Niet te houden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vivande

Niet te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 20:02

Hallo,,

Als ik met mijn 4 jarige KWPNmerrie door het bos rijd, is ze niet te houden..
Gewoon met andere paarden erbij,, maar nog steeds gaat ze er vandoor..
Ik wil liever niet gaan wisselen met bitten, aangezien ik niet supervaak naar het bos ga, maar voor paar keren is het heel lastig..
Ik dacht zelf aan een martingaal, maar wat denken jullie ervan? Lachen

Armanda

Re: Niet te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:09

Een martingaal heeft volgens mij alleen zin je de controle verliest doordat ze haar hoofd omhoog doet. Als dat het geval is denk ik wel dat je iets meer te zeggen hebt.

Vivande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 20:18

Hmm tsjaa Scheve mond
Wat kan ik dan omdoen?
Een slofteugel misschien?

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:27

ja, ik denk wel dat je dan meer controle hebt. Zeker meer dan bij een martingaal. Maar het is ook heel afhankelijk van het paard, en zeker ook van jou. Als je (net als ik) niet overweg kan met de slof dan heb je er weinig aan.
Maar wat doet ie dan precies als ie 'er van door gaat' doet ie ze hoofd een beetje omhoog, pakt ie het bit vast, of reageerd ie gewoonweg niet?

Vivande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 20:38

Ja,
Ze klemt het bit vast en peert hem..
Dan heb ik echt niks meer om te stoppen Scheve mond

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:56

Oei, dat is lastig. Je zou de slof kunnen proberen, mischien dat je haar dan toch net iets beter onder controle kunt houden.
Is het nog mogelijk haar dwars op het pad te krijgen als ze gaat rennen, of pakt ze het bit zo vast dat dat ook niet meer wil? Afhankelijk van het paard (en het pad Haha! ) wil dat ook nog wel eens werken. Eigenlijk gewoon omtrekken (hoe gemeen het ook klinkt) Verder zou ik het nu eigenlijk ook niet zo weten. Ik zal er nog eens over piekeren Knipoog

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:16

Volgens mij zien sommige mensen het gevaar van een slof buiten niet helemaal. Vooral omdat ik nog steeds mensen zie die hun slof tussen de voorbenen bevestigen en zo eens leuk op buiten rit gaan!!

Stel je nou eens voor dat het paard er vandoor gaat, en jij trekt "per ongeluk" je slofteugel aan. Ik zeg niet dat dit gebeurd, maar wanneer jij misschien in paniek raakt, kan dit wel gebeuren. Wanneer de slof te strak wordt, zal het paard met zijn hoofd tussen zijn voorbenen getrokken worden, en dus misschien wel over de kop gaan.. Nouja de gevolgen dáárvan kan je zelf wel verzinnen!!

En ten tweede, je hoort een slof NIET te gebruiken om je paard rustig te houden op buitenrit!! Want daar is hij niet voor.

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:22

Met mijn paard heb ik hetzelfde probleem gehad. Het enige wat helpt (en dat doet het ook) is de slof. Je kunt de slof ook aan de zijkant vastmaken (om de singestoten). Laat hem gewoon loshangen. Zodra je paard er vandoor gaat trek je hem aan en zet je er de rem op. Op een gegeven moment krijgt het paard door dat er vandoor gaan geen zin heeft en zal hij het minder vaak proberen. Gebruik de slof dus gewoon als noodrem.

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 13:14

Ik ben het helemaal met renes eens. Maar ik vind wel dat je moet weten hoe je met de slof om moet gaan. (ik kan ff geen andere benaming verzinnen)
Zoals ik al zei, ik kan het niet. En dan is het denk ik ook idd niet vertrouwd. Dus zolang je je verstand er bij kunt houden en weet wat je doet is het naar mijn idee geen probleem.
Suc6

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:44

Ik denk dat dat wel een goed idee is de slof aan de singelstoten vastmaken, maar in ieder geval niet tussen de voorbenen! En misschien kan je het je pony ook langzamerhand aanleren door iemand mee te laten lopen en vast te houden.. (duurt wel een poosje denk ik..):P Nouwz ik weet vrdr ook nx dus veel suc6! kizz eva.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 20:54

Een noodrem voor buiten is altijd leuk, maar zorg ook dat je thuis aan nageeflijkheid werkt. Misschien is een ander bitje wel een goed plan.
Elke keer als je paard in de bak ook maar een klein bitje door je hand heen loopt, meteen stilzetten en achterwaarts (ok, ik ben een westernruiter). Anders kun je ze op een kleine cirkel zetten, goed je benen eraan houden en pas weer verder gaan wanneer ze het bit loslaat. Ze moet meer respect krijgen voor je hand.

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn paard op de wedstrijden, dan loopt hij ook door mijn hand heen. Het wordt al steeds beter. Hij probeert het nog steeds, maar ik kan hem nu tegenhouden. Ik heb hem wel op een ander bitje, gek genoeg een iets zachter bitje en dat werkt beter. Hij moet het bit ook leuk vinden en gaan vertrouwen, als jij constant in je teugels hangt, dan vindt je paard het bit op een gegeven moment niet leuk meer en vertrouwt het ook niet meer. Het is een proces wat wat langer duurt, maar in the mean time kun je altijd een noodstop dmv slof (ik ben er niet zo voor moet ik zeggen, maargoed, veiligheid voor alles) gebruiken als je naar buiten gaat.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 21:20

Dior schreef:
Hmm tsjaa Scheve mond
Wat kan ik dan omdoen?
Een slofteugel misschien?

Ik ben geen slofteugelfan, maar weet dat het in sommige gevallen onder goede begeleiding kan werken.

Kijk echter uit met een paard dat er buiten vandoor gaat. Met een slofteugel kan je het paard zó over de kop trekken, dat is levensgevaarlijk.
Gebruik een martingaal, of als je paard echt vreselijk sterk is, een pessoa-bit en maak een tweede teugel aan de onderste ring vast. Dan heb je als hij zich gedraagt, de eerste teugel aan de bovenste ring voor normale inwerking, de tweede teugel voor scherpe inwerking.
Verder is het een kwestie van je paard leren dat het niet de bedoeling is ervandoor te gaan. Opvoeden, dus!
Om te beginnen alleen stappen buiten en dat wel elke week doen.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 13:53

ik zou zeker ook voorzichtig zijn met een slofje en een jong paard kun je beter leren op commando van je hulpen af te remmen denk ik..ze is nog maar 4 per slot van rekening...

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:03

Je kan ook met de teugels "een brug" maken voor de schoft (rechtdoor) of een "vuist ankeren" voor de schoft en sterke halve ophoudingen maken met de andere teugel. (cirkel). Deze methoden worden bij terreinrijden geleerd. Als je dat oefent in een rijbak en als je dit beheerst dan kun je dit in kritieke situaties toepassen. De veiligheid gaat dan even boven de rijkunst. De voorwaarde is wel dat je in het zadel moet kunnen blijven zitten op het moment dat het paard ervandoor gaat. Het werkt heel effectief.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 08:40

Hulpteugels, hulpteugels Boos!

De slof is een echte marteltuig vooral als het word gebruikt voor de rem. Daarbij zeer risico vol. Ga is werken aan de oorzaak dan heb je al die hulpteugels niet nodig en is het voor jullie beide fijn.

De oorzaak is meestal te vinden in de omgang en controle op de grond. Dus grondwerk doen en dan opwerken naar het gewoon lekker buiten kunnen rijden. Op mijn site vind je info.