Achteruit blijven lopen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sheerza

Achteruit blijven lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 20:55

Ik ben nu sinds 3maanden heel erg bezig met Jewel netjes te rijden. Sinds 2weken sta ik op een andere stal, ze is heel goed geaccepteerd door andere paarden, en voelt zich echt op haar gemak hier.

Als ik eenmaal in de bak aan het rijden ben met haar , en het gaan niet naar mevrouw haar zin, staat ze stil en gaat keihard in de achteruit. Ik krijg haar dan echt gewoon niet meer vooruit ! Meer been geven, teugels losser geven , teugels strakker nemen, zweepje erbij.. Noem het maar op. Ik heb het gevoel dat ik echt iets verkeerd doe..

Wie o wie helpt mij..?

Vajramani

Re: Achteruit blijven lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:10

Kan je niet proberen om je paard uit evenwicht te brengen door het hoofd helemaal naar links of recht te buigen. Bij mij hielp dit in iedergeval wel.
Of iemand vragen in de bak te gaan staan en haar met voorwaarts te jagen zo gauw ze achteruit loopt, evt met een zweep.
Ik heb dit ook wel gehad, het hielp bij mij om haar hoofd naar links/rechts te buigen. Ze stopte dan met achterwaarts lopen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 23:03

Dit is dus een ongewenste bezigheid van het paard. Dat moet je afstraffen. Maar bedenk je eerst of je je paard niet teveel hebt gevraagd. Eentje die zo kort onder het zadel is moet je niet teveel vragen.
Het kan ook zijn dat het paard er geestelijk of lichamelijk nog niet aan toe is en je dit zo duidelijk wil maken.
Houd het leuk voor haar en simpel. De eerste anderhalf jaar is een gewennigsfase ze moet leren op haar eigen benen te lopen en met takt.
Niet meer want te moelijk kan ook problemen opleveren.
Je moet het zien als een baby die net kan lopen, je laat zon kleintje ook geen maraton lopen .

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 23:13

Een paard dat te vroeg geleerd wordt om achterwaarts te gaan of dit bij toeval ontdekt kan dit als verzet toepassen. Dat verzet kan je oproepen met overvragen. Je kan ook dingen bij de scholing verkeerd doen. Het paardje geeft een signaal af. Aan jou of iemand anders de kunst om het signaal te vertalen naar wat er aan de hand kan zijn. Je moet zeker weten dat jezelf de goede hulpen gebruikt. Bedenk dat als je een jong paard dat je beleert, in het begin andere hulpen geeft, dan een paard dat iets verder is met de scholing. Je kan een jong paard dus niet direct met dezelfde hulpen het rijden leren, zoals je op een manege of rijschool geleerd hebt. Het paard kan daardoor in de problemen komen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 08:12

HOe oud is het dier, en hoe lang onder het zadel...........

Sheerza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 22:54

13 jaar dus nu ongeveer 10 jaar... Veel in de springsport gereden , maar dat mag geen verschil maken.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 23:34

Het eenvoudigste is om problemen voorwaarts op te lossen. Er zijn paarden die voorwaartse hulpen volledig negeren. Met een zweep een tik geven heeft dan vaak weinig zin. Als dit een aantal keren niet geholpen heeft, zal het paard niet meer reageren op de zweep.

Als de dame er een gewoonte van maakt, om te staken en achterwaarts te gaan, dan kun je met een paard van deze leeftijd het paard achterwaarts laten gaan. Echter als ze wil stoppen laat je haar verder achterwaarts gaan. Jij bepaalt wanneer het paard moet halthouden, vierkant staan en weer voorwaarts gaan. Als het paard voorwaarts gaat belonen ! Niet herhalen. Als het paard weer staakt en zelf achterwaarts gaat, herhalen. Bedenk dat een paard dat stilstaat en achterwaarts gaat, gemakkelijk naar de volgende fase van verzet kan gaan, dat is steigeren. Maak er dus geen strijd van, je kan een verkeerde reactie van het paard krijgen. Steigeren is niet wat je wilt bereiken, de bedoeling is dat ze merkt dat als ze achterwaarts gaat dat dat hard werken is, en voorwaarts gaan veel gemakkelijker is.
Als je het op deze manier kan oplossen heb je geen mensen met een longeerzweep nodig. Als het paard achterwaarts gaat en jij wilt dat het achterwaarts blijft gaan, NIET aan de teugels trekken. Op een nette manier doen alsof je een paar passen achterwaarts gaat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 07:51

ik ga met Tact mee.................

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:48

Hihi, dit heeftde mijne ook gedaan, als hij achteruit wil, prima, gaan we toch achteruit? Maar dan dus ook een heel rondje!!! Drijven en gewoon achteruit blijven rijden!!! Als je paard merkt dat haar "geintje" jouw geintje wordt, is het niet leuk meer! Ik heb dit 3 keer zo gedaan en toen nooit meer last van gehad! Succes!