Pony luistert gewoon niet!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Polkadot

Pony luistert gewoon niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 12:58

Ik heb een manege pony als leasepony waar ik 3x per week op rij, maar soms is hij gwoon niet te rijden!! In stap gaat het wel maar als ik wil draven stopt hij gewoon midden op de hoefslag en loopt hij niet meer! Alleen achter een ander paard aan gaan helpt, en dat ook niet altijd. Hij steigert en bokt ook, maar niet omdat zn zadel niet past ofzo, hij is helemaal gezond. Volgens mij doet ie het gewoon om zn ruiter dwars te zitten, maar wat doe ik eraan? En soms luistert hij wel en dan gaat ie echt heel mooi aan de teugel enzo... Ik weet niet wat ik met hem moet!!

zorro

Re: Pony luistert gewoon niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 13:09

hallo!

dat is erg lastig voor je. ik zal als ik ju was ook niet zo heel snel een andere pony zoeken, eerst dit proberen op te lossen. je zegt zelf dat je het idee hebt dat hij het doet om je uit te proberen, een beetje te pesten zeg maar.

ik heb dit zelf ook wel eens mee gemaakt ook met een manege pony. ik heb het zo opgelost:

ik had altijd een zweep bij me, en zodra ik merkte dat hij wou gaan stoppen, zette ik goed mijn benen er aan, drijven drijven drijven.
en als dat geen effect had, jah dan de zweep er op, klinkt misschien hard maar dat was bij die pony de enige manier. en nadat ik dit een paar keer had gedaan, was het gewoon over. deed ze het nog wel eens, dan hoefde ik de zweep maar te laten zien en was het al goed. ik hoop dat dit bij jou ook werkt!

anders misschien een keer een instructeur er bij??

veel succes in ieder geval!!!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 13:46

Stap 1: lach hem uit. "Leuk geprobeerd, haha, maar denk maar niet dat je me gek kunt krijgen." Laat je niet opjutten, ergeren, en als ie bokt (en het is niet gevaarlijk) geniet dan lekker van de beweging.

Stap 2: niet opgeven. Hoe hij ook blijft protesteren, je geeft niet op. Al wordt het middernacht bij wijze van spreke, je laat hem niet eerder met rust dan dat hij de goeie kant op de goeie manier opgaat. Dit moet je uitstralen. Niet door boos te worden, maar wel door heel vastbesloten te zijn.

Stap 3: streng zijn. Maak hem goed voor het been, blijf hem bezig houden. Als ie niet reageert, tikje erbij. Ook voordat hij vervelend aan het doen is.

Stap 4: als hij wel reageert belonen met je stem en een beetje ontspannen in je houding en met je teugels. Maar wel door blijven rijden dan (dus niet gelijk klopje op de hals en vrije teugel)

Wat het belangrijkst is, is dat jij je niet in laat pakken door zo'n eigenwijs ponygeval. Je houding en uitstraling moeten zeggen, 'het maakt mij niet uit want uit eindelijk gaan we toch die kant op'.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 13:57

Percies, aanpakken die pony. Wie is hier nou de baas jij of die pony??
Hem/haar goed op zijn donder geven als hij bokt of stilstaat of weet ik veel wat hij doet. En hem overdreven belonen als hij doet wat je wilt. Hij zal op een gegeven moment wel snappen wat je wilt en niet meer pesten.

sietske_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 14:28

misschien wil hij wel iets duidelijk maken aan jou..
je zegt dat het zadel en hoofdstel goed passen maar misschien doe jij wel iets verkeerd.
misschien trek je hem te veel in de mond of doe je iets met je zit verkeert.

maar het kan natuurlijk ook zijn dat hij je wil uitproberen. en dan moet je hem straffen maar beloon hem wel als hij het goed doet. vindt jij toch ook fijn als je een compimentje krijgt van iemand?..

maar vraag ook eens aan de eigenaar van het paardje wat je moet doen. die weten vaak hoe hij in elkaar zit, of dat jij wat fout doet...

sccs ermee

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 15:59

Heb je les? Anders zou ik eens beginnen met les te nemen. Dat kan voor een hoop verheldering zorgen Lachen

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 17:16

het lijkt erop dat de pony jou de baas is in plaats van andersom!!!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 18:34

ga in sommige reactiees mee..

Maar je merkt wel dat het een menege pony is dan he.. Als hij graag achter een ander aan loopt Knipoog

Dat is zo jammer.. Die beestjes hebben het niet altijd even makkelijk op die maneges

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:57

**vriendin van crossgirl zegt:::**gewoon een hele lange zweep en lekker scherpe sporen dan komt alles wel weer goed Haha! Mijne deeed het eerst ook is nu beginnend luisteraar Tong uitsteken alstie niet luisterd meteen een harde klap of schop geven Lachen dan komt alles wel weer goed en BTW het kan zijn dat dit paard het wel blijft doen omdat het een manegepaard is.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 09:53

Dat vind ik wel erg ver gaan hoor !! Lange zweep en scherpe sporen. Anders neem je ook even scherper bit in ofzo. Huilen

Ik zal het eerst even met een gewoon zweepje en mischien stompe spoortjes ( is niet voor iedereen geschikt). Maar ik vind dit een laatste redmiddel, probeer het eerst maar op andere manieren.

loveli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 11:35

heej...
wat vervelend... voor je Huilen
dit heb ik vroeger met mijn pony nou ook gehad ik heb een les gehad om hem te laten luisteren ik kan het proberen uitteleggen in stappen:
Pling
stap1:
gewoon niet opgeven, laat de pony niet de baas!!!! want dan weet hij hoe hij je kan pakken en dat is niet de bedoeling toch? want jij hoort hem de baas te zijn. DUSZ NIET OPGEVEN Boos!

stap 2:
luistert hij nog niet,,, gebruik sporen en herhaal stap 1 Knipoog

stap 3:
wees streng!!! en laat je vooral niet boos maken.... maar hou wel je been en zweep erbij, bokt hij dan,dat is toch niet eng dat is toch juist grappig?

stap 4:
als hij iets goed doet beloon hem dan dan weet hij dat hij iets goed gedaan heeft maar niet meteen teveel belonen want dan wordt hij te verwend

en tenslotte stap 5 :
heb veel lol met je pony en wees ook wel lief voor hem/haar en je hoeft dit niet et doen hoor maar doe gewoon wat je leuk vind Pling

groetjess lianne (schuilnaam loveli)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 11:47

loveli schreef:
heej...
wat vervelend... voor je Huilen
dit heb ik vroeger met mijn pony nou ook gehad ik heb een les gehad om hem te laten luisteren ik kan het proberen uitteleggen in stappen:
Pling
stap1:
gewoon niet opgeven, laat de pony niet de baas!!!! want dan weet hij hoe hij je kan pakken en dat is niet de bedoeling toch? want jij hoort hem de baas te zijn. DUSZ NIET OPGEVEN Boos!

stap 2:
luistert hij nog niet,,, gebruik sporen en herhaal stap 1 Knipoog

stap 3:
wees streng!!! en laat je vooral niet boos maken.... maar hou wel je been en zweep erbij, bokt hij dan,dat is toch niet eng dat is toch juist grappig?

stap 4:
als hij iets goed doet beloon hem dan dan weet hij dat hij iets goed gedaan heeft maar niet meteen teveel belonen want dan wordt hij te verwend

en tenslotte stap 5 :
heb veel lol met je pony en wees ook wel lief voor hem/haar en je hoeft dit niet et doen hoor maar doe gewoon wat je leuk vind Pling

groetjess lianne (schuilnaam loveli)

Je valt wel heel erg in herhaling...

Bij het beginnend bokken: teugels in 1 hand en die zweep erover heen...alleen maar voorwaarts. Bij steigeren is het wat moeilijker. Probeer bij dreiging al door te rijden, is het dan toch zover, ga mee met je paard en zodra die op de grond staat dan geef je hem eens flink been (geen sporen). Sporen zijn in mijn ogen een hulpmiddel, niet om te straffen. Een zweep kun je daar beter voor gebruiken, als je dan toch tot acties over wil gaan!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 11:48

Zowiezo vind ik dat je een niet-eigen pony niet zomaar grof mag aanpakken. Je moet niet verder gaan dan je in de manegelessen mag. (Als je in de les hooguit een klein tikje geeft, dan buiten de les ook hooguit een klein tikje. Als je in de les niet met sporen rijdt, dan buiten de les ook niet zonder te overleggen)
Overleg eerst eens met de eigenaar, met de instructeurs enzo. Die weten vaak wel hoe je de betreffende pony het beste aan kunt pakken.

(Maar echt, het idee van rustig doorzetten is het allerbelangrijkste, en er zijn maar weinig manegepony's die daar niet op reageren. Ik ken er geen 1 eigenlijk tot nu toe)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 18:53

shadow0 schreef:
Zowiezo vind ik dat je een niet-eigen pony niet zomaar grof mag aanpakken. Je moet niet verder gaan dan je in de manegelessen mag.

Precies. Ik zou als ik manege-eigenaresse was denk ik helemaal door het lint gaan, als een kind een van mijn pony's even flink in elkaar rost. Of de pony nu fout zit of niet maakt me niet uit. Kinderen horen gewoon te leren om met respect met een paard om te gaan.

Voor TS: Ik zou je probleem voorleggen aan een van de manege-instructeurs en dit in een les op zien te lossen. Zegt de instructeur: 'beuk er maar op los als ie ermee stopt', dan weet je in ieder geval hoe ver je mag gaan. Maar misschien ligt het probleem wel heel ergens anders (geef je bijvoorbeeld tegenstrijdige hulpen of doe je iets anders niet zoals het hoort). In dat geval zou het nogal sneu zijn om als een bezetene op die pony te gaan rammen...

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 12:57

CrOsSgIrL schreef:
**vriendin van crossgirl zegt:::**gewoon een hele lange zweep en lekker scherpe sporen dan komt alles wel weer goed Haha! Mijne deeed het eerst ook is nu beginnend luisteraar Tong uitsteken alstie niet luisterd meteen een harde klap of schop geven Lachen dan komt alles wel weer goed en BTW het kan zijn dat dit paard het wel blijft doen omdat het een manegepaard is.

Jaaa en eigenlijk moet je ook nog een vet scherp bitje halen, dat is nog beter en alle hulpteugels zijn ook heel belangrijk. Daar kan je echt n iet zonder en nou jah natuurlijk die lekker scherpe sporen keihard in zijn buik rammen totdat ie bijna open is... Rolleyes

Dat is dus de manier waarop je het vooral NIET moet doen, met een lange zweep en lekker scherpe sporen... Ook handig om te weten..

Polkadot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 18:30

Ik heb het aan de manege-eigenares gevraagd, ze zei: 'Als ie niet luistert moet je hem gewoon 1x heel hard een mep geven, daarna is ie als het goed is braaf en kan je die zweep wegleggen.' Nou, dat heb ik geprobeerd, en het werkt! Thnx voor alle tips trouwens