voor het eerst buitenrijden op 'gek'

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manowar

voor het eerst buitenrijden op 'gek'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 10:22

Zoals de titel al zegt: morgen is de grote dag.

Ik rijd nu al een aantal weken op een Hannoveraner ruin met nogal een verleden. Hij heeft al heel wat ernstige en minder ernstige ongelukken veroorzaakt tijdens buitenritten.

Het probleem is namelijk dat hij zeer, zeer sterk is en dat laat merken. Vanuit het niets kan hij plotseling beginnen bokken en steigeren. En dan niet uit plezier, maar naar het schijnt echt om je eraf te krijgen. Hij kan ook het bit tussen de kiezen nemen en 'op hol' gaan, waarbij je schijnbaar tegen een boom moet parkeren om hem te stoppen, wat soms zelf dus nog niet genoeg is gebleven. Hij is al eens geschept door een auto.

Dit is ook de reden waarom dit raspaard met papieren bijna is afgedankt.

Nu rijd ik er ongeveer een maandje op: het gaat allemaal progressief beter, vooral het springen (we zijn beiden geen aspirant Anky's). Heb hem lekker verzameld bij de dressuur, springen is hij onder volledig onder controle. Echt een klassepaard.

En morgen is dan de 'grote dag'. Een lange bosrit. Ik ben niet bang uitgevallen, ik zit stevig en heb sterke armen, maar ik heb ook geen zin om mijn nek te riskeren. Mijn instructeur geeft me voor de zekerheid een extra bit (renbit), ik draag een bodyprotector...

Het enige dat me toch nog enigszins verontrust: wat te doen op een smal pad waar je geen voltes kunt rijden op een gek paard? Instinctief zou ik hem tegen een boom parkeren, maar zijn er (behalve rijtechnisch dan uiteraard) nog andere tips? En wat te doen als hij in het verkeer opeens kuren vertoont? We moeten een druk kruispunt passeren (90 km/h).

Wanneer het morgen allemaal okee gaat, kan ik hem mijn pensionpaard noemen en dan gaat het echte werk beginnen.

Bedankt!

Apple

Re: voor het eerst buitenrijden op 'gek'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 10:33

Ik begrijp dat je met een groep gaat?

Beetje afhankelijk van hoe hij reageert:
- Redelijk voorop rijden, maar nog achter het voorste paard parkeren. Afspreken met degene op het voorste paard dat jij aangeeft wat er gebeurd als hij opspeelt. Immers, bokken en steigeren gaat al een stuk minder makkelijk als er flink wordt doorgedraafd. Hoofd hoog houden dan wordt het ook al een stuk minder makkelijk om te bokken (rijtechnisch niet zo correct, maar hou gewoon je ene hand een stuk hoger dan je andere hand).
- Mocht hij juist vervelend worden achter een ander paard kijk dan of je naast een ander paard kan rijden (neus ongeveer ten hoogte van het zadel van de ander) of anders helemaal voorop.

Probeer in het begin een heel lang stuk te draven op hoog tempo. Dan zijn er vaak wel wat praatjes kwijt.

Als hij gaat rennen, niet trekken (dan gaan ze alleen maar harder). Als je geen voltes kunt rijden kijk dan of je stelling kunt vragen (eisen) naar 1 kant. Dat maakt het rennen al een stuk lastiger. Als hij dan toch gaat rennen dan even flinke ophouding met 1 teugel, weer ontspannen, ophouding andere teugel.

Vooral het draftempo in het begin is belangrijk, als dat hoog genoeg is zijn de praatjes snel verdwenen (ik heb vaak genoeg paarden juist vervelend zien worden als het tempo te laag was en ze dus continue ingehouden moesten worden).

Nu ken ik het paard natuurlijk niet, dus ik hoop dat dit als aanpak enigzins werkt, bij de meeste paarden die ik ken was dit wel afdoende. Overigens, voltes draaien hou ik niet zo van. Vaak worden ze daar alleen maar drukker en heter van.

O ja, voordat je gaat rijden morgenochtend eerst nog even losgooien of longeren zodat de scherpe kantjes er al vanaf zijn.

Veel plezier iig, het klinkt alsof je goed bent voorbereid en je kent het paard nu ook al enige tijd Lachen (en stel dat het niet goed gaat, dan moet je misschien maar besluiten dat 'buiten rijden' niet past bij dit paard. Als hij plezier heeft in springen dan is daar wellicht een carriere voor hem weg gelegd).

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 10:56

juist apple Ja

mss ook een slof voor de zekerheid aandoen? tenminste..als je er goed mee om kan gaan Bloos

Manowar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 10:59

Bedankt voor de goede tips! Ik ga hier morgen zeker aan denken.

Mijn instructeur heeft me liever vrij ver achteraan, ikzelf ging voor de happy middenmoot. Helemaal vooraan is absoluut niet verstandig en ik heb toch liever twee a drie goede ruiters voor me (het zijn allen vlotte dieren die ze rijden, maar zonder rare streken). Achteraan zijn we beiden niet happy.

Inderdaad was ik liever in een kleinere groep of zelfs slechts met een ander iemand naar buiten gegaan, maar het moet er dan toch maar eens van komen en ik geloof dat we met zeven mensen zijn.

Wat het tempo betreft: dit ga ik morgen zeker vragen. Even een goed lang stuk flink draven. En een vlot tempo.

En uiteraard ga ik morgen eerst uitgebreid dressuren. Dit paard heeft ondanks normale voeder echter een conditie...niet te doen. Buitengooien gaat helaas niet, want de omheining is niet al te hoog en het is een zeer goed springpaard met humor.

Ik hoop echt dat het morgen gaat lukken. Ik rijd dit paard bijzonder graag en heb tot nu toe geen reden gehad om hem niet te vertrouwen, maar in je achterhoofd hou je toch al die enge verhalen. Ik wil hem gewoon graag een kans geven. Nu wordt hij niet of onregelmatig gereden en hij heeft zoveel talent.

Wie weet binnenkort een nieuwe combi?

P.S. slof schijnt niet te werken (hoofd omlaag en bok bok). Pessoa helpt eveneens niet en is niet mijn ding. Ik rijd wel met een dubbele teugel morgen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 11:07

suc6 morgen!
en misschien is een halster touw om zn hals ook wl handig????
suc6 iig!
xxxiezz

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 11:18

Zoals Apple al zei, hoofd hoog houden. Geheel tegen je gevoel in, maar lekker met zijn neus in de wind laten lopen en proberen zijn hoofd daar te houden. Hoe lager zijn hoofd hoe gemener ze kunnen bokken.
Goed voorwaarts rijden, meteen been erbij als je maar half denkt dat hij afremt om te boel te bedonderen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 12:56

ik kan me alleen maar aansluiten bij de vorige tips. normaal gezien zou het zo toch moeten lukken, succes!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:04

Een stuk of 2/3 paarden ervoor klinkt zinnig Lachen. Als je met een groep van 7 bent ben je dan niet direct vooraan als hij opspeelt, maar mocht hij per abuis 180 graden omdraaien of alleen nog achteruit willen dan zijn er nog voldoende paarden achter om die plannen te verijdelen Haha!.

Halstertouw of bokriempje klinkt ook zinnig Lachen. Ik heb zelf graag een martingaal bij buitenritten, maar aangezien je al met dubbele teugel rijdt denk ik dat een martingaal dan wellicht wat in de knoop komt.

Ik denk dat het wel goed zal komen Lachen.

Helaas is dat vaak zo, paard speelt op dus mag niet meer mee naar buiten. Dus als hij dan weer een keer buiten komt dan zal ie alleen maar drukker doen. Ik hoop dat je een goede rit hebt, laat je het nog even weten in dit topic hoe het is gegaan?

Manowar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 15:24

Hallo,

Dat idee van het halstertouw klinkt goed. Beetje extra houvast voor mocht het nodig zijn.

Ik kom nog even terug op het stelling vragen bij 'nood'. Bedoelen jullie hiermee:

* werkelijk hoofd wegtrekken
* meer stelling dan doorgaans
* gewone stelling

Klinkt misschien stom, maar tot nu toe heb ik nooit paarden gereden die ik niet onder controle had. Ben nog niet eerder in een noodsituatie terechtgekomen, enkel 'kleine noodjes'.

Ik zal jullie in elk geval laten weten hoe het is gegaan. En nogmaals bedankt voor de tips.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 16:57

Over stelling vragen bij nood:

Eerst vraag ik gewone stelling. Helpt niet? Dan even een flinke ophouding met mn binnenhand om wat meer stelling door te vragen. Helpt nog niet? Dan geef ik een behoorlijke ruk aan mn binnenteugel om koste wat kost die stelling erdoor te peuteren. Lukt het niet goedschiks dan maar op een andere manier Haha! (desnoods hou ik enige tijd die binnenteugel gewoon vast. Ik weet het, ook rijtechnisch niet helemaal correct).

In dit soort gevallen ga ik altijd liever voor de praktische oplossingen dan voor de rijtechnisch correcte benadering. Liever even volkomen incorrect doch effectief inkomen dan alsnog gelanceerd worden en je paard in de verte zien verdwijnen. Mits je na het crisismoment weer gewoon ontspant en lang teugeltje geeft in stap bijvoorbeeld.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:01

Ik ben echt benieuwd hoe het gaat morgen Ja
Met alle tips zul je een heel eind komen..

Weet je eigenlijk niet of het paardje tijdens zijn "ongelukken" alleen of in een groep was?? Vaak maakt dit ook een behoorlijk verschil..
Veel paarden passen zich gemakkelijker aan in een groep Lachen

Maar goed, ik ken dit paardje niet, wil je alleen veel succes wensen OK dan!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:50

en hoe ging het?

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 20:32

Ja nu ben ik eigenlijk ook wel benieuwd...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 21:19

Ik neem aan dat we het vanzelf wel zullen horen hoe het was gegaan Lachen.

En of het uberhaubt wel door is gegaan, het was flink koud buiten met af en toe sneeuwbuien.

Manowar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 22:05

Hallo mensen,

tsja, helaas kan ik jullie geen andere melding doen dan dat het allemaal inderdaad niet is doorgegaan. Boos! Een groep mensen die voor ons is gaan buitenrijden had doorgegeven dat het te gevaarlijk was. Door de dooi van gisteren en de vrieskou van vandaag was het hele bos veranderd in een glijbaan: vier paarden lelijk onderuit gegaan (schijnbaar op een brug). Mijn instructeur heeft dus op die basis de hele zaak afgeblazen.

Ik kom dus op de manege met bodyprotector, halstertouw, etc. en het ging dus niet door...(voelde me wel een beetje indioot en extra-terrestrial). Eigenlijk wel balen want ik had mezelf er echt mentaal, fysieke e.d. op voorbereid. Ik was nog meer geconcentreerd dan op een doorsnee wedstrijd. Maar toch de verstandigste keuze.

In elk geval dus dan maar een drietal uren stevig gereden. Vandaag ook het nieuwe zadel uitgebrobeerd. En ik heb vandaag echt super gereden. Blijkbaar zo ontzettend gefocused op het paard dat werkelijk alles lukte (behalve die tenen die nog wel eens een beetje teveel willen uitsteken). En eerlijk gezegd vond ik het nog enger dan wanneer we werkelijk naar buiten waren gegaan. Onze 'binnenbak' bestaat uit een overdekte bak met zeilen...met de wind vandaag en het ijs en de sneeuw die er telkens vanaf waaide (woei?) had ik het eerste kwartier mijn handen vol. Brrrr, vond het zelf ook eng. Stom he? Paard op hol, huizenhoog springen = geen probleem, maar een simpel zeiltje...?

Conclusie van het verhaal is dat ik het paard niet eens meer in pension hoef te nemen. Instructeur was onder de indruk, heeft het paard zonder extra pensionkosten aan me toegewezen, binnenkort beginnen we serieus te trainen, eventueel al een springwedstrijd dit voorjaar/zomer en het allermooiste: over enkele weken gaan we naar de renbaan! Nu, ik heb dit dus nog nooit eerder gedaan, maar dit klinkt als muziek in de oren. Paard is ook daar niet echt te vertrouwen naar het schijnt, maar op een open vlakte waar we volle bak kunnen rennen...voel ik me veiliger bij dan op smalle bospaden en verkeer. Beetje lol tussendoor moet toch kunnen.

In elk geval heb ik boost van vertrouwen tot en met. Ik ben erg happy, heb geen/weinig twijfels meer of ik het paard we onder controle kan houden waar dan ook. Ik heb vandaag zowel mezelf als het paard goed leren kennen.

Voel me alsof ik de hele wereld aankan! Klinkt erg penny, ik weet het, maar was tot vandaag gewoon nog niet echt zeker van de zaak.

Stomme is, dat ik vandaag foto's had willen nemen (voor jullie en voor mijn profiel). Ik was dus in alle concentratie vergeten het ding mee te nemen. Jullie zullen dus nog even moeten wachten, omdat ik doorgaans 's avonds rijd (=donker) en ik over een week een weekje ga skien.

Hoe dan ook, jullie zijn bijzonder bedankt voor alle lieve interesse en tips en zodra ik werkelijk met hem naar buiten ben geweest krijgen jullie het meteen te horen en te zien!

Heel veel groetjes,

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:15

Hee geweldig, dat klinkt goed Lachen.

Jammer van de rit, maar waarschijnlijk de verstandigste keuze Lachen. Beter niet gaan dan met paard en al onderuit.

Als ik het goed begrijp is het paard nu min of meer 'jouw' bijrijdpaard geworden Lachen. Leuk hoor Lachen. Dan is er dus wel duidelijk een 'klik' tussen jullie Lachen.

Ook leuk om met hem een keer naar de renbaan te gaan Lachen. Ik heb zelf ook dat ik 'bos' enger vind dan 'open vlakte' (dat komt doordat ik vnl op het strand rij Haha!).

Veel plezier nog verder Lachen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:30

goede keuze gemaakt!
en ik weet denk ik wel zeker hoe jij je voelt Haha! erg happy en je kan alles aan Haha!

suc6 in de toekomst samen!
xxiezz

Manowar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 22:49

Ja, ik veronderstel dat ik het paard inderdaad mijn bijrijdpaard kan noemen. Mijn eerste bijrijdpaard sinds tien jaar (stop i.v.m. studie). Echt een supergevoel. Ben ook echt gemotiveerd om er lekker tegenaan te gaan en er iets moois van te maken.

Ik weet niet of we een 'klik' hebben zoals jij dat zo mooi verwoordt Apple, ik ben niet de beste ruiter op deze aardbol en er zullen mensen zijn die het paard beter kunnen berijden dan ik. Ik heb veel beperkingen en de nodige fouten. Ik denk echter wel dat er weinig mensen van mijn niveau zijn die geinteresseerd zijn om veel tijd te steken in een paard dat nooit fatsoenlijk is getraind. Uiteindelijk kiezen die toch meestal voor een paard waar gemakkelijker mee vooruit te komen is. Echte wedstrijdambities heb ik echter niet en dan is dit paard een goede uitdaging. En zo'n springwedstrijd is stilletjes wel een doel uiteraard. Nog wel eventjes oefenen, want paard is met vorige ruiter het publiek in gesprongen (moet ik telkens weer om grinniken Haha! ).

Overigens heb ik in de korte tijd dat ik het paard rijd wel de indruk dat hij me herkent. Altijd leuk om begroet te worden met de oortjes naar voren (dat appeltje na de les zal er ook wel aan toe bijdragen Haha! ).

Manowar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 21:15

Hallo mensen,

Het is alweer een tijdje geleden, maar ik zou laten weten hoe het nu was gegaan.

Vandaag dus voor de eerste keer naar buiten geweest (er zat wat tijd tussen o.w.v. vakantie). En dus geen centje pijn! Geloven jullie het zelf? Ik alvast bijna niet.

Vrijwel hele toch met lang teugeltje gereden, niks geen trekken, paniek, bokken, etc. Hij was nog rustiger dan tijdens een doorsnee springtraining. Ik was wel op elk moment volledig op mijn hoede en had jullie tips allemaal in mijn achterhoofd. Het enige moment dat er even wat denk- en armkracht aan te pas moest komen was bij het passeren van de renbaan. Stilletjes vond ik die baan ook heel aantrekkelijk...

Ik reed ook gewoon met mijn gewone springharnachement: dikke trens, martingaal, mexicaanse neusriem...ik had wel de neusriem wat strakker gezet (vond hij minder leuk). We hebben beiden een geweldige rit gehad. Mega ontspannen.

Ik geef eerlijkheidshalve wel toe dat hij op zaterdag flink heeft gewerkt. Naar het schijnt heeft hij het zijn ruiter op zaterdag ook flink moeilijk gemaakt. Dus misschien piep ik de volgende keer wel heel anders. Desalniettemin geeft dit natuurlijk veel vertrouwen. En ik ben stiekem wel een beetje trots op ons Haha! . Weer een stapje vooruit.

En uiteraard na de rit lekker beentjes afgespoeld, drooggewreven en veel appeltjes en worteltjes. Hij gelukkig, ik heel gelukkig.

Nog bedankt allemaal voor de juiste tips!

Een gelukkige Man o' war

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:17

Geweldig OK dan!

Vandaag was natuurlijk ook prima qua weersomstandigheden om het te proberen Lachen.

Je zult vast nog weleens een bok krijgen, maar nu weet je iig dat hij ook normaal buiten kan doen Lachen.

Manowar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 21:23

He Apple,

je bent er snel bij!

Inderdaad verwacht ik een volgende keer meer weerbarstigheid, maar voorlopig was het een goede eerste keer. En elke keer leer ik hem weer een beetje beter kennen. Ondertussen zijn we al aardig op elkaar ingespeeld. We kwamen nog mensen tegen van zijn vorige stal tegen, en zij hadden toch grote ogen (goed gevoel, haha).

Ik had foto's willen maken, maar vond het uiteindelijk niet verantwoord om tijdens de rit meer te vragen dan genoodzaakt.

Zodra ik eens foto's heb, zet ik ze erop.