Telgangende KWPN'er

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

double

Telgangende KWPN'er

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 21:07

Ik zit met een probleempje:
Mijn 8-jarige KWPN'er loopt ontzettend vaak te telgangen. En dan niet zoals de snelle telgang bij IJslanders maar langzaam..
Misschien voor kenners: zoals volgt beschreven (op website gevonden:) "Telgang in een langzaam tempo, heeft de naam 'Schweinepass' "

Hij doet dit vaak tijdens de les bij het in/uitstappen, maar ook gewoon als ik hem uit zijn stal haal.

Wanneer doen paarden dit? Uit gemak.. Of kan het ook iets medisch zijn?

Miko

Re: Telgangende KWPN'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:13

Mijn paard heeft ook die neiging gehad, alleen in stap. Dat had er meestal mee te maken dat ze nog niet voldoende nageeflijk was, haar rug wegdrukte en iets boven haar tempo stapte. Ik heb het eruit gekregen door meer rust in de stap te brengen en haar er beter erdoorheen te rijden.

Hoop dat je hier iets aan hebt... Succes OK dan!

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 22:24

hoi
ik rijd zelf op ijslanders
als een paard schweinepasst betekent dat meestal dat hij.zij zijn rug stijf houdt. je kunt dit verhelpen door hem/haar te laten onstpannen. wat erg goed helpt is longeren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 23:07

Als ze in stap lateraal stappen dan kan dit idd komen door spanning en het vasthouden van de rug.

Als hij het echter altijd doet dan kan er ook een medische oorzaak zijn zoals een rugprobleem of (lichte) ataxie.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 11:01

Die van mij deed het ook regelmatig, vooral als ie iets engs zag, of een heuveltje af moest. Maar hij had nog niet voldoende bespiering (kort onder het zadel) en toen ik dat een beetje op had gebouwd deed hij het niet meer.
Dus misschien is je paard nog wat slapjes Knipoog maar ik weet natuurlijk niet wat je er mee doet of hoe oud ie is.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 11:06

Irritante gewoonte (ook bij IJslanders!).
Als mijn jonge IJslander dit doet, laat ik haar altijd heel langzaam stappen door haar op een heel ontspannen manier op mijn zit terug te nemen en haar tegelijkertijd meer teugel te geven. Echt stap-voor-stap moet ze dan lopen. Dan moet ze haar passen wel afmaken. Meestal helpt dit erg goed, het telgangen wordt vaak veroorzaakt door overhaast stappen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 13:21

Sommige paarden hebben er aanleg voor, andere niet. Ik kende een toen nog 4 jarige kwpn'er die het deed als hij zich druk maakte, bijvoorbeeld als er andere paarden aankwamen. De eigenaresse zette hem dan naar het halt, en stapte hem weer weg. Zo werd het opgelost.

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:25

Het paard van een vriendin van mij deed dit ook. Af ent oe heeft hij die neiging nog wel eens. Ze rijd M1 met hem en heeft vaak een 7 voor de stap. Ze werkt hard aan de stap terwijl ik er niks voor hoeft te doen. Het paard moet echt lekker over de rug lopen wil hij gewoon goed stappen dus je moet er echt ontspanning in krijgen. En heuveltje af doet hij het ook altijd.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 16:09

bil doet het ook vaak in de stap, dat is een kruising new forest. hij doet het uit gemak. vraag je instructie er eens naar, mischien heeft zij de oplossing Lachen

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 16:12

er zijn er wel meer die dat doen, veel grote jonge paarden hebben er last van. Kun je wel rt oplossen, maar je moet het wel goed kunnen voelen wanneer hij het doet.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 18:45

Het komt vaak voor bij grote paarden, die heel ruim stappen. Normaalgesproken moet het achterbeen het voorbeen verdrijven, maar als een paard enorm ruim van zichzelf is dan gaan ze wel eens lateraal stappen, zodat het achterbeen het voorbeen niet raakt. Het is ontzettend moeilijk eruit te rijden. Het beste kun je op dat moment niet teveel voor aan de mond komen en de teugels iets langer laten. Ook niet teveel stappen, maar liever weer gaan draven als de tact eruit is. Vraag goede begeleiding.

Suusy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:34

Ik heb ook een kwpner van bijna zeven en hij doet het ook. Hij doet het vooral als hij gespannen is of ergens onderuit wil komen. Als ik hem bijvoorbeeld aan de teugel wil rijden en hij heeft er niet zoveel zin in gaat hij telgangen. ook als hij iets heel moeilijk vind gaat hij telgangen. Ik krijg dit eruit door hem aan te drijven. hem iets sneller te laten lopen en het spannend voor hem te houden. Bij mij helpt dit echt. hij gaat het nu al veel minder doen. Toen ik hem net reed vond ik het altijd zielig en gaf ik hem lange teugel en liet hem zijn gang even gaan, maar toen werd het dus alleen maar erger.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:02

Een eenmaal bevestigde verkeerde onzuivere stap, zoals de telgang, is erg moeilijk af te leren. Het kan veroorzaakt worden door onbalans in de spierspanning en het vasthouden van de rug. Er kan ook een medische oorzaak zijn. Hoe langer het probleem bestaat, hoe moeilijker het is om het af te leren. De manier om een paard in Takt, dus in een regelmatig ritme in tijd en ruimte te laten gaan, is het paard in natuurlijke draf te laten draven. Dit ook te oefenen in wendingen, of voltes, op gebogen lijnen. Als de Takt bevestigd is in draf, kun je dit oefenen in galop. Als dat bevestigd is kun je dit oefenen in stap. In stap kun je de meeste schade aanrichten, terwijl het eigenlijk heel simpel is. Om de zuiverheid van het ritme te controleren en te bewaken kun je tellen of een electronisch metronoom gebruiken. (er zijn meer manieren). Als het moeilijk voor je is om het zuivere ritme vast te houden, kan het gebruik van een electronisch metronoom heel handig zijn.

Bij het stappen naar de bak en het instappen in de bak, houd ik de zuiverheid van het ritme van de paarden direct in de gaten.

De stap wordt het meest om zeep geholpen door praten tijdens instappen, gebruik van mobieltjes, verkeerde zit, verkeerde teugel werking etc.

Het instappen kun je voortreffelijk combineren met het aanleren, laten wennen en bevestigen een zuiver stap ritme. Het zuivere ritme zorgt er immers voor dat het paard zichzelf loslaat. Alleen daardoor kan de scholing en de trainingsopbouw op de correcte manier plaatsvinden. Een paard dat regelmatig gaat, hoeft zich nog niet te hebben lossgelaten. Een paard dat is losgelaten gaat regelmatig.

Als een medische oorzaak niet de reden is waardoor de laterale stap ontstaat, kun je met goede training dit probleem wellicht nog oplossen.

Een goede africhter, trainer, en/of instructeur weet hoe het probleem moet worden opgelost. Als de ruiter het constante ritme niet kan controleren, onderhouden en corrigeren, is het verstandiger om dit aan iemand anders over te laten.

double

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 12:14

Bedankt voor alle goede adviezen. Ik denk dat ik er zeker wat aan heb.. Maar voor de zekerheid misschien toch nog even iemand naar laten kijken om echt uit te kunnen sluiten dat het niets medisch is.

Bedankt!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:26

Betreft rijtechnisch kan er wat aan gedaan worden (indien paard niet te hoge ataxiewaarde heeft, mocht hier geval van zijn) is goed rechtrichten van paarden en heel goed voorwaarts rijden. Kennis van me haar paard had ook ataxie en liep erg telgang. Ze heeft het heel eind eruit kunnen rijden. Maar is veel disicpline voor nodig. Dus klassieke manier van rijden kan een oplossing bieden.