paard tikt voorbenen erg aan help !!!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

scoobydoo

paard tikt voorbenen erg aan help !!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 11:57

hoi,
ik heb een grote kwpner en daar heb ik nu het volgende probleem mee.
hij tikt met z'n achterbenen zijn voorbenen heel erg aan.
beide kanten.
dit hoor je ook erg duidelijk.
mede hierdoor verliest hij elke week wel een ijzer.
ik heb alleen voor ijzers.
ik heb hem springschoenen omgedaan en hij tikt het nog aan en zelfs toen verloor hij een ijzer.
dit was gisteren.
nou is mijn vraag hoe kan dit en wat kan ik er tegen doen.

is dit nou omdat hij van achter erg ruime passen maakt of omdat hij niet weet waar hij met z'n benen naartoe moet.
hij kan nogal eens lomp zijn.
wie kan me hiermee helpen?

masja

Re: paard tikt voorbenen erg aan help !!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 12:00

Hee dat had ik ook!

Bij mij is het "over" gegaan nu ze wat sterker is. Hoewel ze er vorige week weer braaf een afgetikt had. Kost je bergen ijzers.

Bij Tiara is het grotendeels een kwestie van lompigheid en ook een deel kracht dat ze miste. Nu ze sterker is achter gooit ze haar voorbeen eerder naar voren en kost het me minder ijzers. Maar nog is ze wel lomp zodat het me af en toe nog een ijzer kost.

Met trainen en sterker maken haal je een deel weg, maar of het ooit echt "over" zal gaan? Ik weet het niet.

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 12:08

bedankt!!
eerder deed hij dit niet zo.
oke de ijzers verloor hij wel vaak maar dat was eigenlijk alleen als hij los in de bak mocht rennen.
dan is hij echt gek en ja dan kost dat ijzers.
maar nu sinds een paar weken doet hij dit dus.
bij iedere stap die hij zet hoor je dat hij aantikt.
ik dacht zelf eigenlijk ook dat hij moeite had met z'n benen neerzetten want dit merk ik ook duidelijk in galop.
dat gaat allemaal niet zo soepeltjes.
overigesn doet hij dit eigenlijk alleen maar onder het zadel en niet aan de longe.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 12:14

Hoi, mijn paard deed dit ook en dit kwam omdat ze ontzettend scheef was en kracht mistte in haar achterlijf. Ze deed het alleen als ik in de bak reed, buiten ook niet maar daar zette ze een enorm grote stap met haar rechtervoorbeen. Ze zette haar achterhand er wel onder, maar scheef en voor was ze niet opgericht genoeg om eerder haar voorbenen te verzetten.

Ik heb er een osteopaat naar laten kijken en die heeft haar behandeld. Ze had haar schouder overbelast en haar rug zat haar dwars.

nu ben ik veel bezig met longeren en grondwerk oefeningen om haar sterker te krijgen en toen ik er gisteren op ging zitten deed ze het niet meer. Het ligt ook vaak aan de ruiter. Als ik bijvoorbeeld rechts meer druk uitoefen met mijn been dan doet ze het weer.
Probeer je paard recht te richten en moet ie perse op ijzers??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 12:23

Zo'n paard moet meer op het achterbeen gereden worden waardoor ze voor beter weg komt. Dan heb je dat probleem vrijwel niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 12:23

Zo'n paard moet meer op het achterbeen gereden worden waardoor ze voor beter weg komt. Dan heb je dat probleem vrijwel niet meer.

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 12:29

even ter aanvulling.
hij doet het meestal bij degene die hem ook rijd.
bij mij zelf een stuk minder.
toen hij zijn ijzer verloor reed zij hem ook.
zij probeert hem om wat hoger te trainen omdat hij zelf nog jong is en moeite heeft om z'n benen kwijt te kunnen.
dit is ook duidelijk te merken in galop.
nou heeft degene die hem ook rijd nogal last van haar rug waardoor zij misschien ook niet helemaal goed kan zitten.
weet ik niet maar dit denk ik zelf in combinatie met het niet kwijt kunnen van z'n benen.
het is inderdaad wel zeer goed mogelijk dat hij een slappe achterhand heeft.
vorig jaar heeft hij erg lang op rust moeten staan.
toen hij weer mocht beginnen heb ik voornamelijk eerst gelongeerd en dat rustig opgebouwd om hem ook sterker te maken.
ik zelf heb toen heel lang gewacht totdat iemand er weer op mocht gaan zitten.
dit leek mij beter voro hem en ik denk dat ik daar ook heel goed aan heb gedaan.
daarna werd hij ook alleen door mij gereden.
toen hadden we dit probleem dus niet.
later heb ik deze persoon er ook op laten rijden.
zij heeft hem eerder gereden en toen ging het erg goed.
maar nu lijkt het dus niet helemaal meer goed te gaan.
dit is overigens niet verkeerd ten opzichte van haar bedoeld hoor.
maar ik wil dit probleem gewoon oplossen en de oorzaak vinden.
hij loop wel regelmatig met z'n kont naar binnen.
ik zelf probeer dit wel te verbeteren maar dit heeft niet tot weinig effect.
tips??????
verder wil ik hem ook in ieder geval 1 x in de week aan de dubbele longe longeren in de hoop dat hij daar ook sterker van word.
pessoa reageert hij minder goed op ik denk omdat hij dit te moeilijk vind omdat hij ook te opgesloten zit.
dus alle tips zijn welkom.
en gisteren werd wel gezegd dat hij achter erg ruim stapt.
degene stond er met z'n neus boven op toen het ijzer er onderuit ging.
hij heeft veel verstand van paarden en hoe ze bewegen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:13

Van achter sterker maken, dit komt vaker voor bij paarden die slap zijn in de achterhand.
En vraag de smid of hij ervoor kan zorgen dat het paard makkelijker over de toon kan rollen met zijn voorbenen. Hij kan dan de voorbenen makkelijker = in veel gevallen sneller weg zetten waardoor ze weg zijn als het achterbeen eraan komt.
En sneller maken van het achterbeen, veel overgangen en tempowisselingen rijden.
Als je paard zijn achterhand naar binnen zet is hij dus niet recht, ga ook daar op trainen, schouderbinnenwaarts enz.

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:33

Esther schreef:
Van achter sterker maken, dit komt vaker voor bij paarden die slap zijn in de achterhand.
En vraag de smid of hij ervoor kan zorgen dat het paard makkelijker over de toon kan rollen met zijn voorbenen. Hij kan dan de voorbenen makkelijker = in veel gevallen sneller weg zetten waardoor ze weg zijn als het achterbeen eraan komt.
En sneller maken van het achterbeen, veel overgangen en tempowisselingen rijden.
Als je paard zijn achterhand naar binnen zet is hij dus niet recht, ga ook daar op trainen, schouderbinnenwaarts enz.

Kan ik weinig aan toevoegen.
Enige wat ik wil toevoegen is dat als een ijzer met meer opzet niet helpt een breakover beslag aan te bevelen is (meer info http://www.hoofcare.nl/hoofcare%20break ... beslag.htm )

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:50

Als je paard met springschoenen nog steeds de ijzers aftrapt, dan zijn de springschoenen waarschijnlijk te klein. Als je paard stil staat moeten de springschoenen op de grond komen, anders heb je er niks aan. Verder kan je mss hoefbalbeschermers van kalvekade proberen, zodat je paard iig niet zijn kootholtes en hoefballen beschadigd.

Verder moet je dit door de achterhand sterker te maken gaan oplossen. Het kan wat tijd kosten, maar die tijd moet je gewoon nemen.

Succes ermee!

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:02

Een kwestie van je paard op zn achterhand rijden.
En ik zou het wel even tegen je smid zeggen, mijn smid heeft toen bij mijn pony zijn achterijzers langer gemaakt, zodat zijn achterbeen iets vertraagd werd. Heeft ontzettend geholpen!

nouvelle25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 17:31

geef je wel genoeg been.
want die van mij deed het eerst ook alleen ik geef nu veel meer been en doet het nu niet meer dus misschien een tip!!

groetjes en suc6 ermee

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 19:14

Het lijkt erop dat hij niet sterk genoeg is. Onze jonge pony tikt ook zijn voorhoeven aan als hij moe is. Het komt doordat ze de voorbenen niet snel genoeg meer weghalen, kwestie van conditie- en krachttraining.

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 20:00

de springschoenen zijn groot genoeg.
hij heeft xl dus dat is al de grootste bij mijn weten maar ze zijn ook echt groot genoeg.
ik had intussen ook al de hoefsmid gesproken en we hebben overlegd.
asl het goed is komen er morgen speciale ijzers onder.
en anders pa volgende week want dan was hij eigenlijk aan de beurt en zet hij morgen het ijzer aan deze kant weer eronder.
maar hij probeert het morgen te redden.
het rare is dat als ik hem rijd hij het een stuk minder doet terwijl ik hem met minder been rijd dan de andere persoon.
daar doet hij het echt veel en die geeft echt genoeg been en probeert ook echt goed de achterhand er onder te krijgen.
rechtrichten ben ik zelf al mee bezig maar zoals gezegd niet alles kan gelijk opgelost zijn.
ik heb alle geduld met hem en ik wil alles doen wat goed voor hem is.
vandaar ook dat ik vorig jaar het rustig opgebouwd heb en er eerst voor gezorgd had dat hij wat sterker werd en conditie kreeg.
zijn conditie is nog niet ideaal maar ook daar werken we aan.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:19

Zoals gezegt een evenwicht en verzamel probleem. Grondwerk of voornamelijk werken aan de hand kan hierbij heel goed helpen. Waarschijnlijk is het paard zich ook onvoldoende bewust van zijn achterhand.

Verder inderdaad zorgen voor een snellere afwikkeling van het voorbeen en dat zeker niet gaan doen door het achterbeen langer op de plek te houden door een langer ijzer. Krijg je zeker problemen mee.

Over het algemeen hebben voor paarden een te lange toom, waardoor de hoef moeilijk kan afwikkelen en dus langer blijft staan.

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 00:13

vanavond zelf weer gereden en nergens problemen mee gehad.
hoe is dit nu mogelijk??
rijtechnisch ben ik niet zo bekwaam die andere is een stuk beter.
dus hoe kan dat dan.
zij rijd echt met meer been(ook omdat ik erg veel last heb van mijn knieen waardoor ik op een gegeven moment bijna geen been meer kan geven)
hij heeft hem een keer aangetikt op een kleine volte toen ik een verkeerde hulp doorgaf en verder niet.
hoe kan dit dan verklaard worden?
nou ja ik ben er in ieder geval zelf zoveel mogelijk mee bezig om hem op een goede manier te laten bewegen.
ook door middel van de dubbele longe.
ik denk dat ik daar ook veel mee kan bereiken.
is het eventueel ook mogelijk dat dit door een ander bit komt?
of omdat het bit misschien te laag zou hangen?
zelf rijd ik normaal bitloos en dat bevalt me prima.
echter vandaag heb ik hem wel met een bitje gereden maar een andere dan waar die andere persoon mee rijd.
geen van beide hebben een scherpe inwerking.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 18:19

Waarschijnlijk mist je paard inderdaad balans en loopt hij steeds van het achterbeen af (alsof je van een berg af naar beneden rijdt...). In de draf kun je proberen om het tempo wat lager te houden en wat hierboven al gezegd is --> overgangen en kleine tempowisselingen rijden om de achterhand sterker te maken en dus ook de draagkracht van de achterhand te verbeteren.
Veel succes!