hoe hou ik mijn paardje in de tolt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anietje

hoe hou ik mijn paardje in de tolt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 22:03

sinds een week of zes heb ik een paardje met een tolt.
als hij met de tolt loopt dan zit dat echt super.
een aantal mensen op bokt had dat ook al tegen mij gezegd en het is dus ook zo.
maar na een minuutje of zo gaat hij toch over in de gewone draf.
ik weet niet of hij geleerd heeft om tolt te rijden of dat er ijslanderbloed in zit, er is niets over zijn achtergrond bekend, maar ik zou graag weten of ik hem en mezelf kan aanleren hem in de tolt te houden.
ik rij recreatief dus dat tolten mag van mij best, wedstrijden hoeven van mij niet.
wie weet hoe ik mijn paardje in de tolt kan houden en welke hulpen moet ik geven?
ik heb op bokt gezocht naar dit onderwerp maar ik kan het niet vinden.
er zijn mensen die vinden dat je de tolt er beter uit kan rijden omdat hij niet weet hoe hij goed moet tolten maar ik vind het wel prettig als hij het doet.
hij gooit alleen veel gangen lekker door elkaar en dan moet ik hem weer corrigeren. ik begrijp uit de verhalen op bokt dat ik veel overgangen moet rijden en veel geduld moet hebben en dat het dan vanzelf steeds beter zal gaan met het rijden maar wat zijn de hulpen om in de tolt te blijven?
is het een stomme vraag? Koe

Mews

Re: hoe hou ik mijn paardje in de tolt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 23:20

Misschien kan je eens kijken of er een instructeur/trice met ervaring met IJslanders / de gangen te vinden is bij jou in de buurt? Lachen Mijn IJslander ging toen ik hem net had ook elke keer over in draf na een paar passen tölt en toen heb ik hem een weekje naar een IJslander-expert gestuurd met voor mezelf ook een paar lessen. Lachen Misschien is dit een idee? Veel succes met je paardje en zijn tölt! Haha!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 07:48

Het is altijd moeilijk om iets hierover te zeggen omdat we het niet kunnen zien. Heb je misschien foto's in tölt?
Zowiezo zou ik de draf er wel inhouden...als je paardje de tölt niet continue uit zichzelf aanbiedt, en je trekt hem erin, heb je kans dat hij zijn rug forceert of iets anders.
Het principe van tölt is, dat je hem van achteren naar voren rijdt. De kracht moet dus vanuit de achterhand komen. (denk aan een opstijgend vliegtuig) Van voren vraag je dan een lichte oprichting. Het allerbelangrijkste is je benen erbij houden.
Maar nogmaals...filmpje of foto zouden handig zijn. En tjsa...wellicht een keertje een cursusje of lesje van een gangeninstructeur???

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:15

Een gangen expert is denk ik de beste oplossing idd. Bij gangen ligt het erg gevoelig, en dat kan dus ook snel de mist in gaan... Wat ik heb geleerd bij tölt is dat je achter in het zadel gaat zitten, benen lang en heel ontspannen. Steeds van achter implus opwekken en dat van voor weer opvangen. Heel goed voelen met je zit op de gang wel zuiver is, want je wil natuurlijk geen "schweinenpass" ontwikkelen Knipoog

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 17:41

Zoals al eerder is gezegd: als je dit wil oplossen sowieso naar een deskundige gaan. Lachen

Maar als ik het goed begrijp tölt hij dus een tijdje goed en tactzuiver en gaat dan op een gegeven moment in draf over? Bij de tölt is de verzameling heel belangrijk, zoals dems75 al zei, de kracht moet uit de achterhand komen. Misschien heb je de neiging om als het goed gaat in tölt gewoon stil te blijven zitten en verder niks te doen, want ja het zit natuurlijk heerlijk, maar dan vallen paarden vaak weer in draf. Je moet dus ook als hij goed tölt blijven verzamelen en telkens weer drijven en zachtjes opvangen. Ook al zit het lekker, blijf aan het werk. Knipoog

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 18:24

voor paarden bij wie het niet echt aangeboren is, kan het ook vaak lastig zijn om het goed te doen. er moet veel spanning opgebouwd worden. je onderarmen moeten horizontaal en daar moet je paard goed 'inpassen' zeg maar.
je moet opletten dat hij niet schweint of zijn andere gangen gaat verwaarlozen, wat vaak gebeurd. alle drie de basisgangen moeten goed bevestigd zijn voor je met tölt begint, en dan zeker met deskundige begeleiding. zo heb je er de supertölt aan die je verwacht. op je eentje lukt dat niet.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 21:24

als het paard het niet gewend is is het ook heel zwaar om lang achter elkaar te tolten (til jij maar eens een emmer water een minuut met gestrekte armen zonder training) nu kan je het beste hem veel belonen als hij het doet en beetje bij beetje de afstand opbouwen... niet meteen te veel vragen....

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 21:52

Wat zijn de hulpen eigenlijk van een tolt?
Ben er best benieuwt naar Haha!

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:40

Tja is niet zo 1,2,3 te zeggen, verschilt ook een beetje per paard. Knipoog Maar simpel gezegd je gewicht wat naar achteren verplaatsen en spanning opbouwen door te drijven en dit van voren op te vangen.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 23:11

wat tot nu toe gezegd is is helemaal waar naar mijn idee, misschien heb ik nog wat toe te voegen... Ik heb een les "ijscorijden" gehad en vele leesuren op internet, maar ben dus geen expert... don't shoot me if i'm wrong Vriendjes zijn?

Als het idd zo is dat je paard een aanleg voor tölt heeft (doet hij het ook in de wei?) kun je het langzaam uitbouwen verder trainen
Wat belangrijk is voor de tölt is dat je vanuit de stap begint. Als je paard in draf valt kun je pas weer vanuit stap beginnen met tölten, tenminste, dat is het makkelijkste. De hulpen zijn idd voor elk paard anders, maar je kunt meer naar achteren zitten, handen hoger dan normaal (van voren oprichten, koppie omhoog?) en vanuit de achterhand naar voren drijven.... Wat heel erg vaak helpt is een helling naar beneden rijden.. vanuit stap vooruitdrijven, halve ophoudingen van voren zodat hij niet de draf in gaat...

wees duidelijk voor je paardje! zorg dat hij weet wanneer hij moet draven en wanneer hij moet tölten. En wees consequent! zo ontstaan er geen misverstanden tussen jou en je paardje

anietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 09:57

Haha! allemaal heel erg bedankt!!
ik ga zoeken naar een deskundige hier in de buurt en anders bel ik wel wat rond, er zal wel wat uitrollen.
leuk om zoveel reacties te zien.
groetjes anita.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:25

Anita.. ? ik dacht dat je de tolt er uit ging proberen te rijden Verward ?

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:28

Milkaatjuh schreef:
Wat zijn de hulpen eigenlijk van een tolt?
Ben er best benieuwt naar Haha!

buikspierenaanspannen, diep gaan zitten, drijven, van voren opvangen en veel met de teugel spelen.... dit is algemeen (zo als ik het heb geleerd van een ijsco expert om 't maar zo te noemen)... maar natuurlijk verschilt 't per paard...

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:51

balli schreef:
buikspierenaanspannen, diep gaan zitten, drijven, van voren opvangen en veel met de teugel spelen.... dit is algemeen (zo als ik het heb geleerd van een ijsco expert om 't maar zo te noemen)... maar natuurlijk verschilt 't per paard...

hihi ben blij dat jij dat ook zegt... zat net in een topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=373676&st=0&sk=t&sd=a&start=25
en daar werd ik erop aangevallen dat je helemaal niet moet spelen met de teugels, dat je het moet doen zonder te knijpen en ophoudingen maken...
laat ze dit maar niet lezen... Knipoog

edit: gaat wel over wat anders trouwens.. maargoed.. nu weer ontopic Haha!

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:51

Hulpen voor de tölt:

Diep zitten, druk op je beugels ( je onderbeen gaat dan vanzelf iets naar voren) Normaal gesproken liggen de zwaarte punten bij je kont, je knie, kuit en voet, nu verleg je die drukpunten naar je zitbeenknobbels en bal van de voet. Je gaat diep zitten, als je t moeilijk vind om dit te doen, beeld je dan in dat je je wilt "ingraven" in t zadel. Je weet wel, je kunt bv. in t zand net zo lang van je ene naar je andere zitbeenknobbel schuiven tot je een soortement van kuiltje hebt gemaakt. (dit kun je ook doen als je bij iemand op schoot zit en je zitbeenknobbels in diens bovenbenen wilt planten wat overigens vaak niet gewaardeerd wordt door de eigenaar van de schoot)
Vervolgens hel je iets naar achter in je zadel (schouders naar achteren, borst naar voor, een beetje de "tango-beginhouding"van de vrouw als dit misschien iets ophelderd??) en ga je ook wat meer achter op het zadel zitten, en zorg je voor druk op je beugels: niet proberen je hakken naar beneden te duwen, maar met je bal van je voet proberen je beugel richting de knie van het paard te duwen.
Teugels op maat nemen en oprichting vragen, je handen mogen hier, vooral in het begin om het duidelijk te mkaen voor je paard, een flink stuk om hoog verplaatst worden. ALs je je paard "omhoog haalt" met z';n hoofd, zal hij eerst wat tegenstribbelen en hoger aan de teugel gaan lopen, maar op een gegeven moment komt er een soort "breekpunt" dat hij juist z'n hals opricht en z'n neus meer horizontaal richt. Dit verandert echter niets aan de lengte van de hals (en dan bedoel ik dus echt de lengte die voor het zadel uitsteekt) het wordt dus geen plank recht naar voren. Vervolgens drijf je je paard van achter op. Op een gegeven moment zal hij overgaan tot tölten. Doordat het hoofd gedragen is zal hij van achter uit moeten gaan bewegen. Als een paard aan de teugel loopt, is het naast de drijving van achteren ook een soort van "trekkende" kracht, net of hij zich met zijn schouders naar voren gooit. Omdat dit niet kan door de oprichting zal het eenzuiver stuwende beweging zijn die hij gaat maken die voor 100% komt vanuit het achterbeen en de achterhand. Door de oprichting zal hij ook eerder geneigd te zijn om zijn achterhand te laten zakken ( te gaan "zitten") vergelijk het een beetje met het gevoel dat je zelf hebt als je een bierviltje tussen je billen geklemd zou moeten hebben. Je spant je bilspieren en kantelt je bekken een beetje.
Doordat het paard achter zakt, zal het daar ook meer gewicht krijgen en is de voorhand vrijer om te bewegen en zal hij zijn benen hoger optillen en daarnaast heeft het hoofd ook meer ruimte om omhoog te komen etc etc, waardoor hij nog meer zal gaan "zitten" een soortement van wisselwerking.
Als je paard uit de tolt valt, of drijgt te vallen, drijf je hem bij en zorg je dat hij zijn hoofd vooral opgericht houd, evt met behulp van een kleine ophouding.
Dit is allemaal heel mooi gezegd maar in de practijk kan het best moeilijk zijn, vooral met paarden die een voorkeur hebben voor draf of paarden die nog ingetolt moeten worden. Tolt is namelijk de gang waarbij veruit het meeste ruitergevoel komt kijken omdat je vooral in het begin heel stil moet zitten om het paard niet uit zijn balans te halen en zelf moet je heel goed een zuivere viertakt kunnen aanvoelen: vooral op het zand waar je de hoefslagen niet kunt horen.
Misschien een tip, probeer te rijden op het ritme van het nummer "popcorn" van HotButter. Dit heeft het perfecte ritme voor een arbeidstempo tolt.
Veel succes ermee!
P.S Alvast mijn excuses voor mijn soms nogal plastische uitdrukkingen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:15

Sorry, dat ik me er mee bemoei zonder dat ik ook maar ervaring/ verstand van tolt heb etc. (afgezien van dat ik ongeveer 8 jaar terug eens op de ijslander van een toenmalige vriendin heb gereden en de tolt wel eens heb geprobeert).

Ik kan me erg goed indenken dat een paardje dat het in tolt gaan niet gewend is, na 1 minuut (en dat is best lang hoor, je vragt namelijk ook niet 1 minuut lang aaneengesloten wijken/ schouderbinnenwaarts of soortgelijke beduidend inspannende oefeningen) inspanning toch weer terugvalt naar zijn oude vertrouwde drafje. Met tolt zal hij erg waarschijnlijk andere (minder getrainde) spieren gebruiken dan hij gewend is.

Misschien een plan om, als je met het rijden van de tolt door wil gaan, zijn tolt-uithoudingsvermogen te vergroten door het tolten van kleine korte stukjes. En dan van hieruit, je paard trainen om deze gang langer vol te houden.

En op zoek gaan naar iemand die je even verder kan helpen met deze gang, zoals anderen je al hadden aangeraden en je ook wilde gaan doen lijkt mij een verstandig plan!

Succes in ieder geval!

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:03

Tolt is geen oefening maar een natuurlijke gang. Dat is een groot verschil. Een paard dat deze gang beheerst of in ieder geval in zich heeft zal hier niet zo snel moe van worden. Vergelijk het met draven. Je laat een jong paard toch ook niet eerst alleen maar telkens een half rondje draven?
Natuurlijk zijn er andere spieren aan het werk, maar als het goed is laat je paard de tolt ook al in de wei zien.
Wel is het aan te raden, dat was ik hierboven vergeten te schrijven, om eerst vooral op het rechte stuk ( de lange zijdes van de bak of ovaalbaan) of op een hard zandpad, te oefenen omdat hij/zij in de bocht sneller uit balans raakt en dus sneller in draf zal vallen, maar een paard dat de tolt in zich heeft wordt niet zo moe van tolten als van draven!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:19

Shezzit, ik vind dat je het heel goed kunt uitleggen, ik kan haast voelen wat er gebeurt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:10

Pas in ieder geval op dat je je paard niet 'omhoogtilt' aan de teugel, dus leer hem niet tölten met een onderhals. Bouw het tölten inderdaad heel langzaam op.
Het is superbelangrijk dat je je paard daarbij niet forceert, dat gebeurt vrij snel, juist omdat je een bepaalde spanning opwekt om het paard te laten tölten. Zeker bij een paard dat nog niet stabiel tölt, wordt die spanning algauw teveel. Dat uit zich in rug wegdrukken en een onrustige hoofdhouding. Begin met een heel rustig tempo, net iets sneller dan stap, en probeer de balans te zoeken tussen spanning en ontspanning. Je moet je paard een bepaalde mate van veerkrachtige spanning meegeven (zoals hierboven uitgebreid beschreven wordt), maar dat mag niet ontaarden in knijpen met je benen en zit en rukken/plukken aan de teugel (ook niet een klein beetje). Het is een kwestie van goed doseren en je paard zo min mogelijk hinderen bij het vinden van zijn balans in tölt. Je doet daarbij algauw teveel, en dan tölt het paard misschien wel, maar niet met gebruik van de juiste spieren. Als je paard een klein stukje goed getölt heeft, dan belonen en weer even stappen. Zo blijft het leuk voor 'm.
Helaas zie je ook op IJslanderwedstrijden nog best vaak (gelukkig wel minder dan voorheen) paarden lopen met een hele onrustige hoofdhouding en/of een onderhals, doordat de ruiter teveel druk geeft (want het moet er spectaculair uitzien). Dan kan het paard wel leuke knieactie hebben enzo, maar dan is er m.i. geen sprake van een harmonieuze samenwerking tussen ruiter en paard. En dat wil je toch, nietwaar?
In ieder geval, succes ermee!

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:48

Ik ben het absoluut eens met de voorgaande schrijfster!
Met dat "omhooghalen" bedoelde ik ook vooral: je paard uitnodigen om zich op te richten maar natuurlijk mag het er nooit in ontaarden dat jij het hoofd draagt ipv het paard want dan krijgen ze idd een afschuwelijke onderhals.
Een zeer welkome aanvulling dus!
Gegroet, Shezzit

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 20:31

leer er eerst maar eens normaal mee rijden en ga dan maar eens kijken of je hem kan laten tolten, hij is erg lateraal, dus het zal moeilijk worden.
in elk geval succes.
en zorg dat hij in elk geval meer spieren in zijn achterhand krijg, het is nu zo slap als een vaatdoek. niet banketstaaf bedoelt, maar het is wel zo.

DinkeyToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 20:48

je zou les_fjal eens kunnen mailen, die traint gangenpaarden en geeft ook les. alleen mocht ik van haar toendertijd absoluut mijn handen niet veel hoger doen, zo neemt de paard gelijk een foute houding aan, en wordt de rug weg gedrukt ??
succes ermee !!!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 09:22

ponyzotje schreef:
voor paarden bij wie het niet echt aangeboren is, kan het ook vaak lastig zijn om het goed te doen. er moet veel spanning opgebouwd worden. je onderarmen moeten horizontaal en daar moet je paard goed 'inpassen' zeg maar.
je moet opletten dat hij niet schweint of zijn andere gangen gaat verwaarlozen, wat vaak gebeurd. alle drie de basisgangen moeten goed bevestigd zijn voor je met tölt begint, en dan zeker met deskundige begeleiding. zo heb je er de supertölt aan die je verwacht. op je eentje lukt dat niet.

Ja, en dat is hier ook duidelijk het geval. Want voor zover ik het kan zien, is de tolt niet zuiver, en kost het hem ontzettende inspanningen en het gaat ook ten koste van zijn andere gangen, hij haalt op een gegeven moment alles door elkaar en dan weet hij eigenlijk niet hoe hij zijn benen neer moet zetten. Succes met het zoeken naar een gangenexpert, ik ken dr geen hier in de buurt!

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 23:05

als je opzoek wilt naar een ijslander expert: ga eens langs bij
www.icelandic-horses.com is gewoon een nederlandse site hoor, daar vind je heel veel info en bijna alle ijslanderruiters van nederland en belgie komen er.
er staan ooko veel links naar erkende trainers en bedrijven zoals breidablik, fitjar, gaedingi en siggi mar.
succes!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 23:03

anietje schreef:
sinds een week of zes heb ik een paardje met een tolt.
als hij met de tolt loopt dan zit dat echt super.
een aantal mensen op bokt had dat ook al tegen mij gezegd en het is dus ook zo.
maar na een minuutje of zo gaat hij toch over in de gewone draf.
ik weet niet of hij geleerd heeft om tolt te rijden of dat er ijslanderbloed in zit, er is niets over zijn achtergrond bekend, maar ik zou graag weten of ik hem en mezelf kan aanleren hem in de tolt te houden.
ik rij recreatief dus dat tolten mag van mij best, wedstrijden hoeven van mij niet.
wie weet hoe ik mijn paardje in de tolt kan houden en welke hulpen moet ik geven?
ik heb op bokt gezocht naar dit onderwerp maar ik kan het niet vinden.
er zijn mensen die vinden dat je de tolt er beter uit kan rijden omdat hij niet weet hoe hij goed moet tolten maar ik vind het wel prettig als hij het doet.
hij gooit alleen veel gangen lekker door elkaar en dan moet ik hem weer corrigeren. ik begrijp uit de verhalen op bokt dat ik veel overgangen moet rijden en veel geduld moet hebben en dat het dan vanzelf steeds beter zal gaan met het rijden maar wat zijn de hulpen om in de tolt te blijven?
is het een stomme vraag? Koe

Hoi mijn pony tolt ook!!!! Het zit inderdaad heerlijk. Mijn pony viel ook contstant bij elke bocht i nde draf. Je moet proberen gang te houden. Zodra je wat langzamer gaat tolten zal ze terug vallen. Bij mijn pony moet ik altijd de gang er in houden. Het valt in het begin niet mee. Maar als je dat eenmaal onder de knie hebt voel je dat je paard snel terug valt zodat je hem of haar een porretje kan geven. Maar zoalang je de gang er lekker in houd valt ze neit terug. Pony's die tolten vallen wel sneller terug in de draf dan ander paarden die gewoon galoperen.