Tenen naar buiten draaien ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Parcival

Tenen naar buiten draaien ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 08:11

Bij mij op stal staat ook een meisje met drie paarden, ze rijdt ZZ-zwaar en Z2. Laatst was ze aan het trainen en toen zag ik dus dat ze diverse keren haar tenen naar buiten draaide en vervolgens haar sporen (met wielen) in het paard drukte. Daarna drukte ze zelfs haar hakken omlaag, draaide haar tenen naar buiten, drukte de sterwielen in het paard en trok toen haar hakken op. Hierdoor "rolden" die wielen (met punten !!) omhoog langs het paard.
Ik vroeg haar waarom ze dat deed en volgens haar hebben haar sporen zo meer inwerking. Ik vind het er nogal gemeen uitzien, maar misschien zijn er meer mensen die dat zo doen ?

Naranga

Re: Tenen naar buiten draaien ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 17:34

Sporen met wieltjes, met of zonder tanden, zien er vaak gemener uit, maar voor het paard valt het allemaal wel mee, omdat de wieltjes over de huid heen rollen. Sommige ruiters zweren zelfs bij wieltjes omdat je met stompe sporen botsplinters ed van de ribben zou kunnen krijgen. Ergens staat er een topic over, maar vraag me zonder zoekfunctie niet waar Lachen

Vanaf de M mag je in de dressuur niet meer met zweep rijden, als je paard dan toch niet reageert op je been met spoor kun je die er best een keer wat harder inzetten of over de huid halen. Als het goed is doe je dit maar heel even en reageert het paard daarna beter waardoor je verder minder hard hoeft te drijven.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 17:53

jah, ik sluit me volledig aan bij Naranga.
De werking kan positief zijn, mits de sporen natuurlijk goed gebruikt worden.
Zo te horen gebruikt ze ze goed en is ze heel bewust van de sporen.
Van een ZZ-zwaar en Z-2 iemand mag je ook aannemen dat ze weten hoe deze sporen te gebruiken.
(jah, er zijn uitzonderingen, maar daar gaat het nu niet over Knipoog )

Groetjes! Haha!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 17:54

Er zijn genoeg Z ruiters die "niet zo netjes" rijden dat moet ik toegeven maar ik dnek dat je iets verder moet kijken.

Wielsporen zijn niet echt sielig want de tanden zijn bij de meeste sporen niet te scherp. Een wielspoor wordt zelfs door sommigen als vriendelijker gezien dan een stomp spoor.

Niet alleen nag je vanaf de M niet meer met zweep rijden bij de paarden moet je verplicht met een spoor rijden.

Als het paard van deze ruiter in een bepaalde oefeninge niet zuper aan het been is kan ze wat sterker inkomen met haar spoor om het paard even alerter te maken. Zolang ze het spoor niet in zijn pens schopt maar het wiel netjes laat rollen is het niet erg lijnlijk voor het paard. Hij zal het niet prettig vinden maar dat is ook de bedoeling immers als paarden een spoor fijn zouden vinden kunnen we het wel aflaten want dan heeft het geen nut.

Ik heb persoonlijk liever dat iemand even met een spoortje wat doordrukt continue met een zweep lopen tikken of gaat meppen.

Het is natuurlijk niet mooi en netjes om je teen helemaal af te steken, en het hoort ook niet het been hoort natuurlijk zo stil mogelijk te liggen.
Maar zielig is wat overdreven dat valt wel mee..

Ennuuh .. botsplinters van de ribben door rechte/ stompe sporen is ook erg overdreven dan moet je toch verdraaid hard prikken met verdraaid stevige sporen.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:42

Ja dat van die botsplinters geloof ik ook niet zo.
Maar het is meer dat ik dat een aantal weken geleden op het een of andere topic hier tegenkwam... Volgens mij zal dat echt niet snel gebeuren Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:46

Dat is idd een goede manier om wielsporen te gebruiken.
Beter een keer goed erover heen rollen dan 10 keer half.
De grove wielsporen zijn in principe vriendelijker dan de knop of stompe sporen en hamersporen.

Niets mis mee dus. Zo wordt het meestal aangeleerd

marian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 07:54

Als ik dat zo lees gebruikt ze haar sporen goed en bewust. Zelf gebruik ik mijn sporen met wielen ook op die manier. Of ik daarbij ook mijn tenen echt naar buiten steek, weet ik eigenlijk niet.
Mensen laten zich nogal snel afschrikken door een spoor met een grof wiel, omdat ze er best wel heftig uit zien. Maar als ze gebruikt worden zoals hierboven beschreven, is er niks mis mee.
Dat meisje rijdt ZZ en drukt haar sporen er een kee stevig in, of ze laat de wielen langs het paard rollen. Zo te horen iemand die zich zeer bewust is van de werking van haar sporen en er ook mee kan omgaan.
Ik weet niet welke amazone het was, maar hierbij mijn complimenten !

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 09:54

Als het paard wat beter aan het been moet zijn, kun je deze manier toepassen. Het heeft wel effect.............

(aangezien ik het zelf ook heel soms doe, heir geen commentaar op).

Paal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 08:06

MissSisa schreef:
Als het paard wat beter aan het been moet zijn, kun je deze manier toepassen. Het heeft wel effect.............

Het is een klein lettertype, maar wel heel eerlijk van MissSisa. Ze zegt dat ze het zelf soms ook doet.
Inderdaad, ik draai ook wel eens mijn tenen naar buiten en druk dan mijn wielen er in. Als je paard echt niet wil luisteren, dan mag dat best een keer. Zoals hierboven wordt beschreven is echt geen schande, dat meisje weet zo te zien verdraaid goed hoe ze haar wielsporen moet gebruiken.
En het heeft inderdaad wel effect .......... en dat wil je toch ?
Wat mij betreft hoeft dat dus niet in superklein lettertype.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 09:10

Paal schreef:
MissSisa schreef:

Het is een klein lettertype, maar wel heel eerlijk van MissSisa. Ze zegt dat ze het zelf soms ook doet.
Inderdaad, ik draai ook wel eens mijn tenen naar buiten en druk dan mijn wielen er in. Als je paard echt niet wil luisteren, dan mag dat best een keer. Zoals hierboven wordt beschreven is echt geen schande, dat meisje weet zo te zien verdraaid goed hoe ze haar wielsporen moet gebruiken.
En het heeft inderdaad wel effect .......... en dat wil je toch ?
Wat mij betreft hoeft dat dus niet in superklein lettertype.

Ik heb geen wieltjes ofzo.......... maar wel wat langere sporen waarmee je dat ook heel makkelijk kunt doen. Ze zijn volgens mij de, zo ongeveer, de langste sporen die je als pony ruiter mag dragen.

Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 08:13

Bedankt voor alle reacties.

Ik denk er nu wel iets anders over. Toen ik dat meisje zo met haar sporen zag omgaan, vond ik dat best wel gemeen. Maar nu ik bovenstaande reacties lees, valt het eigenlijk wel mee.
Ik snap ook best wel dat je die sporen niet voor de show om hebt, maar als je dan zo'n meisje die sterwielen in dat paard ziet prikken, dan denk je wel even : auw.
Nu begrijp ik dat zo'n wiel kan wegrollen en dat het daardoor minder pijnlijk is als een puntige spoor. Dat ze er wel heel heftig uit zien, daar kijk ik nu wel doorheen.

Dank jullie wel, ik overweeg nu zelfs om zelf ook met wielen te gaan rijden, haha.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 10:48

Dat kan je best een keer proberen ja.
Kijk wel uit de meeste paarden die ze niet kennen of lang niet meer gevoeld hebben kunnen heel erg gevoelig en goed voor het been zijn als je de eerste keer wieltjes om hebt Knipoog

Dus even uitkijken dat je bij het aandraven ofzo niet in volle galop de bak door spuit Clown