traag/lui paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

apollo_lover

traag/lui paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 21:59

hey,
ik rijd op een heel tof paard in de manege,ik rij er heel graag op maar
hij is lijk altijd heel lui

-hij wil bijna niet stappen,alleen maar slenteren Slapen en een goeie tik geven helpt niet Boos!

-bij draven wil hij dan wel weer rap en probeert hij de andere voorbij te steken

-en bij galop,als ik wil aanspringen begint hij te bokken of probeert hij mij eraf te krijgen ik heb een keer gehad dat hij lijkmet zijn voorbenen ging plat liggen ofzo,ik weet het niet ik heb wel kunnen blijven zitten maar hij wil lijk absolut niet in galop,
wat kan ik doen???
ik wil absoluut niet op een ander paard

groetjes,
lotje
-xxx-

Chrissetje

Re: traag/lui paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 22:17

uhm?

goed les nemen ofzo? Vork

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 23:23

luie paarden bestaan niet.. het paard waar je over praat is een paard wat door heeft hoe hij lekker makkelijk onder het werk vandaan kan komen..

Wat je moet doen is conseqent zijn, wat je idd al zei: stappen is door stappen en niet slenteren. Gebruik hiervoor je zit, been en stemhulpen.. als die niet reageerd kan je hem een tik geven maar als die daar net zo min op reageerd moet je iets anders verzinnen als straffen met je stem en hem een flinke schop verkopen.. als die reageert belonen met je stem!

Probeer dit de hele les vol te houden en gebruik je zweep zo min mogelijk.. di tis namelijk een hulp middel als verlenging van je zweep en geen strafmateriaal!

Verder zijn overgangen rijden van groot belang.. rij hem ook terug om hem daarna weer wat te laten versnellen.. in het begin zal dit moeite kosten omdat die het en niet wil en waarscheinlijk ook niet zo makkelijk doet.. ook hierbij is belonen weer van groot belang.

Rij hem eerst lekker in stap en draf, doet die dit niet voldoende ga dan niet galoperen maar werk eerst aan die basis van schakelen in stap en draf en dat die aan je hulpen komt!

sterkte

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:14

Ik snap er niks meer van, je begint te vertellen dat je een heel tof paard rijdt.
Om vervolgens te zeggen dat hij niet kan of wil stappen draven en galopperen. Hij wil je er zelfs vanaf bokken.
Wat is er nou zo tof aan dan? En waarom wil je niet op een andere?

Je komt op de manege om te leren, niet om te verongelukken.
Vraag een wat makkelijker paard en probeer deze over een half jaar weer eens uit. Wie weet heb je dan zoveel bijgeleerd dat je hem wel kan laten lopen.

apollo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 17:55

hey,
klinkt mss stom maar ik hou veel van het paard en ik geloof dat ik er veel van kan leren want je leert veel op een moeilijk paard,en ik ben er mee begonnen en ik wil dat niet zomaar opgeven
en hij wil wel draven alleen is hij als je moet bij draven soms ook moeilijk in gang te zette en galop daar ga ik idd mee w8en,
bedankt M3isSi3j

xxx
lotje

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 18:10

ik kan maar een ding zeggen: heel heel heeeel veel overgangen en tempowisselingen rijden. Zorg dat je paard op jou reageert. Van overgangen wordt een paard snel, aan je hulpen en gehoorzaam. Elke rondje over de hoefslag minstens 5 overgangen/tempowisselingen. Echt, tot je erbij neervalt. En ook hier geldt: liever een halfuur intensief trainen dan een uurtje luieren...
Succes!

apollo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 18:15

eums tis wel nog altijd groepsles op de manege
maar ik zal mijn best doen,
bedankt
dat jullie reageren
xxx
lotje

apollo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 22:22

hey,
het ging vandaag veel beter,
bedankt voor je hulp hopelijk gaat het hopelijk helemaal goed komen,ik men zweep weinig gebruikt en het ging redelijk soms heb ik hem wel es moeten gebruiken

xxx
lotje

natas101

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 11:40

ik denk dat je eens is moet gaan proberen om met sporen op dat paard te gaan rijden mischien loopt hij dan wat beter door.

nog veel plezier met die pony Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 11:55

natas101 schreef:
ik denk dat je eens is moet gaan proberen om met sporen op dat paard te gaan rijden mischien loopt hij dan wat beter door.

Sporen zijn geen oplossing in zo'n geval.
De eerder gegeven tips zijn een stuk beter Lachen

apollo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 12:28

hey,
ik wil ook niet met sporen gaan rijden,en daarvoor moet je al heel goed kunnen rijden,kdenk dat ij het toch ambetanter ga vinden,en met die andere tips ben ik gisteren gan rijden en het ging echt veel beter,hij stapt al beter door enzo

xxx
lotje

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 17:36

natas101 schreef:

Waarom zijn er nog steeds mensen die dat denken Verward

sporen zijn om je hulpen te verfijnen.. als een paard niet aan de hulpen is, is het dus ook niet noodzakelijk om ze te verfijnen!

machonoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 18:30

sanne_ schreef:
ik kan maar een ding zeggen: heel heel heeeel veel overgangen en tempowisselingen rijden. Zorg dat je paard op jou reageert. Van overgangen wordt een paard snel, aan je hulpen en gehoorzaam. Elke rondje over de hoefslag minstens 5 overgangen/tempowisselingen. Echt, tot je erbij neervalt. En ook hier geldt: liever een halfuur intensief trainen dan een uurtje luieren...
Succes!

OK dan!

Wat makkelijker is om bij elke letter een overgang te rijden, middendraf, langzaam draven, stappen, draven enz.
Zorg dat je paard er met zijn koppie bij blijft, rijd ook veel figuren, als het goed is mag dat wel in je les?

Succes verder!!
Groetjes Anoek

apollo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 19:07

hey,
ja dat mogen we,hij gaat al iets beter nu maar we moeten ook draven op een kleine volte ik kan hem net tot dehelft maken en dan valt hij in stap hoeveelik dan ook aandrijf,en dan als we bijna op de hoefslag zijn dan gaat hij weer in draf

xxx
lotje

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 21:36

Fijn dat het al beter gaat zo. Als je merkt dat die kleine voltes erg moeilijk zijn, wacht daar dan even mee, probeer gewoon bij het begin te beginnen en op de hoefslag, grote volte, slangenvolte, diagonaal enzovoort (de minder scherpe lijnen) te zorgen dat hij goed aan je been komt. Als dat na een poosje beter gaat kun je eens een volte van bijvoorbeeld 15 meter proberen. Gewoon rustig het niveau opbouwen en kijken wat jullie samen aankunnen. Lukt iets niet, dan doe je weer een stapje terug en probeer je het later nog eens. Maak je maar geen zorgen, dit is een probleem dat verschrikkelijk veel voorkomt (in meer of mindere mate, soms zelfs zo dat ruiters het nauwelijks doorhebben), maar er is een oplossing voor. Het zal even hard werken zijn voor jullie samen maar het komt wel goed hoor!

apollo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 13:23

mmm denk ook wel dat het goed komt,maar ik snap nie waarom sommige mensen zeggen stop dan even met dat paard en pak een ander paard,ik kan daar niet bij,ik rijd al ongeveer een halfjaar met dat paard en dan zou ik opeens moeten stoppen omdat hij wat trager is en niet goed naar mijnhulpen luistert,ik kan niet zomaar alles opgeven,hetis zon lief paard en ben van hem gaan houden,
xxx
lotje

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 13:48

timo was lui, maar dankzij dat ik beter ben gaan zitten is hij beter gaan werken

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 19:29

Het is ook best te begrijpen hoor; ik bedoel je komt een probleem tegen en dan ga je proberen dat op te lossen. Dat maakt het extra leuk als je merkt dat er verbetering in zit. Als je bij ieder probleem overgaat naar een ander paard schiet het ook niet op. Als je eigen paard wat moeite heeft met een bepaalde oefening verkoop je hem toch ook niet meteen? Ik vind het leuk en knap van je dat je juist doorzet en je best doet om het beestje te verbeteren!

apollo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 11:29

thx
ik vind dat je helemaal gelijk hebt sanne_ trouwens soms zou de manege da zelf wel zien en zouden ze me als het echt nie gaat waarschijnlijk wel op een ander paar zetten maar ja
groetjes,
lotje

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:43

apollo_lover schreef:
hey,
klinkt mss stom maar ik hou veel van het paard en ik geloof dat ik er veel van kan leren want je leert veel op een moeilijk paard,en ik ben er mee begonnen en ik wil dat niet zomaar opgeven
en hij wil wel draven alleen is hij als je moet bij draven soms ook moeilijk in gang te zette en galop daar ga ik idd mee w8en,
bedankt M3isSi3j

xxx
lotje

op een moeilijk paard leer je lang niet altijd veel hoor... ik heb een tijdje op een super brave pony gereden en ik heb nog nooit zo veel van die pony geleerd... op een brave pony rijden is ook goed voor je... gewoon om alleen maar het gevoel te krijgen

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:51

Vind het paard het wel leuk?

Misschien heeft hij ergens pijn?

Als ik het goed had, is het een manegepaard.
Leef je is in in zijn positie.
Vind je het leuk als er elke keer iemand anders op je rug zit, mensen die wel en niet kunnen rijden.
Waarschijnlijk vind hij het manege werk gewoon niet leuk, dan kun je hem wel slaan om te dwingen het te doen, maar dat lijtk me ook neit de beste oplossing.

Een ander ding, zit zijn zadel wel goed, goed op maat?
Heeft hij geen last van zijn rug?

Dit zijn ook dingen om rekening mee te houden.

apollo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 18:02

da zou ik wel weten,maar hij moet vind ik niet zoveel rijden alle ja als je soms hoort lijk bij iemand die ik ken is er al van 's ochtends rijles tot 's avonds dus, groetjes,
lotje

apollo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 17:47

hey,
zaterdag kwam er een seeking-helikopter langs vliegen,hij kwam heel laag en maakte veel lawaai,we waren toen met 4 in de les(lekker weinig maar dat is beter zo)we waren aan het draven,en het eerste paard begon lijk te huppelen,den 2den heel rap te draven(allé ja nie te galopperen want hij galoppeert heel rap)en de 3de begon te galopperen en mijn paardje werd opeens heel aandachtig en toen opeens begon hij lijk te spartelen langs alle kanten maar ij begon niet te galopperen,
groetjes,
lotje

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:56

Mijn fjord, (ninla) was ook vroeger nooit zo actief...
Ze reageerde nergens op en nu ik veel met haar les, en we veel oefenen zijn we nu na (bijna) anderhalf jaar goed vooruit gegaan! Lachen
De tips die hier gegeven worden kan je dus ook zeker goed gebruiken!
Zo heb ik het namelijk ook opgelost Lachen

apollo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 19:13

hey,
bedankt,
fijn te horen dat het ook beter bij jou gaat,
en ik heb de laatste tijd erg veel zin erin,maar soms lijkt het wel als ik vb nu zaterdag gereden heb en ik dan nu zaterdag weer ga rijden dat het een maand geleden is
xxx
lotje