Oneindige boksessies

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Oneindige boksessies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 18:11

Zucht. Altijd gezegd dat ik meer van de ruinen en hengsten was en dat blijkt nu maar weer Clown

Mijn merrie Marjon is echt het ideaal voorbeeld van de Welsh; Stik eigenwijs Haha!
In meeste gevallen leuk, maar helaas is er bij deze pony nooit serieus mee omgegaan. Bij alles kreeg deze dame haar zin. Zowel in de omgang (haar kont draaien in de wei als iemand haar wilde halen die haar niet zinde) als onder het zadel (marjon besliste wanneer ze in draf gaat, en in galop natuurlijk).
De vorige eigenaren waren erg tegen straffen "ze wil dat niet". De meiden mochten dus ook niet met zweep rijden. Met als gevolg dat een fatsoenlijk rondje dressuur er niet in zat.

Nu is ze van mij, en vind ik dat een fatsoenlijk rondje dressuur er wél in moet zitten. Voornamelijk mag ze leuke dingen doen, maar ook een beetje rond hobbelen in de bak moet lukken. Helaas denkt Jonneke daar anders over. En dat uit zich in bok sessies.
Deze beginnen meestal na een correctie tikje (omdat ze bv van de hoefslag af springt, weigert in draf te gaan enz). Marjon bokt, ruitertje mept, marjon bokt, ruitertje mept en zo gaat het dan even door Haha!
Ze bokt totaal niet gemeen, en je ziet aan haar dat ze er de grootste lol in heeft. Het is gewoon echt een spelletje voor haar.
(dat het geen gebrek is weet ik trouwens zeker, ze mankeert niets en het past gewoon compleet bij haar Karakter).

Nu wordt ze ongeveer een maandje serieus gereden (3 maal in de week ong) maar echt cooruit gang zit er niet in. Ja, bij de jongste ruiter, als ZIJ mag beslissen hoe ze loopt, zet ze geen stap verkeerd. Maar bij Wieke en Laura, die wel op hun tempo enz willen rijden begint het gemieter.
Zelf denk ik dat het compleet over is als het corectie tikje gegeven wordt op de hals ipv kont. Maar ik twijfel of dat verstandig is, geven we dan niet WEER toe?

De meiden die haar aan pakken die zijn overigens totaal niet onder de indruk van haar. Dus hun vinden volhouden niet erg, maar ik vraag me af of dit er bij een 13 jarige pony nog uit te krijgen is...

Wat zouden jullie doen?

MilesNF

Re: Oneindige boksessies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 19:06

Ik zou gewoon zo doorgaan allleen de jongste ruiter er niet meer opzetten.
Jullie zijn goed bezig, maar zoals je zelf al zegt, met een eigenwijze pony, kwestie van wie de grootste volhouder is.
Met mijn eigenwijze new forest duurde het dik 3 maanden voor ik uit de problemen was (niet hetzelfde als jij, maar toch wel het eigenwijze).
Succes iig.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 14:06

Mss wat vaker serieus rijden, dus 5 keer in de week in plaats van 3 keer. En een keer longeren met bijzetjes ofzoiets, dat ze wel serieus moet lopen

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:45

Doorzetten met de wat 'betere' ruitertjes. En dan idd wat vaker, mits het kan dan 3 x per week. Dan stug volhouden en als het beter wordt kan je altijd de kleinste er weer oplaten. Maar voorlopig doorzetten totdat het ook echt beter wordt en dan concequent zijn/blijven. Suc6 Lachen

a3nne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 20:06

Melanie15 schreef:
Mss wat vaker serieus rijden, dus 5 keer in de week in plaats van 3 keer. En een keer longeren met bijzetjes ofzoiets, dat ze wel serieus moet lopen

Ik denk dat het vooral verstandig is om niet meteen met hardere hulpmiddelen zoals bijv bijzetteugels enzo te beginnen.
Een eigenwijze pony kan dit juist als een 'uitdaging' zien!
Een goede ruiter en een zweepje lijken mij voldoende. Met longeren leer je je pony dat hij zich aan jou aan moet passen, dus wanneer jij zegt "draf" moet er ook gedraafd worden!! Wees in alles wat je doet heeeel concequent en bouw het rustig op, vraag niet te veel in 1 keer, want iedere keer dat zij wint hebben jullie weer verloren en wordt het weer moeilijker om het gedrag eruit te krijgen.

Dus ga 4 a 5 keer in de week aan de slag met het liefst 1 van die meisjes zodat er maar op 1 manier aan de pony gewerkt wordt.
Suc6 ermee!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 21:03

Bedankt allemaal Lachen .
Het is inderdaad gewoon een heel eigenwijs stuk vreten die het hoogst waarscheinlijk puur als een spelletje ziet. Het is gelukkig geen gevaarlijk spel (ze bolt haar rug niet en trekt haar hoofd niet naar beneden tijdens het bokken) maar irritant is het wel.

We houden dus gewoon stug vol.
Of 5 dagen per week rijden verstandig is weet ik niet. Totdat ze bij mij kwam werd ze 1 keer (of minder) per week recreatief (buitenritten, stappen) gereden. Dus naar 3 keer in de week is al een behoorlijke vooruitgang voor haar, niet?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 21:26

Zeker een vooruitgang! Gewoon doorzetten, dan komt het vanzelf. Ik had hetzelfde met mijn verzorghaf, altijd recreatief buiten gereden, maar ik wilde ook wel eens een rondje door de bak hobbelen. Nog steeds is het zo nu en dan een gevecht (ook bokken, niet onder de indruk van een zweep, zo nu en dan crossen, of gewoon stil staan) maar het gaat steeds beter. Hulpteugels gebruik ik niet, gewoon voorwaarts proberen te houden. Vandaag 20 minuten probleemloos in de bak gereden. De aanhouder wint! Knipoog

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:19

Nah als je al 5 x zou rijden dan hoef je natuurlijk niet lang te rijden. Maar snap dat je dat nogal veel vind voor je ponietje. Maar langzaam conditie opbouwen kan wel toch. En anders wat longeerwerk tussendoor om der gehoorzamer te maken? Suc6 Lachen je hebt gave ponietjes!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:41

Begin zoals met een jong paard. 3 of 4x per week een kwartier tot 20 minuten rijden.
Bestraffen als ze zo bokt, maar doet ze het goed belonen...loopt ze 2 of 3 rondjes braaf zoals er van haar verwacht word, uitstappen en de volgende dag weer opnieuw.

Zo kun je dat opbouwen. Voorlopig de jongste ruiter maar niet erop zetten, want de pony moet eerst leren luisteren en dat kan alleen als er consequent gereden word.

Succes!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 23:06

Bedankt Lachen
We werken inderdaad heel duidelijk met straffen en belonen. Als ze iets goed doet dan laten we haar dat ook zeer zeker weten Lachen

Ook proberen we het saaie dressuren zoveel mogenlijk af te wisselen met leuke dingen als buiten rijden, springen, balkjes draven en daar geniet ze intens van en zal ze geen stap verkeerd zetten.

Erbij longeren is inderdaad een goede oplossing. Hoewel ik me van vroger kan herinneren dat madam dat ook niet leuk vond... Clown Maar wie niet waagt wie niet wint Knipoog

Verder is ze zoooo liev Ach gut

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 01:20

Nog een kleine tip: je vertelde dat ze in de omgang ook veel haar zin heeft gehad. Zorg dat er naast het rijden, ook in de omgang consequent met haar om gegaan wordt. Dit zal je in het rijden ook terug zien.

Klein voorbeeld: ze krijgt biks. Zorg dat ze niet over je heen dendert er naar toe. Ze moet netjes wachten totdat jij wegloopt van het eten. Dit zal je in het begin misschien duidelijk moeten maken, maar jij loopt niet weg van het eten, totdat zij ophoudt met het te proberen te bereiken als jij er nog bij bent. Dit kan in het begin lang duren, maar ze zal het snel door hebben. Je moet hier wel consequent in zijn. Het liefst geeft ze na voordat jij weg loopt.

Op deze manier behandel je haar, zoals een paard dat hoger in rang staat haar zou behandelen. Die eet immers eerst en als die geen zin meer heeft, mag zij het hebben. Ze zal hierdoor anders tegen je aan gaan kijken en meer respect krijgen. Het leiderschap verdien je hier nog niet mee, maar het is een beginpunt.

Succes !

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 18:56

Bedankt nanda, daar zijn we inderdaad al HARD mee bezig.
Vandeweek nog een flinke ruzie gehad omdat ze niet om wilde tijdens het poetsen. Zelfs een tik met de zweep maakte weinig indruk om te luisteren, enkel een flinke bok was het gevolg. Helaas ben ik dan ook een volhouder...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:15

Als het goed gaat ook niet doorgaan, met het idee; het gaat nu zo lekker. Als ze 10 minuten super loopt en ge-wel-dig luisterd, stop er dan mee. Anders straf je die pony in principe, omdat hij zo braaf is geweest.

Misschien een keertje aan de dubbele longe meepakken. Doet ze dan ook zo of niet? Het is aan de longe natuurlijk makkelijker om haar te overwinnen dan ohz.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 22:27

Voordeel van longeren is dat je haar goed voorwaarts kunt laten gaan zonder dat er iemand in gevaar komt. (En volgens mij mag dat bij haar ook wel wat niet-lief...)
En zij wordt er heel wat sneller moe van dan jij als je het goed doet. Knipoog

Overigens kan het soms werken om op een andere manier te straffen. (Bepaalde pony kon behoorlijk dwars zijn en stout, maar ging op stal wel /altijd/ een stapje achteruit als je dat vroeg. Maf. Maar het werkte super om hem op te laten houden met wat het ook was dat niet mocht: schuren met het hoofdstel, dreigen, ruzie maken met de buurman, etc. Verklaring was in mijn ogen dat ook het stapje naar achteren een 'onderwerpende' actie is, maar niet zoals een tik een reflex oproept. )

Tweede dat wel eens werkt is meer vragen, zodra hij/zij niet meewerkt. Dus vraag je een beetje actievere stap en gebeurt er niets, dan moet ie draven. Vraag je halt en gebeurt niet, dan komt er ook een stukje achterwaarts bij. En liefst zo moeilijk mogelijk Haha!

Wat gebeurt er eigenlijk als je het gewoon negeert? Luisters ze na haar eerste bokje of weigert ze dan ook nog te doen wat je vraagt?

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 18:05

churen met hoofdstel doet ze ook. Met hofodstel hebben we al afgeleerd maar op het moment dat wij het toe staan mag ze even schuren. Maar volgensmij kunnen we dat beter helemaal niet meer laten doen, toch?

Als je het negeert komt er geen bok sessie. Maar dan 'mag' ze het wel, in haar ogen...

Zal binnenkort de longe eens proberen Lachen

Vandaag heeft ze lekker buiten gereden. Heerlijk crossen door de bossen, dat vind ze geweldig. Geen enkele bok (oke 1 beentje omhoog omdat fellow=hengst in haar staart zat Tong uitsteken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 18:12

Als tikken op de schouder wel het gewenste resultaat geeft, waarom dan anders doen? omdat het zo zogenaamd hoort?
Elk paard is anders en heeft andere aanpak nodig.
Dus werkt het, doen Lachen

verder niet te lang achter elkaar plagen met rijden.
Als ze het goed doet, lekker uit gaan stappen.
Dat langer komt wel met de tijd.

En zoals gezegt, met alles consequent zijn, zelf onder het uitstappen, poesten, wat ook.
Gewoon een tijdje streng zijn in het luisteren.
Doet ze het goed beloon haar dan ook extra, zodat ze echt gaat begrijpen wat wij mensen allemaal willen en dat het nog leuk kan zijn ook nog Lachen

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 18:31

Wat apart, mijn ruin vertoont exact hetzelfde gedrag. Net of ze een soort opstart problemen hebben. ff kijken of ik toch niet stiekum de baas kan zijn.
Ik denk zeker dat het een dominatie probleem is. Sorro kan na zijn discussie heel ontspannen en braaf aan de teugel lopen.
Ik probeer nu zelf wat jullie ook doen. Heel duidelijk te zijn. Wat mag wel en wat mag niet.
En het werk heel afwisselend te houden.
Weet je wat mij ook erg geholpen heeft is een gesprek met een paardentolk.

Groetjes Lianne

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 20:31

Bedankt allemaal Lachen

Heb haar vandaag 10 minuten aan de longe gehad en dat ging echt boven verwachting goed.
Stap, draf, galop, weer terug, halt houden, prima, niets op aan te merken. Geen enkele bok, geen enkel protest. Helemaal super gewoon.

Morgen weers eens onder het zadel proberen.

En wat je zegt is misschien wel waar Kawa. Twijfelde alleen of we dan niet 'op geven' in haar ogen?
Maar denk dat dat toch een kwestie van proberen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 22:18

Opgeven is imo als je iets 3 x vraagt en het paard komt steeds in protest en je stapt af en zet hem maar in de stal (ff overdreven voorbeeld)

maar lukt het je zonder protest het gevraagde te doen, maar op een andere manier, kan ik daar alleen maar positief over zijn.
want wat willen we als ruiter, samenwerking.
En de een heeft daar een duidelijk grens voor nodig door een een flinke tik op de kont te verkopen.
De ander is ff boos want moet aan het werk, dus zal ff protesteren met een bok, maar is daar wel doorheen als hij merkt dat het geen nut heeft.
De volgende is zo op haar teentjes getrapt, dat ze echt niet meer doet na die tik

Aan jou als ruiter de taak op een zo prettig mogelijke manier het gevraagde te krijgen. (dus hij krijgt niet zijn zin)

tenminste, dat is imo dressuurrijden Lachen
maar een ander mag het helemaal anders vinden hoor Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 22:34

Daarbij heeft dit paardje al zo vaak 'gewonnen' dat ze niet meer verpest wordt door een keertje extra. Niet dat ze dus niet hoeft te luisteren, maar... het ergste dat je kan gebeuren als je probeert welke aanpak het beste werkt, is dat het niet werkt. Dan ben je er niet erger aan toe dan nu.
Jongere en onzekere paarden kun je daarmee beslist verpesten of hele verkeerde dingen aanleren. Maar ze heeft het al aangeleerd. Dat geeft je wat vrijheid om tot een werkbare samenwerking te komen, zelfs al is dat 'principieel' niet helemaal hoe je het bij een jonger paard wilt.
Schnappi? Verward

En verder ben ik het helemaal eens met RK.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 11:27

Ik ben het ook weer eens helemaal eens met RK Haha!

Verder, wat doet ze als je haar een keer echt HARD slaat na een bok?
Ik heb een soortgelijk probleem gehad namelijk, en het tik-bok-tik-bok werd gewoon een heel vervelend spelletje. Na één bok een keer zo gruwelijk hard slaan dat ze schrikt en naar voren vliegt is veel nuttiger dan eerst 3x een zachter (steeds iets harder wordend) tikje waarbij ze nog de kans krijgt om na te denken en terug te slaan.

Succes!

doerak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:22

het is moeilijk om een oudere pony of paard nog te corrigeren wie weet hoe lang ze dit al mag doen maar ik zou wel volhouden misschien krijg je het er niet helemaal uit maar het zou wel fijn zijn als de pony gewoon z`n rondje gaat lopen. succes.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 21:52

Bedankt allemaal.
Heel duidelijk Kawa, klinkt heel logisch!

Vandaag weer gereden en het bokken lijkt steeds minder te worden. Helaas geeft een tik niet meer het gewenste resultaat (doorlopen!). Nu lijkt ze imuum te worden (eelt gekweekt? Clown ).

Even aan de longe gepakt (ontzag voor longeerzweep heeft ze wel) en dat ging gelijk stukke beter.

Zucht, het is echt geen makkelijke dame. Opzich leuk zo'n uitdaging maar als het dan maar ooit weer beter zal gaan. Dit lijkt nu een oneindig gevecht.

Ze is nu 13 en dus 10 jaar verpest qua rijden. Zonde... Verdrietig

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:01

Ze is nog niet zolang echt van jouw, heb geduld. Komt best goed als je maar consequent blijft Ach gut

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:01

Uit ervaring kan ik zeggen, ga de discussie niet aan. Je pony lokt een reactie uit, geef die niet, wordt niet boos, dat wil ze juist. Probeer een compromie te sluiten.
Met geduld bereik je het meest.