achterhand eronder en erg langzaam..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

achterhand eronder en erg langzaam..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 15:34

hoe kan je ervoor zorgen dat een paard met zjin achterhand eronder gaat lopen? ik heb al een paar verschillende dingen gehoord zoals bijvoorbeeld je benen verder naar achter leggen (werkt bij sommige beestjes wel bij andere niet) of gewoon veel doordrijven enz
ik rij op een paardje dat echt suuperlangzaam is en er ook niks aan doet om sneller te gaan, alles moet van mij afhangen, ze word pas snel nadat we hebben gesprongen..
veel figuren en overgangen rijden werken ook niet, iemand daar ook nog tips voor?

Britt

Re: achterhand eronder en erg langzaam..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 19:24

heelemaal niemand?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:29

Zorg ten eerste dat ze goed aan je been is. Als ze niet voorwaarts is lukt het al helemaal niet.
Been is meteen actiever zijn. Zolang ze niet 100% aan je been is helpen de overgangen etc. ook niet.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 20:11

idd en van wie heb je dat in godsnaam gehoord dat je je benen iets verder naar achter moet leggen Verward
daar heb ik werkelijk waar nog nooit van gehoord....

maarja verder sluit ik me aan bij sjonniej aan je paard moet eerst aan het been zijn!
succes Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 20:18

hoe zorg ik daar dan weer voor? Bloos

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 20:37

geloof het of niet Clown
maar heeeeeeeel veel overgangen rijden 1 keer normaal been geven niet reageren tikJE of schop!

als je dat goed doet moet ze al op een kuitdruk reageren zo niet tikje of schop Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 20:57

Kuit aanleggen, iets harder knijpen, tik.
En dan blijf je overgangen rijden, 10 meter stap, 10 meter draf, 10 meter stap, 10 meter draf.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:45

Ook al is je paard super langzaam dan nog kan de achterhand eronder. Het actief ondertreden van de achterbenen heeft niets met snelheid te maken.
Het paard moet meer gewicht op de achterhand overbrengen.
Suggestie is goed les nemen dit is niet zo van uit de computer te beantwoorden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 01:56

Ben het eens met Kafue. Het probleem wat je beschrijft is een heel groot algemeen probleem! En vaak wordt het verkleerd aangepakt en dus verkeerd opgelost. Goed lesnemen van een professioneel iemand (die overigens geen ZZ hoeft te zijn Haha! )

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 15:18

ik heb les van andré heijligers, oud springruiter, maar die is daar in de les niet zo mee bezig Tong uitsteken
hij probeert mij nu mijn beestje actief te laten lopen maar dat is zooo moeilijk bij haar, ze blokkeert op zweep maar op sporen loopt ze wel redelijk.. probleem is ook nog eens dat ik nu dus moet rijden met best wel strakke teugels en haar erg veel vooruit moet rijden maar ik heb het idee dat ze dan juist veel minder ontspannen loopt in de galop maar na de galop juist weer wél ontspannen loopt Cool
Tis ook allemaal wat Schijnheilig

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:07

Kafue schreef:
Ook al is je paard super langzaam dan nog kan de achterhand eronder. Het actief ondertreden van de achterbenen heeft niets met snelheid te maken.

hier ben ik het niet mee eens, een paard moet reageren voor je been, hoe wil je hem anders van voor na achter rijden, zodat hij zijn achterbenen optimaal gaan gebruiken?
Als je paard niet voor je been is, loop je er altijd mee vast, een paard dat al niet op been reactie geeft kan al helemaal niet op de zit gereden worden.

Je maakt je paard aan het been door je been stil te houden en als je een overgang vraagt je kuiten aan te drukken maar daarna meteen je been weer stil houden als hij aandraaft, als jij voelt dat hij terugvalt, dan schop je hem er een keer in, geeft hij geen reactie dan geef je hem een flinke tik, NOG geen reactie? Dan schop je hem een keer de hele bak door totdat hij reageert.
Dit een paar keer herhalen, je zult zien dat je paard stukken beter voor je been word.
En consequent blijven, dus niet dan wel toestaan dat hij terugvalt en hem de volgende keer weer de bak rondschoppen, dat is oneerlijk.

Het is een beetje grof uitgelegd, maar je snapt wel wat ik bedoel toch? Haha!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 16:14

begrijp volkomen Haha! dat consequent blijven zeker, erger me er zelf dodelijk aan als ik mensen zie die dat niet doen en erg oneerlijk zijn tegenover hun beestje

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:32

Nimmedor schreef:
Kafue schreef:

hier ben ik het niet mee eens, een paard moet reageren voor je been, hoe wil je hem anders van voor na achter rijden, zodat hij zijn achterbenen optimaal gaan gebruiken?
Als je paard niet voor je been is, loop je er altijd mee vast, een paard dat al niet op been reactie geeft kan al helemaal niet op de zit gereden worden.

Je maakt je paard aan het been door je been stil te houden en als je een overgang vraagt je kuiten aan te drukken maar daarna meteen je been weer stil houden als hij aandraaft, als jij voelt dat hij terugvalt, dan schop je hem er een keer in, geeft hij geen reactie dan geef je hem een flinke tik, NOG geen reactie? Dan schop je hem een keer de hele bak door totdat hij reageert.
Dit een paar keer herhalen, je zult zien dat je paard stukken beter voor je been word.
En consequent blijven, dus niet dan wel toestaan dat hij terugvalt en hem de volgende keer weer de bak rondschoppen, dat is oneerlijk.

Het is een beetje grof uitgelegd, maar je snapt wel wat ik bedoel toch? Haha!

kafue heeft wel degelijk gelijk. een paard hoeft in tempo niet harder te gaan om de achterhand actief te houden...dus snelheid heeft er niets mee te maken. wel is het zo dat een paard goed aan je been moet zijn en moet reageren op je zithulpen, anders blijft het motertje uit.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:41

ja, ik snapte dr wel Knipoog paard hoeft niet de bak rond te sjeesen maar op het moment dat ie voor het been gemaakt word is het niet erg dattie een keer in galop valt, als je hem daarna maar terug neemt, ophouding maken en been erbij, dan word hij van achter wel actief.

Maar een paard dat sloom is, heeft niks met verzameling of dat hij zijn achterhand gebruikt te maken, dat bedoelde ik Knipoog en kafue had idd wel gelijk in het tempo Ja

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:43

Nimmedor schreef:
ja, ik snapte dr wel Knipoog paard hoeft niet de bak rond te sjeesen maar op het moment dat ie voor het been gemaakt word is het niet erg dattie een keer in galop valt, als je hem daarna maar terug neemt, ophouding maken en been erbij, dan word hij van achter wel actief.

Maar een paard dat sloom is, heeft niks met verzameling of dat hij zijn achterhand te maken, dat bedoelde ik Knipoog en kafue idd wel gelijk in het tempo Ja

hihi!! mooi dan snappen we het allemaal!! Tong uitsteken

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:11

Ik zou persoonlijk op zoek gaan naar iemand anders die me les kan geven.Je paard goed aan het been hebben is de basis en als degene waar je nu les van krijgt dit overslaat weet ik niet wat je daar nog zou moeten.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 10:43

BrittKitt schreef:
ik heb les van andré heijligers, oud springruiter, maar die is daar in de les niet zo mee bezig Tong uitsteken
hij probeert mij nu mijn beestje actief te laten lopen maar dat is zooo moeilijk bij haar, ze blokkeert op zweep maar op sporen loopt ze wel redelijk.. probleem is ook nog eens dat ik nu dus moet rijden met best wel strakke teugels en haar erg veel vooruit moet rijden maar ik heb het idee dat ze dan juist veel minder ontspannen loopt in de galop maar na de galop juist weer wél ontspannen loopt Cool

Een paard wat niet actief genoeg is, zou ik persoonlijk van voren niet al te kort pakken, want dan belemmer je volgens mij alleen nog maar meer. Je paardje moet ook voorwaarts durven gaan, dus geef 'em dan ook eerst eens de ruimte. Als ze na de galop beter ontspant, ga dan met losrijden ook eens wat galopperen (binnen de eerste 10 minuten dat je er op rijdt). Gewoon even lekker wat rondjes galopperen, wat grote voltes, maar ook eens even lekker rechtuit galopperen. Daarbij mag het hoofdje best nog wat omhoog komen, geeft niks. Geef je ook niet teveel been? Mijn paard is ook niet zo'n wakkere, maar sinds ik met een klein spoortje rijd, gaat het stukken beter. Ik drijf alleen als het nodig is (dus bij de overgangen en in wendingen), anders stompen ze af op je sporen. Ik rijd ook niet echt aan de teugel, als ze warm genoeg is, komt dat vanzelf. Belangrijk is het om eerst impuls vanuit de achterhand te krijgen, dan komt de rest vanzelf. En inderdaad, neem een andere instructeur/-trice, of bespreek het probleem met je huidige instructeur. Vertrouw ook eens wat meer op je eigen waarneming, Knipoog je ziet bv al dat ze na de galop beter ontspant. Gebruik dat dus! Veel succes!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 10:47

trouwens, nog een nabrander Clown : probeer eens met je zit om die achterhand er onder te krijgen. Als ik licht achterover ga zitten en aandrijf, dan brengt mijn paard het achterbeen er meer onder (dit kun je ook voelen). Een paard is nl. altijd geneigd om zijn benen onder het gewicht te plaatsen, dus ga wat meer op die achterhand " zitten", het proberen waard!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 18:04

Agnes75 schreef:
BrittKitt schreef:

Een paard wat niet actief genoeg is, zou ik persoonlijk van voren niet al te kort pakken, want dan belemmer je volgens mij alleen nog maar meer. Je paardje moet ook voorwaarts durven gaan, dus geef 'em dan ook eerst eens de ruimte. Als ze na de galop beter ontspant, ga dan met losrijden ook eens wat galopperen (binnen de eerste 10 minuten dat je er op rijdt). Gewoon even lekker wat rondjes galopperen, wat grote voltes, maar ook eens even lekker rechtuit galopperen. Daarbij mag het hoofdje best nog wat omhoog komen, geeft niks. Geef je ook niet teveel been? Mijn paard is ook niet zo'n wakkere, maar sinds ik met een klein spoortje rijd, gaat het stukken beter. Ik drijf alleen als het nodig is (dus bij de overgangen en in wendingen), anders stompen ze af op je sporen. Ik rijd ook niet echt aan de teugel, als ze warm genoeg is, komt dat vanzelf. Belangrijk is het om eerst impuls vanuit de achterhand te krijgen, dan komt de rest vanzelf. En inderdaad, neem een andere instructeur/-trice, of bespreek het probleem met je huidige instructeur. Vertrouw ook eens wat meer op je eigen waarneming, Knipoog je ziet bv al dat ze na de galop beter ontspant. Gebruik dat dus! Veel succes!

ik rijd in een manegeles dan kan je niet zomaar gaan galoperen Tong uitsteken ook is het dat ze heel erg de hand van de ruiter nodig heeft omdat ze anders geen orenspel loopt enz en ik ga zeker ook vragen aan mijn instructeur hoe dat zit met na de galop wel ontspannen enzo

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 18:57

steffie4ever schreef:
idd en van wie heb je dat in godsnaam gehoord dat je je benen iets verder naar achter moet leggen Verward

maarja verder sluit ik me aan bij sjonniej aan je paard moet eerst aan het been zijn!
succes Knipoog

Toch zie bij Grand Prix ruiters wel vaak dat ze dat doen in de Piaffe, en dat is toch wel verzamelen en de achterhand er onderbrengen of niet?

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:10

nina62 schreef:
steffie4ever schreef:

succes Knipoog

Toch zie bij Grand Prix ruiters wel vaak dat ze dat doen in de Piaffe, en dat is toch wel verzamelen en de achterhand er onderbrengen of niet?

dat is wel zo maar ik heb dat echt nog nooit gehoord of gezien dat ruiters hun benen verder naar achteren leggen met verzameling enzo Tong uitsteken

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 19:48

ik heb het ook maar gehoord hoor Tong uitsteken verder niks mee gedaan