galopsprong behouden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

POLLO

galopsprong behouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 09:52

mijn paard vind de galop nog best moeilijk , hij gaat of te hard en als ik hem terug in tempo neem dan gaat hij tussen draf en galop in zitten.
drijf ik, dan gaat hij vlug weer te hard
hoe los ik dit op.?

Janski

Re: galopsprong behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:31

Veel blijven oefenen het word met de tijd wel beter. Ik weet niet hou oud het paard is maar jonge paarden hebben hier wel meer last van. Zelf goed op je kont blijven zitten en blijven rijden. Binnenbeen er goed bijhouden.

Als je paard te hard gaat veel grote voltes galoperen op een volte kan hij minder hard gaan als op de rechte stukken. Als je een fijn tempo hebt kan je weer een stuk hoefslag volgen en als hij weer te hard wil gelijk weer een volte maken en proberen te ontspannen.

Dit heeft vaak even de tijd nodig om beter te worden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 11:59

Wees eens duidelijker in het omschrijven van je probleem...
Hoe oud is je paard, is je paard zwaar van bouw, hoe is het gangwerk, hoe lang rijdt je hem al, hoe lang is hij überhaupt onder het zadel...

Alles speelt een rol en natuurlijk is hier duidelijk sprake van krachtgebrek, maar elk probleem heeft zijn eigen manier van oplossen Knipoog !

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 22:18

hij wordt 4jr is een tinker is wat zwak in zijn achterhand maar dat zijn we aan het verbeteren .
onder hetzadel zijn de gangen beter als dat hij los loopt.
ik rijd hem nu 3 maanden en in het begin had ik dit probleem niet .
ik ben hem wat meer in tempo terug gaan rijden en toen is dat begonnen. hij is waarschijnlijk nog niet sterk genoeg. Koe
hij is 1,5 jr in gereden

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 08:14

Je geeft het zelf al aan...

Het is een zwaargebouwd paard, welke over het algemeen echt meer moeite hebben met de galop dan een normaal type rijpaard.
Vandaar dat de galop de mindere gang is Knipoog !

Allereerst moet je niet meer terug in tempo gaan rijden omdat je je paard daarbij zoveel kan storen dat hij simpelweg geen uitweg meer ziet dan of harder gaan, of gaan draven.

Leer hem eerst eens de drie basisgangen onder controle te krijgen op zijn eigen benen en in balans met een ruiter welke enkel "meerijdt".

Niet tegen sturen, niet in een bepaalde houding laten lopen, enkel op eigen benen en dan sterker maken...

Veel longe werk en als het kan rechte lange stukken buiten.
Heel veel schakelen, tempowisselingen en overgangen.
Houdt het leuk, afwisselend en wees eerlijk, grijp geen hoger niveau aan dan dat realistich is.

De balans komt dan vanzelf, maar let wel op dat jij geen storende factor bent of wordt!

Eerst de basis en daarna kan je verder...

Ik zie overigens ook altijd liever dan er een voorwaarts tempo opgezocht wordt dan verder terug in tempo! Je moet daarbij als ruiter zo veel gevoel hebben om je paard toch nog op de juiste manier te laten lopen qua regelmaat. Maar ook qua tact en impuls om maar een zijstraat te noemen Knipoog !