aan de hand omdraaien en naar je toe bokken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

0mandy0

aan de hand omdraaien en naar je toe bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 16:59

we hebben een haflinger op stal als je die op de wei zet en je gaat hem halen en hij ziet gras dan begint hij heel hard te rennen dan hou je hem egt niet meer en dan draait hij zich om en dan trapt hij naar je een meisje bij ons op stal heeft al een trap van meneer gehad Stoom uit je oren heeft iemand afleertips Haha!

capopjekop

Re: aan de hand omdraaien en naar je toe bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 17:09

Ik weet niet of je hem al met zijn gezicht naar het hek zet? Anders zou ik dat eens proberen. Hoe blij mijn pony's ook doen, als ze gericht naar mijn bokken krijgen ze een schreef en een trap. Een keer een flinke trap was bij de mijne genoeg Haha!

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 17:23

ik had er ook 1 die dat deed, ze kreeg bij de vorige eigenaresse altijd haar zin. Ik heb het afgeleerd met een hengstenketting. Zodra ze weg wilde draaien gaf ik een flinke ruk. Daar schrok ze zo van dat ze niet meer wegdraaide. Daarna heeft ze het met de ketting om niet meer geprobeerd, maar toen ik weer een keer met een gewoon touwtje liep deed ze het weer (zooo slim beest) Daarna met de ketting, geen probleem. Na een paar weken zo oefenen heeft ze het nooit meer gedaan.

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 17:36

hij heeft al een aantal schoppen en klappen gehad maar niets helpt Boos! egt heel vervelend maar ja ook als je een hoofdstel omhebt en hem in zijn mond trekt trekt hij zich er nix van aan hebben er meer mensen tips???? Lijst ik hoop heel veel

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 19:07

ga je weleens met dr wandelen, doet ze het ook met andere dingen (in de stal zetten etc?? Ik wil graag meer ervaringen en informatie voor ik echte doelgerichte tips kan geven...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 19:39

die van mij had er ook een handje aan om als die in de hand was te steigeren en te trappen als die het halster om had deed ik de hengsteketting door beide ringen dat zeg maar de ketting net als een kinketting kwam te zitten dus door de ringen en dan weer vastmaken aan de ketting zelf en niet aan het halster zodat die ketting dus langs die kin af kwam.
1 x springen 1 x rukken en stamp terug geven hij heeft het daarna nog 2 x gedaan toen heeft die het nooit meer gedaan alleen al 1 ruk aan die ketting geeft al veel inbreng jij bepaalt hoe of wat niet het paard

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 21:01

alvast bedankt voor de tips Haha! maar ik verzorg hem niet maar ik moet hem weleens binnen zetten en dan begint de ellende Slapen twee meisjes rijden er op en die zijn der ook niet altijd even blij mee Knipoog maar ik zal es kijke of we bij ons ook een hengstenketting Ja hebben mischien hebben we hem dan beter in de hand Vingers aflikken zou es een keer fijn zijn Ja en ze kunnen er niet mee wandelen veel te gevaarlijk als hij dan gras ziet rent hij er meteen naar toe en dan begint de ellende Rolleyes hij heeft al een aantal schuppen en klappen Whoosh! hiervoor gehad maar daar trekt hij zich niets van aan . ik hoop dat jullie nog veel tips geven

duppie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 21:03

Ik heb gelezen bij paardentips hoe je dat kunt aanpakken.

Ik moet geloof ik erbij zeggen dat dit stukje uit de paardentips magazine komt van de site:
http://www.paardentips.com en er staat op dit artikel een copyright 2005 van paardentips

Het stukje:

Tip

Wat als mijn paard moeilijk te vangen is?
Het is een vervelend probleem. Je paard ziet je aankomen en in plaats van vrolijk op je af te rennen, keert hij je de rug toe en zoekt de andere kant van de weide op.

Vaak onstaat dit probleem bij paarden die bijvoorbeeld het halster in je hand associëren met het werk dat er meestal op volgt. Best slim van je paard maar wel vervelend. Een leuke tip die we vonden in het boek 'Beter omgaan met uw paard' geeft het volgende advies:

1. Maak een afspanning met verplaatsbare hekken of schrikdraad, ongeveer zo groot als een stal.

2. Ga niet achter je paard aan rennen als hij je de rug toekeert maar leg wat eten in het afgespannen deel.

3. Ga uit de weide en laat het paard het voer vinden.

4. Dit kan je best een hele week lang elke dag doen. Het doel van deze oefening is dat je paard jou gaat linken aan dat extra maaltje en op een gegeven ogenblik jouw komst als prettig gaat ervaren.

5. Natuurlijk moet je dit ook doen als je niet gaat werken met het paard.

Uiteindelijk zal het paard achter je aan lopen als je met het eten aan komt en kan je het afgespannen deel sluiten. Zo kan je het paard makkelijk meenemen als je wilt gaan rijden.

Tip uit het boek Beter omgaan met uw paard copyright 2005 van paardentips

Ik hoop dat dit misschien werkt voor jouw paard en ineder geval veel suc6!! groetjes Kimberley

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 21:16

we hebben egt al alles geprobeerd en ook met lekker eten en braaf goedzo enzo weet je wel maar het is gewoon vervelen >;) en dan rent hij weg zo de wei in en dan gaatie staan eten zo van daag!!! Doei! ik ga niej meej Clown

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 21:24

waarschijnlijk weet hij dus precies hoe hij zijn zin moet krijgen en als hij lekker staat te vreten en dan een tik krijgt maakt hem dat niet meer uit hij heeft wat hij wilde.Ik denk niet dat er een oplossing voor is.Mss voortaan door een volwasen iemand hem binnen laten zetten want dit is echt gevaarlijk zo.Het is wat makkelijk gezegd maar hij zou mij dit ect maar 1 keer flikken en dan zou hij zo'n pak op zijn sodemieter krijgen dat hij het een volgende keer wel uit zijn hoofd zou laten maar dit moet je wel kunnen er genoeg kracht voor hebben.

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 21:29

hij heeft al een paar enorme schuppen onder zijn buik gekregen maar dat helpt niet en bij volwassenen doet hij het ook Gestoord hij heeft zelfs met de achterzijde van de zweep de rubber klappen gehad maar nee hij geeft er nix om hij zal wel ff schrikken Wow! van oliebol maar dan doet hij het daarna weer erg he??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 21:40

Zorg dat je een halster hebt dat druk kan leveren. Bijvoorbeeld een touwhalster. Zorg dat er iemand staat die hem kan houden. Probeert hij te draaien, maak je groot en mep met uiteinde van de leadrope op zijn kont. Niet hard. Wel duidelijk. Net zolang tot hij een stapje wegdraait. Hou dan op en beloon hem.

Loop met de pony de wei weer uit. Geef hem daar een beloning. Als dat goed gaat kun je ook in de wei het zelfde doen. Wacht tot hij netjes staat. Wil hij weg -> korte irritante rukjes aan het halstertouw, wil hij omdraaien -> kont weer terugdrijven met draaiend touw. Staat hij stil... beloon hem. Zet hem duidelijk terug op armlengte en klip touw los. Gaat hij trekken... weer rukjes aan halster tot hij stilstaat. etcetera... het duurt even. Maar uiteindelijk valt het kwartje. Irritant gedrag wordt niet beloond met de wei in kunnen rennen maar met voor de pony irritant gedrag van de eigenaar Lachen

Succes!

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 21:44

super bedankt anya Haha! Pling Vingers aflikken we gaan het proberen dan leggen we wel een touw over zijn neus *LOL* en we hebben hem al meppen gegeven met het uitainde van de zweep en uit de wei halen doen wel altijd met zun tweeen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 22:45

Zorg dat je in een goede hoek met het paard staat. Als het paard zich van je weg kan draaien of je voorbij kan stormen ben je machteloos. Als je echter in een hoek van ongeveer 45 graden met zijn hoofd staat kun je bijna altijd het hoof naar je toe draaien en zo ben je hem te slim af. Hij kan dan geen kracht meer zetten naar voren toe namelijk. Probeer het maar eens. vanuit deze positie kun je het paard redelijk makkelijk met het hoofd naar je toe draaien zodat je niet die ' minder gewenste kant' in je gezicht krijgt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 23:28

Ik vind hte wel vreemd jullie slaan en schoppen maar op die pony en niemand krijgt het voor elkaar om het de baas te zijn.

Bij ons op stal loopt ook zon haflinger. Die laat zijn vrouwtje alle hoeken van het erf zien. Bij mij krijgt die het niet voor elkaar omdat die weet dat ik de alpha leider ben.
Hetzelfde met buitenrijden. Die haalt rottigheid met zijn vrouwtje uit maar bij mij lukt hem dat niet en neit omdat ik nu claim gewelidg te rijden ofzo. Maar het paard krijgt bij mij gewoon de mogelijkheid niet.
Je moet zorgen dat je hem de ruimte niet geeft voor die onzin.
Dus zonder allerlei zwepen, slaan, hengstenkettingen en dergelijke.
Duidelijk NEE moet voldoende zijn. Maar het riekt gewoon naar weinig ervaring van jullie kant. Ik heb het gevoel dat jullie nog vrij jong zijn.
Er moet beter begeleiding omheen komen voordat er ongelukken gebeuren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 23:45

Op de manege bij ons is een merrie in training toegekomen die nogal eh moeilijk kan doen om het zachtjes uit te drukken. Ze had in het begin helemaal géén respect voor een halster of whatsoever. De eigenaresse heeft het rustig aangepakt, gewoon iedere keer consequent zijn, zonder kinketting of bit (wel mee een be nice halster, omdat je daarmee iets fijner inwerkt). Het ding is dat zwepen, bitten, ... niet helpen omdat, als een paard echt weg wil, hij daar ook doorheen rent. Ze zijn het gewoon blijven proberen met haar, ging ze ervandoor, even laten staan, en opnieuw gaan proberen. Nu is die merrie zover dat ja haar aan een touw kunt meenemen, terwijl haar maatje los naar de stal loopt, en je kunt zelfs blijven stilstaan wanneer je wilt en zo.

Maar wat het echt bij deze merrie gedaan heeft? Routine en aan het werk zetten! Het gaat hier vooral om respect, en dat kun je ze beter in een piste bijbrengen, terwijl je ze goed aan het werk zet, omdat je er meer te vertellen hebt dan in die reusachtige wei. Ik denk dat het beter is om het probleem dus meer 'globaal' aan te pakken.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 23:50

waarschijnlijk ligt het ook aan je houding tegenover het dier zelf. sta recht, schouders achteruit, maak je lang. adem rustig in en uit. wees cordaat en consequent. beloon ook wanneer hij luistert. en zoals poes zei: ga globaal eraan werken.
heb respect voor hem en hij zal respect voor jou hebben.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 08:09

0mandy0 schreef:
hij heeft al een paar enorme schuppen onder zijn buik gekregen maar dat helpt niet en bij volwassenen doet hij het ook Gestoord hij heeft zelfs met de achterzijde van de zweep de rubber klappen gehad maar nee hij geeft er nix om hij zal wel ff schrikken Wow! van oliebol maar dan doet hij het daarna weer erg he??

Dit begrijp ik dus echt niet, hoe kan je hem nou schoppen en slaan als hij van je vandaan loopt. Je kan hem alleen mishandelen als hij vlakbij je is!
Als je hem afranselt als hij vlak bij je is denkt hij heel misschien wel: wegwezen of terugtrappen. Wanneer je het een bestraffing geeft is veel belangrijker dan welke bestraffing hij krijgt.

Misschien een gouden tip, pak eens een boek! Voor mijn part van Martin Gaus over honden, het principe is overal hetzelfde, een dier moet het leuk gaan vinden om bij jou, de leider, te mogen komen. Probeer te denken als een paard, Kafue geeft het ook al aan, zij is als mens w.s. in staat om het paard te vertellen dat hij wil doen wat zij denkt dat goed is.

Het paard of hond is blij dat hij zo gelieft is dat hij mag komen.
En met een zweep of schop zal dat veel moeilijker zijn dan met een appel of een wortel.

Er staan oefeningen zat in b.v. de boeken van Emiel Voest en anderen en ze staan gewoon in de biep. Moraal is in ieder geval dat je niet in 3 hectare weiland begint maar op een afgezet stuk van bv een grote volte.

Je kunt van niemand verwachten( en zeker niet van een dier) dat hij, zonder enige uitleg, gaat doen wat jij wilt. Jullie haflinger snapt absoluut niet wat je wilt, Als je hem vast hebt krijgt hij schoppen en slag en als hij zich dan losbeukt krijgt hij een weiland vol gras, rarara wat zou hij gaan doen?

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 10:26

nou het is echt geen mishandelen bij ons word het eerst met de zqchte hand geprobeerd maar asl dat niet lukt en hij bokt naar je toe dan heeftie tog egt pech Ja want dan vallen er weleens klappen want hij bokt gewoon naar je toe Knipoog

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 10:31

Kafue schreef:
Ik vind hte wel vreemd jullie slaan en schoppen maar op die pony en niemand krijgt het voor elkaar om het de baas te zijn.

Bij ons op stal loopt ook zon haflinger. Die laat zijn vrouwtje alle hoeken van het erf zien. Bij mij krijgt die het niet voor elkaar omdat die weet dat ik de alpha leider ben.
Hetzelfde met buitenrijden. Die haalt rottigheid met zijn vrouwtje uit maar bij mij lukt hem dat niet en neit omdat ik nu claim gewelidg te rijden ofzo. Maar het paard krijgt bij mij gewoon de mogelijkheid niet.
Duidelijk NEE moet voldoende zijn.

Nou wat je zegt is egt niet waar we slaan hem niet zomaar af ofzo en proberen het elke keer met de zachte hand maar als hij eeen keer naar iemand toe heeft gebokt dan kan hij wel iets vangen ik bedoel wijwel pijn lijden en tegen hem alleen maar NEE zeggen Haha! goede grap maar dat werkt bij hem egt helemaal niet Knipoog

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 11:09

0mandy0 schreef:
en ze kunnen er niet mee wandelen veel te gevaarlijk als hij dan gras ziet rent hij er meteen naar toe en dan begint de ellende Rolleyes hij heeft al een aantal schuppen en klappen Whoosh! hiervoor gehad maar daar trekt hij zich niets van aan . ik hoop dat jullie nog veel tips geven

Hier sta ik eigenlijk van te kijken want ik ging regelmatig met Markies wandelen en dan was hij superbraaf en liep als een hondje achter je aan. Verward

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 11:26

iris17 schreef:
0mandy0 schreef:
en ze kunnen er niet mee wandelen veel te gevaarlijk als hij dan gras ziet rent hij er meteen naar toe en dan begint de ellende Rolleyes hij heeft al een aantal schuppen en klappen Whoosh! hiervoor gehad maar daar trekt hij zich niets van aan . ik hoop dat jullie nog veel tips geven

Hier sta ik eigenlijk van te kijken want ik ging regelmatig met Markies wandelen en dan was hij superbraaf en liep als een hondje achter je aan. Verward

Dit zegt dus al genoeg....een pony ziet heus wel met wie hij kan klieren en met wie niet....Schijnbaar doe je toch iets verkeerd in de opvoeding..

Enne een pony afschuppen zoals het overkomt dat jullie dat doen heeft totaal geen zin en is in mijn ogen dierenmishandeling...schijnbaar ben je niet duidelijk genoeg en weet de pony niet waar hij aan toe is!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 19:06

0mandy0 schreef:
Kafue schreef:

Duidelijk NEE moet voldoende zijn.

Nou wat je zegt is egt niet waar we slaan hem niet zomaar af ofzo en proberen het elke keer met de zachte hand maar als hij eeen keer naar iemand toe heeft gebokt dan kan hij wel iets vangen ik bedoel wijwel pijn lijden en tegen hem alleen maar NEE zeggen Haha! goede grap maar dat werkt bij hem egt helemaal niet Knipoog

Ik ben bang dat je niet begrijpt wat wij bedoelen.Jij staat duidelijk niet boven die pony en daarom luisterd hij niet naar jouw en gaat hij richting gras om te eten en trekt hij je over de wereld heen.Wat wij nu adviseren is om duidelijk aan die pony te maken wat wel en niet mag en daarbij is het ook niet gelijk nodig om te gaan schoppen en slaan.