pony gaat rollen onder het rijden!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eefske

pony gaat rollen onder het rijden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 18:19

Hallo mensen, bij ons op de manege stat een heel eigenwijze pony, die niet zeer geliefd is bij de meeste mensen.. om het even vriendelijk te zeggen. (Het is eigenlijk gewoon een 'rotbok'):P Maar het probleem is dat die pony vaak wil gaan rollen als er iemand op zit. Gisteren deed ie dat ook en toen viel dat meisje eraf, dan begint ze keihard rond te rennen, en gisteren ging die op de teugel staan, en toen knapte die. (heel gedoe eromheen enzo, maar oke..) Haha! Maar nu ga ik hem zaterdag waarschijnlijk rijden. En nou vroeg ik me af hoe ik kan zorgen dat hij niet gaat liggen rollen, en dat ze niet meteen wegspringt (want ze is nogal schrikachtig) ... Heeft iemand tips? Alvast thanx greetz Eva. *o/* Pling Party!!

poes

Re: pony gaat rollen onder het rijden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:37

Moment dat ze wil rollen: benen eraan, zweep eraan, alles dat ze maar niet gaat liggen. Ik vind het nog steeds gevaarlijker als ze gaan liggen dan als ze ervandoor gaan.

Het kan trouwens verschillende oorzaken hebben waarom deze pony zo hard in verzet gaat. Dus het is moeilijk zomaar oplossingen te geven.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:16

Heeft die pony geen koliek?
Dat is het eerste waar ik aan denk, een paard moet toch echt een reden hebben om te gaan liggen, en veel paarden gaan liggen als ze koliek hebben..
Ga dus eerst maar eens na of die pony geen koliek heeft, als die dat wel heeft, dan zou ik er niet op gaan rijden, beweging is goed, maar erop rijden is toch wat anders!

Als je zeker weet dat het geen koliek is, dan zweep drbij en de hele les goed voorwaarts houden.
Succes!

Mnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:45

Zorg ook dat je haar constant bezig houd. Veel overgangen en tempowisselingen, stelling vragen en veel figuren rijden zodat ze de aandacht bij jou houd.
Zo krijgt ze eigenlijk de kans niet om weg te springen of te gaan rollen.

Succes iig

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:46

Mnique schreef:
Zorg ook dat je haar constant bezig houd. Veel overgangen en tempowisselingen, stelling vragen en veel figuren rijden zodat ze de aandacht bij jou houd.
Zo krijgt ze eigenlijk de kans niet om weg te springen of te gaan rollen.

Succes iig

idd.. lekker door laten lopen en niet de tijd geven om dingen te kunnen bedenken waar ze eventueel van zou kunnen gaan schrikken of om te gaan liggen!

succes

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 21:05

Lijkt me stug dat die pony iedere week koliek heeft Haha!
En als hij daarna gaat rennen dan zal hij wel niet zo'n buikpijn hebben gok ik.
Gewoon ongehoorzaamheid. Vlot blijven rijden goed voorwaarts en als hij wil gaan liggen de zweep erbij. Duidelijk zijn in dat jij de baas bent!

Chanelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 08:11

poes schreef:
Ik vind het nog steeds gevaarlijker als ze gaan liggen dan als ze ervandoor gaan

Idd,ik heb er een keer mijn been door gebroken Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 21:12

Volgens mij zijn er, met de informatie die er gegeven is, twee mogelijkheden.
De eerste is dat deze pony slim genoeg is om te weten hoe ze onder het werk uit kan komen. Dan is het aanpakken, bezighouden en voorwaarts rijden.
De tweede mogelijkheid is een medisch probleem waardoor de pony ten koste van alles de ruiter van de rug wil hebben. Als pijn, bijvoorbeeld door een slecht passend zadel, door de pony weggenomen kan worden door te gaan rollen (om zo de druk van de ruiter kwijt te raken) zal dit gedrag pas veranderen als er iets aan de oorzaak gedaan wordt.

Als de pony bij iedereen dit gedrag vertoont zou ik mogelijkheid twee eens nader bekijken, maar als de pony door sommige ruiters zonder problemen gereden kan worden komt mogelijkheid één weer naar voren.

Maar, iig veel succes zaterdag. Waarschijnlijk valt het allemaal wel mee als je haar goed voorwaarts blijft rijden.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 22:40

Bedankt voor de vele tips!! En jullie horen nog hoe het zaterdag is gegaan!!
kusje Eva.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 08:13

Nog iets om te controleren: kan de pony overdag wel genoeg rollen en razen? of staat hij 23 uur pd in de box en mag hij er dan een uurtje uit? ( met ruiter)

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 11:03

De pony staat overdag de hele dag in de wei, en dan gaan ze sávonds naar binnen. (In deze tijd dan, in de zomer staan ze volgens mij dag en nacht buiten) dus dat is het ook niet, en de pony heeft ook geen koliek, anders zou ze waarschijnlijk niet zo hard rondrennen. kus Eva.

omaxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 17:48

tijdens het rijden moet je je paard/pony dan goed voorwaarts houden!
en als dit paard dan gaat rollen, wel zoooowwwwwwwww super boos worden, dat 'ie het de volgende keer niet meer in z'n hoofd haalt om te gaan rollen! dit kan echt heel gevaarlijk zijn!

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 13:02

Als het een manege paard / pony is, niet op gaan rijden. Laat de manege voor een paard / pony zorgen waar je op kan rijden. Er zijn paarden / pony's die dit doen als verzet. Als het echt verzet is, helpt been geven niet meer en het gebruik van een zweepje ach dat stelt niets voor, dat maakt geen enkele indruk. Het paard / pony heeft dan zelf nog wat in petto. Als je dit zelf niet kan oplossen, laat de manege dit zelf oplossen. Op een manege kom je om paard of pony te leren rijden, niet om problemen met verzet op te lossen.

Als het paard/de pony een medisch probleem heeft, dan hoort de manege dat probleem te laten bekijken.