn trucje:
Ik liet haar stappen, goed ontspannen maar ook goed voorwaarts. Dan legde ik m'n buitenbeen naar achter (galophulp), en dreef zachtjes. Ze wilde dan gaan draven, maar dan hield ik haar in. Dan gaf ik haar stemhulp, ook voor galop, zodat ze nog meer wilde aandraven (haar logica: als dat mens op me wil dat ik ga galopperen, zal ik eerst aan moeten draven). Als ze zo "voorwaarts" was, liet ik haar extreem goed de hoek ingaan, zodat ze gedwongen werd stelling te geven. En dan gaf ik tegelijkertijd been, stem, en zweep. De zweep maar zachtjes, want daar was ze ook bang voor. Gevolg: ze wist wat de bedoeling was (door m'n been en stem), en deed dat meteen (door 't tikje). Ze sprong nog steeds wel 'ns fout aan (vooral als ik 't 'ns probeerde zonder zweep) maar nu toch ook goed.

Dit paard kon zowel linksom als rechtsom nauwelijks buigen. Als ze 'n volte liep, hield ze haar lichaam recht, maar zwaaide haar achterhand naar buiten om de bocht te kunnen maken. Als zij 't kan, waarom zou jou paard 't dan niet kunnen?

Goed opletten: ze moet geen tijd hebben om verkeerd aan te kunnen springen, maar wel van te voren weten wat ze moet doen. Dus wel voorbereiden, maar zodra de hulp gegeven wordt, moet ze wel meteen reageren.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 19:20

Hoi,

Je bent dus echt niet de enige zoals je merkt. Ik merk het ook bij het aanspringen in de rechtergalop. Het hafje dat ik rijd heeft moeite met stelling naar rechts en is stijf en sprong eerder altijd links aan. Paar keer geprobeerd om haar erbij te tikken, zodat ze direct reageerde en toen sprong ze wel enkele keren direct goed aan. Gelijk beloond natuurlijk, maar een paard dat eenmaal aan is gesprongen en ongecontroleerd de bak door rent daarna is ook niets.

Nu een klein jaar later gaat het nog steeds moeizaam, maar als ik haar ontspannen en met de juiste stelling de hoek doorrijdt en laat aanspringen springt ze meestal juist aan. Maar...Als ze net voor de hoek nog niet ontspannen is en ik haar nog moet inhouden met tempo dan is de stelling automatisch naar buiten van haar en kan ik haar niet goed aan laten springen.

VAndaag sprong ze ook eerst verkeerd aan en heb ik haar direct teruggenomen op de volte. Rustig terug naar de draf, ontspanning en stelling en zodra dat goed was opnieuw aan laten springen en toen ging het wel goed. Daarna natuurlijk beloond.

Geduld hebben, probeer vooral te werken op de volte en aan de longe en altijd als ze wel goed aanspringt natuurlijk belonen. En als ze verkeerd aanspringt eerst weer terugnemen en opnieuw proberen.

Succes nog!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 19:25

Trouwens, dat trucje van hierboven genoemd snap ik niet helemaal. Klinkt mij een beetje alsof je dan je paardje echt volledig op stress, druk en gespannen weg zet om hem dan af en toe toch nog in de goede galop aan te kunnen laten springen..
Kan me niet voorstellen dat je zo naar een mooie en goede overgang toe kan werken van je paardje van draf naar galop. Als ik die van mij zo probeer te rijden, denk ik dat ze een kanonskogel wordt die afgeschoten wordt tot galop. Maar dan eentje zonder wrijving en weerstand want ik denk dat ik dan nog tijden lang doorvlieg in de bak..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:40

Je zegt dat ze 'hangt' aan de longe. Dat lijkt mij eigenlijk al een dieper probleem. Zoekt ze tijdens het rijden dan ook veel steun op je handen?
Ik vraag me af: moest je dit paard in een longeerbak zetten, zonder longe, en je laat haar aangalopperen, zou ze dan nog fout aanspringen? De meeste paarden zullen in dit geval juist wel goed aanspringen (mss nog wel eens overkruist), doordat ze meer in vrijheid lopen en dan als vanzelf de juiste stelling hebben. Doordat ze hangt aan de longe maakt ze het zichzelf erg moeilijk om correct aan te galopperen, mss moet je haar hier eerst proberen verder op te trainen?

findi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 20:46

Ik denk dat er toch wel waarheid in het truckje ligt.

Maar je mag niet vergeten van eerst rustig in drag te rijden met stelling e.d. je bene in de juist positie geven en dan plots vragen voor naar gallap te gaan en direct reactie eisen.
Bij juiste gallop belonen en zo leren in de juist gallop gaan.
Wanneer ze het doorheeft wat er verwacht word gaat ze dit dan normaal verder doen en kun je als ruiter met een beehulp hetzelfde bereiken.

theorie is toch prachtig hé

findi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 20:49

Ik denk dat er toch wel waarheid in het trucje ligt.

Maar je mag niet vergeten van eerst rustig in drag te rijden met stelling e.d. je bene in de juist positie geven en dan plots vragen voor naar gallop te gaan en direct reactie eisen.
Bij juiste gallop belonen en zo leren in de juist gallop gaan.
Wanneer ze het doorheeft wat er verwacht word gaat ze dit dan normaal verder doen en kun je als ruiter met een beehulp hetzelfde bereiken.

theorie is toch prachtig hé

het hangen aan de longe is een verkeerd woordgebruik van mij. Ik bedoelde meer van er zit een touw en vast en ze weet dat ze rondjes moet lopen rond de persoon die dit touw vastzit.

Hangen doet ze gelukkig niet

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 21:05

Theorie is allemaal prachtig ja...Uitvoer helaas moeilijker.

Is het eigenlijk niet zo dt trucjes niet bestaan? Je doet het goed of niet en verkeerd rijden kan over het algemeen moeilijk worden gecamoufleerd met een trucje ofzo.

Maar zoals findi het als laatste omschrijft door je paard voor te bereiden voor de galop door juiste stelling te vragen, de galophulpen te geven en te verwachten dat ie gelijk reageert lijkt me juist.

Maar om nu eerst voor de hoek al je paard galop hulpen te geven en toch in te blijven houden totdat je hem de hoek ingeduwd heb, zodat ie geforceerd stelling naar binnen heeft en daarna pas mag aanspringen. Klinkt mij niet zo prettig in de oren...

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 12:02

Bienotje schreef:
Trouwens, dat trucje van hierboven genoemd snap ik niet helemaal. Klinkt mij een beetje alsof je dan je paardje echt volledig op stress, druk en gespannen weg zet om hem dan af en toe toch nog in de goede galop aan te kunnen laten springen..

Bienotje schreef:
Maar om nu eerst voor de hoek al je paard galop hulpen te geven en toch in te blijven houden totdat je hem de hoek ingeduwd heb, zodat ie geforceerd stelling naar binnen heeft en daarna pas mag aanspringen. Klinkt mij niet zo prettig in de oren...
Dan heb je het niet goed gelezen, of ik heb 't niet duidelijk omschreven...

Want ik gaf de galophulpen van te voren heel zachtjes, net hard genoeg dat ze wist waar m'n benen lagen (buitenbeen naar achter dus), maar zacht genoeg om haar niet met bovenmenselijke krachten in te moeten houden. Een zachte, voorbereidende hulp met een kleine ophouding, is zoals ik geleerd heb te rijden. Je moet je paard voorbereiden op wat er komen gaat.

En omdat deze specifieke merrie niet gewend was aan 't voorbereiden, begon ik er vroeger mee dan "normaal" (anders bereid je je paard voor vlak voordat je de oefening echt rijdt), zodat ze de tijd had om door te krijgen wat ik bedoelde.

Als ik haar van te voren had in lopen raggen met die galophulp, om m'n hand zo strak te houden dat ze niet voorwaarts kon, had ik helemaal nergens gekomen, want ze had ongeloofelijk veel moeite met gewoon ontspannen. En voor stelling is ontspanning nodig, en voor een goede overgang naar galop is stelling nodig. En als ik te hard dreef, of met de teugel te sterk inwerkte, werd ze gelijk 1 blok spier, waar niets tegenin te brengen. Ik overdrijf niet als ik zeg "d'r nek was breder dan ie lang was". En met z'n klomp spier kun je gewoon helemaal niets.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 12:11

Ik weet niet hoe vel ze reageerd op de zweep maar het kan ook wel es helpen bij het aanspringen een tikje met de zweep op haar linkerborstbeen te geven. En daarbij natuurlijk de juiste hulpen te geven. Probeer in de eerste hoek aan te springen.

lieSjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 13:17

ik heb er zelf nooit last van gehad.. (paard dat verkeerd aanspringt)
maar heb wel eens iemand een tip aan een vriendin van mij horen geven en dat hielp wel.

bijv. F-X-M gebroken lijn, goed tot aan de M doorrijden en dan meteen aanspringen..

ik hoop dat je er wat aan hebt!
suC6 en groetjes Marlies

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 13:32

findi schreef:
Ik probeer ze zoveel mogelijk te buigen langs het binnenbeen.
?

En dat zou ik juist niet doen! Hoe meer jij inbuigt hoe minder ruimte het linkerachterbeen heeft om naar voren te komen en in de linker galop aan te gaan.

Hoe is ze verder in de buiging/nageeflijkheid/gehoorzaamheid?

Ik zou t vanuit de longe uitbouwen.
Vraag je instructie er anders een keertje op te gaan? (aangezien jullie al wel veel geprobeerd hebben) Dan kan ze voelen wat er gebeurd en je aan de hand daarvan misschien weer een tip geven.

jetvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:21

Hallo Findi,

Ik ben hier nieuw en ik heb misschien geen oplossing voor je probleem, maar misschien kun je wel kijken waar het probleem vandaan komt. Waarschijnlijk is het een combinatie van een jprobleem in het bewegingsapparaat en het begrijpende vermogen van het paard.

Als eerste het bewegingsapparaat:
Een paard heeft net zoals wij mensen, een goede en een slechte kant. Van nature loopt een paard met het binnen achterbeen van de massa af en drukt het de buitenschouder graag tegen de wand aan. Hierdoor wordt het verband tussen botten, gewrichten, spieren en banden op die slechte kant nog eens extra scheef. Om dit "scheef lopen" te corrigeren, ziet het paard zelf geen andere oplossing als vasthouden in (in dit geval) de linker grote rugspier, achter het zadel.

Wat voor effect heeft dit dan op de galop?
De draf is een bi-lateraal, diagonale ondersteuning, d.w.z. wordt telkens door twee punten (hoeven) over een diagonale lijn ondersteund. De galop is een tripedale ondersteuning, d.w.z. wordt telkens door drie hoeven ondersteund. In combinatie met deze soort ondersteuning is er in de galop ook veel meer beweging in de gewrichtjes tussen het heiligbeen en het bekken (gewrichtjes bij de twee uitsteeksels die je ziet achter boven op het kruis = SI-gewricht) Dit komt door de sprong die het paard maakt. Maar bij jouw paardje in dit geval, zou daar links de blokkade kunnen zitten en durft hij/zij eigenlijk niet zo goed links aan te galopperen.

Dan nu het begrijpend vermogen:Alles bij mens en dier is trainbaar. Zo ook het begrijpend vermogen bij een paard. Het enige wat een paard alleen niet kan is analyseren. Leer je 'm 1+1=2, kan het zelf niet bedenken dat 2+2 vier is. Dat moet ie dan weer helemaal opnieuw leren. Toch kan een paard wel bepaalde verbanden in oefeningen begrijpen: linken. Immers begrijpt dit paardje wel hoe ie rechtsom aan moet galopperen. Misschien kun je het zo proberen, om 'm eerst rechtsom aan te laten galopperen, heel snel weer in draf en van hand veranderen en dan gelijk weer linksom aangalopperen. Mogelijk legt het paard de link tussen de hulpen met rechtsom en linksom.

Zo he, he! Wat een lang verhaal. Nou misschien kan je er wat mee en als je nog iets te vragen heb zie ik ut wel. Knipoog

jetvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:30

Sorry dat ik niet wist dat het een zij was. En een tip, maar die kon je waarschijnlijk zelf ook wel bedenken: Linksom losser maken met rijden. Is het te erg en te vast, dat het een rugblessure is, dan na laten kijken door arts/ fysio. En als eerste natuurlijk het losser maken d.m.v. het rijden bespreken met instructie.

Ik moet gaan!!! Succes. Groet Yvette (alias jetvet) Cool

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:20

findi schreef:

Aan de longe vraag ik nu wel onmiddelijke reactie: als ik opgelet gallop zeg. Moet zij opgelet al in gallop zitten.
Dus nu springt ze juist aan aan de longe.

Mss moet je dit ook gewoon even hardop zeggen als je er op rijdt en in galop wil aanspringen.Verder er op letten dat je niet te veel stelling naar binnen vraagt laat haar maar wat naar buiten kijken zodat ze de ruimte krijgt om goed aan te springen.

Verder zeg je dat je haar nu een jaar hebt maar dat ze de hele winter heeft stil gestaan.Let er goed op dat je straks heel rustig weer begint met rijden ze heeft nu namenlijk geen conditie en geen goede spieren meer je moet alles weer gaan sterker maken.Begin met 10 minuten en bouw dit steeds een beetje op dit heeft wel een paar weken nodig.