Whiplash->steek mijn nek naar voren met rijden.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bolke

Whiplash->steek mijn nek naar voren met rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 21:37

Dat blijk ik dus te doen en ik heb het zelf niet in de gaten Verdrietig . Maak als het ware een kalkoennekje.

Ik houd mijn hoofd dus niet recht boven mijn schouders als ik aan het paardrijden ben. Zou er een link kunnen zijn met een whiplash, dat je onbewust je houding aanpast?

Hoe zou ik dit kunnen verbeteren zonder meteen als een stijve plank geforceerd recht te gaan zitten?

Kafue

Re: Whiplash->steek mijn nek naar voren met rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:52

Ik denk dat je dat met je huisartss of je fysiotherapeur moet bespreken.

Bolke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 22:14

De huisarts hoef ik niet bij aan te komen voor dit soort "ongein". Die wilde me in eerste instantie al niet doorsturen naar een fysiotherapeut, omdat dat "de maatschappij duizenden euro's kost" terwijl ik verrekte van de pijn in mijn nek.

Fysiotherapeut heb ik niet meer.

Zou misschien wel eens weer naar de ostepaat kunnen gaan, maar of hij houdingstips heeft, ik betwijfel het ten zeerste.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 23:04

Ik denk dat dat wel degelijk met elkaar te maken heeft ik heb namelijk het zelfde probleem.

Houdt me iig op de hoogte misschien kan ik er bij mezelf dan ook iets aan doen.
Succes!!!!!!!!!!!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 10:47

Ik heb een whiplash gehad, ik heb echt jaaaren last van mn nek gehad en daardoor veel hoofdpijn. Fysiotherapie heeft het bij mij alleen maar ERGER gemaakt destijds... het blijkt ook dat whiplash patienten niet gebaat zijn bij fysiotherapie...

Uiteindelijk heb ik manuele-, ceasar therapie, acupuntuur en chiropractie gehad. Hierdoor werd mijn houding beter en werd de pijn heel langzaam aan minder. Bij mij was het zo dat als ik hoofdpijn had, ik dit na het rijden niet meer had omdat ik op mn paard wél recht zat.

Enne een dokter die je niet wil doorverwijzen??? DUMPEN DIE HANDEL!! en aan jezelf denken Knipoog

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 12:30

hai, ik ben zelf fysiotherapeute. Je spreekt hier over een wiplash. Ik zal even uitleggen voor de mensen die niet weten wat het is. Een wiplash is een acceleratie-deceleratie trauma, oftewel bij een aanrijding van achteren schiet het hoofd eerst naar voren en klapt daarna weer achterover. Bij deze extreme beweging kunnen de structuren in de nek beschadigen. Ik heb het dan over de wervels, spieren en banden. In ernstige gevallen ook de zenuwen. Het grootste deel van de wiplash- patienten heeft de banden overrekt en hele kleine haarscheurtjes in die banden. Die banden verbinden de wervels met elkaar, dus je kunt je voorstellen dat dat nu niet meer zo strak op elkaar zit. Je krijgt dus feitelijk een instabiliteit van de nekwervelkolom. Het is dan heel moeilijk voor je nek om het gewicht van je hoofd te dragen en het hoofd in balans te houden. Het is dan de bedoeling dat de nekspieren de functie van de banden overnemen, zodat de nek weer stabiel wordt. Vaak zijn echter de spieren ook aangedaan en dan wordt het moeilijk. Belangrijk is dus dat die spieren worden getrained. Ze moeten het hoofd juist goed zien te dragen.

Even kort over de behandeling van de fysio: Volgens de wiplash-richtlijn waar iedere fysiotherapeut zich aan zou moeten houden, is massage alleen net na het ontstaan geindiceerd. Daarna moet de patient zelf houdingsoefeningen doen en spierversterkende oefeningen. Het kan zijn dat dat in de eerste instantie de klachten doet toenemen, die oefeningen kunnen best zwaar zijn. Bij het grootste deel van de patienten echter, nemen die klachten af. Veel mensen blijven wel restklachten houden. Starbreeze, ik denk dat je zelf een negatieve ervaring hebt met fysiotherapie maar veel mensen hebben er wel degelijk baat bij.

Om jouw vraag te beantwoorden Bolke, het lijkt mij juist dat de spieren aan de achterkant van je nek het behoorlijk zwaar hebben, omdat je je hoofd voor de loodlijn hebt. Het kan geen kwaad om voor houdingsadvies eens langs te gaan bij een Cesartherapeut of fysio. Ook al heb je geen wiplash, als je veel zo rijd kun je op den duur wel klachten gaan ontwikkelen. Je vertelt dat het aanvoelt alsof je als een plank zit, als je probeert je nek recht te houden. Dat kan betekenen dat je niet alleen op je paard, maar ook in het dagelijks leven je hoofd zo houd.

Verder is het zo, dat ik me niet weg zou laten sturen door de huisarts. Je kunt bij je huisarts voorstellen of je verwezen kunt worden voor een CONSULT. Dat is een eenmalig onderzoek en een advies. (dat is toch niet zo duur?!) Je betaald trouwens zelf premie voor je ziekenfonds dus wat die man zegt is natuurlijk onzin. In sommige steden is op dit moment een pilot bezig mbt directe toegankelijkheid. Dat houdt in dat je dan direct naar de fysio kan, zonder eerst naar de huisarts te moeten. Misschien dat dit per 2006 kan doorgaan. (Ik zou daar niet op wachten). Veel suc6

oja, nog even dit: niet alle nekklachten die ontstaan na een auto-ongeval is wiplash!!!!!!!!!! Ik krijg vaak patienten waarvan de huisarts zegt dat het dat is, terwijl ze gewoon een blokkade hebben die na een paar behandelingen weg is.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 15:18

Ik heb vorig jaar bij een auto-ongeluk ook een whiplash opgelopen. Ik heb 1,5 maand niet kunnen rijden omdat ik verging van de pijn, daarna ben ik terug kalmpjesaan begonnen maar regelmatig voel ik het nog. Ik begon ook helemaal verstijft en verkrampt te gaan zitten, daarom moest ik naar de fysio blijven gaan (heb in totaal bijna 40 beurten fysio voorgeschreven gekregen en dan spreek ik nog niet over die voor m'n rug Bloos), die me dan oefeningen heeft gegeven. Ik moet zeggen, daar ging het veel beter mee.
Ik zou me niet zomaar laten wegsturen door de huisarts! Als je pijn hebt heb je pijn, en dan moet hij/zij daar toch iets aan doen?
Veel beterschap iig!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 22:03

Bolke.........ik herken wat je bedoeld.

Ik heb 2 jaar geleden mijn nek gebroken en daarbij ook een whiplash opgelopen.

Momenteel ga ik eens per 2 weken naar de fysio die ook manueel therapeut is. Hij kraakt mijn nek dan even los en masseerd dan na ( dit was 3 x per week)

Ik vroeg hem of mijn klachten ( vastzittende nek) kwamen door de klap die ik gemaakt heb.

Hij zij : Je hebt de pijn ontweken en daardoor een houding ontwikkeld die niet bevordelijk is voor je nek.

In alles wat je doet hou jij je schouders naar voren en steekt je nek naar voren.

Dit moet ik dus veranderen. Ik moet mij in alles zo lang mogelijk maken, schouders naar achter en KOP erop !

Dus paraderen we fier als een arrogante trut door de wereld.
Ik moet zeggen................het begint te werken.

Ook op het paard deed ik het, nu zit ik dus met mijn hoofd een beetje omhoog. Tussen de oren doorkijken, is voor ons niet goed, wij moeten er 40 cm overheen kijken.

Overleg het met je huisarts en ga eens naar een goede manueel therapeut, Fysio alleen is voor mij niet genoeg.

Sterkte...........

vannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 10:18

Starbreeze schreef:
Fysiotherapie heeft het bij mij alleen maar ERGER gemaakt destijds... het blijkt ook dat whiplash patienten niet gebaat zijn bij fysiotherapie...

Uiteindelijk heb ik manuele-, ceasar therapie, acupuntuur en chiropractie gehad. Hierdoor werd mijn houding beter

daar ben ik het nou helemaal mee eens
ik heb zelf ook een whiplash door een ongeluk met me paard.
en loop nu ook bij een acupuntuur/chiropracter elke week ga ik er heen
daar heb ik heel veel baat bij het gaat 10 keer sneller vooruit
ik kan nu nagenoeg bijna alles weer doen
ik zou er toch na laten kijken want dit soort dingen moet je zeker niet verwaarlozen

Bolke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 17:31

Het is echt zo poedersuiker...het lukt gewoon echt niet normaal meer, het rijden. Zelfs als ik het idee heb dat ik recht zit, zit ik voorover met mijn schouders en kijk ik naar beneden.

Ik schaam me gewoon als er iemand staat te kijken als ik aan het rijden ben. Iedere keer krijg ik weer commentaar dat ik zo raar zit.

Ben ik helemaal krom gegroeid ofzo? Verdrietig

Maar in principe zou ik dus het idee moeten creeren dat ik iets naar boven kijk en mijn nek "uitschuif naar boven toe, dus mezelf lang maken, zou dit al helpen?

Eigenlijk zou er eens iemand die verstand heeft van houding mij moeten helpen bij het rijden. Maar ja, vindt maar een zo iemand.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 17:52

Ik ken wel iemand die jou heel goed zou kunnen helpen. Ze heet Roos Heck en is een collega van mij (dus zowel fysio voor mensen als voor dieren en ook Orun-instructrice, zelf rijd ze Z). Ik moet zeggen dat ze erg goed lesgeeft, ze heeft zowel kijk op het paardrijden, als een fysio-achtergrond. Dus dat moet goed zitten.

Het is ook in het oosten (Doetinchem), niet zo erg dicht bij Almelo. Maar misschien hoef je maar een paar keer langs voor een lesje en kun je daarna zelf dooroefenen.

Ze heeft een website waar al haar gegevens op staan:

http://www.paarden-fysiotherapie.nl/

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:30

Hallo ik heb op 5 mei vorig jaar ook een Whiplash opgelopen en sinsdien is het janken met die pet is niet eens de moeitemeer is.
Ik heb 2 eigen ponnys een kruizing en een tinker/irich cob.
De kruizing word gereden door een ander omdat ik het zelf niet aan kan en eingelijk ook niet mag de cob is nog te jong gelukkig maar.
Maar zo heel af en toe roep de onvermijdelijke aandrang om er toch ff op te stappen.
En als alles weer zeer gaat doen ga ik nij nek en hoofd ook ontzien door raar te gaan zitten verlichtezit, voorover, m'n hoofd naar voor het is maar net waar de pijn zit.
Ik ben te hard hoors om dan af te stappen voor ik klaar ben met het diertje.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 08:02