Achter de teugel lopen is het bit gaan ontwijken, op zich niet zo vreemd als hij nog helemaal geen bit is gewend. Zoals je zelf ook al wel aangeeft heeft dat ook niets met aan de teugel lopen te maken.
Het is de bedoeling dat hij het bit op gaat zoeken, en voorwaarden daarvoor zijn oa dat je a) een stille hand hebt zodat hij die durft te vertrouwen en b) dat hij een drang van achter naar voren krijgt. Om dat te bereiken heb je gewoon goede begeleiding nodig, uitleggen hoe je dat kunt bereiken op een jong paard is gewoon niet mogelijk via de compu. Belangrijk is in elk geval dat je hem genoeg ruimte geeft aan de voorkant. Hij zal nog heel erg op zijn voorhand lopen, en de halshouding die daarbij hoort is een hele lage.
Wat ik zelf het fijnste bit vindt is een dubbelgebroken bitje. Let er vooral op dat het bit correct zit en niet te dik is voor de mond. Wennen aan een bitje hoort eigenlijk al te gebeuren voordat je er op zit. Gewoon lopen aan een halster met een bitje in, longeren met een bitje in zonder dat je daar het longeertouw aan vast hebt enz. zorgt dat hij vetrouwd raakt met het bit.
Ik heb het idee dat je nog niet veel ervaring met het inrijden van jonge paarden hebt. Mocht je nog geen begeleidng hebben van iemand met ervaring, dan zou ik dat zeker gaan doen. Voor je eigen veiligheid en voor de gezondheid van je paardje. Succes.