Hoofd in de lucht bij aanspringen galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

peeky

Hoofd in de lucht bij aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 09:56

Mijn paard gooit altijd haar hoofd in de lucht als ze in de galop aanspringt. Ook als ik haar van tevoren lager instel doet ze het. Ze maak ook geen sprong voorwaarts maar een sprong omhoog als het ware. Ik hou haar niet tegen de de teugel en geef haar genoeg ruimte, dus daar ligt het niet aan. Tot nu toe was het niet echt bezwaarlijk, maar nu we wat meer naar de M toe gaan trainen moet ze dit toch afleren. Heeft iemand met eenzelfde soort probleem te kampen gehad en wat heb jij er aan gedaan?

Sjonniej

Re: Hoofd in de lucht bij aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 10:14

Het lijkt me dat ze niet sterk genoeg is van achteren voor een goede overgang. Heel veel oefenen met aanspringen en veel overgangen in galop maken; middengalop, verzamelde galop etc.
Ik denk dat als je hiermee haar achterhand sterker maakt, het probleem een stuk minder zal zijn.

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 10:24

Galop is de moeilijkste gang voor Jildau. Verzamelde galop zit er gewoon nog niet in, dan valt ze 9 van de 10 keer eruit. Middengalop wel, maar ik ben de gang op zich zelf dus ook al een rotgang gaan vinden om te doen. Ze zet zichzelf ook vast vast, en dan is er geen houden meer aan....groot probleem dus...

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 10:38

Misschien zou je kunnen proberen om gewoon contact te houden tijdens het aanspringen, verder geen ophoudingen geven. Als je aanspringt moet je hem/haar dan gelijk goed naar vorgen rijden zodat ze naar voren springt en niet omhoog. Als ze goed naar voren springt en jij hebt goed contact zal ze waarschijnlijk vanzelf nageeflijker worden. Eventueel kan je wel een kleine ophouding geven vlak voordat ze aanspringt. Heel veel succes!

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 10:52

Dank jullie wel voor de tips. Jildau heeft net 6 weken stilgestaan doordat ik mijn hand had gebroken, en ze is momenteel sowieso wat stijf, maar dit was voorheen ook al een probleem. Tot nu toe pakte ze alles goed op, maar nu wordt het wat moeilijk en staan we echt stil, wat best jammer is...ik denk toch dat er misschien iets anders aan de hand is en dat Jildau misschien wel wat lichamelijke klachten heeft, of ik kan gewoon niet rijden natuurlijk, maar het gaat allemaal wat moeizaam tegenwoordig...

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 10:57

Nou ik heb precies hetzelfde probleem. Maar de mijne doet het alleen in de linkergalop, en niet de eerste pas, maar de daarop volgende. Het is zo moeilijk om haar dan weer naar beneden te krijgen zonder dat er getrokken wordt. Het gekke is dat ze rechts wel gewoon netjes vooruit springt met een goede hoofdhouding en zonder gedoe.

Ze wil in de linkergalop ook altijd onder me uit lopen.

Vandaag of dinsdag komt de dierenarts langs voor een peesblessure waar ze mee kampt, maar ik ga dit probleem ook gelijk eens aankaarten, want het is heel vervelend. Misschien problemen met haar rug???

Succes ermee... ik blijf dit topic in ieder geval even volgen!

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 11:32

Is het geen reactie op een te strenge hand?

Dat wil Iris nog wel eens doen als ik teveel hand er in breng..

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 12:04

Nee, dat is niet het probleem, daar ben ik zeker van. Ze drukt haar rug gewoon weg...mijn vorige paard had toevallig hetzelfde probleem, wat ik op heb gelost door een tijdje met slof te rijden en die alleen met galop aanspringen even aan te nemen. Dat hielp bij dat paard, maar ik ben toch niet zo'n slof liefhebber, dus ik wil het eerst graag zonder proberen op te lossen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:04

peeky schreef:
Mijn paard gooit altijd haar hoofd in de lucht als ze in de galop aanspringt. Ook als ik haar van tevoren lager instel doet ze het. Ze maak ook geen sprong voorwaarts maar een sprong omhoog als het ware. Ik hou haar niet tegen de de teugel en geef haar genoeg ruimte, dus daar ligt het niet aan. Tot nu toe was het niet echt bezwaarlijk, maar nu we wat meer naar de M toe gaan trainen moet ze dit toch afleren. Heeft iemand met eenzelfde soort probleem te kampen gehad en wat heb jij er aan gedaan?

Als je een paard in natuurlijk evenwicht laat galopperen is er niets aan de hand....
De problemen komen wanneer de balans wordt verstoord of als een paard in een bepaalde houding moet lopen....

Je zult de M moeten laten voor wat het is en terug naar af, terug naar de krachttraining. In de M kom je allerlei oefeningen tegen welke het gewicht van de voorhand naar de achterhand willen verplaatsen.
Wanneer jouw paard dat simpelweg niet aan kan, zul je terug moeten gaan naar de krachttraining.
Jouw paard is simpelweg te slap van achter om het niveau aan te kunnen. Je geeft zelf al aan dat ze een tijd heeft stil gestaan.

Als jij weer opstapt met de intentie verder te gaan waar je gebleven bent, zul je bedrogen uit komen, plus dat het onredelijk is tegenover je paard!

Zet dus een stap terug!
Rijdt tempo-wisselingen, overgangen, voltes openen en sluiten!
Rijdt afwisselend en alhoewel je er zelf tureluurs van zult worden en een stap verder wilt, bedenk dan dat het in het voordeel van je paard werkt om hem sterker te maken....

De galop moet immers simpel te rijden zijn, in evenwicht en balans en dat bereik je alleen door gericht te trainen.
Niemand vraagt een verzamelde galop van je, maar je arbeidsgalop en middengalop moeten echt in orde wezen wanneer je aan M niveau denkt Knipoog !

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:36

Ik heb het ook wel gehad een tijdje geleden en dan op 1 hand.
Daarom vind ik het "slap" verhaal ook niet helemaal opgaan, hij kan natuurlijk wel nog wat weinig balans hebben, wat ook met kracht enzo te maken heeft.
Maar dan zou het op beide handen voor moeten komen.

In ieder geval was het wel mijn eigen schuld omdat ik hem onbewust toch iets te vast hield. En was hij ook niet helemaal netjes over de rug.
Het probleem is nu helemaal weg trouwens.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:52

essie79 schreef:
Ik heb het ook wel gehad een tijdje geleden en dan op 1 hand.
Daarom vind ik het "slap" verhaal ook niet helemaal opgaan, hij kan natuurlijk wel nog wat weinig balans hebben, wat ook met kracht enzo te maken heeft.
Maar dan zou het op beide handen voor moeten komen.

In ieder geval was het wel mijn eigen schuld omdat ik hem onbewust toch iets te vast hield. En was hij ook niet helemaal netjes over de rug.
Het probleem is nu helemaal weg trouwens.

Sorry maar als ik jou was zou ik mij maar eens gaan verdiepen in het lichaam van een paard.

Om het heel simpel te houden:

Is het niet zo dat een paard net als een ruiter en ieder ander mens ook links of rechts is??
Er zijn maar weinig mensen welke links net zo goed lunnen schrijven als met rechts...

Dat geldt ook voor een paard, het ene paard loopt beter op de linkerhand de ander op de rechterhand.
Het slap verhaal gaat wel degelijk op.
Een ruiterfout is ook in dit slap verhaal aan de orde.

Als jij jou paard te vast houdt, dan is het logisch dat een paard een uitweg zoekt omdat het simpelweg tegen gehouden wordt.
Ga jij eens hardlopen met iemand die je tegenhoud???

Krachtgebrek in de galop is bijna bij elk (jong) paard aan de orde.
De galopsprong komt vanuit een achterbeen.
Als het paard het gewicht niet kan dragen vanuit een achterbeen ontstaan er problemen....

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:59

Sorry, maar misschien kun jij iets normaler reageren Slapen

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:15

essie79 schreef:
Sorry, maar misschien kun jij iets normaler reageren Slapen

Verward Verward Verward Pardon... Verward

IkenKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:38

Misschien helpt 't om je handen neer te leggen daar bedoel ik mee op t zadel of zo, NIET GAAN TREKKEN, maar gewoon neerleggen en contact houden door te spelen. Maar als hij aan moet galoperen moet hij natuurlijk wel de drang naar voren hebben zodat hij ook de kans niet krijgt om er over na te denken om zijn kop om hoog te gooien.
Suc7 Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 11:22

Je zegt dat ze de galop heel moeilijk vind, en daar ligt dan ook precies het probleem.
Zoek eens de ruimte op buiten en veel oefenen. Je hoeft niet echt naar de verzameling, maar als je de galopsprongen verruimt en verkort wordt ze steeds sterker.