welke oefeningen bij pas ingereden paard.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

welke oefeningen bij pas ingereden paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 17:39

ik heb sinds een goede maand-maandhalf ene belg onder het zadel.
ze kon al voor de koets lopen, dus de stap draf links rechts en ho zat er relatief vlug op. ze is 9 jaar oud.
Welke oefeningen zijn te doen?
voorlopig rij ik nog beide handen stap en draf, en een poging tot grote cirkels, dit aan een langer teugeltje.
ook gooi ik haar nu en dan los in de piste, bijgzet met touwtjes ( van borst, door bit naar zijkant van de singel)
redelijk lang, loswerken op het langst (3 meter totaal,dus van zijkant singel-bit-borst-bit-zijkant singel
dan werken met heel weinig druk op, en dan weer totaal los
resultaat= op het einde in stap kwam ze netjes stofzuigen, dsu naar mijn insziens goed bezig.
ook durf ik haar eens een heel laag sprongetje te laten nemen, en balkjes draven, zonder iemand erop.

hoe kan ik dit verder uitbouwen, waar moet ik speciaal op letten? alle hints en tips zijn welkom.

ps: voorlopig rijd ik haar met liverpoolstang, op het zachtste gaate, dit bit was ze al gewend, maar zodra we een trens in haar maat hebben schakel ik daarop over.

NWDynamite

Re: welke oefeningen bij pas ingereden paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:44

ik denk voor het rijden gewoon veel rechte lijnen, veel van hand veranderen, en natuurlijk veel figuren, probeer een x een klein proefje Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:42

idd gewoon basis
logisch toch?
Of wou je Wijken, schouder binnenwaarts en tavers horen??? Verward

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 23:28

Probeer eerst zijn tempo constant te krijgen of te houden . Ook in de wendingen veel wendingen rijden,vwnw in een laag tempo zorg dat op de achterhand komt door em actief te houden in het lage tempo.
Als dat allemaal voor mekaar is kun jeovergangen gaan rijden en wat meer stelling gaan vragen zorg ookdat hij goed recht op 2 teugels blijft of wordt. Tong uitsteken

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 00:13

POLLO schreef:
Probeer eerst zijn tempo constant te krijgen of te houden . Ook in de wendingen veel wendingen rijden,vwnw in een laag tempo zorg dat op de achterhand komt door em actief te houden in het lage tempo.
Als dat allemaal voor mekaar is kun jeovergangen gaan rijden en wat meer stelling gaan vragen zorg ookdat hij goed recht op 2 teugels blijft of wordt. Tong uitsteken

Zorg ook dat hij goed recht op 2 teugels blijft of wordt, is toch een leeg antwoord, een paard begin je pas recht te richten als hij goed in de hand gesteld is.
En natuurlijk wil elke ruiter zijn paard goed rechtgericht hebbenDit antwoord was een beetje onnozel POLLO.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 09:51

Ja inderdaad, maar er stond natuurlijk ook "blijft of wordt".
Dat neemt niet weg dat je in het begin helemaal niets te eisen hebt!
Ik vind het al knap als ze een rondje op eigen benen door de bak lopen...

Je moet er niet teveel aan zitten of van verlangen van jonge of net aangereden paarden, zorg eerst maar eens dat ze enigszins stuurbaar worden en de basisoefeningen in elke basisgang onder de knie krijgen...

Het rechtrichten van een jong paard is net zoiets als iemand die op zijn eerste auto-rijles moet file parkeren....

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:12

Wijken hoort overigens ook gewoon bij de basis. Schouderbinnen wijkt er ook niet gek veel vanaf. Maar voordat je je aan deze capriolen waagt zou ik mijn paard eerst goed op het been rijden. Paard moet reageren op je been en absoluut niet tegen je been zijn. Voorwaartse drang is een must. Het paard moet leren om op zijn eigen benen te lopen (niet op de ruiterhand) en moet leren na te geven en dus de ruiterhand te volgen. Het hele dier moet nog sterker worden en conditie opbouwen. Hiervoor zijn inderdaard de grote voltes en lange lijnen heel goed. Op de grote voltes kun je een paard nageeflijk rijden en op zijn eigen benen leren te lopen. Op de lange lijnen leer je je paard op twee teugels te lopen en wederom om zijn balans te zoeken. Als dit goed gaat kun je eens variatie in je oefeningen rijden. Bijvoorbeeld gebroken lijnen, links en rechtsomkeerd, kortere lijnen, volte sluiten en weer openen, wijken, noem maar op!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:26

VValar schreef:
Wijken hoort overigens ook gewoon bij de basis. Schouderbinnen wijkt er ook niet gek veel vanaf. Maar voordat je je aan deze capriolen waagt

Ik neem aan dat jou reactie eentje op de mijne was omdat ik basisoefeningen aangaf als beginsel voor een jong of net aangereden paard...

Bij deze mag het dan wel duidelijk zijn dat ik het over de simpele basis aangepast op het niveau van het paard gaat???
Indien verdere uitleg nodig:

De basisschool voor jonge kinderen kent ook meerdere basisbegrippen!
Neemt niet weg dat wij een 6 jarig kind wat net leert schrijven ook niet direct een opstel laten maken...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:31

Kaja schreef:
VValar schreef:
Wijken hoort overigens ook gewoon bij de basis. Schouderbinnen wijkt er ook niet gek veel vanaf. Maar voordat je je aan deze capriolen waagt

Ik neem aan dat jou reactie eentje op de mijne was omdat ik basisoefeningen aangaf als beginsel voor een jong of net aangereden paard...

Bij deze mag het dan wel duidelijk zijn dat ik het over de simpele basis aangepast op het niveau van het paard gaat???

Neemt niet weg dat wij een 6 jarig kind wat net leert schrijven ook niet direct een opstel laten maken...

Ik ga met Kaja mee...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:35

Kaja schreef:

Eigenlijk was mijn antwoord een reactie op superwoman, maar dat geeft helemaal niet. Als je paard goed aan het been is, kun je hem alle kanten op sturen. Wijken is dan ook geen probleem bij een groen paard. Natuurlijk zul je geen oefening uit het boekje neerzetten, dat vereist verdere training. Maar evengoed zul je de basisbeginselen van elke (basis)oefening probleemloos kunnen neerzetten. Overigens zou ik me hier niet aan wagen als mijn paard nog niet op zijn eigen benen kan lopen.

venneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:50

Hoe krijg je je paard goed aan het been?
Als deze dat niet is

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:56

venneke schreef:
Hoe krijg je je paard goed aan het been?
Als deze dat niet is

Consequent rijden en veelvuldig belonen.
Voor elke actie geldt...

Been geven... geen reactie... been geven.... geen reactie... tikje met de zweep achter je kuit....

Bijzonder overdreven belonen bij elke juiste uitgevoerde reactie, maar ook bij een "verkeerde" reactie...

Bijvoorbeeld: Je bent aan het stappen, geeft hulp en je paard galoppeerd aan, dat is een reactie, belonen en herhalen tot hij wel aandraaft... Niet straffen om een verkeerde reactie!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:58

met dat laatste ben ik het volledig eens, met de toevoeging dat het IMO ook geen verkeerde reactie is. Hij gaat nl voorwaarts en dat vroeg je. Het onderscheid in draf en galophulpen is op dat moment nog niet aan de orde.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:59

Overgangen rijden, schakelen, voltes sluiten en weer openen; sturen met je benen. Met wijken activeer je het binnenachterbeen; zo krijg je de benen steeds beter en actiever onder de massa en wordt de reactiesnelheid van het paard steeds beter. Belangrijkste zijn toch wel de overgangen en het schakelen voor een jong paard.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:00

Lielle schreef:
met dat laatste ben ik het volledig eens, met de toevoeging dat het IMO ook geen verkeerde reactie is. Hij gaat nl voorwaarts en dat vroeg je. Het onderscheid in draf en galophulpen is op dat moment nog niet aan de orde.

Oke Lielle, verkeerde had ik moeten omschrijven als "verkeerde"!
Zo is het hè??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:02

Kaja schreef:
Lielle schreef:

Oke Lielle, verkeerde had ik moeten omschrijven als "verkeerde"!
Zo is het hè??

Ja, maar mijn opmerking was niet banketstaaf bedoeld, gewoon echt als toevoeging.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:02

Kaja schreef:
Bijzonder overdreven belonen bij elke juiste uitgevoerde reactie, maar ook bij een "verkeerde" reactie...

Dat is een goede tip. Ga ik ook maar weer eens wat meer aandacht aan besteden. We nemen de juiste overgangen en reacties maar voor lief, maar vergeten dat dit allemaal nieuw is voor een groen paard.
Overigens bestaat er wel degelijk een onderscheid tussen een draf en galop overgang, of reactie. De vraag is over welke gradatie van een 'groen' paard we het hebben. Een paard die 5 maanden onder het zadel is vind ik ook nog altijd vrij onbeleerd. En ik denk dan ook dat het minimaal anderhalf jaar duurt voordat je je paard echt helemaal goed aan je hulpen hebt staan. Maar van een paard die net een aantal weken onder het zadel kun je natuurlijk niet gek veel verwachten. Toch zou ik snel het onderscheid proberen te maken tussen een goede overgang en een slechte (daarmee bedoel ik draf/galop of wat dan ook; geen rijtechnisch slecht gemaakte overgang). Wanneer je paard in galop aanspringt is dat meestal doordat je een ongelijke druk geeft met beide kuiten (mits je paard op dat moment dan al de betekenis in dat verschil herkent).

Het is nog best allemaal ingewikkeld met zo'n jong paard.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:13

VValar schreef:
Kaja schreef:

Dat is een goede tip. Ga ik ook maar eens weer eens wat meer aandacht aan besteden. We nemen de juiste overgangen en reacties maar voor lief, maar vergeten dat dit allemaal nieuw is voor een groen paard.

Onder mijn toezicht rijdt niemand zonder te belonen...
Al moet ik het 50 keer herhalen, als je er niet goed van wordt stap je maar af!! Belonen, belonen en nog eens belonen!
Daar draait het om, zo maakt een paard onderscheidt tussen goed en fout! En niet anders...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:26

Leuke bemerking VValar...
Ik zal je eens anders vertellen, vooropgesteld dat natuurlijk een jong paard weinig onderscheidt kan maken tussen je hulpen...

Ik had een paard in training welke al eens naar het L was gereden, maar vervolgens niets meer mee gedaan was!
De eigenaar vroeg mij het dier op te leiden naar het Z, prima.

Het dier was dus al eens hoger gekomen dan het niveau van pas aangereden paarden en daarmee ook in het onderscheidden van bepaalde hulpen.
Het dier was bijzonder traag voor het been waardoor ik hem min of meer wakker moest schudden en zien te houden...

Op zo'n moment dat een dier scherper aan de hulpen wordt gezet, kan hij ook geen onderscheid meer maken tussen een draf of galop hulp.
Voorwaarts is voorwaarts en zo snel mogelijk. Als ik aan wou aandraven zat hij in de middengalop....

Als zij dan scherper aan het been staan en blijven kun je weer terugvoeren naar de hulpen die je voordien gaf en weet het dier weer waar hij aan toe is....

Dus het geldt niet altijd dat je paard onderscheidt kan maken tussen je hulpen, van welk niveau ook, het gaat om de reactie die je verlangt en dient te krijgen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:28

VValar schreef:
Kaja schreef:

Eigenlijk was mijn antwoord een reactie op superwoman, maar dat geeft helemaal niet. Als je paard goed aan het been is, kun je hem alle kanten op sturen. Wijken is dan ook geen probleem bij een groen paard. Natuurlijk zul je geen oefening uit het boekje neerzetten, dat vereist verdere training. Maar evengoed zul je de basisbeginselen van elke (basis)oefening probleemloos kunnen neerzetten. Overigens zou ik me hier niet aan wagen als mijn paard nog niet op zijn eigen benen kan lopen.

Duh Frusty
Maar iemand met zo'n vraag............ moet het wijken etc nog maar even laten zitten.....
Sterker nog - neem les als je weinig ervaring hebt met een jong paard Slim

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 18:30

even wat verduidelijking Haha!
ik heb les op de manege, alleen niet met dit paard.
ik kan heus wel een pasje wijken,maar ik he bdus geen ervaring om paarden in te rijden.

ik weet hetn ik heb zeer veel geluk gehad dat ik een rsutige koudbloed onder men kont heb gekregen om in te rijden, en ben daar zeer dankbaar vvoor.
helaas heb ik geen mogelijkheid om naar de manege te gaan, en vind ik momenteel nog niemand die me les kan geven.
zodra ik iemand vindt die op verplaatsin lesgeeft neem ik die optie met beide handen aan!

ik begin zeker nog niet aan wijken enzo, ik ben al blij dat ik de bak wat doorgeraak.
Maar ik bedoel mee, neem nu dat ik wil afwenden, moet ik haar gewoon rijden als een echt ingereden paard,of moet ik haar bv wat meer steun geven door men binnenhand te openen.
zon dingen, en natuurlijk oefeningen dat ik kan proberen te rijden om haar wat losser te krijgen.

los stapt draaf en galopeert ze soepel door de bak, onder het zadel stapt en draaft ze, galop begin ik nog niet aan omdat ze simpelweg te weinig evenwicht heeft.

op eigen benen lopen, bedoel je daarmee dat ze met losse teuegl soepel stapt en draaft, of nog iets anders? (ik heb nog nooit van de term gehoord)

alvast bedankt! Haha!

(ps: ik ben geen pennymeisje oid, en ik zou het apprecieren moest je me niet zo bestempelen,ik heb gewoon nog een mogelijkheoid tot les, en daarom vraag ik hier uw advies zodat ik zo goed voorbereid mogelijk ben)