Teugelkreupel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miertje

Teugelkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 14:51

ik ben weer lekker aan de gang met merrie, na een revalidatie van 3kwart jaar. Ja

Nu ik weer meer aan t rijden ben begint ze af en toe stout te doen. Achter de teugel lopen, teugelkreupel lopen als ik meer aan haar vraag.

Nu is mijn rijstijl ook nog niet top, en ik ben dus ook iemand die denkt dat het aan ruiter ligt ipv. paard.

Maar toch. heeft iemand tips voor mij, waarom ze soms teugelkreupel loopt, onregelmatig soms. Zodra ik dus inderdaar meer been geef is het weg, maar dan komt er wel iets anders.

Lees niet verkeerd, er zitten ook goede momenten bij, (lange ook) maar soms als ik terugkom in stap gaat ze ineens achter de teugel. Zelf ben ik te bang dat ik snel te kort zit met mijn teugels.. Dus laat ik ze wat langer, en dan loopt ze ook fijner. Ze doet het ook omdat ze nu meer met haar achterhand gaat werken.

Het paard is nu klinisch goed in orde, dus er kan niets medisch zijn, bij mijn instructrice doet ze het niet.

Het voelt alleen zo vervelend die onregelmatige passen in draf... (af en toe dan) en dan ben ik bang dat er wel iets is...

Is het nog omdat ze nog slap is, en omdat we nu net opnieuw zijn begonnen? Ze moet ook naar de tandarts onderhand, want dat is 2 jaar geleden, kan dat ook een reden zijn?

Wat een vragen he Haha!

laulau85

Re: Teugelkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 16:07

Ik denk niet dat het perse iets medisch hoeft te zijn.
Vaak ligt het eraan dat de ruiter (vaak dus niet altijd) meer aan de ene kant vraagt dan aan de andere waardoor de stappen niet meer gelijk zijn omdat het paard aan een kant tegen gehouden wordt.
Wat vaak helpt is proberen zoveel mogelijk met je been naar de teugel toe te drijven. Wanneer je dit doet duipt je paard ook minder snel achter de teugel. Het paard wordt dan naar je hand toe gedreven en je zorgt dat beide handen gelijk werken waardoor het paard weer regelmatiger gaat lopen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Is er iets onduidelijk pb maar.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 19:21

Teugelkreupel is imo altijd een ruiterfout.
Feitelijk gezien bestaat teugelkreupel eigenlijk niet. Want het heeft met kreupel lopen niks te maken.
Als je paard bij overgangen achter de teugel komt rijd je waarschijnlijk je overgangen teveel terug en (dus te weinig voorwaarts van je been naar je hand). En waarschijnlijk heb je geen goede constante aanleuning.

Het is van af de PC erg lastig te zien Wat je dan precies fout doet.
Begin met je teugels even lang op normaal contact en dan op twee kuiten "naar het bit rijden" zoals hierboven staat zodat je paard aanleuning gaat zoeken en dan proberen met je benen de druk op de teugels te "regelen".

Je teugels moeten constant een lichte verbinding met de mond hebben (dus niet los vast en ook geen boogjes)

Probeer zo te rijden dat het paard jou hand opzoekt met de neus wellicht iets voor de loodlijn.

Wat je zelf zegt is een deel van de oplossing : voorwaarts blijven rijden!

Ik denk dat (nog) meer voorwaarts en een constante fijne aanleuning een heel eind moeten helpen (en een goede instructrice kan je daartbij helpen)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:26

Teugelkreupel is een kreupelheid in draf of stap, veroorzaakt door een ongelijkmatige en eenzijdige werking van de hand.
b.v. als ik als ruiter/in te veel terug werk met mijn binnen hand.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 09:06

Ik werd gisteren ochtend wakker met een enorm stijve nek, ben toch gaan rijden.......... en Tiesto hield me toch vast op links....... en hij doet een hoop maar houd nooit vast. Zo erg dat hij zelfs af en toe onregelmatig liep...... Voor het eerst in jaren dat ik weer mijn biceps gebruikte, en dat komt dus zuiver en alleen omdat ik vast zit links in mijn nek en een stuk schouder............ ben maar gestopt met rijden want het was eigenlijk gewoon zielig voor hem, doettie eindelijk vanaf het begin af aan zn best voor me, krijgt hij een vastzittende ruiter op zn rug......... arm peerd

Dus een paard is altijd teugelkreupel door een ruiterfout, altijd! mijn bescheiden mening

miertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 09:14

Bedankt allemaal!!
Ik weet genoeg, en ga goed mn best doen. Ben vaak nogal te gespannen, en dat voelt ze haarfijn aan, ze is een goede leermeester haha Knipoog