Paard hoofd naar beneden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Paard hoofd naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 11:04

Mijn paard doet zijn hoofd naar beneden,maar dan echt naar beneden!
soms moet ik ech trekken en sleuren eer ie zen kop naar boven doet,vaak heb ik erna dan echte spierpijn
hij is ook uit zichzelf vaak in de hand maar wanneer hij dan dit doet,zijn nek dus bol maakt begint hij te 'knabbelen' op zijn bit
scheelt er dan ook iets aan het bit en hoe krijg ik zijn hoofd omhoog?

Biepje

Re: Paard hoofd naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 12:41

als hij duikt, zet je er maar eens goed je benen in. niet trekken vanvoor, maar gewoon je benen gebruiken. als het niet werkt, geef je hem maar een mep op zijn kont.

als hij zo in je hand is, knabbelt op het bit en zijn nek bol maakt, is het net een goed teken. open je hand dan, en rijd hem gewoon lekker verder.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 13:15

Biepje schreef:
als hij duikt, zet je er maar eens goed je benen in. niet trekken vanvoor, maar gewoon je benen gebruiken. als het niet werkt, geef je hem maar een mep op zijn kont.

als hij zo in je hand is, knabbelt op het bit en zijn nek bol maakt, is het net een goed teken. open je hand dan, en rijd hem gewoon lekker verder.

oef dacht al dat het aan het bit lag
wat bedoel je met hand openen?
Bloos

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 13:49

normaal gezien rijd je met een ontspannen vuist, als je een ophouding of zo wil maken, ga je je hand sluiten, knijpen zeg maar. als je je hand opent wilt het zeggen dat je hand meer openmaakt, dus iets minder vuist. het is een soort van beloning omdat je paard zich ontspant en dat hij voelt dat ontspannen niet slecht is omdat jij hem beloont. zie wel dat je geen contact verliest.

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 14:24

Biepje schreef:

Ja
Weet uit ervaring dat ze dat eerder doorhebben dan wanneer je ze terugtrekt! Helpt ook als ze onderweg stiekem gras willen eten.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 15:33

Kan het ook zijn dat het paard zo onrustig is met zijn hoofd omdat hij last heeft van iets in zijn gebit of in de hals?
Dat misschien eerst even uitsluiten. Net als het bit...met wat voor bit rijd je?
En ga bij jezelf te raden hoe je met je hand inwerkt. Doe je veel/weinig en wat doe jezelf wanneer je paard iets doet.

Als het paard naar beneden duikt probeer lichte ophoudinkjes te maken, natuurlijk flink je benen erbij houden. Zorg ervoor dat je paard niet kan gaan hangen op je hand, dus niet vasthouden...maar lichte druk. Als het paard voor jou gevoel te hard loopt, laat hem dan duidelijk weer terug komen op je zit...diep zitten etc en als ie dan niet luisterd een ophouding (dan mag je duidelijker zijn).
Dus jezelf en je paard aanleren dat je meer met je zit en been rijd, vaak wordt de hoofdhouding van je paard hierdoor veel rustiger.

Probeerde je met het 2e deel..over het bol maken en knabbelen dat je dan juist geen druk meer hebt op je teugel? Dan is je paard achter het bit. Dan je handen iets omhoog en ook weer drijven.

Heb je geen instructeur die hier raad mee weet? Is namelijk moeilijk te zeggen wat te doen zonder dat je werkelijk ziet.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 11:32

Lise81 schreef:
Kan het ook zijn dat het paard zo onrustig is met zijn hoofd omdat hij last heeft van iets in zijn gebit of in de hals?
Dat misschien eerst even uitsluiten. Net als het bit...met wat voor bit rijd je?
En ga bij jezelf te raden hoe je met je hand inwerkt. Doe je veel/weinig en wat doe jezelf wanneer je paard iets doet.

Als het paard naar beneden duikt probeer lichte ophoudinkjes te maken, natuurlijk flink je benen erbij houden. Zorg ervoor dat je paard niet kan gaan hangen op je hand, dus niet vasthouden...maar lichte druk. Als het paard voor jou gevoel te hard loopt, laat hem dan duidelijk weer terug komen op je zit...diep zitten etc en als ie dan niet luisterd een ophouding (dan mag je duidelijker zijn).
Dus jezelf en je paard aanleren dat je meer met je zit en been rijd, vaak wordt de hoofdhouding van je paard hierdoor veel rustiger.

Probeerde je met het 2e deel..over het bol maken en knabbelen dat je dan juist geen druk meer hebt op je teugel? Dan is je paard achter het bit. Dan je handen iets omhoog en ook weer drijven.

Heb je geen instructeur die hier raad mee weet? Is namelijk moeilijk te zeggen wat te doen zonder dat je werkelijk ziet.

Ik weet niet of ie last heeft van iets,hij doet het soms als ik hem in de hand probeert te krijgen
Ik rij met een watertrens,altijd al gedaan.
Ik moet toegeven dat ik best vaak mijn hand spant,ook omdat hij te krachtig is om ook maar een beetje te ontspannen.
Als mijn paard achter het bit is,is dat slecht of?
Ik zal anders eens aan mn instructeur vragen die ik deze namiddag heb
misschien dat zij het weet

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 11:44

Achter de teugel (dus zonder druk in je hand, neus achter de zgn loodlijn, dus met z'n neus te veel naar zijn borst) is ook niet goed, het paard ontwijkt hiermee ook de teugel hulp. Dus als je de teugels losser laat heeft hij zijn hoofd nog steeds daar ipv dat hij met je hand meegaat.

Ik denk ook al dat het is wat jezelf wel aangeeft, dat je zelf je hand spant. Je kan van een paard niet verwachten dat hij begint met ontspannen als hij spanning voelt. Dus probeer misschien dan toch de eerste te zijn die ontspant (zit en hand).
Ben benieuwd wat je instructrice er van zegt...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 19:07

Ze zei dat mijn soort van bit goed is
Ook dat ik wat moet 'spelen' met mijn handen
en als hij een beetje knabbelt op zijn bit is het teken dat hij heel losjes in de hand is en dat hij bereid is zijn hoofd naar beneden te doen
ik moest proberen hierop in te gaan,soms trekt hij wel waardoor dat het moelijker is
Ik rij ook met martingaal,waarschijnlijk daarom dat hij zo goed in de hand was,hij was haast perfect!juist in de hand nog en dan rijd hij super!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:14

probleem opgelost zo te horen...een instructeur is vaak wel handig, zeker omdat beschrijvingen soms een beetje onduidelijk zijn. Veel plezier met rijden nog!