fietsen met een shet die aalleen maar wil eten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horsiej

fietsen met een shet die aalleen maar wil eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 19:47

hoi
ik heb een verzorgshet en ik wil graag met hem aan de hand fietsen maar het probleem is dat als hij 1 grassprietje ziet niet meer te houden is hoe los ik dit op? alvast bedankt!
doegies horsiej

Britt

Re: fietsen met een shet die aalleen maar wil eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:51

nou iig nog een tijdje wachten met de fiets..
gewoon veel wandelen en corrigeren als hij weer gaat eten en als hij eenmaal aan de hand kan wandelen dan kan je miss aan fietsen gaan denken

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 20:06

tjah daar staan shetties bekent om he Knipoog Clown
kan je eigenlijk niks tegen doen en vooral tegen shetten niet als ze dat altijd mogen en nu niet meer Haha!
mijn pony doet het trouwens ook maar als ik egt met hem ga wandelen doe ik meestal een hengstenketting om (maar dat zou ik noet bij een shet doen Tong uitsteken )

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 20:59

Flink tempo erin zetten, zweepje mee en meteen een tikje als hij afremt om te eten.

sharona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 21:47

gewoon niet aan de fiets laten lopen dat is echt zo link!!!
je kan zo van je fiets getrokken worden en het is moeilijk af te leren om je shet niet te laten eten onderweg en je wilt al helemaal niet weten wat er gebeurt al zou je paardje in je spaak terecht komen!!! dus ik zou het bij wandelen laten... Knipoog groetjes shar en shef

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:38

ik zou hem denk ik ook niet aan de fiets meenemen..
als ie ergens van schrikt sta je steviger aan de grond dan op een fiets..
dan kun je op de fiets al helemaal niks inbrengen
ik zou het gewoon bij wandelen laten, zoals hierboeven al is gezegd.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 23:21

Ik heb net nog een topic gelezen over mensen die hun pony/paard meenemen aan de fiets. Ik vind dit sowieso link. Naar mijn idee heb je weinig controle over je paard als jij op de fiets zit. Ik heb dit ook nog nooit gedaan, dus misschien heb ik wel helemaal ongelijk.
Het zou in iedergeval nooit in mij opkomen om een paard mee te nemen en een stuk te gaan fietsen.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 23:35

je moet eerst een commando hebben waarop je je shet laat weten dat je niet wilt dat hij dat doet. Als ik aan het wandelen ben met mijn paarden dan mogen ze alleen eten als ik het zeg en doen ze het toch dan zeg ik "EHJ"

In het begin heb ik ze geleerd dat elke keer als ze hun hoofd naar beneden deden om te eten wanneer ik dat niet wilde, ik ze waarschuwde met een rukje aan het touw. Deden ze het toch, dan kregen ze een tik met het touw terwijl ik het commando zei. Voor mijn paarden was drie keer oefenen genoeg, ik hoe alleen maar van houding te veranderen als ze hun hoofd naar beneden doen en ze gaan weer omhoog. Je gaat er natuurlijk niet op los meppen met het touw en je geeft altijd éérst een waarschuwing. Zodat ze het voelen aankomen, dan kunnen ze zelf de keuze maken. Doen ze het niet dan geef je een corrigerende tik tegen hals/schouder. Niet tegen hoofd want dan worden ze kopschuw.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 00:01

had ik dat maar.. ik ging laatst met punky fietsen (verzorgshet) en toen ging 'ie er zomaar vandoor (ik werd van m'n fiets gesleurd, 100 meter door het gras/blub gesleurd)
ben dus geen voorstander van fietsen

vandaag ging ik op punky rijden, maar ze deed nogal wild dus ik stapte ff af om haar te kalmeren.. dat beest schiet er weer vandoor, en aangezien ik niet wou dat ze de weg op zou rennen heb ik haar vast gehouden en ben weer een lang stuk over de grond gesleurd
na een tijdje moest ik haar wel loslaten, ik hield het niet meer vol en m'n hele buik was geschuurd.. ze is alsnog de weg opgerend, gelukkig geen ongelukken gebeurd
helaas zit ik nu thuis met een grote schaafwond en gekneusde ribben..
en overal pijn Scheve mond

ditzelfde kan gebeuren (en gebeurd eigenlijk nog veel makkelijker) als je naast je shet fietst. ik probeer daarom duidelijk te maken dat je beter niet met ze kan fietsen, slechte ervaringen mee... Verdrietig

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 00:02

aux schreef:
ik zou hem denk ik ook niet aan de fiets meenemen..
als ie ergens van schrikt sta je steviger aan de grond dan op een fiets..
dan kun je op de fiets al helemaal niks inbrengen
ik zou het gewoon bij wandelen laten, zoals hierboeven al is gezegd.

fietsen is helemaal gevaarlijk, maar als je naast een pony staat kunnen er ook nog een hoop linke dingen gebeuren.. zo heb ik dus op dit moment gekneusde ribben Verdrietig

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 00:06

hoe dan ook, probeer eerst gewoon te wandelen, een stuk minder gevaarlijk.. en gewoon mee trekken (desnoods zweepje erbij) als ze wilen eten..
dit mag simpelweg gewoon niet!! roep gewoon zoiets als: 'uhuh!'of 'heey!' dan moet wandelen wel lukken, als dat echt perfect gaat kan je proberen te fietsen, ik fiets ook wel eens met de shets, alleen kleine stukjes: van de wei naar de poetsschuur
ik zou nooit meer zomaar een shet pakken en ermee gaan fietsen, ik zit nu al voor de 2e keer in m'n leven dankzij punky met gekneusde ribben en wil het hier liever bij laten...