hoe maak ik de rug van mijn jonge paard los en soepel ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kregeltje

hoe maak ik de rug van mijn jonge paard los en soepel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 22:44

ik heb een jong paard van bijna 3
hoe kan ik het beste de rug van mijn paard los en soepel maken
waar moet ik mee beginnen
ze is erg stijf
ze klikt ook met haar hoeven tegen elkaar aan heeft dat ermee te maken ??

Biepje

Re: hoe maak ik de rug van mijn jonge paard los en soepel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 23:01

ik zou zeggen losgooien en haar daar in een constant tempo laten losdraven en zachtjes aan beginnen longeren

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 23:04

Even voor de duidelijkheid is je paard al onder het zadel.
Zo niet als ie gewent is aan de longe te lopen kun je misschien met een pessoa longeren zet hem dan niet te kort.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:20

Longeren is altijd goed!! Tong uitsteken kiss Eva.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:40

onder het zadel(als ie dat al is ):
-veel voltes(niet al te klein want het paard is nog jong)
-overgangen maken

en als je gaat longeren mss met bijzet of halsverlenger...

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 16:24

Hoe heb je dat jonge paard vast gekregen in de rug? Als een paard nog nooit iets heeft hoeven doen, kan het bijna niet vast zitten in de rug.

Dat de hoeven van het paard tegen elkaar tikken*als het de voor en achtervoetjes zijn* betekend dat zijn voorbenen te traag zijn, of het paard zover overstapt dat het zijn eigen voeten raakt. Normaliter verdrijft het achterbeen het voorbeen. Bij jou paardje gebeurd dit om de een of andere reden niet voldoende* het verdrijven*....

Jah, ik denk dat longeren een optie is. Het paardje heeft dan geen 'last'van het gewicht van een ruiter en kan dus gemakkelijker zijn rug loslaten.

Hieronder heb ik een stukje uit mijn scriptie over longeren geplaats. Misschien heb je er iets aan...

Niet elk paard loopt onder het zadel lekker over zijn rug en met een goed achterbeen gebruik. Vaak is de oorzaak hiervan een gebrek bij de ruiter. Hierdoor word het moeilijk om een dergelijk probleem onder het zadel op te lossen. Ook hier kan de longe van pas komen.

De twee bovengenoemde problemen hebben betrekking op elkaar. Als het paard niet door zijn rug loopt, kan het onmogelijk zijn achterhand onderbrengen. Het ene probleem wekt het volgende op. Het probleem is aan de longe eenvoudig op te lossen. De oorzaak ligt echter bij de ruiter, dus het heeft geen nut om het probleem op te lossen als de oorzaak niet weggewerkt word. Maar hierover gaan we het niet hebben.

Om het paard weer door de rug te krijgen moet het eerst doorhebben dat het zijn rug mag gebruiken. Dit door het dier met een touwtje of elastiek te longeren. Dit elastiek wordt tussen de voorbenen aan de singel bevestigd, door de ene bitring achter de oren langs naar de andere bitring en terug naar de singel. Op deze manier krijgt het paard druk achter de oren als het zijn hoofd omhoog brengt. Als het dier doorheeft dat het met zijn neus naar het zand mag, zonder dat het hiervoor gestraft word, dan zal het al snel ook weer door zijn rug los laten. Je ziet dit door naar de spieren bovenop zijn achterste te kijken. Als het paard zijn rug los laat, dan zullen deze spieren trillen. Je ziet dan dat ze aangespannen en losgelaten worden.

Om vervolgens de achterhand er weer onder te krijgen doe je hetzelfde als wat beschreven staat bij opbouw spiermassa. Je stelt het paard hoger in, zodat het op zijn achterhand terecht komt. Als het dit alles aan de longe weer moeiteloos doet, dan zal het met de juiste ruiter onder het zadel ook geen probleem meer zijn.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 18:16

PingWing schreef:
Dat de hoeven van het paard tegen elkaar tikken*als het de voor en achtervoetjes zijn* betekend dat zijn voorbenen te traag zijn, of het paard zover overstapt dat het zijn eigen voeten raakt.

Dat hij zijn voorvoeten aantikt vanwege het tever overstappen lijkt me erg onwaarschijnlijk, aangezien mijn pony soms wel richting de 4 à 5 hoeven overstapt en nog nooit zijn voorvoeten heeft aangetikt.

Het aantikken van de voorvoeten duidt meestal op vermoeidheid of hij mist kracht. Zodra hij sterker wordt zal het minder worden. Ons jonge paardje deed het in het begin ook heel erg, maar het wordt steeds minder. Nu doet hij het buiten pas na 3 kwartier en met dressuren na een half uurtje. Maar het wordt steeds minder.

Voor zijn rug gewoon lekker rijden, los aan de voorkant, goed over de achterhand laten lopen. Zo af en toe eens een paar balkjes meepakken, dan komt het vanzelf.

Nathalie1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 22:01

ook is het belangrijk je paard laag te rijden.bij wijze van spreken met zijn neus door het zand maar WEL met aanleuning,vragen en je handen naar zijn mond naar voren,gaat hij niet..nog eens vragen en weer toesteken.heel saai werk maar wel heel goed zeker voor een jong paard.om zijn rug te ontzien als hij in de lage positie loopt kun je in verlichte zit gaan zitten.voor jou prettig omdat je je handen goed naar zijn mond kan volgen en voor hem prettig omdat hij je gewicht niet heel erg "zwaar" voelt.....

succes

groetjes nathalie