Springen aanleren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

radnah2

Springen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 20:19

Bijna elk paard kan wel een beetje springen en mijnes (een draver) dus ook maar wil haar iets beter leren springen. Hoe kan ik dit het beste doen? Ook raakt ze heel erg opgewonden en druk als ze een hindernis ziet dus word het meer een race spelletje erover dan echt springen. Hoe kan ik dit afleren of verbeteren??

Ik wil het liefst haar dit allemaal eerst aanleren zonder dat ik erop zit! Is dit juist goed of juist slecht? Mening erover graag! Knipoog

elmiran

Re: Springen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 12:59

wij hebben onze quarter-horse zelf leren springen. We zijn begonnen met vrij springen zodat ze een beetje wist wat de bedoeling was. Eerst stapte ze er gewoon over heen.toen ze het eenmaal door had wat de bedoeling was, wilde ze altijd zo hard mogelijk over de hindernissen heen, en werd ze heel druk. Nu nog steeds een beetje, als ik vind dat ze te druk word spring ik een keertje en ga ik een rondje galopperen, of in middendraf en dan weer een sprongetje doen. De eerste maand hebben we niet zo hoog gesprongen, toen ze het al een tijdje kon en het ook goed ging hebben we iedere keer de hindernissen iets hoger gemaakt en nu kan ze dus even goed springen als mijn nrps.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 13:48

elmiran schreef:
wij hebben onze quarter-horse zelf leren springen. We zijn begonnen met vrij springen zodat ze een beetje wist wat de bedoeling was. Eerst stapte ze er gewoon over heen.toen ze het eenmaal door had wat de bedoeling was, wilde ze altijd zo hard mogelijk over de hindernissen heen, en werd ze heel druk. Nu nog steeds een beetje, als ik vind dat ze te druk word spring ik een keertje en ga ik een rondje galopperen, of in middendraf en dan weer een sprongetje doen. De eerste maand hebben we niet zo hoog gesprongen, toen ze het al een tijdje kon en het ook goed ging hebben we iedere keer de hindernissen iets hoger gemaakt en nu kan ze dus even goed springen als mijn nrps.

oke bedankt! Ik wil het zo idd ook gaan proberen maar zat te denken of er ook andere mogelijkheden zijn.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 13:54

je kunt je pony ook aan de longe laten springen.

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 17:05

Eerste gedachte; je hoeft niet hoog! Eerst netjes over een lager sprongetje en dan zien we wel verder. Idd is vrijspringen een goed idee. Wat ook belangrijk is is dat de sprong goed uitkomt. Leg een balkje op 6 meter voor een kruisje, dan hoef je je niet druk te maken over de afstand. Als hij heet wordt; laat hem heet worden. Joel kan heel erg heet over 1.50 m! Gewoon lekker voorwaarts blijven rijden, hij wordt vanzelf rustiger als hij merkt dat hij zich niet zo druk hoeft t e maken om een banketstaaf sprongetje...

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 17:12

krientje schreef:
Eerste gedachte; je hoeft niet hoog! Eerst netjes over een lager sprongetje en dan zien we wel verder. Idd is vrijspringen een goed idee. Wat ook belangrijk is is dat de sprong goed uitkomt. Leg een balkje op 6 meter voor een kruisje, dan hoef je je niet druk te maken over de afstand. Als hij heet wordt; laat hem heet worden. Joel kan heel erg heet over 1.50 m! Gewoon lekker voorwaarts blijven rijden, hij wordt vanzelf rustiger als hij merkt dat hij zich niet zo druk hoeft t e maken om een banketstaaf sprongetje...

Was ook niet van plan om hoog te gaan hoor. Voorlopig in iedergeval niet (ben ook niet zo'n held dus zo hoog zal het ook wel nooit worden ook). Maar dat balkje voor een kruisje heb ik idd nog niet aan gedacht. Bedankt en zal daar aan denken! Knipoog

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 21:44

eerst rustig over balkjes, dan een kruisje achter dat balkje en dan langzaam opbouwen. als je weet dat ze vaak versnelt en heet wordt, kan je balkjes ervoor blijven leggen, wel op een goede afstand van elkaar en ook alleen voor sprongen in draf. zo moet ze zich nog eerst concentreren op die balkjes en daarna pas springen.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:21

Je kunt ook een paar in-uitjes maken daar kan die minder makkelijk op gaan racen.
Bovendien is dat heel goed voor zijn rugspieren en traint die daar op ook zijn concentratie op de sprong.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 09:09

elmiran schreef:

haha hoe wil je dat doen dan Haha! die palen bij de hindernis zitten dan wel in de weg ben ik bang Knipoog

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 17:19

ditchie schreef:
elmiran schreef:

haha hoe wil je dat doen dan Haha! die palen bij de hindernis zitten dan wel in de weg ben ik bang Knipoog

je kan ofwel over tonnen laten springen dan (waar dan een paal tussenligt), ofwel leg je een paal op de hindernispaal van de grond af, zodat je longe erover 'glijdt'

isabel25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 18:01

hoi hoi.....als je paard zo jumpie wordt van een hindernis, ga er dan eerst in stap er op af en geef op het laatste ogenblik de hulpen voor het springen....stukje rechtuit rijden daarna weer terug zetten in draf als je paard doorgalopeert, stappen en opnieuw proberen...lukt vast wel....veel succes....
groeten van Isabel

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:10

balkje er voor leggen... ik probeer mijn moeders Z2 paard ook wat springen bij te leren (hij kan ut wel al hor Haha! ) maar hij stormt steeds op de hindernis af...een blakje hielp daar heel goed tegen Bloos

ploppertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:17

Misschien als je hem eerst aan de longe of los laat springen wat balkjes draven, daarna een krijsje met balkje als hij erop afstormt en als hij na die tijd ook weer door raced ook een balkje erachter??? Haha!

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 17:59

fjordygirl schreef:
Je kunt ook een paar in-uitjes maken daar kan die minder makkelijk op gaan racen.
Bovendien is dat heel goed voor zijn rugspieren en traint die daar op ook zijn concentratie op de sprong.

hoe bedoel je dat precies?? Bloos

Bedankt voor de reactie (meer reacties zijn natuurlijk nog steeds welkom) ik zal van alles wat uitproberen om te kijken of het helpt. Knipoog Haha!