Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Naomi21 schreef:toepasselijke naam heeft jouw paard dan: easy![]()
Wat bij mijn schrikkerig hert helpt: aan t werk houden, zorgen dat ie geen tijd heeft om de blaadjes en vogeltjes in de gaten te houden. Heel veel figuren, overgangen (schijnovergangen!) en variatie in de training..
En als ie dan toch nog wegspringt: gewoon weer relaxt terugrijden naar t punt dat eng was, gewoon zoals je normaal rijdt, dus niet zelf gaan zoeken naar de "enge"dingen.. Soms even een rondje om om de kalmte terug te vinden helpt ook wel, en dan weer de enge plek in..
En verder er niet op anticiperen dat t paard kán schrikken, als je zelf relaxt bent, wordt t paard dat gauw zelf ook
Veel succes!

issaschar schreef:ja...dat is dus wat ik heel erg moeilijk vind! dat lukt mij dus niet, rustig blijven en gewoon doen of easy gewoon is en dat er niks aan de hand is... easy was de vorige keer ook zo nerveus, daarom is ook een meisje van een ander paard 2 keer in 1 uur ervanaf gevallen, omdat easy zooo schrikachtig is...![]()
liefs issaschar

) Citaat:eerst moest ik hem altijd vooruit drijven om hem een beetje op gan te houden, en nu al er bijvoorbeeld een blaadje ritselt of een vogeltje opvliegt rent ie er al vandoor en blijft rennen, niet te stoppen.
Dealer schreef:grappige naam ja 'easy' voor zo'n paard.
Is 'ie nog jong? Waar is 'ie schrikkerig, buiten of in de bak?
Als het buiten is zou ik voorlopig (b.v. tot de zomer, het voorjaar is een 'schrikkerig' seizoen) samen met een rustig paardje rijden, dat scheelt al een boel. Uiteindelijk leren ze het wel af.
Alléén rijden onder deze omstandigheden is niet zonder risico.
Gebeurt het ook in de bak dan idd: aan het werk houden.
Starbreeze schreef:Ik denk zelf dat Easy er een spelletje van heeft gemaakt (temeer omdat ie eerst zo rustig was..). Een paard wat écht schrikt rent meestal ff en stopt dan om te kijken wat het was.
Wat al gezegd is: blijf goed voorwaarts rijden en blijf niet te afwachtend. Veel overgangen en heeel veel opeenvolgende figuren rijden, zet em maar aan het werk!
BounceBabe schreef:Ik ben het met meerdere mensen hier eens. Het paard nalaten kijken.. wegens plotseling ander rijgedrag, en aan de hand van dat kijken wat je kan doen. Is het niks lichamelijks, is het dan iets tussen de oren? Is er wat gebeurd laatst? Voor de rest, hou het paard aan het werk, figuren, overgangen etc.
Sjonniej schreef:Rijd je hem nu misschien wat minder? Daardoor kan het komen, wat minder lopen en wat frisser weer.
Maar houd hem inderdaad goed aan het werk, volte hier, afwenden daar, geen 10 meter achter elkaar rijden zonder iets te doen.