handen laag?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

handen laag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 23:30

Meestal krijg ik tehoren dat als een pony of paard niet rond wil je je handen lager met doen.

Maar degene waar ik nu les van heb zegt juist dat ik dan mijn handen omhoog moet doen, en ja bij timo werkt het zodra ik mijn handen omhoog doe gaat hij rond lopen, maar wat is nou beter?

Biepje

Re: handen laag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 23:32

houd je handen gewoon een handbreedte boven de schoft, ik vind het onzin om ze hoger of lager te doen. wanneer ze dan 'nageeflijk' zouden gaan lopen, zal je toch ooit je handen weer op zijn plaats moeten doen. gewoon stilhouden en zo weinig mogelijk van je handen aantrekken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 23:38

Ik weet het niet, het hangt ervan af waar het paard in de training staat vind ik. Om nog gewoon diep vw-nw te zakken zet ik mijn handen wat lager (maar niet té laag, zodat je ze naar beneden dwingt, gewoon niet te hoog boven de schoft, en zeker niet te breed gaan houden), maar als ik al wat meer in verzameling rijdt, hou ik ze liever wat hoger. Bij mij is het een kwestie van aanvoelen, je moet er eigenlijk gewoon voor proberen te zorgen dat je armen zó zijn, dat als je paard nageeflijk loopt (of dat nu vw-nw is, of meer opgericht), dat er van jouw ellebogen naar zijn mond 1 lijn is. Je paard zal automatisch die lijn een beetje opzoeken.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 23:41

poes schreef:
Ik weet het niet, het hangt ervan af waar het paard in de training staat vind ik. Om nog gewoon diep vw-nw te zakken zet ik mijn handen wat lager (maar niet té laag, zodat je ze naar beneden dwingt, gewoon niet te hoog boven de schoft, en zeker niet te breed gaan houden), maar als ik al wat meer in verzameling rijdt, hou ik ze liever wat hoger. Bij mij is het een kwestie van aanvoelen, je moet er eigenlijk gewoon voor proberen te zorgen dat je armen zó zijn, dat als je paard nageeflijk loopt (of dat nu vw-nw is, of meer opgericht), dat er van jouw ellebogen naar zijn mond 1 lijn is. Je paard zal automatisch die lijn een beetje opzoeken.

ja maar ik denk dat haar instructrice bedoelt om haar handen lager of hoger te houden om haar paard dan 'aan de teugel' te laten lopen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 23:44

Je moet proberen je handen idd een handbreedte ongeveer boven de schoft te houden afhankelijk natuurlijk van je eigen postuur dus de lengte van je bovenlichaam en de armen.
En handen altijd op de plek houden, ik vind het ook onzin dat je de plaatsing van de handen zou veranderen om aan de teugel te kunnen komen, of ronder of minder rond in de stellen. Ik heb geleerd dat de handen ten alle tijde op de plek blijven. Soms strekken we de hand wel eens iets meer naar voren even lucht geven.

Dus ik zou zeggen op de plaats laten die handen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 23:46

Maar je kunt je handen met een heel groen paard toch niet precies even hoog gaan houden als bij een paard dat al erg ver doorgereden is? Of zie ik dat nu zo verkeerd?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 23:59

ik heb ze nu net boven de schoft en dan moet ik ze ongeveer handbreedte boven de schoft, datis dan dus wel goed... of niet?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 00:18

poes schreef:
Maar je kunt je handen met een heel groen paard toch niet precies even hoog gaan houden als bij een paard dat al erg ver doorgereden is? Of zie ik dat nu zo verkeerd?

Ik plaats ze normaal gesproken wel altijd op de zelfde plek. Kijk met bijvoorbeeld de bocht in sturen en dergelijke maar dan ga je wat meer opzij met de hand maar ze blijven wel op dezelfde hoogte. Langzaam aan probeer ik telkens de hand meer op de plek te houden. Zodat ik op het einde nog slecht meer of minder in hoef te draaien van uit de pols.

ietsje boven de schoft is goed maar wederom afhaneklijk van je postuur.

1manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 15:58

Je handen hoog!
Als je ze laag doet zet je ze vast en kan je paard zijn rug niet ontspannen.
Je handen hoog dus, je merkte zelf het resultaat.

omaxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 17:44

het is niet goed om je handen extreeeem hoog of laag te houden. het beste is ongeveer op heup-hoogte, zodat je elleboog in een hoek van 90 graden is, dat is dan 'perfect', maar het is dan beter om je handen ietsje hoger te houden, want als je je handen laag houd, bouw je (onbewust) toch een bepaalde spanning op in je bovenarm-spieren

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 18:43

omaxje schreef:
het is niet goed om je handen extreeeem hoog of laag te houden. het beste is ongeveer op heup-hoogte, zodat je elleboog in een hoek van 90 graden is, dat is dan 'perfect', maar het is dan beter om je handen ietsje hoger te houden, want als je je handen laag houd, bouw je (onbewust) toch een bepaalde spanning op in je bovenarm-spieren

volledig mee eens

1manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 13:03

ja, mee eens!

Rijd nooit te laag met uw handen. Uw bovenarm moet verticaal naar beneden afhangen. Vanaf uw elleboog moet een rechte lijn, via onderarm en teugel naar de mond van het paard lopen.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 16:47

omaxje schreef:

Precies!!! En als je je handen te laag houdt, val je vaak ook sneller met je bovenlichaam naar voren en kun je je schouders niet meer ontspannen naar achteren af laten hangen Haha!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 00:14

Verwar je het niet met de opmerking handen laag die de meeste instructeurs geven om te voorkomen dat de ruiters ongemerkt door de handen hoog te houden gaan trekken in de paardemond.

Alles gaat om die houding die hierboven al is beschreven. Vriendin van mij heeft ook zo'n mooie houding, waarbij je gewoon ziet als ze te paard gaat dat ze zelf haar handen draagt. Ze houdt ze ook voor het zicht wat hoger lijkt wel, maar dat geeft haar direct een mooie en rechte dressuurhouding. Je ziet haar zelf ook helemaal ontspannen zijn en de hulpen die zij geeft qua been komen goed overeen met de teugelhulpen (denk aan stelling etc.). Ikzelf krijg dat helaas niet voor elkaar en zou dan ongecontroleerd onbedoeld verkeerd druk op de teugels geven denk ik. Daarom heb ik over het algemeen mijn handen iets lager. Helaas ben ik nog niet zover dat ook mijn handen helemaal onafhankelijk van elkaar ontspannen meewerken.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:56

Ik zou ook nooit met de extremen gaan werken, want dan loopt je paard op je teugels en niet op zijn eigen benen. Zoals al beschreven is een rechte lijn altijd noodzakelijk, en die kan je dan iets lager in het begin (zoals ik) of iets hoger erna instellen. Maar dat gaat mee met de 'oprichting' zeg maar van je paard gedurende de les. Probeer het juiste aan te voelen, maar ga zeker niet gaan duwen en trekken met je teugesl, want dan creer je spanning. succes! Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:09

Astragirl schreef:
Zoals al beschreven is een rechte lijn altijd noodzakelijk, en die kan je dan iets lager in het begin (zoals ik) of iets hoger erna instellen. Maar dat gaat mee met de 'oprichting' zeg maar van je paard gedurende de les.

Precies wat ik ook bedoelde Lachen