hulpteugel voor zachte manier van juiste houding 'aanwijzen'

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monaatjuh

hulpteugel voor zachte manier van juiste houding 'aanwijzen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 23:40

OKE....mijn paardje vind de juiste houding van zijn hoofd niet...ik ben hier op het moment erg mee bezig omdat ik heb gemerkt dat zodra zijn hoofd netjes laag is ik zijn achterhand goed eronder kan krijgen en zow ontspanning kan krijgen waardoor IK de touwtjes in handen heb inplaats van mijn paard...maar soms(en dan vooral de laastste paar dagen)loopt mijn paard alleen maar met zijn neus de lucht in waardoor hij totaal uitelkaar loopt en alleen maar aan 1 stuk rent.(dwars door elk bit heen).....is er een (ZACHT!!!!!) hulpteugel die hem de goede houding kan wijzen.....ik weet uit ervaring met dit paard dat als iets hevig word beloont hij het de volgende keer uit zichzelf al doet...dus ik zoek alleen een hulpteugel die hem op een vriendelijke manier de weg wijst.....wand wat ik ook probeer......hij snapt de bedoeling niet....(tis hem ook nooit goed geleerd..heeft jaren zo stijf als een plank gelopen en is nu bijna 11).......help me

josien

Re: hulpteugel voor zachte manier van juiste houding 'aanwij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 08:36

Nara mijn mening zijn er geen zachte hulpteugels. Dus begin er maar niet aan.

Rijtechnisch oplossen of nog liever eerst op de grond het paard bewust maken van zijn lichaam. Het is niet een paard in een bepaalde houding vragen, maar het bewust maken van zijn lichaam waardoor dit als vanzelf komt.

verder kijk is of ze last heeft van haar rug.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:02

Ga met Josien mee.

Een corecte houding komt van een correct achterbeen gebruik, waarbij het paard over de rug naar voren wil, zonder verlies van impuls.

Beter is dus dat jij als ruiter leert hoe jij het paard op een correcte manier naar de "juiste houdinge" toe kan rijden.........

Anders is de houding alleen de houding en dat willen we niet toch????

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:43

Probeer is te longeren met een passoateugel dit is een zachte manier om het paard te leren zijn rug los te laten en sterker te worden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:50

Een hulpteugel die op de vriendelijke manier de weg wijst bestaat er niet.

Bovendien de zegt de laatste paar dagen. En dat hij dan iets omhoog loopt met zijn neus is toch logisch? Ik bedoel kijk naar buiten het is koud, er ligt sneeuw, het voorjaar hangt in de lucht.

Niet teveel willen dus, rent hij weg doorpareren terug en weer opnieuw verder gaan waar je mee bezig was.
Je moet eerts de achterhand activeren wil hij er voor ubarhaupt aan mogen.
Het principe wat jij wilt bereiken is eerst in de houding voor en dan achter eronder. Met andere woorden eerst in de krul en dan de rest.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:55

hey,
ik ga met de rest mee, longeer hem anders eerst, en rijd hem actief voorwaarts, dan komt die ontspanning vanzelf wel weer terug.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 10:02

ik ga met mijn mede-boktgenoten mee...

een zachte hulpteugel om je paard "in de krul" te krijgen, bestaat niet.

je moet goed je benen erbij houden, en hem van voren een beetje opsluiten (d.w.z. ophoudingen maken, maar niet aan de teugel blijven hangen)

als hij eenmaal beneden is, moet je wel blijven rijden. dus je benen eraan blijven houden, en niet losgooien van voren.
wel moet je je handen dan stil houden.
als het goed is, ziet hij dit al als een beloning.

het blijkt wel dat je paard moeite heeft met een constante aanleuning, dus geef hem, als ie een kwartier oid. goed heeft gelopen even rust, (d.m.v. lange teugel, en even stappen)

succes

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 13:29

gijsenkim schreef:
Ga met Josien mee.

Een corecte houding komt van een correct achterbeen gebruik, waarbij het paard over de rug naar voren wil, zonder verlies van impuls.

Beter is dus dat jij als ruiter leert hoe jij het paard op een correcte manier naar de "juiste houdinge" toe kan rijden.........

Anders is de houding alleen de houding en dat willen we niet toch????

100% mee eens. als je je paard nu een houding gaat aanleren, komen ze daar nooit meer uit, lekker over de rug voorwaarts rijden en je paard jouw gewenste houding aanneemt is dat mooi meegenomen, maar gewoon doorrijden. Je moet je paard in iedere houdingi n kunnen stellen: laag, horizontaal, meer opgericht. allemaal door actieve achterhand, ontspanning en meewerkende zachte hand van de ruiter.

Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 15:02

Hoi,

Wat ik zelf bij mijn paardje gedaan heb toen hij telkens te heet was en daardoor de oefeningen niet begreep. Alleen maar de eerste paar keren (dus 1 a 2 keer) daarna er weer af een bijzetteugel aan de singel vast gemaakt en met een longeerstukje aan het bit, zodat de voorwaarts/ neerwaarts beweging zeker niet belemmerd werd. Maar waardoor mijn paard zijn hoofd niet (te ver) omhoog kon brengen zodat hij zijn rug wegduwde. Hij wordt niet belemmerd in zijn bewegingen naar voren, dat blijft toch het belangrijkste, en zelf heb je het voordeel dat je hem niet meer met alle kracht naar beneden moet halen zodat je zit beter blijft.

Het is een niet alledaagse oplossing maar bij mijn paardje heeft het geholpen.

Succes, Xandra

Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 15:09

De bijzetteugel (met rubberenring) aan de singel vast gemaakt niet te strak, maar als hij naar beneden komt dan mag hij er ook niet instappen, dan tussen de voorbenen naar het bit toe en hiervast maken aan een longeerstukje.

Succes...

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 15:55

Ik zou het paard longeren en over balkjes laten gaan, afgewisseld met tempo wisselingen. Het paard mag niet moe worden, het moet de hals strekken en het hoofd laten zakken (als een telescoop) op de goede manier en de neus voor de loodlijn houden. De keelgang moet open zijn. Je paard moet contact met het bit willen houden, het bit afkauwen, wat schuimen in de mond en op de lippen, de lippen soms aflikken, de staart dragen, winden laten, afmesten, ogen en oren goed. Probeer dit simpele werk ook met rijden op een grote volte te doen en hetzelfde resultaat te bereiken. Als je paard dit aanbiedt, staat je paard open voor oefeningen die wat moeilijker zijn of nieuwe oefeningen. Met die moeilijkere/nieuwe oefeningen moet je kort bezig zijn (ook als het goed gaat). Hulpteugels zou ik niet gebruiken. De stootteugel met rubber ring (1 bijzet teugel) tussen het longeerstukje tussen de voorbenen door aan de singel wordt veel op maneges gebruikt, om te voorkomen dat de paarden steeds de rug wegdrukken en het hoofd te hoog dragen. Als het paard in de fout gaat, is de inwerking van het bit in de mond niet zachtzinnig. Op den duur wennen de paarden eraan. Ik vind het geen fijne methode. Ik zou een hoofdhouding bij een paard nooit afdwingen.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 16:29

Een echt 'zachte' hulpteugel bestaat niet. Maar als je paard de juiste houding niet kan vinden heb je een probleem in je rijden.

Let eens goed op jezelf met rijden, drijf je wel genoeg bij? heb je een constante contactteugel, trek je niet te hard, ben je niet stug in je hand? Daar moet je gewoon op letten. Als je lekker van achter naar voren rijdt gaat je paard vanzelf de hand volgen. Het kost tijd, maar het werkt veel beter dan een hulpteugel. Meestal als je aan een hulpteugel begint kom je er niet meer vanaf.

De enige hulpteugel die ik wel eens gebruik is een martingaal met springen, en bij het longeren soms een gogue.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 18:12

Het bovenstaande is erg netjes uitgelegd.
Maar als hij het eerst wel deed, ben je dan niet onbewust een paar keer een beetje hard in zijn mond geweest, waardoor hij bang van je hand is geworden?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 18:56

Naast het rijtechnisch oplossen (want een hulpteugels verlegt het probleem alleen maar) is het misschien ook eens handig om je paard eens na te laten kijken.

Heeft hij ergens pijn..in de mond of in de rug misschien.

en last but not least je zadel!
80% van de paarden die gereden worden past het zadel niet.
De rug wegdrukken, bit vastpakken en weg rennen zijn al 3 dingen die op een slecht passend zadel wijzen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 19:28

monaatjuh schreef:
wand wat ik ook probeer......hij snapt de bedoeling niet....(tis hem ook nooit goed geleerd..heeft jaren zo stijf als een plank gelopen en is nu bijna 11).......help me

Ik heb een pony van 17.Hier rijd ik al op sinds hij 3 is en we reden jaren lang met een lang teugeltje langs de weg. 2 jaar geleden ben ik les gaan rijden en je kent hem niet meer terug zo soepel en los is hij nu.Ik heb hem dus met goede les geleerd hoe hij goed moet lopen dit wist ik ook niet hoe dat precies moest en natuurlijk is dit wel eens moeilijk want hij denkt ook wel eens moet dit nu nog eens na al die jaren maar gewoon rustig blijven proberen.

monaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 10:52

ik denk dat jullie gelijk hebben...en vooral de opmerking kijk naar het weer heeft me aan het denken gezet.....heb gisteren eens goed naar zitten kijken toen een vriendin erop reed en bij haar deed hij precies hetzelfde...het viel mij vooral op dat hij veel weerstand bood als hij oest inbuigen of zijn rug te veel moest gebruiken...denk dat het stijfheid is....het is ook sinds een paar dagen dat het zo extreem koud is....

gr manon

monaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 10:56

aan een slecht zadel kan het trouwens niet liggen...we hebben afgelopen jaar door een prof naar laten kijken(aangezien winny rare rug heeft)...en hebben 3 zadels geprobeerd...dit is enigste zadel dat hem goed lag en waaronder hij zich wou ontspannen....winny loopt normaal ook altijd best goed.....en is wel los....maar de laatste paar dagen wou het niet echt meer lukken...

dus ik ga even een nieuwe vraag stellen:

Hoe krijg ik mijn paard weer goed los....en hoe kan ik ervoor zorgen dat hij de volgende dag ook weer makkelijk los is....???

Tinka15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 09:06

als je bang bent dat je verkeert omgaat met hulpteugels zou ik als ik jou was een instructrice erbij halen of in elk geval iemand die daar veel ervaring mee heeft.

nog veel succes

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 09:21

Een paard wat correct gereden wordt komt vanzelf goed in de aanleuning. En dus vanzelfsprekend in de juiste houding te lopen.
Hulp van derden kunnen je daarbij niet van dienst zijn, daar zij een "vertekend" beeld geven!