stijfheid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Supershadow

stijfheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 18:20

Mijn pony is heel stug in d'r hals/schouder. Wanneer ze een volte rijdt of een wending maakt doet ze dat heel raar.Zal een voorbeeld geven:" ik wil op de rechthand een volte maken e-b-e op het moment dat ik de volte inzet loopt ze heel apart met haar hals en schouder naar links gebogen de volte. Dit doet ze in alle gangen elke wending. Ook wanneer ik haar rond genoeg rijdt heeft ze hier last van. Ik vraag van te voren eerst stelling naar binnen dat gaat goed maar zodra ze van de hoefslag afkomt is het weer mis. Zijn er redenen hiervoor of heeft iemand tips. ik zou graag jullie commentaar horen omdat ik merk dat mijn pony zo ook niet lekker loopt. en altijd maar op de hoefslag rijden is ook niks. Dus kommaar op!

capopjekop

Re: stijfheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:24

Ik weet niet of ik het goed begrijp, maar volgens mij loopt ze door je hulpen heen (ben ff de naam kwijt) In dat geval moet je haar begrenzen met je buiterteugel en terug drijven met je buitenbeen.

Of bedoel je het anders?

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:28

ja ik snap het verhaal ook niet echt Haha!
of ze loopt over de buitenschouder weg,loopt dus door je hulpen heen,is dus rijtechnische gewoon op te lossen.

of er is meer aan de hand.
zoals het zadel?tanden?last van de spieren?

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:54

hhhmm, volgens mij bedoelt ze dat de stelling op de hoefslag gewoon goed is. Maar als ze een volte indraait dan neemt de pony buitenstelling aan, zonder dat zij het wil....toch?

Ik zou beginnen om over de tweede hoefslag te draven. Dan stelling vragen aan beide kanten, dus binnen en buitenstelling. Als dat goed gaat, dan probeer je een volte. Desnoods maar een halve! Doe dit als volgt: Binnenhand iets van de hals en met je binnenbeen naar je buitenteugel drijven. Op dat moment draai je de volte op je buitenteugel en kan je je binnenteugel ontspannen.

Draait hij zijn hoofd naar buiten (en neemt hij ook gelijk zijn lichaam mee), vraag dan een keer overdreven met je binnenhand en drijf dan gelijk bij met je binnenbeen zodat je weer het idee hebt dat je de volte met je buitenteugel rijdt. Let er echter wel op dat je pony niet over de buitenschouder wegloopt, dit los je op door te begrenzen met je buitenteugel/buitenbeen!

Veel succes ermee, enne alleen hoefslag rijden is inderdaad niet al te leuk Haha!

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:56

How, nog een toevoeging Knipoog Haha!

Probeer ook op de andere hand, waar het dus beter gaat, buitenstelling te vragen! Ook op de volte, dan gebruikt ze namelijk dezelfde spieren.

Ik denk namelijk dat jouw paardje het heel lastig vindt om op eigen benen recht te lopen. Want op de hoefslag heeft ze natuurlijk steun van het hek........Dus het hek weghalen (tweede hoefslag rijden) en zo je paardje recht en op eigen benen laten lopen.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:00

Idd veel op de hoefslag rijden en stelling geven is iets anders dan met je hele lichaam gebogen lopen... dus misschien zit je paard gewoon goed vast! Kan je paard met zijn lijf goed om jouw been heen buigen? En tijdens het longeren... kijkt hij dan ook naar buiten? Dan zit hij dus waarschijnlijk vast en zul je hem los moeten maken/rijden/trainen.

Supershadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 21:17

Aan de longe doet ze dit alleen inhet begin totdat ik ik vraag dat ze wat rustiger en ronder gaat lopen eerst crosst ze namelijk wat aan. Daarna loopt ze wel goed,maar ook als ik haar vanuit de wei naar de poetsplaats wil draaien of iets dergelijks lijkt het wel alsof ze er gewoon moeite mee heeft. ik heb een keertje een weekje alleen maar oefeningen gedaan middels hals buigen links en rechts en dat rustig opbouwen daarna ging het een tijdje goed liep ze gewoon "normaal" maar dan heeft ze na één á twee weken weer dat gedoe. Verder ondanks dat is het een superbeessie en loopt ze perfect mahjah. vind het ook sneu voor haar want ze wil wel graag zo mooi mogelijk lopen (het is een beetje een macho) wat haar dus niet lukt. bedankt voor de tips

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:07

Supershadow schreef:
Aan de longe doet ze dit alleen inhet begin totdat ik ik vraag dat ze wat rustiger en ronder gaat lopen eerst crosst ze namelijk wat aan. Daarna loopt ze wel goed,maar ook als ik haar vanuit de wei naar de poetsplaats wil draaien of iets dergelijks lijkt het wel alsof ze er gewoon moeite mee heeft. ik heb een keertje een weekje alleen maar oefeningen gedaan middels hals buigen links en rechts en dat rustig opbouwen daarna ging het een tijdje goed liep ze gewoon "normaal" maar dan heeft ze na één á twee weken weer dat gedoe. Verder ondanks dat is het een superbeessie en loopt ze perfect mahjah. vind het ook sneu voor haar want ze wil wel graag zo mooi mogelijk lopen (het is een beetje een macho) wat haar dus niet lukt. bedankt voor de tips

Dan denk ik toch dat ze vast zit. Misschien een keer een fysio laten komen o.i.d.?
En verder gewoon veel wendingen maken en gewoon vragen tot zo ver ze kan. Dus niet gaan overvragen, want dan verrekt ze haar spieren alleen maar. En cavaletti lopen, misschien springen. Daarvan worden ze losser in de rug, dat kan ook helpen Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:13

Hoe gaat ze dan hoeken door en andere wendingen?
Hoe is het tempo? Een paard dat te hard gaat hangt ook naar binnen in de bocht, met het hoofd naar buiten...dit is hun natuurlijke manier om de bocht om te scheuren, zogezegd...
Hoeveel wendingen en voltes rijdt je? Misschien heb je er zelf ongemerkt een hoefslagplakker van gemaakt? Probeer de hoefslag zoveel mogelijk te vermijden. Rijdt op de tweede hoefslag als je stukjes rechtuit gaat en verder zoveel mogelijk figuren in een zeer beheerst tempo, wel met impuls, dus geen geslof.
Je kunt ook proberen met een hele lange teugel te rijden, kijken of dat verschil maakt, dan zie je of het in je handen zit. Je zit en benen zijn het allerbelangrijkste, draai je schouders ook goed mee, kijk in de richting die je gaat.
Als ze als je linksomgaat rechts buigt en als je rechtsomgaat links buigt, kun je nauwelijks zeggen dat ze vast zit, ze buigt immers, alleen contra. Als ze vast zit, zou ze een kant wel en de andere kant niet buigen. bovendien zeg je dat ze wel stelling aanneemt, maar daarna de fout in gaat. Klinkt als een evenwichtsprobleem.
Is het altijd zo geweest? Hoe oud is je pony?
Wat zegt je instructeur?

Supershadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 15:22

Springen is helemala geen goed idee haha ze stormt dan recht op de hindernis af.Heb er al een ervaren springruiter opgehad en nog veel meer.Niets helpt. Ze gaat niet bepaald hard door de bocht. Ze loopt de hele tijd een beetje te dansen op haar benen. Dus het gaat meer huppelend dan echt hard. Ik heb haar vandaag los laten lopen en viel me op dat ze op één kant gewoon niet goed loopt. En evenwicht hmm daar zit wat in want af en toe is het net alsof ze hartstikke bezopen is. Ze is overigens 14 jaar en heeft dit niet altijd gehad.Vroeger was ze heel lui en bijna niet vooruit te krijgen dat is ineens omgedraaid tot een hevig actief hyper ponytje.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:05

Wow, dat is vreemd.... Krijgt ze ander voer? sommge ponies worden nogal gek van teveel suiker of eiwit. Maar dat heeft dan weer niks te maken met het stugge van de hals, meer met het dansen.
Heb je al eens met een ander zadel geprobeerd?
Het zadel beinvloed erg de schouders en hals, een te nauw zadel of een zadel dat teveel naar voren ligt of een gebroken boom zeer pijnlijk) kan dan voor dit soort problemen zorgen....
Ze kan ook een probleem in haar hoofd hebben, klinkt gek, maar kijk eens hoeveel mensen met kiespijn ineens met een naar een kant geknikt hoofd gaan zitten...
Dus kiezen, ogen, oren, neusgaten.
Een evenwichtsprobleem op die leeftijd is ook niet echt normaal als ze gewoon beleerd is en nooit eerder dat probleem had.
Misschien toch eens tijd voor een check up door een dierenarts....
Jammer dat ik in Portugal woon, ik zou wel eens willen kijken.

NRPSbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 14:10

Een vriendin van mij heeft hetzelfde met haar pony. Ze heeft er een fysiotherapeut bij gehad en die zei dat je het volgende moest doen:
zet je pony op stal, doe aan twee kanten een touw aan het halster en buig om beurten de hals naar links of naar rechts. Als je de hals naar rechts toe wil trekken ga je aan links staan en trek je het touw over de schouder en andersom. Veel succes! Bloos
Groetjes Sjoukje

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 18:15

NRPSbokker schreef:
Een vriendin van mij heeft hetzelfde met haar pony. Ze heeft er een fysiotherapeut bij gehad en die zei dat je het volgende moest doen:
zet je pony op stal, doe aan twee kanten een touw aan het halster en buig om beurten de hals naar links of naar rechts. Als je de hals naar rechts toe wil trekken ga je aan links staan en trek je het touw over de schouder en andersom. Veel succes! Bloos
Groetjes Sjoukje

Ik denk dat je dit niet zomaar moet proberen...Eerst advies van de fysio vragen, misschien moet ze wel totaal iets anders gaan doen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:49

Zeker. Stel ze heeft een halswervel wat van de plaats en je gaat trekken, kan het verkeerd schieten en zit je met een verlamde of dode pony...