heyz, ik rijd zelf ook een aantal jonge paarden heb er dit jaar 2 ingereden. wat iedereen hiervoor zegt klopt allemaal wel ongeveer, niet iedereen doet het precies hetzelfde natuurlijk
een jong paard leren aangalopperen is een kwestie van snappen. zorg eerst dat je paard in de draf tempowisselingentjes kan maken en dat hij dus snapt dat hij op je been voorwaarts moet.
als je dan aan wilt galopperen kun je het beste op een grote volte gaan en dan vlak voordat je op de hoefslag komt (dan heb je de meeste kans dat hij goed aanspringt) de galop hulp geven. de eerste keren zal hij wel een beetje een schrikreactie geven, maar dat komt gewoon omdat hij het niet kent. zorg wel dat je duidelijk stelling naar binnen hebt.
je paardje zal natuurlijk niet meteen perfect aanspringen, maar dit kun je ook niet verwachten want hij moet het natuurlijk gewoon eerst goed leren.
maar als je gewoon geduldig en consecuent bent weet hij na een tijdje wat de bedoeling is en zal het steeds beter gaan. maar zeker niet boos worden als hij het verkeerd doen gewoon terug en opnieuw proberen.
ik hoop dat je er wat aan hebt en ik wens je nog veel succes met je knollie