Voorwaarts rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CarThi

Voorwaarts rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 16:08

Hoi,
Ik heb een probleem.
Mijn paard is niet altijd voorwaarts.
In de dressuur loopt ie in stap wel goed maar in draf valt ie steeds weer weg en gaat ie sloffen.
Ik rijd hem met stompe sporen en een zweep.
Telkens als hij te langzaam gaat geef ik hem een tikje bij en dan gaat ie vooruit maar na een paar minuten valt hij weer terug in de langzame draf.
Als ik aan moet galoperen dat reageert hij ook niet goed.
Dan geef ik hem een tikje en dan reageert hij wel.
Dan laat ik hem terug in draf en probeer weer aan te galoperen maar dan doet ie het weer niet en zo blijft dat doorgaan.
Zelfs al doe ik mn teugels helemaal naar voren maar op een proef mag dat natuurlijk niet.
Weet iemand hier iets op?
O ja, ik rijd hem met enkelgebroken bustrens

xxx Carmen

PingWing

Re: Voorwaarts rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 16:27

Dan stop eens met die tikjes en sla m n keer zo hard dat ie niet weet wat m overkomt. Ik heb zoown vermoeden dat jij m aait, en daar is de zweep niet voor. N zweep is er om te gebruiken, niet voor de show. En n zweep gebruiken betekend niet tikken, maar slaan as t nodig is. Dan laat m maar n keer ofwat flink gassen, als hij maar voorwaarts gaat

CarThi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 16:29

Haha! dat doe ik ook wel eens een keer hoor Haha!
Maar helaas helpt het niet super veel Verdrietig

Maar toch bedankt voor je reactie!!

xxx Carmen

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 16:31

Hmmz.... Krijg je les? Heeft je instructrice geen oplossing dan? En op n lang stuk in het bos ofso, is hij dan ook zo traag? Of kan hij het dan opeens wel???

CarThi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 16:33

PingWing schreef:
Hmmz.... Krijg je les? Heeft je instructrice geen oplossing dan? En op n lang stuk in het bos ofso, is hij dan ook zo traag? Of kan hij het dan opeens wel???

Ik krijg supergoed les van een springruiter die ook dressuur rijd.
Hij zegt dat ik hem meer voor het been moet rijden maar dat doe ik dan ook wel maar ja, hij is gewoon sloom denk ik.

Op een lang stuk bos is hij wel voorwaarts.
Ook als ik in de bak op de lange zijde galopeer.

xxx Carmen

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 17:21

Misschien zou je eens wat scherpere of langere sporen kunnen gebruiken (als je instructuer dat goed vindt) heb ik ook gedaan (had eerst sporen van iets van 2 cm en nu heb ik vlgns mij 3cm...):P Veel suc6 ermee! kizz eef..

CarThi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 17:25

Okej bedankt!!!

xxx Carmen

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 19:29

Veel, maar dan ook heeel veel overgangen rijden!
Je geeft zelf al aan dat hij het kan, mits hij zin heeft!
Dus jij bent degene die hem daar tot aan moet zetten, motiveren!
En wees maar eens streng voor hem, laat hem weten dat je niet met je laat sollen.
Want ik heb het vermoeden dat hij dat nu wel denkt.

Succes ermee!

CarThi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 19:31

Bedankt voor de tip!

Ik zal het meteen proberen Knipoog

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 19:52

Ik heb het idee dat je veel lange stukken over de hoefslag rijdt en dat je pony dat wat saai vindt en dan weer terug in tempo komt.Probeer het leuk en afwisselend te maken voor hem.De ene keer kun je veel overgangen rijden.Je kunt bv om de 3 letters van gang veranderen een stukje draven een stukje stappen of een stukje galloperen en dit steeds afwisselen.Je kan ook eens om de 2 letters of 1 letter verder al weer veranderen.Af en toe eens een volte of een gebrokenlijn mee pakken.

Een andere keer is het mss leuk om voltes te rijden grote voltes kleine voltes achten een keer rechts omkeert een keer links omkeert en dan ook elke keer niet 1 rondje over de hoefslag.En op de voltes kun je ook eens van tempo veranderen een keer vooruit en weer eens een keer terug laten komen en dit telkens maar een paar passen niet hele stukken nee weg en weer terug nemen.

Hopenlijk heb je er wat aan.

CarThi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 19:55

Bedankt, maar het gaat hier niet om ofdat mijn paard zich verveeld (want ik doe bijna iedere dag wel iets anders met hem, dan naar buiten dan springen dan dressuur enzo) maar het gaat erom dat hij niet voorwaarts is.

Mijn instructeur zegt ook dat ik meer overgangen moet rijden dus daar ga ik nu ook aan werken.

Maar toch bedankt!!

xxx Carmen

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:28

thibeaulover schreef:
Mijn instructeur zegt ook dat ik meer overgangen moet rijden dus daar ga ik nu ook aan werken.

xxx Carmen

Inderdaad, dat zei ik ja.

Haha grapje, je instructeur en ik denken er blijkbaar hetzelfde over! Lachen

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 10:16

Probeer hem ook veel met je zit naar voren te rijden; dus groter gaan licht rijden als je wilt dat hij "versneld". En kleiner gaan lichtrijden als hij weer langzamer moet. Eigenlijk zou je hem juist op veel kleinere hulpen moeten gaan rijden, waardoor hij veel meer op jou gericht wordt en dus ook beter zal gaan reageren.

Overigens... wat voor ras is het?

CarThi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 20:58

Het is een KWPN er. Haha!
Na al die tips van jullie loopt ie wel een stuk beter vooruit.

THANX!!!! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 09:31

Je zult je paard scherper aan je been moeten rijden.
Oefeningen zijn leuk om te doen, als controle hoe je paard aan het been is, maar je zult toch echt eerst reactie moeten krijgen...

Je geeft been... bij geen reactie, geef je nogmaals been...
Bij geen reactie, tikje met de zweep achter je kuit!

Bij reactie: Heel goed belonen, echt ontzettend overdreven!
Bij geen reactie: Harder tikje met de zweep net zolang en steeds harder tot je reactie krijgt, en daarna overdreven belonen!

Je moet echt heel consequent zijn hierin en laten zien wat goed en wat fout is.. Door direct hard te slaan los je niets op, je stompt je paard enkel af...

Door overdreven te belonen gaat je paard herkenning zien in je beloning, dat is leuk, want het baasje is blij Knipoog !!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:30

Kaja schreef:
Je zult je paard scherper aan je been moeten rijden.
Oefeningen zijn leuk om te doen, als controle hoe je paard aan het been is, maar je zult toch echt eerst reactie moeten krijgen...

Je geeft been... bij geen reactie, geef je nogmaals been...
Bij geen reactie, tikje met de zweep achter je kuit!

Bij reactie: Heel goed belonen, echt ontzettend overdreven!
Bij geen reactie: Harder tikje met de zweep net zolang en steeds harder tot je reactie krijgt, en daarna overdreven belonen!

Je moet echt heel consequent zijn hierin en laten zien wat goed en wat fout is.. Door direct hard te slaan los je niets op, je stompt je paard enkel af...

Door overdreven te belonen gaat je paard herkenning zien in je beloning, dat is leuk, want het baasje is blij Knipoog !!

Consequent zijn is heel belangrijk. Vaak zijn ruiters te zacht voor paarden en begrijpen ze elkaar niet. Geef duidelijke en simpele aanwijzing voor je paard. Zoals Kaja dat hierboven beschrijft scheelt inderdaad heel goed.
Paard moet ten alle tijden duwen van achterenuit, anders kun je niet verder komen en zal paard makkelijk op voorhand gaan vallen en hangen.
Overgangen rijden inderdaad en duidelijk zijn.
Succes

CarThi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 16:01

Hey,
Ja ik ben nu vooral op de overgangen gaan rijden.
Ik had dit topic gemaakt omdat ik wedstrijden ga rijden en dan moet hij wel voorwaarts lopen als ik dat wil.
Het heeft in ieder geval wel geholpen.

Dus iedereen die gereageerd heeft..... BEDANKT!!!!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 16:13

Succes Haha! Knipoog !