Ik start met mijn pony in de B bij de paarden (dressuur) Ik weet van mezelf dat ik erg zenuwachtig word tijdens wedstrijden (heb ik steeds beter onder controle) en dat mijn pony wedstrijden erg 'leuk spannend' vindt. Het losrijden gaat prima, hij is rustig, ontspannen en aan de hulpen. Zodra we met ons proefje starten, gaat zijn hoofd omhoog, oren naar voren en hij zet er een flink tempo in. Doordat hij zijn hoofd omhoog gooit (zet zijn nek en hals helemaal vast) krijg ik 'losse' teugels. Maar wanneer ik deze dan weer korter maak en er dus lichte druk op komt te staan doet hij zijn hoofd nog meer omhoog! Als ik mijn teugels niet korter maak dan heb ik het hele proefje klapperteugels omdat mijn pony mijn hand niet meer opzoekt. Uiteindelijk loopt hij dus als een plank door de bochten, zijn tempo is niet te regelen. Het ergste is dat hij onregelmatig gaat lopen omdat hij zijn hele rug vast zet en teveel op zijn voorhand gaat lopen. (ik ben een keer door een jury de ring uitgestuurd omdat mijn pony zogenaamd kreupel was

Nu mijn vraag: heeft iemand tips (behalve heel vaak het proefje voor laten lezen) om toch nog een beetje een nette proef eruit te krijgen? ( ik zou al heel blij zijn wanneer hij iig met zijn hoofd beneden blijft lopen) Sorry voor het lange verhaal!
groetjes