Balkjes draven

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Balkjes draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 12:07

Ik heb nu weer een tijdjeles. En dat gaat erg goed. Ik krijg les in hem voorwaarts te rijden. Hij is helemaal niet voor het been. En aan de ontspanning. Hij gebruikt zijn rug heel slecht. Het gaat elke week beter. Maar nu wil ik ook voor de afwisseling balkjes gaan draven.

Maar hoeveel meter moet er tussen de balken zitten?

Verder longeer ik hem ook 1x in de week met pessoa op lang en laag.

Wat zijn nog meer goeie dingen om hem te leren dat hij ook zijn rug moet gaan gebruiken?

Iemand nog tips?

M3isSi3j

Re: Balkjes draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:04

ik ken je paardje en de ruimte in zn gangen niet.. voor de ruimte die tussen de balkjes moeten kan je het beste ff je instructrice vragen. Wat je anders kan doen is de balkjes in een kwart cirkel leggen (waaier vorm) dan kan je ff uitproberen waar die het beste loopt en dan meten hoeveel ruimte er tussen zat!

Andere oefeningen om hem over zn rug te krijgen is door heel veel overgangen te rijden door middel van je zit hulpen, schakelen en figuren rijden door midel van je been en zithulpen.. (tevens goeie oefeningen om beter aan je been te krijgen)

Laat hem zelf je handen zoeken, dus gewoon constant contact houden op bijde teugels (gelijk) en hem met je been en zit hulpen rijden. als die meer over zn rug komt door de oefeningen zal die zelf je handen zoeken en nageven.. als die dan nageeft zal die ook beter voor je been blijven.

succes

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:45

Je hebt er niets bij verteld dus zo is het een beetje moeilijk maar je kan ze eerst op 1 meter leggen en kijken hoe je paard erover heen loopt en dan kun je ze altijd nog ruimer leggen.Je voelt vaak wel aan of ze goed liggen en je paard er lekker over heen wil.

Ben het ook met bovenstaande eens heel veel overgangen maken maakt je paard sterker.En dan ook veel overgangen en niet om de zoveel rondjes eens een andere gang steeds bezig blijven.Lekker draven en dan een keer terug laten komen en weer weg draven en een paar meter verder een keer naar stap terug komen na een paar passen weer weg draven en na een paar meter een paar pasjes vooruit en weer terug naar arbeids draf en een keer aan galloperen en na 1 lange zijde weer terug naar de draf en zo maar door gaan laat je fantasie werken.Als je hier even echt lekker mee bezig gaat zul je zien dat hij ook veel scherper op je been gaat reageren.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 16:48

Heel erg bedankt voor de reacties. Ik vind het vrij lastig om overgangen te rijden. Steeds als ik weer wil draven duurt het gewoon heel lang voor dat hij reageert. Als hij dan eindelijk weg draaft probeer ik hem ook in een hoog tempo weg te laten draven.

Ik heb morgen weer les. Heb er zin in. Ik krijg les in groepsverband. Nooit zo heel druk. iets van 4 mensen. Maar in de les is hij ook niet voor het been. Maar is hij wel een stuk vlotter.

Het is trouwens een paard van 1.63 hoog.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 17:19

Nog ff een tip.
Iedere keer als hij niet goed op jou been wil reageren dan schop hem flink naar voren. (met je been of zweep) Blijf dit consequent herhalen dan verbetert het vanzelf als het goed is. Hij moet eerst gewoon weten dat ie naar voren moet. Doet ie dit niet dan laat het hem gewoon overdreven doen.

Over de balkjes, leg ze eerst op ongeveer een meter en dan kun je inderdaad kijken of je ze verder weg kunt leggen.
Succes.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 17:28

lachmar schreef:
Nog ff een tip.
Iedere keer als hij niet goed op jou been wil reageren dan schop hem flink naar voren. (met je been of zweep) Blijf dit consequent herhalen dan verbetert het vanzelf als het goed is. Hij moet eerst gewoon weten dat ie naar voren moet. Doet ie dit niet dan laat het hem gewoon overdreven doen.

Over de balkjes, leg ze eerst op ongeveer een meter en dan kun je inderdaad kijken of je ze verder weg kunt leggen.
Succes.

Ik probeer hem ook echt vooruit te schoppen (om het zo te zeggen). Als hij niet reageerd en ik hem een tik met de zwep geef. Reageert hij alleen door zijn oren in zijn nek te leggen. Heb dan het idee dat ik hem kan blijven aantikken. Vandaar dat ik hem liever vooruit drijf.

Ik merk ook dat als ik begin met rijden. Hij heel slecht resgeert dat gaat dan steeds beter. halverweg het rijden laat ik hem altijd even stappen met lang teugeltje. En als ik dan weer verder wil rijden. Reageert hij totaal niet meer.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 19:12

gewoon een goede mep op zijn kont dan.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 20:44

felicity schreef:
Heel erg bedankt voor de reacties. Ik vind het vrij lastig om overgangen te rijden. Steeds als ik weer wil draven duurt het gewoon heel lang voor dat hij reageert. Als hij dan eindelijk weg draaft probeer ik hem ook in een hoog tempo weg te laten draven.
.

Mss moet je een keer proberen als je hem in de draf hebt om dan weer te gaan stappen en dit een aantal keren te herhalen.Waarschijnlijk gaat hij steeds sneller weg.Ik zou dit 4 of 5 keer doen en dan even door draven en dan nog eens een paar keer proberen.Wel heel consequent zijn en als hij niet op je been reageert een beste tik met de zweep geven.

Verder schrijf je dat je halverwege een lange teugel geeft en hij daarna helemaal niet meer wil.Is hij dan moe heeft hij nog niet zo'n goede conditie?of iets anders?

Probeer ook het werk zo afwisselend mogelijk te maken mss vindt hij het wat saai en loopt daarom niet zo lekker.Probeer veel overgangen te rijden en veel figuren blijf niet rondjes achter elkaar op de hoefslag lopen.En ga eens lekker met hem naar buiten, ga eens longeren, maak eens een sprongetje, geef hem eens een dagje vrij en laat hem dan lekker los.Ik weet natuurlijk niet of je dit al doet maar mij heeft het echt geholpen een paar jaar terug reed ik ook alleen maar op de hoefslag maakte af en toe eens een volte en dat was het maar mijn pony vond daar echt niets aan en was ook niet vooruit te branden nu geef ik hem veel afwisseling en rijdt hem inmiddels ook al weer stukken beter en hij loopt als een trein.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 21:50

monsera schreef:
felicity schreef:
.

Mss moet je een keer proberen als je hem in de draf hebt om dan weer te gaan stappen en dit een aantal keren te herhalen.Waarschijnlijk gaat hij steeds sneller weg.Ik zou dit 4 of 5 keer doen en dan even door draven en dan nog eens een paar keer proberen.Wel heel consequent zijn en als hij niet op je been reageert een beste tik met de zweep geven.

Verder schrijf je dat je halverwege een lange teugel geeft en hij daarna helemaal niet meer wil.Is hij dan moe heeft hij nog niet zo'n goede conditie?of iets anders?

Probeer ook het werk zo afwisselend mogelijk te maken mss vindt hij het wat saai en loopt daarom niet zo lekker.Probeer veel overgangen te rijden en veel figuren blijf niet rondjes achter elkaar op de hoefslag lopen.En ga eens lekker met hem naar buiten, ga eens longeren, maak eens een sprongetje, geef hem eens een dagje vrij en laat hem dan lekker los.Ik weet natuurlijk niet of je dit al doet maar mij heeft het echt geholpen een paar jaar terug reed ik ook alleen maar op de hoefslag maakte af en toe eens een volte en dat was het maar mijn pony vond daar echt niets aan en was ook niet vooruit te branden nu geef ik hem veel afwisseling en rijdt hem inmiddels ook al weer stukken beter en hij loopt als een trein.

Hij heeft wel conditie. Hij is ook niet bezweet nat een halfuurtje. Ik rijd meestal 3/4 en zaterdags dan een uur omdat ik les heb. Hij komt heel moeilijk op gang na het even stappen met lange teugel. In het begin als ik er net op zit heeft hij dat ook.

Ik probeer het wel zoveel mogelijk af te wisselen. Ik longeer hem zoiezo 1 x in de week met pesoa ongeveer 30 min op lang en laag. 1x keer in de week heeft hij vrij. Dan gooi ik hem lekker los. Beetje opjagen en dan nog een tijdje laten staan zodat hij nog wat beweging krijgt en kan rollen enzo. Na het rijden doe ik dat ook. Zadel ik hem in de bak af en laat ik hem nog een 15 min aan prutsen (staat hij alleen voor de spiegel zich zelf te bewonderen). Als het goed weer is ga ik nog weleens met hem wandelen ( erop durf ik nog niet zo goed hij is bang voor groot verkeer). En 1x in de 2 weken soms iets vaker spring ik een caveletti met hem. gewoon puur vor de afwisseling. Dat vind hij erg leuk. En dan is hij helemaal niet sloom maar word ie juist wat heter. Vooral als er meerdere sprongetjes staan.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 20:47

Balkjes draven is zeker wel een goede oefening, ik voelde er wel snel vooruitgang in na een aantal keren balken draven. Ik had dan wel het tegenovergestelde van je, juist een snelle pony. Maar toch, beetje nadenken over waar de voeten neer gezet kunnen worden kan geen kwaad.

Tja, het is natuurlijk makkelijk gedacht van je paard om tijdens het stappen aan de lange teugel tussen de les door weer een beetje in te zakken om daarna weer trager te worden. In ieder geval, blijven stimuleren dat ie ondanks dat ie lange teugel heeft vlot door moet stappen. Maar ja, kan me voorstellen dat je dat ook wel doet en dat zo onderhand een beetje zat begint te worden. Ik zou eerlijk gezegd ook niet zo goed weten hoe dat aan te pakken.

Voor een paard zou ik de drafbalken om te beginnen op 1,2 meter of groter neerleggen. Ik rijd een hafje van een kleine 1.40 hoog met zeer korte passen en daarvoor leg ik ze al meer dan een meter uit elkaar.

Ik had laatst in een tweetal boeken de juiste afstanden zien staan, bij mij voor pony afstand kwamen die goed uit dus waarschijnlijk bij jou voor paard dan ook. PB (of hoe heet dat nu ook alweer) eens dan zal ik het alsnog voor je opzoeken, heb nu de boeken niet bij de hand namelijk.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 20:50

Hmmm ik zie net dat ik aan dit topic ook wel veel heb..had ik eigenlijk geen nieuwe hoeven openen.. Bloos

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 21:47

Als een paard niet aan je been is zou ik je niet aanraden om te schoppen. Dit stompt het paard juist nog verder af dan die al is.
Het verdiend de aanbeveling om direct achter de singel daar is de paardebuik het gevoeligst aan te drukken, trek desnoods je hak op voor het geval je geen spoortjes om heb. En denk erom spoortjes alleen als je je been goed stil kunt houden, Direct achter je been met de zweep aantikken helpt ook. Je moet veelvuldig die overgang maken stap draf stap draf. Hij leert van de overgangen niet van de kilometers achter elkaar draven.
Voor de overgang terug van draf naar stap mag je best even kort iets grover door komen om het de bedoeling duidelijk te maken.

Vraag je echter telkens af of je de hulpen goed gegeven hebt.

Balkjes draven is prima voor de takt dus zeg maar voor het gelijkmatige tempo en grote van de passen. Voor een paard van 1.63 met een normaal gangwerk een goeie meter ruim leggen en even kijken hoe die erover gaat. Het is niet de bedeoeling dat die harder of zachter gaat

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 10:18

Kafue schreef:
Als een paard niet aan je been is zou ik je niet aanraden om te schoppen. Dit stompt het paard juist nog verder af dan die al is.
Het verdiend de aanbeveling om direct achter de singel daar is de paardebuik het gevoeligst aan te drukken, trek desnoods je hak op voor het geval je geen spoortjes om heb. En denk erom spoortjes alleen als je je been goed stil kunt houden, Direct achter je been met de zweep aantikken helpt ook. Je moet veelvuldig die overgang maken stap draf stap draf. Hij leert van de overgangen niet van de kilometers achter elkaar draven.
Voor de overgang terug van draf naar stap mag je best even kort iets grover door komen om het de bedoeling duidelijk te maken.

Vraag je echter telkens af of je de hulpen goed gegeven hebt.

Balkjes draven is prima voor de takt dus zeg maar voor het gelijkmatige tempo en grote van de passen. Voor een paard van 1.63 met een normaal gangwerk een goeie meter ruim leggen en even kijken hoe die erover gaat. Het is niet de bedeoeling dat die harder of zachter gaat

Heel erg bedankt voor de reacities.

Ik rij nu met spoortje. Ik krijg dan het idee dat hij voor mijn spoor word en niet voor mijn been. Mijn zit is op dit moment ook niet alles. Iktrek nu heel veel mijn hakken op. Om hem met miojn hak aan te drijven. (moet ik ook echt opl letten dat ik mijn benen lang laat) Als ik de overgang gemaakt heb vam stap naar draf maak ik ze wel weeer lang. Maar meestal duurt dat wat langer.

Het gaat wel steeds beter. Om veel overgangen te rijden. Er zitten soms momenten tussen dat ik alleen mijn been hoef aan te leggen en dat hij da al gaat.

Ik ga volgende week met de balkjes proberen.Vandaag mag hij lekker los.