Waarom teugels zo strak?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Waarom teugels zo strak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 20:34

Ik had vandaag dus les, op een best schrikachtig paardje, en als er een ander paardje te dichtbij komt (vooral naast en achter), raakt ze helemaal in de stress. Er lopen vaak nog 8 andere mee in mijn les en soms deelt dat paardje nog wel eens een trap uit als je te dichtbij komt met je paardje.

Vandaag ging het best goed, ze schrok 1x aan het begin tijdens het instappen van een ander paardje, ze kwam omhoog en draaide zich om, maar verder deed ze toen niks, ze stond gewoon stil daarna (ookal heeft ze mij nogal laten schrikken toen ze draaide, echt lekker voor haar benen lijkt het me niet). En ze schrok 1x van ijs dat op het dak lag en verschoof, maar toen gebeurde er verder niks.

De rest van de les liep ze eigenlijk heel fijn, ze reageerde nauwelijks op andere paarden (normaal reageerd ze daar heel fel op), en het ging allemaal wel relax eigenlijk, ik zat er ook redelijk relax op.

De reed met haar neusje voor de loodlijn, maar dat was maar ietsjes, het maakt mij eigenlijk weinig uit hoe ze haar hoofd houdt. Ik had mijn teugels ietsjes in een boogje hangen, dat doe ik altijd eigenlijk uit mezelf Verward .

De instructrice heeft mij er deze les minstens 4x op gewezen dat mijn teugels korter moesten, want haar hoofd moest dichter bij mij komen Verward . Ik heb dus minstens 4x mijn teugels strakker gemaakt, maar het valt me op, dat als ik de teugels strak hou, dat ik zelf gelijk ook best gespannen ga zitten. Ik laat eigenlijk vanzelf telkens die teugels weer een beetje door mijn handen glijden, tot ze weer in een klein boogje hangen. In principe komt dat wel goed als ze persé strakker moeten, als ik er vaker op ga letten dan onthou ik het wel.

Maar waarom moeten die teugels eigenlijk zo strak? Waarom moet haar hoofd meer naar mij toe (ze liep niet met haar hoofd in de lucht ofzo, ik gok dat ze een cm of 4 met haar neus voor de loodlijn liep, ik weet eigenlijk niet precies hoe ze moet lopen wil ze volgens de instructrice perfect lopen, maar ik vond dat ze juist heel goed liep). Ik bedoel, als het echt moet wil ik mijn teugels wel strakker houden en haar hoofd meer naar mij toe vragen, maar ik heb het idee dat als ik de teugels strakker hou, dat mijn armen dan gelijk gespannen zijn, en dat het paardje dat weer overneemt. Verward

Snapt iedereen het? Clown

Kafue

Re: Waarom teugels zo strak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:48

De teugels mogen niet in een boogje hangen. Een los vast verbinding is voor een paard uiters vervelend. De aanleuning moet licht elastisch zijn en dan maakt het niet uit waar het hoofd zich bevind die moet je zelf in kunnen stellen al naar gelang de gevraagde oefening. Vier centimer voor de loodlijn is prima, er achter niet.
De teugels in een boogje laten hangen is dus niet goed.
Als je spaning in je armen krijgt moet je meer ontspannen met je handen en het paard meer in de aanleuning drijven dan hangt jouw paard op jouw handen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 21:18

Dan zal ik er voortaan op letten, ik kreeg namelijk bij mijn instructrice het idee dat het alleen ging om de houding van het koppie (omdat ze ook zei dat het koppie dichter bij mij moest komen). Ik zal eraan werken Haha! .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 10:22

ik heb die neiging ook een beetje om de teugels te lang te laten, daardoor heb ik niet een goed contact met mijn pony.
ik vind voor mijn gevoel ook vaak dat ik ze te strak heb, maard at komt gewoon doordat je zelf altijd met lange teugels rijd, gewoon goed erop letten.

wat een makkelijke tip is:
doe alsof je een vogeltje in je handen hebt, ( terwijl je de teugels op maat maakt) als je te strak vasthoud knijp je dat vogeltje dood en heb je te los dan vliegt ie weg!

zo kun je wat makkelijker voelen of je de teugel te strak of te los hebt..

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 12:47

ellepel schreef:
wat een makkelijke tip is:
doe alsof je een vogeltje in je handen hebt, ( terwijl je de teugels op maat maakt) als je te strak vasthoud knijp je dat vogeltje dood en heb je te los dan vliegt ie weg!

zo kun je wat makkelijker voelen of je de teugel te strak of te los hebt..

Dankje, ik denk dat ik daar wel wat mee kan Haha! .

sietske_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 14:36

je mag niet met waslijntjes rijden want je heb dan geen verbinding met het paard en zo kan je nooit lkkr rijden.
te strak is natuurlijk ook niet goed want zoals je zegt ga je helemaal stijf/verkramt zitten.
ik vind het ook moeilijk hoe ik mijn teugels moet vasthouden. bij elk paard is het anders.

maar de tip van het vogeltje zal IK in mijn achterhoofd houden Lachen

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:19

sietske_R schreef:
je mag niet met waslijntjes rijden want je heb dan geen verbinding met het paard en zo kan je nooit lkkr rijden.

Nou ik heb mega mega waslijnen en ik kan toch echt lekker rijden hoor! En jah, dat paard is wel engels aangereden. En nee, ze loopt niet met haar neus in de lucht maar met haar neus naar beneden. Tuurlijk heb je wel verbinding met je paard als je de teugels los hebt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 16:54

Ik rijd ook altijd met losse teugels. En zo heb je zeker wel verbinding met het paard. Het is maar net hoe je paard hier op reageert. Het ene paard heeft de steun van de teugels nodig (omdat het zo is aangeleerd meestal) en het andere paard reageert weer veel beter op zit en stem. Kijk maar naar western paarden, hun teugels hangen altijd los terwijl ze wel heel goed verzameld kunnen lopen.

Maar in de les rijd je gewoon engels en dat probeert je instructrice je ook te leren; Bij engels rijden moeten de teugels nu eenmaal kort gehouden worden omdat je met een hele kleine druk in de mond het paard moet kunnen afwenden en met losse teugels gaat dat nou eenmaal moeilijker.

Ik rijd zelf ook graag lekker ontspannen met losse teugeltjes, daarom ben ik sinds een tijdje op een andere manier gaan rijden, mijn instructrice leert me nu een combinatie van natural horsemanship en freestyle en dat gaat echt geweldig! Ik heb nog altijd dezelfde verbinding met mijn paard, ik rijd hem nu vooral op zit en stem en hij loopt net zo mooi als voorheen, al dan niet beter zelfs!

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 12:48

MysticTinker schreef:
heb nog altijd dezelfde verbinding met mijn paard, ik rijd hem nu vooral op zit en stem en hij loopt net zo mooi als voorheen, al dan niet beter zelfs!

Grizz loopt idd ook veel beter als ik haar gewoon met losse teugeltjes rijd en stuur etc. met zit en stem dan dan ik mijn teugels aanneem en dus korte teugels heb. Met losse teugels is ze gewoon veel meer ontspannen en ook brengt ze haar achterhand er veel meer onder zodra ik met losse teugels rijd, zodra ik de teugels meer aanneem gaat ze achter ook korter lopen.

Dus het kan wel Haha!

sietske_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 13:00

tuurlijk een losse verbinding kan ook.
maar ik bedoel met waslijntjes dat je een los vaste verbinding heb. en voor het paard is dat heel erg vervelend.
je moet mt de teugels een constante verbinding hebben.
en daar moet je een middeweg in vinden hoe je de teugels pakt.
bij iedereen is dit verschillend