aan de teugel zonder neusriem?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martini_1990

aan de teugel zonder neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 22:47

hoiii
ik rij op een arabisch halfbloedje
maar ze is echt heel moeilijk aan de teugel te rijden, en nu heeft ze ook al geen neusriem, is stuk, ik zeur er elke week weer over, maar nee... nog niet.. m'n leraar vind dat ik haar steeds aan de teugel moet rijden, of in iedergeval met meer 'impuls' en haar neus meer naar me toe, en naar beneden... ze doet dat alleen echt niet, hij heeft me proberen te helpen maar het lukt gewoon niet...
en nog met een andere pony ook, een springpony, zodra ik een beetje meer spanning op de buitenteugel geef gaat ze stappen of langzamer draven, maar ik drijf nog wel door.
ik hou d'r meestal wel ontspannen, en mag haar ook niet te kort houden want dan gaat ze bokken... ik weet t niet meer
kan IEMAND helpe?
thnq:)

Kafue

Re: aan de teugel zonder neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:50

Gelieve iets beter je probleem uitleggen want ik begrijp er geen snars van!

Martini_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 22:52

Kafue schreef:
Gelieve iets beter je probleem uitleggen want ik begrijp er geen snars van!

nou...kijk:
KATY
heeft geen neusriem
en ik krijg haar nu niet aan de teugel, egt niet
daarvoor (toen ze wel een neusriem had) nog wel een beetje bij elkaar, maar nu lukt dat echt dus niet.
verder is ze heel druk enzo...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 23:30

Ik denk niet dat het probleem volledig bij het ontbreken van de neusriem ligt, maar met je eigen woorden:

Als jij beweert dat ie met neusriem wel na kan geven en zonder totaal maar niet dan lijkt de oplossing toch redelijk simpel.......Weer een neusriem eraan doen!

Al wel eens over nagedacht dat het misschien in de ontspanning zit? Aangezien je zegt dat het een erg druk paard is, denk ik dat je gewoon nog even door moet oefenen. Echt niet dat je na een keer oefenen in een les een paard aan de teugel kunt rijden. Met meer impuls (en dat betekent niet zozeer harder) zal ze hoogstwaarschijlijk uit zichzelf wel wat zakken. Maar ja, dit kost gewoon tijd.

Zou het misschien ook een beetje aan jou kunnen liggen? Aangezien je zegt dat je met een andere pony ook op dit zelfde onderwerp spaak loopt? Geen schande hoor, echt niet. Maar oefening baart kunst en daar heb je geduld (en veel lessen) voor nodig.

P.s. misschien helpt het als je gewoon zelf je spulletjes in orde probeert te maken ipv het afschuiven op anderen? Het laten maken van een neusriem bij bv schoenmaker laten stikken of iets dergelijks is toch kleine moeite??

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 10:04

Als de neusriem het verschil maakt is er wel meer mis.

Om een paard goed en vooral eerlijk aan de teugel te kirjgen zijn er een aantal dingen van belang:
Het paard moet aan het been zijn.
Het paard moet goed naar voren gereden kunnen worden.
Dan mag de ruiter proberen het paard met het hoofd naar benden te krijgen.
Dit moet gebeuren met veel been en met de werking van de hand.
Men mag aboluut niet trekken!!!!!!!!! Ook niet als het lukt.
Als het niet lukt is het makkelijk om op een volte dit doel te bereiken.
Vraag stelling en zorg voor genoeg been aan beide kanten.

Als dit niet lukt........... Tjahh wie weet is les nemen/ andere instructie nemen dan de beste oplossing/

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 10:34

om je paard aan de teugel te laten lopen heb je géén neusriem nodig!
Frusty

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 10:40

Mijn paard loopt zelf aan de teugel aan een halster!

Volgens mij klopt er iets niet

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:56

Een paard zonder neusriem kan net zo ontspannend lopen als een paard met neusriem.
Het aan deteugel gaan of in de houding komt vanuit een correct van achter naar voren gereden paard. Je activeert het achterbeen, je drijft met je hele been het paard naar je hand toe en met je buitenteugel speel je een beetje maakt continue een halve parade iedere pas een. De handen blijven ten alle tijde op de plaats, het paard komt zo naar je hand toe. Je kunt je hand dan sluiten en zodra hij nageeft en afbuigt in zijn nek kun jij ontspannen met je hand.

Een drukke pony moet je ook zo rijden. Werk heel veel in stap, continue been geven en controleren voor. De energie die je er met je been achter in stopt moet je voor weer controleren en opvangen. Sluit de deur en open hem. Jouw parades laten de pony weten waar de hand is maken hem attent.
Je geeft het al aan dat beide ponys druk zijn.

Denk niet meer aan het die moet aan de teugel verhaal denk gewoon aan ontspanning fijn rijden. Het komt vanzelf maar je moet er achter bij de achterhand en achterbenen voor beginnen en dat vergeten de meeste mensen.

Verder moet je instructeur je daar goed in gaan begeleiden. heel belangrijk en als je iets niet snapt moet je dat direct vragen.
De neusriem doet in principe geen dienst.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:55

Om het paard aan de teugel te rijden moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. (zie eerdere reacties). De neusriem heeft daarop geen enkele invloed (als je dat goed doet).

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:01

Nee zonder neusriem kan dat echt niet Vork

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:48

Sjonniej schreef:
Nee zonder neusriem kan dat echt niet Vork

Nee echt niet, stel je voor Bloos En eigenlijk moet je ook nog vreselijk hard trekken aan de teugels en misschien is een hulpteugeltje ook wel een goede oplossing Haha!

Ik rijd met een hoofdstel met alleen een keelriempje en een frontriempje dus geen neusriempje en de teugels hangen als waslijntjes en toch loopt ze 'aan de teugel'. Aan de teugel bestaat niet, ik noem dat nageeflijk...

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:36

Een paard dat aan de teugel is, gaat op een rechte lijn recht, in de wending licht gebogen volgens de boog van de wending, kalm, gehoorzaam, ongedwongen, harmonisch en met impuls. E.e.a. is afhankelijk van de graad van africhting en met de aard van snelheid en gang. Voorwaarden: 1. meer of minder onderbrengen van de achterhand, 2. de hals heeft vanuit de schoft meer of minder opwaartse buiging, 3. de nek is altijd het hoogste punt van de hals/hoofd verbinding, de oren horizontaal, meer of minder gebogen waarbij de neus meer of minder voor de loodlijn komt, 4. de teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten gelijk aanneemt, zonder geluid te maken (knarsen) of de mond overmatig te openen, 5, het paard geeft gevolg aan een druk van de kuit en/of aanwijzing van de teugel, 6. de bewegingen zijn meer of minder licht verheven.

Hieruit blijkt dat nageven of nageeflijk rijden iets anders is.... een kleiner schakeltje in een wat groter geheel.

Uitleg: conform internationale dressuur afspraken.

Martini_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 18:06

Bienotje schreef:
Ik denk niet dat het probleem volledig bij het ontbreken van de neusriem ligt, maar met je eigen woorden:

Als jij beweert dat ie met neusriem wel na kan geven en zonder totaal maar niet dan lijkt de oplossing toch redelijk simpel.......Weer een neusriem eraan doen!

Al wel eens over nagedacht dat het misschien in de ontspanning zit? Aangezien je zegt dat het een erg druk paard is, denk ik dat je gewoon nog even door moet oefenen. Echt niet dat je na een keer oefenen in een les een paard aan de teugel kunt rijden. Met meer impuls (en dat betekent niet zozeer harder) zal ze hoogstwaarschijlijk uit zichzelf wel wat zakken. Maar ja, dit kost gewoon tijd.

Zou het misschien ook een beetje aan jou kunnen liggen? Aangezien je zegt dat je met een andere pony ook op dit zelfde onderwerp spaak loopt? Geen schande hoor, echt niet. Maar oefening baart kunst en daar heb je geduld (en veel lessen) voor nodig.

P.s. misschien helpt het als je gewoon zelf je spulletjes in orde probeert te maken ipv het afschuiven op anderen? Het laten maken van een neusriem bij bv schoenmaker laten stikken of iets dergelijks is toch kleine moeite??

het is een manege pony, dus is het de verantwoordelijkheid van de manege.
pony's krijg ik idd moeilijk aan de teugel, paarden heel makkelijk, dus misschien ligt het wel een beetje aan mij, dat ik anders zit op een pony ofzo, ik weet het niet, maar ik krijg een fjord bij ons uit de les wel mooi... dat is ook een paard -.- maar okay...
het zou dus ook aan mij kunnen liggen ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 21:04

Een pony of paard is idem
Lees maar wat tact schrijft en uitlegt

en zal ik eens gemeen zijn, ja het ligt aan jou, wat geen schande is, maar zo verdedig je jezelf wel. Maar waarvoor? Voor wie?
We zijn toch allemaal bij het begin begonnen?

je denkt namelijk alleen maar aan de voorkant (zoals zovele)
en daar moet je net niet zijn.
Het komt geheel vanuit ontspanning en een paard dat meteen op je been hulpen reageerd.
Met je handen doe je vrijwel niets.
pas als je dat doorhebt, komt het wel goed en zal het je gaan lukken op paarden en pony's Lachen
Zelfs op een simpel stalhalster.
Want bit en neusriem mogen hier niets mee te maken hebben.
(al denken vele dat helaas wel, maar ook die moeten dan nog ff wat langer gaan oefenen)

En aangezien de zoekfuncties het weer doen
Moddieees, dit is deze week al de 1001e keer een aan de teugel topic!!

Martini_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 21:18

runningkawa schreef:
Een pony of paard is idem
Lees maar wat tact schrijft en uitlegt

en zal ik eens gemeen zijn, ja het ligt aan jou, wat geen schande is, maar zo verdedig je jezelf wel. Maar waarvoor? Voor wie?
We zijn toch allemaal bij het begin begonnen?

je denkt namelijk alleen maar aan de voorkant (zoals zovele)
en daar moet je net niet zijn.
Het komt geheel vanuit ontspanning en een paard dat meteen op je been hulpen reageerd.
Met je handen doe je vrijwel niets.
pas als je dat doorhebt, komt het wel goed en zal het je gaan lukken op paarden en pony's Lachen
Zelfs op een simpel stalhalster.
Want bit en neusriem mogen hier niets mee te maken hebben.
(al denken vele dat helaas wel, maar ook die moeten dan nog ff wat langer gaan oefenen)

En aangezien de zoekfuncties het weer doen
Moddieees, dit is deze week al de 1001e keer een aan de teugel topic!!

hehe...
hey thanx!
en dat is niet sjow gemeen hoor, k zei tog al eerder dat het best aan mij kan liggen, maar k snap dan niet hoe ik het met paarden wel goed doe en met pony's niet mjah, tzal wel... k moet blijfe oefene:)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 23:53

Gewoon afhankelijk van het karakter, waarschijnlijk toevallig dat de paarden waar jij op rijdt wel aan de teugel willen bij je en de pony's dan niet.

De vergelijking paarden wel en pony's niet is trouwens ook niet echt reeel, bij elk beestje is het afhankelijk van karakter. Alle shetlanders, haffies etc. kun je ook niet over een kam scheren. Zo ook is dat ook niet mogelijk tussen paarden en pony's.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:19

Ik zet een slotje.

Bovenin bij de FAQ staan heel veel topics over 'aan de teugel' genoemd.