Hoe leer je iemand je paard aan te pakken??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Hoe leer je iemand je paard aan te pakken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 21:39

Mijn bijrijder kan heel goed met mn paard overweg, en tegenwoordig als ik er bij sta en zeg toon initiatief zet m aan t werk, en laat m niet zo met je er van door lopen, jah dan doet ze het en voila hij loopt.
maar zolang ik kijk en mn stil hou laat ze m teveel gaan, ze heeft m de afgelopen periode meer gedaan, en sindsdien weet hij precies waar hij langs kan, en er zijn veel gaten bij dr.
hoe kan ik dr aan dr verstand peuteren dat ze m zelf ook zo mag rijden als ik zeg, ze gaat met m starten (dankzij mn vader) en ik hoop wel dat ie zich dan een beetje normaal kan gedragen, is nouj niet de bedoeling dat ie alle kante opspringt wat ie nu dus wel doet.

iemand tips???

Ineke2

Re: Hoe leer je iemand je paard aan te pakken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:04

Heeft ze les?
Verder ook met haar praten dat ze ook als jij niets zegt hem aan het werk moet zetten. Dat ie dan een stuk minder lastig is etc...

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:07

vaak zie je bij mensen die toch iets onervaren of angstig zijn dat het moeilijk vinden om een paardje aan te pakken.. ik zou toch meer gaan lessen als ik haar was en proberen er toch een paar keer per week bij te zijn en haar te vertellen wanneer ze op welke manier het paardje moet straffen of belonen en waarom! Ze moet leren dat straffen niet zielig is omdat een paard ook gewoon behoefte heeft aan duidelijkheid en grenzen!

Nick_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:23

Duidelijk vertellen wat ze moet doen, lijkt mij zo???
En zeggen dat ze dit ook mag doen zonder jouw hulp.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 01:44

Ook zeggen dat je het merkt als ze hem niet genoeg aan het werk heeft gezet en dat het in zijn nadeel werkt als jullie niet allebei hetzelfde vragen. daar zal ze begrip voor hebben. Hebben jullie een schriftje waarin je alle dagen zet wat je gedaan hebt en hoe het ging, dat kan een goede motivatie zijn.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 12:53

ik zou er zelf een paar keer gewoon les aan geven en haar goed aan het werk zetten. vertel ook zelf wat je allemaal doet. en ja, als het allemaal niet werkt, laat haar het dan maar leren door ervaring, als ze een goede ruiter is en denkt aan het welzijn van het paard, en het paard gaat eens een keer het serieus uithangen, moet ze eens goed optreden (dit in de veronderstelling dat het een goed ruiter is)

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:17

Als je een goede bijrijder hebt is het geven van vertrouwen aan de bijrijder ook belangrijk. Een bijrijder is toch afhankelijk van degene waarvoor de bijrijder rijdt. Als je commentaar geeft heb je hetzelfde effect als bij een les, val je weer terug op jezelf dan wordt het een ander verhaal. Ook als de eigenaar kijkt en niets zegt, is het voor veel bijrijders wat moeilijker. Ze zijn vaak ook gevoeliger voor commentaar of kritiek. Als je niet overvraagt aan de bijrijder, vertrouwen geeft en duidelijk bent, dan komt het wel goed. Dat wat je eist van de bijrijder moet de bijrijder wel kunnen of je moet er samen naar toe kunnen werken.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 15:04

Bijrijder zijn is nooit gemakkelijk en al helemaal niet als de eigenaar staat te kijken.
In de eerste plaats gaat het niet in haar geval om haar eigen paard, duidelijke afspraken zijn dus noodzakelijk om tot prestaties te komen.
In de tweede plaats als de eigenaar staat te kijken kan het zijn dat ze gespannen raakt omdat je er staat. Ik heb dat zelf ook wel eens dan staat er een speciaal iemand te kijken en dan wil ik het juist extra goed doen en dan creeeer ik een enorm spanningsveld wat zich uit doordat ik in draf in eens niet meer fatsoenlijk rustig doorzitten kan. Dan moet ik mezelf echt dwingen rustig door te ademen en te ontspannen.

Je zult haar dus moeten helpen of een keer stiekem gaan kijken als zij het niet doorheeft en zien hoe het dan gaat.
Als je haar helpt mag je best zeggen zo een zo rijden en als het goed gaat ja goed zo en voel wat die onder je doet.
En als het paard teveel wegloopt nog bij haar dan hoort het nog niet in die combinatie thuis op de wedstrijd dan komt het starten te vroeg. Niet denken op hoop van zegen want je kunt de combinatie ook beschadigen voor het leven.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 16:39

ze kan hem rijden, en als ik kijk word ze niet zenuwachttig, ze wil juist dat ik mee naar les ga. maar als ik dan zeg van zet hem aan t werk, word kwaad als die loopt te rennen en te springen dan vindt ze t niet haar manier van rijden.
en dr over hebben werkt niet, word ze kwaad en dan heb ik t weer gedaan, najah voorlopig rijdt ze alleen de les, en verder niet gelukkig en hopelijk wordt t dan beter, en anders ga ik hem wel weer helemaal zelf doen, daar heb ik nu ook wel tijd voor.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 17:07

Het blijft moeilijk maar een paard moet gewoon luisteren. Rennen kan en mag niet.
Als je het niet met haar manier van rijden eens bent en je kunt er niet over praten dan moet je erg gewoon een punt achter zetten.

horsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:58

nou ik zou het er znel met je bijrijdtser over hebben want het is jouw paard en het is niet leuk als ze hem straks echt te ver laat gaan want dan heb jij daar later ook last van bij het rijden! dus snel met haar gaan praten en als ze zich niet verbeterd gewoon mee stoppen!

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 23:23

idd... je moet haar gewoon duidelijk maken, dat ze hem zo ook moet gaan rijden als jij niks zegt, of er niet bij bent... en als jij vind dat zij hem niet op de goede manier rijdt.. en zij daar commentaar op heeft, zou ik toch snel met haar gaan praten!! het is en blijft tenslotte jouw paard... kijk rijdt ze hem nou goed op haar manier, zonder dat er gaten vallen dan is er niks mis... maar als zij hem niet goed heeft lopen en jij helpt haar en zegt dat ze het beter anders kan doen, maar zij wordt dan kwaad... tsja... dan is een gesprek denk ik nodig!!! wees gewoon duidelijk tegen haar!!

roxanna_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 23:27

misschien is het handig dat zei ook bij jou komt kijken wanneer jij rijd! dat ze weet hoe jou paard gereden word en hoe jij dat wil.... en laat haar zien dat ze dat ook moet doen als jij er niet bij bent.
succes ermee.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 01:44

Je zal haar duidelijk moeten maken dat er een duidelijke communicatie moet zijn tussen mens en dier. Dat betekent NOOIT geweld maar consequent zijn. Het is uitermate gevaarlijk om op deze manier die jij beschrijft met een paard om te gaan. Niet alleen voor haar zelf maar ook voor de omgeving. Het paard doet eigenlijk niets verkeerd!!! ZIj is en hoort de leider te zijn. Een paard is van origine een kuddedier en wil graag geleid worden (af en toe zouden ze met hun paard best eens sommige mensen mogen leiden wat mij betreft Haha! ) Met hun kracht zijn ze ons vele malen de baas. Gelukkig zijn wij slimmer en kunnen we zonder kracht hun met respect en eigenwaarde voor het paard op een prettige manier domineren. Zoiets als wij zijn maatjes maar als er beslissingen worden genomen beslis ik ten alle tijde! Op die manier wil een paard ook graag voor je werken en kan je het uiterste uit een paard halen.
Wat jou vriendin doet, kan dus best gevaarlijke gevolgen hebben op den duur. Nog even voor alle duidelijkheid, je kan het paard hier niet voor straffen. Wat zou jij doen als je geen leiding zou krijgen en je voelt je onzeker....juist dan ga je dus dingen probereb. Instinctief om te kunnen overleven.

Het is dus in het belang van de combinatie en in het belang van de omgeveing dat deze mevrouw anders gaat communiceren. Overigens zijn daar lezingen over, die heel verhelderend werken. Kleine details en veel tips. Succes in ieder geval

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 09:54

Het gaat hier ook om een ontzettend dominant paard, ook naar mensen toe, als jij hem niet duidelijk op zn plaats houd, wordt hij gevaarlijk
elke keer als ik er over begin, dan schiet ze in de verdediging, ja maar die zegt, en luister jij naar haar.. ik heb maar een paar x in haar les gereden (instructie die nim kent en weet dat hij erg link kan worden)
Toen ze hem 2x per week reed en ik de andere dagen ging t prima, logisch bij mij werd die op zn plaats gehouden en dat wist ie en zij overvroeg hem niet en dan doet ie t wel. toen ik 3 maanden het huis uit ging, is het fout gegaan, zij ging meer vragen, hij pikt het niet, en zij liet hem teveel lopen, gevolg ik kom weer thuis, paard stuiterd naar de wei, huppelt tijdens het losrijden, en wil buiten alleen maar hard. nu heb ik hem weer onder me tijdens het rijden, alleen laat zij hem teveel gaan. al moet ik eerlijk zeggen het ging afgelopen za al een stuk beter.
en ze heeft mij ook vaak zat zien rijden, en ik hou me nu steeds in en zeg na die tijd van, kun je niet iets meer dit of dat, of als je dat nou eens zo doet, en dan begint zij weer van zeg t direct, eh het is de bedoeling dat dit uit jezelf komt.
mss leert ze t ooit en anders moet ze maar stoppen, en dan kan ze direct stoppen (ze wil nu mss stoppen en wel wedstrijden blijven rijden, dat dus absoluut niet)
sorry voor t lange verhaal

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:46

Misschien kan de bijrijdster wel goed rijden, maar een dominant paard kan ook dominanter gemaakt worden, door de manier van rijden. Ik zou nooit aannemen dat dit misschien wel een keer lukt en dat het dan beter gaat. Een echt dominant paard, pakt elk gaatje als je niet oplet, daar kun je beslist niet mee schipperen.

Ik zou alleen iemand laten bijrijden, die elke poging tot dominantie rijtechnisch en in de omgang op de juiste manier weet op te lossen. Ook een dominant paard accepteert zijn meerdere, gewoon omdat dat aan een paard meer zekerheid geeft. Die zekerheid geeft het paard niet als het voelt dat het paard (soms of altijd) de meerdere is. (Zou jij je zekerheid aan iemand toevertrouwen, die het beslist niet in de hand heeft ? Dat zoekt een paard uit). Er zijn zeer dominante karakter paarden, veel ruiters vallen erop als ze die zien, maar om dat elke dag goed te rijden komt iets anders kijken. Dan is het ook prettig om een bijrijdster te hebben, omdat het vaak veel moeilijker rijden is, dan gewone paarden met daarbij de normale sores. Bij zo een paard moet je een goede ruiter hebben met daadkracht. Als de bijrijder/bijrijdster dat niet heeft, zou ik hem/haar niet op het paard laten rijden. Ik zou niet aannemen dat het vanzelf wel goed komt.... Je moet heel consekwent zijn en dat steeds weten vol te houden. Het ligt aan de situatie en het paard, dit kan overgaan maar het kan ook zijn dat je ermee moet leren leven, en moet voorkomen dat het uit de hand kan lopen. De ruiter is de kapitein en er is een de baas, waarmee niet onderhandeld kan worden. De kunst is dat om dat op de goede manier, elke keer weer, duidelijk te maken. Misschien komt het dan nog goed. Geweld, slaan en harde methoden helpen bij dit soort paarden niet. Heel consekwent gedrag in alles. Het klinkt eenvoudiger dan het in de praktijk is. In dit soort situaties staan de beste stuurlui meestal aan wal.
Als zo'n paard en ruiter een goede combinatie vormen, gaan ze vaak door het vuur. Het kost veel meer inspanning, de voldoening is anders en vaak groter als dat lukt. Succes.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 12:33

Tact schreef:
maar een dominant paard kan ook dominanter gemaakt worden, door de manier van rijden. Ik zou nooit aannemen dat dit misschien wel een keer lukt en dat het dan beter gaat. Een echt dominant paard, pakt elk gaatje als je niet oplet, daar kun je beslist niet mee schipperen..

verder is het een schat van een beest hoor, alleen wat je zegt, wel veel moeilijker om mee om te gaan, kost veel energie en doorzettingsvermogen. maar als die het doet, dan komt er ook wat uit, en krijg je dr ook wat voor terug.
en heb dr nu een mail gestuurd en alles nog een x uitgelegt, mss dat ze t nu gaat begrijpen, in ieder geval heeft ze door dat t zo niet langer gaat.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:50

Het lijkt wel of ik hetzelfde heb met de amazone die nu mijn ruin rijdt en hopelijk in de toekomst helemaal kan gaan overnemen.
Hij is ook erg dominant en ik heb haar er al enkele keren op aangesproken dat ze hem veel consequenter moet behandelen en rijden, ze moet er meer boven staan.
Helaas is de boodschap nog niet helemaal overgekomen want sinds ik het een tijdje druk heb gehad met mijn nieuwe baan heeft zij hem 2 weken alleen gereden (wel 1 keer in de week in de les) en sinds die tijd trekt hij zich los op de wasplaats en krijgt ze hem 1 kant van de bak niet meer doorgestuurd omdat hij er daar elke keer uitklapt.
Ik ben er zelf maar weer opgestapt maar heb hem werkelijk een aantal keren de bak door moeten trappen om de aandacht weer bij mij te krijgen.
Zij is veel te lief en durft hem niet aan te pakken wat wel voor gevaarlijke situaties kan leiden, hij zet het gewoon op een lopen en er is geen houden meer aan. En dat terwijl hij toch echt M1 met winst is.
Volgende week vrijdag 11/03 wil ze van de gelegenheid gebruik maken om een onderlinge wedstrijd te starten met hem in het B. Maar ik heb haar ook al verteld dat ze dan de komende 2 weken toch echt wat meer aan zijn vet moet zitten want anders krijgt ze hem de bak niet rondgestuurd!

Ik kijk het zelf nog een tijdje aan en hoop dat ze er iets meer aan gaat rijden want zo gaat het niet lukken. Natuurlijk is ook zij vrij onervaren maar ze wil wel graag leren. Dan moet ze ook aannemen dat een trap tussen de ribben niet meteen dramatisch is. Maar wat bij haar een trap is, is bij mij echt een aaitje... .
Maar ik ken je probleem en ik denk dat het enige wat helpt is haar goed mee begeleiden en haar blijven monitoren. Als het dan na al de tijd en moeite die je erin stopt niet beter gaat, dan moet je er mee stoppen.