Paard in de proef niet aan het been te krijgen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Udo2001

Paard in de proef niet aan het been te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 19:53

Ik heb mijn jonge paard nu 2 maal gestart, ging niet super slecht. Maar wat wel opvalt is dat hij niet goed naar mijn been luistert, of zelfs helemaal niet in de proef. Terwijl ik normaal gesproken het paard goed aan mijn been kan rijden. Moet ik hem straffen voor dit gedrag of is het een soort van wedstrijdspanning van het paard??? Hoe los ik het op in de proeg, iemand een idee of ervaring hiermee???

Melanie15

Re: Paard in de proef niet aan het been te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:57

Gewoon een keer in de proef naar voren trappen( of bij een onderlinge ofzo, dan wordt je niet meteen uitgesloten met een boete) want waarschijnlijk houdt hij je gewoon voor de gek, deed t paard van mn ouders ook, 1 keer naar voren trappen en het was over

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 19:58

Ja hallo, t is wel een jonkie van 3,5 jaar oud.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 20:04

Udo2001 schreef:
Ja hallo, t is wel een jonkie van 3,5 jaar oud.

ik ben het met melanie eens ook jonge paarden (ook wel pubers Clown)
moeten leren dat niet het paard de baas is Knipoog

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 20:32

Ik snap ook wel dat je een paard aan moet pakken wanner het nodig is, maar je moet niet het vertrouwen van je paard beschadigen vooral omdat ze nog zo jong en onstabiel zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 20:49

Juist een jong paard moet gewoon meteen leren wat de regels zijn. Wat nu niet mag, mag straks ook niet en andersom.

Met losrijden al genoeg aandacht besteden aan het vertrekken en weer terugkomen.

In de ring als hij niet regeert op je been gewoon net als dat je gewoon rijd: been, geen reactie? = tik achter je kuit.
Daar is niks onrechtsvaardigs aan, gewoon duidelijk zijn.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 21:01

Doe je mischien (onbewust) iets anders tijdens het losrijden dan dat je thuis rijdt? Sommige paarden reageren daar ook sterk op.
Ik zou gewoon een paar keer met je paard naar een andere omgeving gaan om daar te rijden zodat deze kan wennen en dat hij/zij doorkrijgt dat hij/zij in een andere omgeving ook gewoon moet werken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 21:01

Jouw spanning Knipoog

Een paar keer goed aanpakken. Been is voorwaarts, zoniet een tik of een por met je spoor. Dan maar een keer wat minder punten doordat de jury het niet met jouw acties eens was, maar anders wordt het kwaad tot erger.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:37

Als je het paard nog zo jong vind wat doe je dan op wedstrijden?

Consequent zijn heeft niets te maken met de leeftijd. Als je meent dat hij nu omdat hij drieenhalf is slecht mag luisteren naar je been dan moet je dat consequent doorvoeren en dan mag hij dat ook als hij straks vijf is of tien.
Het is maar wat je wilt natuurrlijk.
Gewoon de proef in gaan met een zweep, direct bij de eerste twijfel van het paard het paard ondersteunen met een tik van de zweep. Je moet even niet vergeten dat een wedstrijd veel indruk op je paard kan maken waardoor ze er even niet meer zo met de gedachten bij jou is maar meer bij de wedstrijd door die duidelijke tik zeg je hallo vrouwtje we zijn hier bezig.

Ik kan me niet voorstellen dat dat dan zielig is, het paard er door beschadigd wordt of je een boete krijgt van de jury.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 02:07

Een paard wat niet aan het been is, vind ik per definitie niet altijd een ongehoorzaam paard. Afstraffen vind ik dus geen oplossing. Vaak heeft het te maken met de ruiter. Of een paard moet zou afgestompt zijn van al het geruk en getrap maar dat is hier zeker niet het geval.

Voor spanning mag je een paard NOOIT afstraffen. Het enige wat je moet en kan doen is zorgen dat het paard het vertrouwen in jou krijgt. In jou geval heb je een jong paard die natuurlijk altijd snel afgeleid is. Paarden die niet aan het been zijn, jong of oud, hebben vaak niet een goede balans of ze hebben een zadel wat niet helemaal goed past of ligt. Nu beschrijf jij dat het dier het alleen doet op wedstrijden. Je kan je voorstellen als je jong bent en weinig ervaring hebt dat je gespannen wordt. Hoe meer spanning hoe minder het paard je hulpen voelt. Dus ontspanning brengen door voor de proef rustig in te rijden. Veel overgangen en veel wendingen(dus dingen doen die het paard niet verwacht) Het is een leerprozces denk ik. Succes, het gaat vast helemaal goedkomen

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 09:50

Je kunt met jouw jonge paard best al op wedstrijd hoor, niets aan de hand! Als jij vind dat hij geen flater slaat is het natuurlijk alleen maar kilometers maken en ervaring opdoen!

Dat je paard niet voor het been is in de proef, lijkt mij omdat hij zich afsluit! Het is wel een jong dier, welke alle nieuwe indrukken en prikkels van buitenaf even moet verwerken!

Komt vanzelf hoor! Als hij thuis in training goed aan het been is, is het gewoon een kwestie van wennen!

@ Kafue en ieder ander zonder respect en gevoel voor een paard:

Mag ik jou er nog eens op wijzen met al je wijze kennis die je hebt maar zonder respect voor de gevoelens van je paard om eens de nieuwe hoefslag welke afgelopen vrijdag 25 februari 2005 is uitgekomen om het artikel te lezen welke Magriet Cremers-Dudok van Heel schreef! Een heel goed artikel waarbij het paard tot zijn recht komt. Waarmee je je paard beter leert begrijpen alvorens te meppen met een zweep!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:18

Kaja schreef:
Je kunt met jouw jonge paard best al op wedstrijd hoor, niets aan de hand! Als jij vind dat hij geen flater slaat is het natuurlijk alleen maar kilometers maken en ervaring opdoen!

Dat je paard niet voor het been is in de proef, lijkt mij omdat hij zich afsluit! Het is wel een jong dier, welke alle nieuwe indrukken en prikkels van buitenaf even moet verwerken!

Komt vanzelf hoor! Als hij thuis in training goed aan het been is, is het gewoon een kwestie van wennen!

@ Kafue en ieder ander zonder respect en gevoel voor een paard:

Mag ik jou er nog eens op wijzen met al je wijze kennis die je hebt maar zonder respect voor de gevoelens van je paard om eens de nieuwe hoefslag welke afgelopen vrijdag 25 februari 2005 is uitgekomen om het artikel te lezen welke Magriet Cremers-Dudok van Heel schreef! Een heel goed artikel waarbij het paard tot zijn recht komt. Waarmee je je paard beter leert begrijpen alvorens te meppen met een zweep!

Dan zal ik wel een persoon zijn zonder respect en gevoel voor een paard, maar je moet wel duidelijk blijven. Als je paard niet reageert dan moet je hem even wakker maken door iets meer been te geven of even bij te tikken, dit is in mijn ogen totaal niet afstraffen. Als jij een paard BIJtikt is dit niet bedoeld om af te straffen maar wakker te maken of op te letten in dit geval. Maar ja, in het perfecte wereldje van Kaja rijden, kan niemand. En dan maakt het me niet uit hoe oud die is, maar als die in een proef nog niet klaar is, vraag ik me ook af wat er fout gaat...maar een tikje erbij is helemaal niet verkeerd op zijn tijd.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:28

Hermesdeux schreef:
Maar ja, in het perfecte wereldje van Kaja rijden

Zoals je wilt....

Maar IK ben eerlijk tegenover mijn jonge dieren!
IK begrijp mijn paard en IK voel hem zondermeer aan!

Verdiep jezelf eerst maar eens in iets voordat je je weer blindelings in een discussie werpt zonder de know how te kennen!

En tja, als jij je dan aangesproken voelt, daar kun je mij dan niet de schuld van geven Knipoog !

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:29

probeer zelf in ieder geval te ontspannen, kan zijn dat jij anders reageert dan dat je thuis doet. en verder naar voren rijden, je niks aantrekken van of het allemaal wel zo netjes is dan even, eerst voorwaarts, en dan de rest. is gewoon een kwestie van oefenen, en ervaring opdoen voor je paard.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:31

Kaja schreef:
Hermesdeux schreef:
Maar ja, in het perfecte wereldje van Kaja rijden

Zoals je wilt....

Maar IK ben eerlijk tegenover mijn jonge dieren!
IK begrijp mijn paard en IK voel hem zondermeer aan!

Verdiep jezelf eerst maar eens in iets voordat je je weer blindelings in een discussie werpt zonder de know how te kennen!

En tja, als jij je dan aangesproken voelt, daar kun je mij dan niet de schuld van geven Knipoog !

Ik ben ook eerlijk tegenover mijn paard hoor en ik voel hem ook aan. Ik hoef me er niet in te verdiepen want ik weet er al genoeg van...maar ik heb het idee dat je jezelf nogal perfect vindt en dat totaal niet bent. Iemand die een beetje eerlijk tegenover jonge dieren is zorgt gewoon dat zijn paard weet waar die aan toe is...wedstrijd of thuis moet gewoon overeenkomen en niet omdat het wedstrijd is het paard maar gang laten gaan...misschien handig om in PP het topic gehoorzaamheid te volgen Knipoog

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:35

Nimmy schreef:
probeer zelf in ieder geval te ontspannen, kan zijn dat jij anders reageert dan dat je thuis doet. en verder naar voren rijden, je niks aantrekken van of het allemaal wel zo netjes is dan even, eerst voorwaarts, en dan de rest. is gewoon een kwestie van oefenen, en ervaring opdoen voor je paard.

OK dan! Inderdaad!

Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!

Ik ben zondermeer STRENG tegen paarden welke niet luisteren of de boel in de maling nemen, maar het gaat hier om nog geen vier jarig paard welke heel veel indrukken te verwerken krijgt!

Straf is geen optie voor bange paarden, welke zich afsluiten!
De deur gaat vanzelf open naar mate hij ervaring opdoet en dan kun je er vanzelf meer aan rijden!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 10:55

Bedankt allemaal, ik denk zelf namelijk ook dat ik het paard door ervaring straks beter kan gaan rijden op wedstrijd. Thuis is hij fijn te rijden, en is echt wel klaar om mee te gaan. Alleen het is moeilijk voor hem zich helemaal op mij te concenteren als er om zich heen zoveel te doen is. Ik zal hem zeker wel op zijn plaats zetten mocht het nodig zijn, maar wil niet dat hij stress krijgt omdat hij mee op wedstrijd moet.
Hij moet er plezier in hebben en houden nietwaar???? We gaan t weekend weer eens proberen, hoop dat hij dan al wat beter wordt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:57

Het bijtikken met de zweep gebeurt NIET ter afstraffing zuiver ter ondersteuning van de beenhulp die niet door komt omdat het paard zich afsluit.
Kijk in de weide, de leider van de kudde bijt het paard dat niet doorloopt omdat die bijvoorbeeld bang is even kort in zijnhals of kont. Zielig nee hoor dat is luisteren naar de baas als ik zeg doorlopen dan loop jedoor.

Het heeft niets te maken dat IK of ieder ander die wil dat het paard doorloopt geen RESPECt heeft voor het paard.

Respect hebben voor een paard is als jij telkens even duidelijk bent met je hulpen.
Het paard is een verschrikkelijkgewoontedier, die leert alles vanuit gewoonte door het zoals jezelf al zegt kilometers te maken. Keur je een bepaald gedrag vandaag echter goed dan zul je als je je paard met respect wilt behandelen welk respect hij vanjou verwacht dat morgen ook goed moeten keuren en overmorgen ook.
Daarom beste KAJA ben jij niet zondermeer streng, jij bent de ruiter waarvan een paard denkt mens wat sta je nu te schreeuwen, ik mag dit al heel lang en nu ineens niet meer. Jij bent de ruiter waarbij een paard de kans krijgt ongehoorzaam te zijn en vervolgens ga je een na een tijdje afstraffen voor zijn gedrag omdat je het dan niet meer goedkeurt.

Dan kan het paard maar beter de ruiters hebben die er net zo over denken als ik, die paarden mogen dan volgens jou respectloos behandeld worden ze weten wel waar ze aan toe zijn.

Suggestie verdiep je eens iets meer in de gevoelswereld en de manier van omgang tussen paarden onderling en eens iets minder in het rijtechnische gedeelte. Je mag dan een goede basis hebben een deel van die basis zijn ze jou vergeten te leren en dat is toch een essentieel deel. Wat denk je dat die grote voorbeelden voor jou gedrag van niet aan het been zijn goedkeuren op een wedstrijd?

Ik heb meer gevoel en respect voor mijn paard dan jij ooit zult leren Kaja. Als je niet consequent bent naar een paard toe kun je nooit verwachten dat het paard dat wel in jou richting is. Dat is hetelfde met je Hete paard. Hete paarden bestaan niet, paarden die slecht luisteren wel. Paarden die wat drukker zijn in karakter bestaan wel trouwens.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 11:15

Hey Kafue, waar gaat dit nu allemaal over??? Iedereen moet doen en laten wat hem het beste lijkt. En je zult het per paard moeten bekijken, tuurlijk zijn er mensen die het nooit zullen leren, maar waarom is per definitie het harde straffen het beste?? Ik heb met mijn vorige paard M2 gereden dus dat wil niet zeggen dat IK geen wedstrijdervaring heb, mijn paard heeft geen wedstrijd ervaring en dat is dus gewoon te merken, ik ga er van uit dat dit beter word. Voor mij is het niet belangrijk te winnen, als ik het vertrouwn maar win!!!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:19

Juist Udo2001 en dat is dé instelling om als een team te werken én te winnen, in welk opzicht dan ook!

Kafue schreef:
Het bijtikken met de zweep gebeurt NIET ter afstraffing zuiver ter ondersteuning van de beenhulp die niet door komt omdat het paard zich afsluit.

Een onzeker dier sluit zich af... Sluit de deur, zodat je er niet meer aan kunt komen! Bijtikken is anders dan straffen! Maar gedoseerd bijtikken is van essentieel belang om een paard zijn vertrouwen niet te beschadigen!

Citaat:
Het heeft niets te maken dat IK of ieder ander die wil dat het paard doorloopt geen RESPECt heeft voor het paard.

Juist wel, alleen dan kun je iemand in zijn waarde laten en correct behandelen!

Citaat:
Daarom beste KAJA ben jij niet zondermeer streng, jij bent de ruiter waarvan een paard denkt mens wat sta je nu te schreeuwen, ik mag dit al heel lang en nu ineens niet meer. Jij bent de ruiter waarbij een paard de kans krijgt ongehoorzaam te zijn en vervolgens ga je een na een tijdje afstraffen voor zijn gedrag omdat je het dan niet meer goedkeurt.

Ik schreeuw niet.... Het is:

Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen
, Kafue, jij gaf aan dat je je paard niet "hoort", slaperd!

Citaat:
Dan kan het paard maar beter de ruiters hebben die er net zo over denken als ik, die paarden mogen dan volgens jou respectloos behandeld worden ze weten wel waar ze aan toe zijn.

Mijn paarden weten dondersgoed waar ze aan toe zijn en met recht kan ik zeggen dat zij zeer gelukkig zijn, juist omdat ze in hun waarde worden gelaten Knipoog !

Citaat:
Suggestie verdiep je eens iets meer in de gevoelswereld

Toch raar... iedere keer als ik jou een tip geef, dan krijg ik hem precies hetzelfde terug... Haha!

Citaat:
Ik heb meer gevoel en respect voor mijn paard dan jij ooit zult leren Kaja
.

Je kent me niet eens.... En toch kan ik zeggen, als het niet door jouw houding komt hier op Bokt, is jou paardje slecht af bij je...

Succes in je droomwereld Kafue!
Zoals een ander al eerder hier op Bokt tegen jou zei:

Jij bent niet te redden...
Jij leeft in een perfecte droomwereld...
En als jij denkt dat je gevoel voor je paard hebt, then so be it, dream on!

Ik hoop in elk geval dat geen van mijn paarden ooit bij jou terecht komt!

Suggestie: Ga eens langs bij Nicole Uphoff! Praat met haar over Rembrandt en kom dan eens terug op je verhaal over "hete" paarden en waarom jij die nooit zou kunnen rijden!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:23

Udo2001 schreef:
Hey Kafue, waar gaat dit nu allemaal over??? Iedereen moet doen en laten wat hem het beste lijkt. En je zult het per paard moeten bekijken, tuurlijk zijn er mensen die het nooit zullen leren, maar waarom is per definitie het harde straffen het beste?? Ik heb met mijn vorige paard M2 gereden dus dat wil niet zeggen dat IK geen wedstrijdervaring heb, mijn paard heeft geen wedstrijd ervaring en dat is dus gewoon te merken, ik ga er van uit dat dit beter word. Voor mij is het niet belangrijk te winnen, als ik het vertrouwn maar win!!!

Udo 2001 waar staat dat ik hard straf. Ik straf nooit hard, bijtikken ter ondersteuning van je been is niet hard straffen. Dat is zuiver ter ondersteuning. Als een paard een vlieg op zijn buikje voelt dan voelt hij jouw zweepje die hem zacht achter je kuit aantikt op het moment dat je been geeft ook wel hoor.
Vertrouwen van een paard krijg je alleen maar door consequent te zijn, maar daar zijn de meningen hier hleaas enorm over verdeeld.
Het gaat er niet om dat jij geen ervaring hebt, heeft niemand gezegt ieder paard is anders dus ook al ben je M2 geweest, nu begin je weer opnieuw.
En dit is een discussieforum daar kunnen soms antwoorden komen waar je het niet mee eens bent. Het is niets persoonlijks ik antwoord op een aantal discussiepunten.
En je ziet wel hierboven het antwoord van onze lieve Kaja.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:29

Kafue schreef:
En je ziet wel hierboven het antwoord van onze lieve Kaja.

Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

( Maar ik heb wel gelijk... Respect en gevoel, daar draait het om!!)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:32

Beste Kaja

Aangezien je me ontopic aan meent te moeten vallen.
Gelukkig ken ik jou en je paarden niet.

Ook al ben JIJ het niet eens met mijn manier van werken met paarden ik kan je verzekeren dat dit wel DE manier is waarop het al eeuwen gedaan wordt.
Ik behoef me niet in contact met Uphoff te stellen. Ik denk dat jij je maar eens in contact met haar moet stellen.
Meningen verschillen en uiteraard zijn er meer wegen die naar Rome leiden. Dat jij het niet met mij eens bent behoeft daarom behoeft het nog niet zo te zijn dat JIJ gelijk hebt en dat mijn paard of paarden ongelukkig bij mij zijn.
Dat je me dan wederom aan moet vallen tekent zich alleen voor jouw doen en niet voor het mijne.
Dat jij vind dat ik in een droomwereldje leef, ja dat klopt en ik ben er heel gelukkig in dus laat me nu maar in mijn droomwereldje.

En of ik wel of niet te redden ben. Al was JIj de laatste reddende engel op aarde dan laat me maar verzuipen Kaja want zon engel hoef ik niet.

En dat jij blij bent dt geen van jouw paarden bij mij komt, maak jezelf maar geen illusies hoor jouw paarden pik ik er zo uit die hoef ik niet want die passen niet bij me ik zoek gehoorzame paarden.

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:36

Is hier een onderlinge concurrentie strijd gaande ofzo, ik krijg hier het idee dat iedereen maar wat begint te roepen zodra er een antwoord komt van iemand.

Jullie proberen allemaal iemand te helpen en gaan dan onderling nog even kritiek leveren.

Als ik dit allemaal zo gelezen heb, hebben jullie allemaal wel iets waar iets voor te zeggen valt.
Ieder heeft een andere manier wat betreft omgaan met zijn of haar paarden en wie ben ik dan om daar kritiek op te leveren.

Mensen laat iemand in zijn waarde.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:37

Kafue schreef:
Beste Kaja

Aangezien je me ontopic aan meent te moeten vallen.
Gelukkig ken ik jou en je paarden niet.

Ja Clown Ben maar gestopt met lezen, want kinderachtige teksten heb ik meer dan 15 jaar geleden al achter me gelaten... op de basisschool Gaaaap !

Zoek het uit.... Gestoord !