Te veel zweep en aanvalled paard.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Mayo_

Te veel zweep en aanvalled paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 16:08

Probleem 1:

Ik heb de laatste tijd (3 maanden) het gevoel dat ik me zweep te veel gebruik en te weinig met me benen doe.
Ik probeer er op te letten en doe steeds, 2 keer been geen reactie tikje bij. Maar nog heb ik het gevoel dat ik niet goed rij en te veel me zweep gebruik.

Heeft iemand iedeeen waardoor ik minder me zweep hoef te gebruiken?

Probleem 2:

Ik rij soms een paard op de manege dat andere paarden aanvalt. Hij kiest er elke les 1 of 2 uit.
Ik probeer goed contact met hem te houden zodat hij niet kan worden afgeleid door andere paarden maar dat werkt niet altijd, zeker niet aan het eind van de les.
Nou heb ik al van alles geprobeerd maar ik weet het echt niet meer.
De instructriche zegt wel steeds dat ik hem bezig moet houden en dat doe ik dan maar het werkt soms gewoon niet.

En als hij eenmaal een paard in het oog heeft gaat hij er met zijn oren in zijn nek naar toe en gaat bijten (in dat andere paard), en kan je hem gewoon niet mer weg krijgen(alleen als je je armen uit je lijf slaat met een zweep)

Weet iemand hoe ik hem in bedwang kan houden?

Al het commentaar is welkom.

Caesar

Re: Te veel zweep en aanvalled paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:26

Rijd je al met spoortjes? Misschien kun je je zweep daardoor vervangen of gewoon weglaten zodat je hem ook niet kan gebruiken.

Dat aanvallen zou ik ook zo aanpakken, maar als hij aanvalt dan gelijk al een keer flink op zijn achterste trekken. En de ander waarschuwen natuurlijk. Sla je hem op zijn kont? Als hij een poging doet om te buiten probeer hem dan met je hand eens flink op zijn neus te slaan of een fles water over zijn hoofd gooien. Om dat gedrag wat dit paard vertoont kan ik dus heel erg kwaad worden. Een reden zou ik er zo niet voor geven. Laat hem desnoods eens in een hete aardappel bijten...hoe je dat voor elkaar krijgt weet ik niet (mederuiter of jijzelf moet dan de hele les met een hete aardappel rijden). Maar echt waar, bijt die dat andere paard dan moet je hem toch ergens op zijn hoofd raken omdat die daar met zijn gedachten zit..

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 16:33

Spoortjes doe ik liever niet omdat ik nog niet zo een ervaren ruiter ben en bang ben dat ik hem pijn doe.

ik straf hem inder daad heel hard en hang met me gewicht bijna acher het zadel Haha! ook geef ik hem een keiharde tik op zijn kont zodra ik merk dat hij in de aan val gaat en gebruik ook me stem, ik zeg dan iets van 'denker om' met een boze stem.

het werkt soms wel maar niet altijd en dat komt denk ik ook omdat er ondere mensen op rijden die hem niet durven aan te pakken.(ze vragen me heel vaak te ruilen als ze op hem zitten). dus het is niet zo een makkelijk beest.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:55

mayo_horses schreef:
Spoortjes doe ik liever niet omdat ik nog niet zo een ervaren ruiter ben en bang ben dat ik hem pijn doe.

ik straf hem inder daad heel hard en hang met me gewicht bijna acher het zadel Haha! ook geef ik hem een keiharde tik op zijn kont zodra ik merk dat hij in de aan val gaat en gebruik ook me stem, ik zeg dan iets van 'denker om' met een boze stem.

het werkt soms wel maar niet altijd en dat komt denk ik ook omdat er ondere mensen op rijden die hem niet durven aan te pakken.(ze vragen me heel vaak te ruilen als ze op hem zitten). dus het is niet zo een makkelijk beest.

Als je kleine knopspoortjes omdoet dan zul je je paard daar echt geen pijn mee doen! Je hebt toch les? je instructrice zal dan ook wel opletten dat je ze niet overmatig "erin steekt". Het is eigelijk gewoon wat preciezer doorgeven van je hulpen.

Dat stemverheffen doe je al goed! Misschien wil je het probleem oplossen, maar daar is consequentie voor nodig. Als de ander hem niet op zijn flikker geeft, schiet het dus niet op. Vraag dus of je bijv. samen met degene die het ook doen, alleen mag rijden...doorrijden dus. Succes

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 17:04

Ik kan het niet aan al die mensen gaan vragen want het is een MANEGE paard Haha!. Ik zou het wel willen maar dat mag en kan gewoon niet.

Spoortjes zou ik kunnen vragen maar denk niet dat het mag.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:16

Ik zou niet met spoortjes gaan rijden, want zelfs het kleinste spoor doet bij verkeerd gebruik meer kwaad dan goed. Aangezien je zelf zegt geen ervaren ruiter te zijn, zou ik daar dus nog mee wachten. En een spoor is een hulpmiddel dat de drijvende zit en de kuithulpen verfijnt, als je het zonder niet aankan heb je sowieso een probleem. Ik ben niet tegen het gebruik van sporen ofzo, maar vind wel dat het met mate gebruikt moet worden. De oplossing is niet altijd het lukt niet dus ik neem een spoortje.

Het "probleem" met manegepaarden is dat ze vaak redelijk afgestompt zijn door mensen die onduidelijke en niet fijnzinnige hulpen geven. Als iemand alleen nog maar tegen je schreeuwt reageer je vanzelf slecht op een harde schreeuw.

Je meent zelf teveel zweep te gebruiken in je rijden. Dat zou kunnen maar het ligt er ook aan hoe je de zweep gebruikt. Iedere keer een harde tik is iets anders dan even bijtikken achter de kuit. Als je aandrijft moet je het paard de tijd geven om te reageren. Jij reageert denk ik ook niet direct als iemand zegt lopen. Dus geef je paard de mogelijkheid om aan te stappen. Nadat je paard na een tweede keer niet aandrijven niet reageert kun je voorzichtig bijtikken (dat is niet slaan). Altijd alles eerst beleefd vragen dan pas boos worden. Het kan ook zijn dat je hulp niet duidelijk is overgekomen of dat je paard door zijn afgestomptheid (dit is een mogelijkheid geen aanname) op lichte hulpen nauwelijks reageert. Maar zoek altijd eerst de fout bij jezelf want geen paard heeft het in zich om je moedwillig tegen te werken.

Over het probleem met het aanvallen wil ik je aanraden om je paard bezig te houden. Veel voltes, overgangen etc. Als je het idee hebt dat hij zich iets in zijn hoofd haalt dan ga je bijv. de volte verkleinen. Je maakt de oefening net iets moeilijker zodat hij zijn aandacht bij jou moet houden. En jij moet natuurlijk altijd oplettend blijven op zijn gedrag. Als hij eenmaal aanvalt is helaas slaan de beste oplossing, want hij mag het gewoon echt niet. En aangezien slaan op zijn achterhand niet helpt zou ik hem maar in zijn gezicht slaan of in ieder geval die richting. Ik zou de eerste keer nog op zijn hals slaan.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 18:30

Dank je voor de tips.

Ik ga niet slaan als een paard na de eerste 2 hulpen niet door loopt maar tik alleen bij achter de kuit.Ik sla alleen als hij aanvalt.

Dat van oefeningen vermoeilijken vond ik wel een goede tip Haha! ga het proberen.
Ik ga ook maar wat meer letten op de manier van mijn hulpen en echt goed voelen waar ik met me been zit.

Als nog bedankt en meer tips zijn welkom.
Ik ga nu rijden maar denk niet dat ik op lex(paard in questie) zit want ik heb nu al 3 keer achter elkaar op hem gezeten(ruilen), maar aan me hulpen kan ik wel oefenen.

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 10:05

Oke over probleem 2 hoef ik me geen zorgen meer te maken want hij is verkocht. Huilen

Ik hoorde dus dat ik samen met nog een meisje de enige waren die nog op hem wouden rijden. En aangezien ze nu met geld problemen zitten is hij verkocht.
Hij ree nog maar 2 keer in de week en at dus zo'n beetje geld.

Maar het is ook het beste voor hem want nu heeft hij een baasje die van hem houd zoals hij is. Ach gut

Bedankt in iedergeval voor de tips

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 10:15

Als je het gevoel hebt teveel met je zweep te rijden en te weinig met je been dan is het antwoord heel simpel, je had het zelf kunnen bedenken:
"Dan moet je zonder zweep gaan rijden"Dan heb je geen keus dan moet je op alleen je been rijden.

Met het oogpunt op het aanvallen van andere paarden. Dat paard en ookal is die verkocht ik wil er toch even op antwoorden. Dat paard is niet gehoorzaam en ziet jou of wie dan ook niet als de baas. Dat los je op door hem de baas te worden, maar dan moet wel iedereen dat doen en niet een allen.