Plotseling ontzettend opstandig

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Plotseling ontzettend opstandig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 13:21

De afgelopen weken is mijn paard plotseling enorm opstandig. Toen ik haar net had heeft ze me flink uitgeprobeerd door bv. plotseling weg te springen tijdens het uitstappen, continu overal van te schrikken etc.etc. Uiteindelijk heb ik dit allemaal op weten te lossen en heb ik hier nooit meer problemen mee gehad. Soms schrikt ze natuurlijk nog weleens maar door haar een keer duidelijk te corrigeren is het dan meestal wel klaar met het gedonder. Behalve de laatste tijd dan...

In een van de hoeken van onze bak staat een witte plastic tuinstoel, als mijn paard in een klierbui is wil ze hier nog weleens van ''schrikken'' en even wegspringen. Door haar wat meer aan het werk te zetten, voorwaartser te rijden en mijn binnenbeen er extra goed aan te houden is dit probleem meestal zo opgelost, tot de laatste tijd dus, zo ook gisteren weer:

Wanneer ik met een lang teugeltje langs de stoel stap is er niks aan de hand, het gelazer begint pas wanneer ik haar oppak. De stap, draf en de linkergalop is nog wel te doen maar in de rechtergalop is er echt geen houden aan... Zodra ik in de buurt kom van de hoek zet ze haar nek erop, spant ze alle spieren en vliegt ze er als een bezetene vandoor. Het is dat ik weet dat ze niet echt bang is maar anders had ik het zeker geloofd gezien de hysterische manier waarop ze wegspringt en het als een bezetene op een lopen zet...

Uiteindelijk krijg ik haar dan wel door die hoek heen maar ze blijft het gewoon ieder rondje opnieuw proberen. Een nette volte rijden tussen E-B lukt me dus gewoon helemaal niet meer, ze loopt gewoon dwars door mijn been heen en er is geen houden aan.... Ik ben niet echt bang aangelegd maar aangezien ik laatst een keer met haar ben gevallen vind ik het hoge tempo toch niet zo lollig... Als ik op deze manier met haar onderuit ga durf ik niet eens te denken aan de gevolgen Verdrietig

Volgens mijn instructrice is het puur uitproberen maar ergens twijfel ik wel een beetje... Ik vind de reactie van mijn paard wel erg heftig en ik kan haar aanpakken wat ik wil maar ze blijft het dus gewoon doen. En is het überhaupt normaal dat een paard na 1,5 jaar weer begint uit te proberen? Ik ben zelfs al aan het twijfelen of dit probleem geen medische oorzaak heeft, wat zouden jullie denken? Alvast bedankt voor de reacties.

Achterom

Re: Plotseling ontzettend opstandig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:04

Zoals ik het lees, probeerde je paard altijd al wat uit.
Ik zou zeker een dierenarts hem eens helemaal na moeten laten kijken, als je een medische oorzaak kunt uitsluiten, is het heel goed mogelijk dat je instructrice gelijk heeft.

Kijk ook eens of hij het bij een ander ook doet, als dat niet zo is, vergelijk dat dan eens met wat jij doet. Immers, de oorzaak kan ook iets heel kleins zijn dat jij doet als je hem aan het werk zet.

En anders... stevig aanpakken

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:06

eerst een medische oorzaak uitsluiten vind ik altijd het belangerijkste.
eerst doen!
ik denk wel dat je paard echt uittest.
zou het kunnen dat je erg fanatiek traint?
als dat waar is zou je wat meer ontspanning in het werk kunnen brengen,ga wat meer naar buiten en haal het werk wat terug.
stap ook niet met een houding op van het zal wel weer zo gaan vandaag.
succes.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 14:36

Citaat:
Zoals ik het lees, probeerde je paard altijd al wat uit.

Ze probeert me inderdaad regelmatig uit maar niet zo heftig als nu. Mijn paard is eigenlijk nogal een muts, meestal begint ze heel stoer aan een actie maar als ik haar een keer op haar punt zet is het ook altijd wel direct klaar. Ze is vrij nerveus aangelegd en alleen een boze stem kan bij haar al werken. Juist omdat ze nu zo extreem blijft vol houden twijfel ik aan het feit of het nu gein is of wellicht iets medisch...

Zo had ik gister een voorval waar ik behoorlijk van schrok eigenlijk... Toen ze het gister voor de zoveelste keer op een lopen zette galoppeerde ze met een flinke vaart op de binnenhoefslag. Ik wilde haar met mijn binnenbeen naar de hoefslag drukken waarna ze zo tegen de wand opknalde Rolleyes Gelukkig had ze niks maar ik vond dit gedrag dus echt niks voor haar! Ze bleef gewoon als een gek doorlopen...

Citaat:
Kijk ook eens of hij het bij een ander ook doet,

Bij mijn instructrice deed ze het vorige week vrijdag net zo goed maar zij kon haar toen wel beter in de hand houden als ik. Nu moet ik er wel bijzeggen dat haar reactie gister veel heftiger was als vorige week, morgen heb ik weer les dus dan zal ik zien hoe ze nu doet bij mijn instructrice.

Citaat:
zou het kunnen dat je erg fanatiek traint?
als dat waar is zou je wat meer ontspanning in het werk kunnen brengen,ga wat meer naar buiten en haal het werk wat terug.

Nou nee, dit zou het probleem volgens mij niet kunnen zijn. Mijn paard er ik rijden samen net een net B proefje en qua ''moeilijkere'' oefeningen beginnen we nu pas met wat wijken en schoudervoor, het is dus niet dat er enorm veel van haar gevraagd wordt.

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:55

hoi
ik heb ook zon opstandig beestje, tijden heerlijk gereden en nu wil mevrouw opeens niet meer gewoon doorlopen..
ik heb ook eerst aan iets medisch gedacht, maar eerst even de mening gevraagd van me instructrice. die denkt dat het gewoon uitproberen is, zij heeft ook even gereden.
nou noem jij wijken etc iets moeilijkere oefeningen maar het kan natuurlijk best dat jouw paard ze gewoon moeilijk vind en door opstandig/ schrikgedrag zich zo probeert te drukken.
zou ook best kunnen zijn dat ze misschien wat last van der spieren heeft? ik weet dat het bij mijn paardje helpt als ik haar iets langer laat opwarmen, dus langer stappen en inwerken. vooral doordat wij ook aan iets moeilijkere oefeningen begonnen zijn worden de spieren toch weer anders belast.
het kan natuurlijk ook best iets medisch zijn maar hierbij moet je vooral van je eigen gevoel uitgaan, denk jij dat jouw beestje pijn heeft? vaak weet jij dit als baas toch het beste.
succes ermee!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 15:12

ik bedoel ook niet zo zeer dat je hele moeilijke dingen doet maar of je echt daags met dresuur training bezig bent.
ik zal proberen uit te leggen waarom.
mijn vriendin haar paard heeft dit ook gedaan,presies zoals bij jou en ook na zoveel tijd.
zij was ergens gaan lessen waar druk op de ketel stond.
paard baalde van dat werk en ging per week ook slechter op de trailer.
ook zij was bezig met b niveau,op zich niet te veel dus.
thuis werkte ze door met die training 6 DAGEN PER WEEK!
paard begon met een keer weg te springen,zij gefrustreerd.
paard wou daarna een hoek niet meer in. bijna hele les nodig voor een hoek.
dat ging net redelijk,volgende niet meer over de hoefslag willen.
ondanks dat wij tegen haar gezecht hebben dat het zo niet ging is ze zo door blijven rijden puur omdat ze voor haar zelf niet wist hoe er mee om te gaan.
na ruim een jaar was het probleem zo groot geworden dat ik tegen haar heb gezecht dat als ze nog heel even zo door ging ze de slager kon bestellen.
daar schrok ze van en is de training gaan veranderen.
nu is het een geweldig fijn paard.
tuurlijk heeft ze nog wel eens een mindere dag maar ze is veel verbeterd.
ik zeg echt niet dat dat bij jou ook zo is maar dit is de reden waarom ik het vroeg.
jij weet of het vergelijkbaar is met jouw paard.
succes

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 15:54

Citaat:
ik bedoel ook niet zo zeer dat je hele moeilijke dingen doet maar of je echt daags met dresuur training bezig bent.
ik zal proberen uit te leggen waarom.

Ik heb je verhaal doorgelezen en eerlijk gezegd zou dit heel goed mogelijk zijn. Mijn paard wordt 5x per week gereden, alle keren dressuurmatig op ongeveer dezelfde manier. Toevallig zat ik er van de week zelf al aan te denken of dit gedrag niet voort kwam uit verveling...

Om medische redenen mag mijn paard niet springen en is het soms lastig om afwisseling voor haar te vinden. Longeren of buiten rijden is een mooie optie maar door het weer van de afgelopen tijd is dit eigenlijk niet mogelijk geweest. Een tijd terug reed ik minstens een maal per week met haar buiten en ik had inderdaad het idee dat ze hier weer wat vrolijker en opgewekter van werd. Het dressuren ging plotseling ook makkelijker en beter.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:24

ik ben blij dat je er wat aan hebt.
ook zonder springen kun je veel afwisselen hoor.
af en toe een buitenritje is het mooist ja maar daarnaast kun je afwisselen in het dresuren. vandaag training, morgen ontspannen oeveningen.geeft niet wat zolang de druk er maar even af is.
en vergeet niet dat de dingen niet in een week verandert zijn.
succes hoor

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:57

Misschien kun je de training al wat spannender maken door bijvoorbeeld eens een slalom om hindernispalen te rijden bijvoorbeeld.
Mag ze wel balkjes lopen? Ergens zomaar een balk neerleggen vinden ze vaak ook erg leuk!
Met longeren is ook meer te bedenken dan het standaard rondjes lopen...

En misschien is het leuk om je eens te verdiepen in vrijheidsdressuur?

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 14:53

Citaat:
vandaag training, morgen ontspannen oeveningen.geeft niet wat zolang de druk er maar even af is.

Heb je misschien wat voorbeelden van dit soort oefeningen? Ik ben zelf niet zo inventief geloof ik Bloos

Citaat:
Mag ze wel balkjes lopen?

Ze mag wel balkjes lopen ja. Bedankt voor je ideeën, daar kan ik wel wat mee! Misschien is vrijheidsdressuur ook wel iets voor haar, ik kan het eens proberen!

Meer leuke ideeën zijn natuurlijk altijd welkom!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:27

voor ideeen stuur je maar even een pm.
word een beetje lang hier Knipoog
en zo moeilijk is dat niet hoor een beetje afwisseling.