Opgezette klieren, hoe te rijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Djammie

Opgezette klieren, hoe te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 18:39

Hoi hoi,

ik zit met een probleem waarover ik tot nu toe nog nooit had gehoord!
Door het koude weer zijn de klieren van mijn paard volledig opgezet, dit zal waarschijnlijk zo blijven tot het weer wat minder koud wordt.

Mijn vraag is nu of iemand suggesties heeft hoe hem te rijden, daar hij momenteel absoluut niet af kan buigen...

Ik zit zelf te denken om hem in het bos aan de lange teugel te laten lopen, dit is wat ik buiten normaal ook doe.

Voor de training in de bak echter, twijfel ik. Ik denk zelf aan voorwaarts-neerwaarts, maar wil hier toch graag wat meningen over horen, en het liefst met een argumentatie...
Het is uitgesloten om hem alleen in het bos te rijden, omdat hij wegens blessureleed al ruim een jaar uit de roulatie is en ik hem graag weer een beetje op wil gaan bouwen, niet alleen conditioneel maar ook spieren etc.

Alvast bedankt voor julllie adviezen!!

Bruintje_87

Re: Opgezette klieren, hoe te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:01

ik persoonlijk zou er dan helemaal niet op stappen...

alleen met je dierenarts hierover gehad?
want echt normaal klinkt het niet wat je paardje heeft.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:28

Je bedoeld de speekselklieren? Dat kan geen kwaad hoor. Ze hebben alleen wel last als je ze aan de teugel rijd, dan worden ze wat onrustig met het hoofd. Je kan het een beetje masseren maar uiteindelijk verdwijnt het vanzelf weer.

kita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:29

hoi
mijn paardje heeft ook al een week of 2 flink opgezetten klieren...
maar na een aantal dagen (5) ben ik toch maar weer gaan dressuren
in de bak en let wel op wat hij zelf aangeeft .
maar ik moet zeggen dat hij flink praatjes heeft dus hij kan wel wat werken hoor!!!!!
voelt je paard zich helemaal niet lekker is het een ander verhaal en ja met buigen is het wat moeilijker maar het is toch goed om het allemaal een beetje soepel te houden! Knipoog

Djammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 23:06

Hartstikke bedankt voor de reacties!!

Het gaat idd alleen om de speekselklieren, en hij heeft er in principe helemaal geen last van, voelt zich ook niet ziek oid....
Het is alleen dat hij er last van heeft als hij af zou moeten buigen... vandaar!!

Mickeytje, ik heb deze informatie van mijn da, deze heeft ook zeer expliciet aangegeven dat het geen toegevoegde waarde heeft om hem niet meer te rijden, integendeel zelfs! Het beste is om hem gewoon in beweging te houden, daarbij natuurlijk wel rekening houdend met het zoeken naar een houding die comfortabel is voor hem.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 00:27

De mijne heeft een vrij zware kaak en regelmatig (ook in de zomer) opgezette speeksel klieren.
Voor hem is het dan extra lastig omdat hij al wat weinig ruimte heeft in zijn hoofd/hals verbinding. Ik geef hem dan gewoon extra halslengte en als het echt heel erg is loopt hij flinkt voor de loodlijn met zijn neus. Maar zolang als hij nog wel gewoon nageeflijk is in zijn mond,kaak en nek en zich niet onder het werk uitdrukt vind ik dat niet echt erg Lachen
of ik rij hem wat langer en lager, maar omdat hij al zo op de voorhand is doe ik dat liever niet teveel...

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:12

Opgezette klieren ontstaan vaak door een niet ontspannen houding van het hoofd. Dit in conbinatie van te weinig bespiering en stijvigheid.

Dus rij lekker met veel hals lengte en doe zo min mogelijk aan het hoofd. De ronding moet vanuit achter komen en niet door de teugels.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:18

Djammie schreef:
Mickeytje, ik heb deze informatie van mijn da, deze heeft ook zeer expliciet aangegeven dat het geen toegevoegde waarde heeft om hem niet meer te rijden, integendeel zelfs! Het beste is om hem gewoon in beweging te houden, daarbij natuurlijk wel rekening houdend met het zoeken naar een houding die comfortabel is voor hem.

oke, nee ik wist niet dat het over de speeksel klieren ging.

suc6 verder Lachen

Djammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 16:12

Tnx!

Ook bedankt voor je reactie trouwens, je hoort/ziet zo vaak mensen die maar wat aanprutsen met hun paard en dat is toch echt zonde!
VInd het juist goed dat je daar op let, ik zal in het vervolg ook proberen duidelijker te zijn!