passage

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal_Ivan

passage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 22:16

hoihoi

hier gewoon ff een vraag uit nieuwsgierigheid!!

ik vraag me af hoe de passage aangeleerd wordt!!!

en nu niet allemaal komen met NEEM LES!!! want dat kan ik mezelf ook wel bedenken.maar van een hoop dingen kan ik me wel bedenken hoe ze aangeleerd worden zoals strekken en achterwaards maar bij de passage kan ik me niets indenken thnxx

chantal_ivan

Chantal_Ivan

Re: passage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 23:04

nog even voor de duidelijkheid!! dit is niet iets wat ik wil gaan proberen oid thuis!!! want dat is iets waar wij nog helemaal niet aan toe zijn!!

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:49

Passage hoef je naar mijn idee niet te leren aan een paard. Als de verzamelde draf goed bevestigd is het paard steeds meer door verzamelen en dan kom je vanzelf in de passage... volgens mij Bloos

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:54

Ik ben het momenteel zelf aan het leren Tong uitsteken dus het paard kan het al wel. Ik weet wel welke hulpen ik moet geven e.d., ik heb anky ooit horen zeggen dat ze de piaffe aanleert vanuit stap op de linkerhand en de passage vanuit draf op de andere kant.

Ik probeerde een paard en mn trainer stond ernaast, zij had het paard 2 dage en wilde ff zien of die aanleg voor de passage had. Ik zat erop en moest halve ophoudingen geven en zij stond iets achter met een dressuurzweep, ze gaf telkens op het ritme van de draf een heel zacht tikje aan de sprong. Want de achterhand moet goed meekomen tijdens passage. Dus ik DENK ben niet zeker dat het wordt aangeleerd vanuit de verzamelde draf eerst enorm verzamelen en achterhand er goed onder en dan iemand ernaast die het ritme mee aangeeft, ritme is toch wel een van de belangrijkste dingen denk ik! Maar ja ben hier totaal niet zeker van, want ben het zelf aan het leren...het paard aan mij Tong uitsteken haha..

xxx
Belli

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:16

De passage oefen je vanuit de piaffe.
Je drijft je paard op een rechte lijn geleidelijk voorwaarts waarbij je je paard gesloten rijdt en verzameling blijft onderhouden!

Dan herhaal je die oefening steeds ietsje langer.

Vanuit de draf rijdt je een of twee passen piaffe en dan schakel je door naar de passage.

Vervolgens rijdt je vanuit de draf naar de passage naar de draf.
Waarbij je de draf meer impuls en sprongkracht moet geven.

Zo train je verder om vervolgens de oefeningen in te zetten op de grote volte.

Veel fouten worden gemaakt tijdens het aanleren en trainen van de passage, daarom is het belangrijk om maar enkele passen per keer te vragen. Rijkelijk je paard te belonen en in het begin regelmatige en gelijke passen te verlangen, zodat je later meer expressie eraan toe kunt voegen!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:18

Belli schreef:
Ik ben het momenteel zelf aan het leren Tong uitsteken dus het paard kan het al wel. Ik weet wel welke hulpen ik moet geven e.d., ik heb anky ooit horen zeggen dat ze de piaffe aanleert vanuit stap op de linkerhand en de passage vanuit draf op de andere kant.

Dat is om verwarring te voorkomen.
Beide oefeningen lijken veel op elkaar, vooral omdat het om "uiterst gesloten rijden" gaat kan een paard zich vergissen Knipoog !

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:57

Volgens mij hoeft het niet perse vanuit piaffe om het een paard aan te leren want mijn moeders paard kan wel passage maar geen piaffe (nog niet) Volgens mij kan je het ook vanuit verzamelde draf gewoon aanleren.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 16:07

Kan ook hoor... maar ik weet niet beter... Knipoog

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 16:13

ok ja het blijft toch ieder op zijn eigen manier... En wat er bij het paard past natuurlijk

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 16:36

Meestal gaat het bij ons vanuit een verzamelde draf nog meer verzamelen meer activeren al het ware. Instructeur helpt in het begin nog mee met de grote zweep.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:58

Kaja schreef:
Vanuit de draf rijdt je een of twee passen piaffe en dan schakel je door naar de passage.

Dan moet je wel een heel erg sterk paard hebben. Overgaan piaffe/passage is erg zwaar zeker voor een paard die dat nog niet kent.
Verder is passage op een volte veel moeilijker dan op het rechte stuk.

Wij ik heb het mijn paarden geleerd door van uit een verzamelde draf deze te verkorten en daarna weer te vergroten daaro dit 100x te herhalen krijg je op een gegeven moment passage passen. Voordeel hiervan is dat de passage voorwaarts is en het achterbeen vlug blijft.

En een trainer met zweep in het midden helpt enorm. Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 12:30

@Katja: Mijn eerdere post was met de bedoeling aanleren en opbouwen!

Citaat:
De passage oefen je vanuit de piaffe.

Wij gebruiken de piaffe zeg maar als basis voor een zeer gesloten en verzamelde manier van gaan!

Citaat:
Je drijft je paard op een rechte lijn geleidelijk voorwaarts waarbij je je paard gesloten rijdt en verzameling blijft onderhouden!

Allereerst dus vanuit zeer gesloten rijden op een rechte lijn...

Citaat:
Dan herhaal je die oefening steeds ietsje langer.

Om spierkracht en de enorme kracht van de vanuit achterhand op te bouwen.

Citaat:

Schakelen, om eenzijdige spierbelasting te voorkomen.

Citaat:
Vervolgens rijdt je vanuit de draf naar de passage naar de draf.
Waarbij je de draf meer impuls en sprongkracht moet geven.

Om de achterbenen actief te houden en zorgen dat de benen diagonaal blijven gaan.

Code

Je moet een paard laten wennen aan wendingen in de passage.
Natuurlijk wanneer het kwartje is gevallen wat passage is!
Te beginnen met grote wijde wendingen, door ze later terug te brengen.

Citaat:
Veel fouten worden gemaakt tijdens het aanleren en trainen van de passage, daarom is het belangrijk om maar enkele passen per keer te vragen. Rijkelijk je paard te belonen en in het begin regelmatige en gelijke passen te verlangen, zodat je later meer expressie eraan toe kunt voegen!

En natuurlijk de man (of vrouw) met de zweep Haha! Haha! ..

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 22:03

Passage kan je op meerdere mannieren je paard leren.
vanuit de diogonalstap(de stap zo verkorten dat je paard zo verkort dat het een stap maakt die de zelfde diogonale beweging heeft als draf) daaruit aandrafen in begin in de arbeitsddraf. Als het paard daarbij rustig blijft in een verzameldedraf enz. tot het paard begrijpt wat er van hem/haar verlangt wordt.(natuurlijk niet op een dag het aanleren maar als een paard zo ver is dat ik met passage beginnen kan duurt het enige dagen, en altijd midden tussen de andere oefeningen meestal midden in het werk , als het paard nog de kracht heeft)

Of uit de midden draf het paard terugnehmen en gelijk de schwung meenemen in de verzameldedraf rijden.

Of eerst de piaff aan leeren en daaruit de passage. (zoals eerder beschreven door Kaja)

Of het paard mee naar buitenrijden een zandheuvel van voldoend grote opzoeken. De zandheuvel naar benedenrijden meerderemalen het paard laten halthouden (in dressuurzit blijven zitten) eerst in stap, later vanuit de draf, totdat ik als ruiter met fijne teugelhulpen (licht in de hand) mijn paard zover heb dat als hij benden aan het eind van de heuvel nog een keer tot bijna halthouden weer gelijk de drafbeweging inzet en mijn paard daarbij gesloten houd hij meestal in een piaff bewing overgaat, waaruit ik later dan weer de passage uit ontwikkel.

Dit zijn drie methodes die een ruiter, instructeur benutten kan, of een combinatie hieruit. Dat hangt eigenlijk van meerdere faktoren af.
Paard b.v. talent (voor de verzameling) of niet.
Ruiter : beginnend of ervaren met de hogeverzameling.
enz.....
En natuurlijk de combinatie van paard, ruiter en instructeur. Een instrukteur die deze oefeningen begeleid, kent natuurlijk de combinatie paard/ruiter zeer goed en kan dan de voorbereiding tot de passage opde combinatie projekteren.

Masculin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 00:38

Mijn paard kent de passage en piaffe al (hij vindt het zelfs leuk) Ik had het nog nooit gevoeld of zelfs gepro... hij gaf het eigenlijk zelf een beetje aan (of ik deed het per ongeluk?.)

Omdat hij het zo leuk vindt doe ik het nu regelmatig.
Meestal eerst een tijdje schakelen midden draf,verz...draf dan een ophouding (beide handen) maak me lang en ga zwaar zitten.Mijn gewicht en mijn beide benen doen het werk,en weinig tot geen druk op de teugels.
Het is echt een geweldig gevoel.Het is dat mijn paard er veel aanleg voor heeft en de prix oeff...kent.Anders had ik het nooit durven proberen.
Hij heeft het mij geleerd. je moet echt een goed ballance hebben anders breng je je paard ook heel snel uit ballance.