In een van de hoeken van onze bak staat een witte plastic tuinstoel, als mijn paard in een klierbui is wil ze hier nog weleens van ''schrikken'' en even wegspringen. Door haar wat meer aan het werk te zetten, voorwaartser te rijden en mijn binnenbeen er extra goed aan te houden is dit probleem meestal zo opgelost, tot de laatste tijd dus, zo ook gisteren weer:
Wanneer ik met een lang teugeltje langs de stoel stap is er niks aan de hand, het gelazer begint pas wanneer ik haar oppak. De stap, draf en de linkergalop is nog wel te doen maar in de rechtergalop is er echt geen houden aan... Zodra ik in de buurt kom van de hoek zet ze haar nek erop, spant ze alle spieren en vliegt ze er als een bezetene vandoor. Het is dat ik weet dat ze niet echt bang is maar anders had ik het zeker geloofd gezien de hysterische manier waarop ze wegspringt en het als een bezetene op een lopen zet...
Uiteindelijk krijg ik haar dan wel door die hoek heen maar ze blijft het gewoon ieder rondje opnieuw proberen. Een nette volte rijden tussen E-B lukt me dus gewoon helemaal niet meer, ze loopt gewoon dwars door mijn been heen en er is geen houden aan.... Ik ben niet echt bang aangelegd maar aangezien ik laatst een keer met haar ben gevallen vind ik het hoge tempo toch niet zo lollig... Als ik op deze manier met haar onderuit ga durf ik niet eens te denken aan de gevolgen
Volgens mijn instructrice is het puur uitproberen maar ergens twijfel ik wel een beetje... Ik vind de reactie van mijn paard wel erg heftig en ik kan haar aanpakken wat ik wil maar ze blijft het dus gewoon doen. En is het überhaupt normaal dat een paard na 1,5 jaar weer begint uit te proberen? Ik ben zelfs al aan het twijfelen of dit probleem geen medische oorzaak heeft, wat zouden jullie denken? Alvast bedankt voor de reacties.
Gelukkig had ze niks maar ik vond dit gedrag dus echt niks voor haar! Ze bleef gewoon als een gek doorlopen...