Mond opensperren, hoofd schudden, geen gebitsprobleem...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Mond opensperren, hoofd schudden, geen gebitsprobleem...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 12:32

De shetmerrie die momenteel bij ons op stal staat is jaren geleden beleerd door onszelf. Ik heb er nog wel op gereden,mee gesprongen etc, alles ging helemaal goed.
Ze heeft weer een aantal jaren bij de eigenaar gestaan en nu is ze weer bij ons.
Ik wilde kijken hoe ze nu met rijden was, de iegenaren doen er niet veelmee dus even zien of ze alles nog snel oppakt. Verzorgstertje dr op geklapt en rijden maar!
Alles ging goed, ze was heel rustig, behalve met haar hoofd.

Het viel me op dat ze continu bezig is met haar mond, opensperren, met dr tong spelen, overdreven op bit kauwen ( nou is dat opzich niet erg, maar in combi met die andere dingen). Ook met haar hoofd schud ze, trekt ze naar beneden, slaat ze weer omhoog etc.
Als ik met hoofdstel om aan de hand met haar loop precies hetzelfde, ze kan haar hoofd niet stilhouden en dr mond niet dichthouden

Als eerste zul je denken aan een gebitsprobleem, haken o.i.d ( voor doppen is ze te oud )
Maandag heeft de veearts ernaar gekeken en die zei dat ze 1 'verwaarloosbaar' haakje had, linksboven. Met verwaarloosbaar bedoelde hij dat het er wel zat, maar dat dat niet voor de problemen met het hoofdstel kon zorgen.

Dus nu is mijnvraag, wat kan er dan zijn ? Waarom doet ze zo ? Het bit is niks mis mee, past goed, lekker dik bitje. Hoofdstel past, niks zit te strak etc, allemaal al gecontroleerd.
Ruitertje is niet vervelend, vraagt geen zware dingen, zit er alleen maar op en hobbelt wat aan...

Avelienvd

Re: Mond opensperren, hoofd schudden, geen gebitsprobleem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:59

Misschien is het bit toch wel te dik want sommige shetjes hebben een klein bekkie.
Ze kan ook in de hals en rug wat vast zitten waardoor ze misschien wat problemen geeft maar haar hoofd.
In ieder geval veel succes en hou ons op de hoogte met de vorderingen.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:14

Misschien heeft ze bij de eigenaar niets hoeven doen? Niet hoeven werken? En nu moet ze wel werken en heeft ze daar moeite mee. Als mijn pony iets moeilijk vind, loopt ze met haar mond open!

Dus het kan zijn!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:33

Ik ga met fjordiegirl mee, een bit kan ook te dik zijn

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 18:11

Hmz maar dan zou Bas er toch ook last van moeten hebben ? Het is namelijk zijn bit en hij heeft een kleiner bekkie dan Hester ( niet veel, dus bit is niet te klein voor Hester )

Met de Utrechtse stang doet ze het overigens ook ( heb haar het menhoofdstel ook al ingehad )

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:52

Heeft ze geen last van haar oren? Dat ze misschien de druk van een hoofdstel niet kan verdragen.

Als het dat niet is, dan misschien is proberen met een bitloos hoofdstel?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 21:15

Nee haar oren is niks mis mee, heeft ze imo geen last van.

Bitloos is misschien een idee voor als het echt niet anders kan, maar ik vraag me gewoon af hoe het kan en hoe het op te lossen is met bit. Vroeger reed ik haar ook gewoon met hoofdstel en toen was er nooit wat aan het handje